پایگاه خبری خانه فوتبال:

سپتامبر ۲۰۲۰ در سولنا‌‌؛ ماه، سال و مکانی که کریستیانو رونالدو هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد. شبی که CR۷ تبدیل به CR۱۰۱ شد. کریستیانو رونالدو حالا نخستین بازیکن اروپایی است که تعداد گل‌های ملی‌اش را سه‌رقمی کرده. رونالدو موفق شد در نبرد پرتغال و سوئد ۲ گل برای سلسائوی اروپا بزند که صدمین و صدویکمین گل‌هایش در رده ملی بودند. او که در جام جهانی‌ ۲۰۱۸ موفق شده بود از رکورد ۸۴ گل ملی فرنتس پوشکاش عبور کند، حالا در ۳۵ سالگی برای رسیدن به رکورد ۱۰۹ گل ملی علی دایی، اسطوره فوتبال ایران خیز برداشته است. با جاه‌طلبی که از کریستیانو سراغ داریم، حتی اگر در دیدارهای ماه آینده ۸ گلی که لازم دارد را نزند، در سال ۲۰۲۱ به رکورد دایی خواهد رسید. او برای رکوردزنی سیری‌ناپذیر است.

خانه یا خارج‌از‌خانه؟

۴۷ گل ملی رونالدو در خاک وطنش پرتغال به ثمر رسیده است. در این تعداد گل، گل‌هایی که در یورو ۲۰۰۴ و مرحله نهایی لیگ ملت‌های اروپای ۲۰۱۹ که هر دو میزبان‌شان پرتغال بوده است هم محسوب شده. اولین گل ملی رونالدو هم سال ۲۰۰۴ در جام ملت‌های اروپا مقابل یونان در پورتو به ثمر رسید. ۳۹ گل دیگر کریس خارج از پرتغال زده شده که شامل همین ۲ گل آخر در سوئد هم می‌شود. رونالدو این تعداد گل را در ۱۵ کشور مختلف زده.

برد یا باخت؟

CR۷ در ۶۶ بازی ملی برای پرتغال گلزنی کرده است. نکته جالب نرخ بالای پیروزی سلسائوی اروپا در صورت گلزنی کاپیتان رونالدو بوده. ۵۵ بازی از ۶۶ بازی که رونالدو در آن گلزنی کرده را پرتغال برده است. در ۵ بازی به تساوی رسیده‌اند و تنها ۶ بازی را با وجود گلزنی کریس باخته‌اند.

۱، ۲، ۳ و ۴

رکورد جالب دیگری هم رونالدو دارد. او ۹ مرتبه با پیراهن پرتغال موفق شده هت‌تریک کند. در واقع ۲۷ گل او برایش هت‌تریک به ارمغان آورده‌اند. ۲ مرتبه هم ۴ گل به رقبا زده. ۱۵ مرتبه دبل کرده و ۴۲ گل دیگر هم تک‌گل بوده‌اند. اولین هت‌تریک رونالدو سپتامبر ۲۰۱۳ در رقابت‌های انتخابی جام جهانی‌ مقابل ایرلندشمالی به ثبت رسید. او از رویارویی با سوئد باز هم خاطره خوبی داشته، چراکه سال ۲۰۱۳ مقابل این حریف ۵ گل زد که ۳ گل آن در یک بازی بوده و در سولنا هت‌تریک کرد.

رقبای محبوب

نوامبر ۲۰۱۹ وقتی رونالدو مقابل لیتوانی هت‌تریک کرد تعداد گل‌هایش مقابل این تیم را به عدد ۷ رساند. گل‌های سه‌شنبه شب مقابل سوئد باعث شد تعداد گل‌هایش مقابل این تیم هم به عدد ۷ برسد. این دو کشور محبوب‌ترین رقبای کریس بوده‌اند. رونالدو مقابل آندورا، ارمنستان، لتونی و لوکزامبورگ ۵ گل زده است. استونی، جزایرفارو، مجارستان و لهستان هم هر کدام از رونالدو ۴ گل خورده‌اند. البته رقبایی هم هستند که کریس خاطره خوبی از رویارویی با آنها نداشته. او مقابل فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس هیچ‌وقت گلزنی نکرده.

رکوردهای اروپایی

بهترین گلزن در جام ملت‌های اروپا شامل مرحله انتخابی با ۴۰ گل

بهترین گلزن در مراحل نهایی جام ملت‌های اروپا با ۹ گل همراه میشل پلاتینی

گلزنی در بیشترین ادوار جام ملت‌های اروپا با ۴ دوره

بیشترین تعداد گل در رقابت‌های رسمی اروپایی با ۸۴ گل

بیشترین تعداد گل در رقابت‌های انتخابی جام جهانی‌ در قاره اروپا با ۳۰ گل

زننده اولین گل در مرحله نهایی لیگ ملت‌های اروپا مقابل سوئیس و ثبت اولین هت‌تریک در مرحله نهایی این تورنمنت

 

برترین گلزنان ملی اروپایی

کریستیانو رونالدو (پرتغال) – ۱۰۱ گل در ۱۶۵ بازی

فرنتس پوشکاش (مجارستان و اسپانیا) – ۸۴ گل در ۸۹ بازی

شاندور کوچیش (مجارستان) – ۷۵ گل در ۶۸ بازی

میروسلاو کلوزه (آلمان) – ۷۱ گل در ۱۳۷ بازی

گرد مولر (آلمان) – ۶۸ گل در ۶۲ بازی

رابی کین (جمهوری‌ایرلند) – ۶۸ گل در ۱۴۶ بازی

زلاتان ایبراهیموویچ (سوئد) – ۶۲ گل در ۱۱۶ بازی

روبرت لواندوفسکی (لهستان) – ۶۱ گل در ۱۱۲ بازی

ایمره شلوسر (مجارستان) – ۵۹ گل در ۶۸ بازی

داوید ویا (اسپانیا) – ۵۹ گل در ۹۸ بازی

ادین ژکو (بوسنی) – ۵۹ گل در ۱۰۸ بازی

یان کولر (جمهوری‌چک) – ۵۵ گل در ۹۱ بازی

یواخیم اشترایش (آلمان شرقی) – ۵۵ گل در ۱۰۲ بازی

وین رونی (انگلیس) – ۵۳ گل در ۱۲۰ بازی

پل نیلسن (دانمارک) – ۵۲ گل در ۳۸ بازی

روملو لوکاکو (بلژیک) – ۵۲ گل در ۸۵ بازی

یان دال توماسون (دانمارک) – ۵۲ گل در ۱۱۲ بازی

تیری آنری (فرانسه) – ۵۱ گل در ۱۲۳ بازی

هاکان شوکور (ترکیه) – ۵۱ گل در ۱۱۲ بازی

لایوش تیهی (مجارستان) – ۵۱ گل در ۷۲ بازی

روبین فان‌پرسی (هلند) – ۵۰ گل در ۱۰۲ بازی

خانم‌ها رکورددار هستند

اما پس از بررسی رکوردهای کریستیانو رونالدو و مرور برترین گلزنان اروپایی، جالب است بدانید رکورددار گلزنی در رده ملی خانم‌ها هستند. کریستین سینکلر مهاجم تیم ملی زنان کانادا در ۲۹۶ بازی ملی موفق شده ۱۸۶ گل بزند. این خانم ۳۷ ساله هنوز هم بازی می‌کند و حتی شانس دارد رکوردش را به ۲۰۰ گل برساند. او در المپیک ۲۰۱۲ در فوتبال زنان آقای‌گل شد. بعد از او هم اَبی وامباخ، میا هام و کریستین لیلی همگی از آمریکا با ۱۸۴، ۱۵۸ و ۱۳۰ گل قرار دارند. برترین گلزن اروپایی زنان هم بریجت پرینتس آلمانی است که در ۲۱۴ بازی ملی ۱۲۸ گل زد. آیا رونالدو رکورد او را می‌تواند بشکند؟ رسیدن به این رکورد از رکورد دایی خیلی دشوارتر خواهد بود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: