پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال، روزنامه شرق نوشت: «وظیفه همه ماست که در کنار یکدیگر بوده و با هم‌فکری کارهای مفید و مثمرثمری انجام دهیم. هنوز در ابتدای راه هستیم و با وجود پتانسیلی که از این جمع می‌شناسم، قطعا شاهد کارهای بزرگ‌تری خواهیم بود. در حوزه پیشگیری از اعتیاد اگر قدمی برداریم، به جوانان این مرزوبوم که آینده کشور هستند، کمک کرده‌ایم.» اینها تازه‌ترین صحبت‌های علی دایی، سرمربی سابق تیم ملی ایران و البته پرسپولیس و سایپاست که این روزها بنا بر دلایلی خارج از گود مانده و تیمی برای هدایت‌کردن ندارد. صحبت‌های دایی در دومین جلسه بزرگ «نه به اعتیاد» مطرح شده که حالا سمت تازه‌ای برایش به همراه داشته است؛ در واقع او به‌عنوان سه نفر دیگر از ورزشکاران مطرح ایرانی به‌عنوان سفیر پیشگیری از اعتیاد در ایران انتخاب شده‌اند تا به سازمان ملل متحد معرفی شوند.

البته این موضوع که علی دایی سفیر اقدام یا مؤسسه مهمی می‌شود برای اولین‌ بار نیست که رخ می‌دهد؛ پیش‌تر زیاد سابقه داشته که او نامش به‌عنوان سفیر مؤسسه و البته اقدامی بااهمیت ذکر شده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد آخرین آنها هم نباشد.

سفیر صلح

در میان مهم‌ترین کارهایی که دایی به‌عنوان سفیر در آنها انتخاب شده، باید به ماجرای سال ۱۳۹۲ رجوع کرد؛ جایی که به‌عنوان سرمربی پرسپولیس در فوتبال مشغول گذران دوران حرفه‌ای‌اش بود. مرداد همان سال برای او مراسم مهمی در تالار وحدت از سوی مؤسسه بین‌المللی فعالان صلح برگزار شد و در همان‌جا نشان سفیر صلح یونیسف بر سینه‌اش چسبانده شد.

سفیر ورزش همگانی

شاید همان سفیر صلح یونیسف‌شدن کافی بود تا بسیاری از مؤسسه‌ها و نهادها همیشه علی دایی را به‌عنوان یکی از گزینه‌های مدنظرشان برای سفیرشدن در نظر بگیرند. از همان سال تا به حال علی دایی در بخش‌های مختلفی به‌عنوان سفیر انتخاب شده است. یکی از آنها سفیر ورزش همگانی‌بودن است؛ تیرماه ۱۳۹۶ فدراسیون ورزش‌های همگانی در راستای جذب ستاره‌ها و چهره‌های ورزشی به‌عنوان سفیر، علی دایی، اسطوره فوتبال ایران را به‌عنوان سفیر جدید ورزش همگانی معرفی کرد. آن زمان علی مجدآرا، رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی در مجموعه شهید دستگردی اکباتان، محل تمرین سایپا، حاضر شد و با اهدای حکم به دایی، سرمربی نارنجی‌پوشان را رسما به‌عنوان سفیر جدید ورزش همگانی معرفی کرد.

سفیر بیماری‌های نادر

اسفندماه ۱۳۹۶ هم علی دایی یک‌بار دیگر به‌عنوان سفیر معرفی شد؛ این‌بار او که در همایش روز جهانی بیماری‌های نادر حاضر شده بود، در انتها به‌عنوان سفیر معرفی شد. ماجرا مربوط به نهمین همایش بین‌المللی روز جهانی بیماری‌های نادر بود که در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. در آن مراسم شخصیت‌های مطرح سیاسی، اهالی هنر، ورزش و... حضور پیدا کردند. گلپایگانی، وزیر آموزش‌وپرورش، علی دایی، منصور برزگر، جواد نکونام، پریناز ایزدیار، بهزاد فراهانی، بهداد سلیمی، حمید سوریان، حسن رنگرز، امیرحسین فشنگچی، بهنام ابوالقاسم‌پور، بهاره افشاری، مونا فرجاد، آرمین زارعی و بسیاری دیگر از چهره‌های هنری و ورزشی در این مراسم حضور داشتند. مسئولان برگزاری این همایش به چهره‌های حاضر در این مراسم لوح‌هایی را اهدا کردند تا آنها به‌عنوان سفیرهای بیماری‌های نادر فعالیت کنند. در این مراسم همچنین بسیاری از بیماران تحت پوشش این انجمن با خانواده‌های خود حضور داشتند.

سفیر ایدز

علی دایی در طول فعالیتش به‌عنوان چهره‌ای برجسته، سفیر ایدز هم شده است؛ او اتفاقا درباره سفیرشدنش در این موضوع صحبت‌های جالبی هم دارد. دایی می‌گوید: «ما در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم وظیفه‌ای داریم که من به‌عنوان یک شهروند احساس کردم این بخش از جامعه ما که به بیماری ایدز مبتلاست بیش ‌از حد مظلوم واقع‌ شده. ما اصلا این بیماران را تحویل نمی‌گیریم و با طردکردن و فرارکردن از رفت‌وآمد با آنها بیشترین آسیب را بهشان می‌زنیم. در این میان کودکانی که ناخواسته و بی‌گناه به این بیماری دچار شده‌اند بیشترین آسیب را می‌خورند.»

سفیر راهنمایی و رانندگی

این هم یکی دیگر از بخش‌هایی است که علی دایی پذیرفته نقش سفیر را ایفا کند. ماجرای این یکی مربوط به همایش یادبود قربانیان حوادث ترافیکی بود که سال ۱۳۹۶ در سالن غدیر دانشگاه علوم انتظامی برگزار شد. در آن مراسم تعدادی از ورزشکاران کشورمان به‌عنوان سفیران پلیس راهنمایی و رانندگی معرفی شدند. آنجا علی دایی، فرشاد پیوس، آرش برهانی و رضا عنایتی از سوی سردار مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، به‌عنوان سفیران پلیس راهور معرفی شده و نشان مخصوص دریافت کردند. ورزشکارانی که به نمایندگی از جامعه ورزشی این نشان را دریافت کردند، متعهد شدند تا نسبت به رعایت و اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی حساس باشند و در این زمینه به فرهنگ‌سازی اقدام کنند.

سفیر دریاچه ارومیه

شاید کمتر به این مورد اشاره شده، ولی علی دایی سفیر بین‌المللی احیای دریاچه ارومیه هم هست؛ او این عنوان را با حکم استاندار آذربایجان غربی به دست آورد. داستان این یکی مربوط به سال ۱۳۹۴ است؛ آن زمان مسابقه فوتسال تیم ملی فوتبال ۹۸ ایران و تیم باشگاه ۹۰ ارومیه برگزار شد که علی دایی از طرف استاندار آذربایجان غربی با اهدای لوحی به‌عنوان سفیر بین‌المللی احیای دریاچه ارومیه معرفی شد. در قسمتی از آن لوح آمده بود: جناب آقای علی دایی، از اینکه جناب‌ عالی نیز به این موضوع مهم زیست‌محیطی توجه ویژه‌ای دارید، به خود می‌بالیم و از تلاشی که برای احیای دومین دریاچه شور جهان خواهید کرد، مسروریم. یقینا عنوان «اولین سفیر بین‌المللی احیای دریاچه ارومیه» برازنده حضرت‌عالی است، امید است فرزندان این دیار، طلوع و غروب را در پهنه دل‌انگیز دریاچه ارومیه نظاره‌گر باشند.

آن مسابقه با مشارکت ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه و با هدف اعلام مشارکت جامعه ورزشی کشور در موضوع احیای دریاچه و حمایت از دریاچه ارومیه و دعوت عمومی آحاد مختلف مردم در اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه و ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب با حضور پیش‌کسوتان منتخب تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی ۹۸ فرانسه و تیم باشگاه ۹۰ ارومیه برگزار شد.

سفیر محیط زیست

کلا سال ۱۳۹۶ سال پرباری برای علی دایی به‌عنوان سفیر شدن بود! در تابستان همان سال او به‌عنوان سفیر محیط زیست هم انتخاب شد؛ آن زمان و در مراسم رونمایی از پیراهن‌های تیم فوتبال سایپا در لیگ هفدهم با حضور محمدرضا داورزنی، معاون  وزیر ورزش و جوانان، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، جمالی، مدیرعامل شرکت سایپا، رضا درویش، مدیرعامل باشگاه فرهنگی، ورزشی سایپا و علی دایی، سرمربی این تیم و جمعی از مسئولان ورزشی کشور، چهره‌ها و پیش‌کسوتان و بازیکنان قدیمی و جدید سایپا و بزرگان فوتبال ایران مانند علی پروین، محمد مایلی‌کهن، امیر حاج‌رضایی، مهدی اربابی، علی نصیری، بهرام افشارزاده و ... برگزار شد، محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و مجید فدایی، مدیرکل روابط‌عمومی این سازمان، حکم سفیر محیط زیست را به علی دایی، شهریار فوتبال ایران، اهدا کردند. در آن مراسم و قبل از اعطای حکم سفیر محیط زیست به علی دایی، گزارشی از فعالیت‌های محیط‌زیستی باشگاه فرهنگی، ورزشی سایپا ارائه شد. محمد درویش در آن مراسم در سخنان کوتاهی ضمن ابراز خرسندی از معرفی علی دایی به‌عنوان سفیر محیط زیست، به نقش فرهنگ‌سازی در جهت حفظ این موهبت الهی در جامعه اشاره کرد و گفت: برای انجام این مهم باید از تمام ظرفیت‌های موجود در جامعه، از جمله ورزشکاران که نقش اساسی در فرهنگ‌سازی و تأثیرگذاری در بین اقشار جامعه، به‌خصوص جوانان را دارند استفاده کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: