پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

 

شاید بتوان گفت که در ورزش کشتی به واسطه‌ی تمرینات سنگینی که برای کشتی‌گیر برنامه‌ریزی می‌شود، چالش‌های متفاوت‌تر و سنگین‌تری وجود دارد. چالش‌هایی که مصدومیت و وزن کم کردن دو مورد از مهمترین آنها هستند.

صالح خالقی کشتی‌گیر سابق تیم ملی که افتخارات بسیاری در رشته‌ی کشتی فرنگی کسب کرده، برای ما از چالش‌های یک کشتی‌گیر گفته است. با هم مروری بر گفته‌های او خواهیم داشت.

«آسیب دیدگی‌های ورزشی یکی از سخت‌ترین چیزهایی است که شما در دوران حرفه‌ای باید تحمل کنید و بگذرانید. در کشتی فرنگی اکثر کشتی‌گیران ناراحتی کمر دارند چون به خاطر لیفت‌ها و حرکات پرتابی که انجام می‌دهند از ناحیه کمر آسیب می‌بینند. البته آسیب دیدگی‌های دیگری را هم تجربه می‌کنند که واقعا زندگی را سخت می‌کند. باید انگیزه زیادی داشته باشید تا بتوانید دوران مصدومیت را پشت سر بگذارید و به هدفتان برسید.

 صالح خالقی قهرمان تورنومنت بین المللی روز جهانی کودک سال ۲۰۰۱

 

در واقع، ورزش قهرمانی هم از عمر شما کم می‌کند و بعد از دوره قهرمانی به خودتان می‌آیید و می‌بینید که پر از آسیب‌دیدگی هستید. من از مچ پا، دنده، کمر، کتف و.... در مسابقات و تمریناتم آسیب دیده‌ام. اگر بخواهم از جدی‌ترین آسیب دیدگی‌ام برایتان بگویم، برمی‌گردد به آسیبی که به کمرم رسید. از شدت دردی که کمرم داشت حتی روی پاهایم هم نمی‌توانستم بایستم. یادم هست که آن روز مشغول تمرین وزنه بودم که آن اتفاق برایم افتاد. حالا هنوز هم با وجود گذشت چند سال از آن اتفاق هنوز هم کمرم درد می‌کند. از آن آسیب‌دیدگی می‌توانم به عنوان شدیدترین مصدومیتم یاد کنم، البته غیر از آخرین مصدومیتم که منجر به خداحافظی‌ام از دنیای کشتی شد.

یادم هست که ساعت هشت صبح روز مصدومیتم در باشگاه حیدرنیا تمرینات میدانی داشتم. ساعت 14 تمرین وزنه داشتم و بعد از آن هم در ساعت 19 باید برای تمرین کشتی به باشگاه یاسینی می‌رفتم. حین تمرین بودم که یکی از دنده‌هایم شکست. من برای آن مسابقه آماده‌ی آماده بودم یادم هست که دقیقا ده روز قبل از انتخابی جهانی بود. روزی سه جلسه، چهار جلسه تمرین می‌کردم و حتی کشتی را با کارهای شخصی‌ام هم درگیر کرده بودم و همه زندگی‌ام شده بود کشتی.»

به جز دوران مصدومیت که زندگی شخصی و حرفه‌ای ورزشکاران را تحت الشعاع قرار می‌دهد، آنها چالش‌های دیگری را نیز تجربه می‌کنند. به عنوان مثال در ورزش کشتی، کشتی‌گیران گاهی باید چندین کیلو وزن کم کنند تا بتوانند در مسابقه‌ای که ماه‌ها برایش تلاش کرده‌اند و زحمت کشیده‌اند، شرکت کنند. اما چطور؟

صالح خالقی درباره روزهایی که مجبور بود برای مسابقات وزن کم کند، اینطور گفت:

«وزن کم کردن در زمان ما خیلی سنتی بود و شاید اگر بخواهیم با روش‌های امروزی مقایسه کنیم، روش‌هایی که ما استفاده می‌کردیم اشکالات زیادی داشته. خاطرم هست که ما رژیم‌های سنگین می‌گرفتیم. منظورم از رژیم در آن زمان این بود که ما چیزی نمی‌خوردیم. یا یکی از کارهایی که برایمان متداول بود این بود که زمان‌های زیادی را در سونا می‌گذراندیم. ما گاهی برای مدت زمان طولانی آب نمی‌خوردیم یا گرسنگی زیادی را تحمل می‌کردیم تا به وزن مورد نظر برسیم.»

از چالش‌های مصدومیت و تناسب وزن هم که بگذریم ورزش حرفه‌ای فشار روحی و روانی زیادی برای ورزشکاران به همراه دارد. ورزشکارانی که در میادین جهانی مسابقه می‌دهند اکثرا به خاطر فشاری که متحمل می‌شوند استرس بالایی را تجربه می‌کنند. بدون شک این استرس‌ها روی سیستم بدنی و زندگی شخصی آنان نیز تاثیراتی خواهد داشت.

مسابقات قهرمانی آسیا سال 2001: نفر اول پارک جین سو از کره شمالی، نفر دوم صالح خالقی از ایران، نفر سوم از قزاقستان

 

صالح خالقی درباره یکی از رقابت‌های پر استرس خود اینطور گفت که:

« آن سال من اولین مسابقات بین‌المللی‌ام را تجربه می‌کردم و این قضیه به خودیِ خود همان‌قدر که هیجان داشت، سراسر استرس هم بود. یادم هست که روز مسابقه من افتاده بود درست در روز ۲۸ام ماه صفر که مصادف بود با شهادت امام رضا علیه السلام. آن روز وقتی برای خوردن ناهار به خانه کشتی رفته بودیم. من قبل از ناهار به نمازخانه رفتم تا نمازم را بخوانم. همان لحظه چشمم به تابلوی روی دیوار افتاد. تابلو تصویری از حرم مطهر امام رضا علیه السلام بود. تابلو را برداشتم، بغل کردم و زانو زدم. با تمام وجودم از امام رضا خواستم که در مسابقه فینال کمکم کند. بعد هم تابلو را بوسیدم و سرجایش قرار دادم. خیلی آرام شده بودم و حس باورنکردنی‌ای داشتم. وقتی پا روی تشک کشتی گذاشتم حس کردم یک نیروی عجیب همراهم است.»

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: