پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت دلار به سکون رسیده است.دلار این روزها با نوسانات قیمت روبه رو است .قیمت دلار در بازار و صرافی دولتی متفاوت است. دلار در سال اخیر با افزایش قیمت چشم گیری روبه رو بوده . دلار ارز بین المللی محسوب می شود که در تجارت اهمیت دارد. قیمت دلار را با ما دنبال کنید.
برقراری آرامش در سطح کلان اقتصاد کشور، باعث برقراری ثبات در بازار ارز در هفته گذشته شد. بازاری که به نظر می‌رسد در این روزها از نظر روانی قیمت متعادل برای دلار را در کانال ۲۵ هزار تومان و برای یورو در کانال ۳۱ هزار تومان پذیرفته است.
 قیمت ارز در هفته‌ای که گذشت برای سومین هفته پیاپی سکون نسبی را تجربه کرد. به این ترتیب بازار ارز در حالی وارد دهمین ماه سال ۱۳۹۹ شد که دلار در کانال ۲۵ هزار تومان و یورو در کانال ۳۱ هزار تومان نوسان داشت.

منحنی ملایم نوسان در قیمت ارز

دلار

معاملات این هفته بازار ارز در حالی آغاز شد که دلار در محدوده قیمت ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان خرید و فروش شد. قیمتی که مشابه رقم ثبت شده صرافی‌های بانکی نیز برای فروش دلار بود. اما سیر معاملات در روز شنبه شیب نزولی داشت، به نحوی که در پایان روز، بهای دلار در بازار آزاد ۲۵۰ تومان کاهش یافت.

این کاهش قیمت اما طی سه روز بعدی هفته به‌تدریج جبران شد و در پایان روز سه‌شنبه دوباره قیمت دلار در بازار آزاد به رقم ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. البته در این سه روز قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان ارزان‌تر از بازار آزاد انجام شد. روند معاملات حواله دلار در سامانه نیما هم در چهار روز ابتدایی هفته از منحنی مشابه با بازار آزاد تبعیت کرد و قیمت دلار در این سامانه از حداکثر قیمت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان روز شنبه به حداقل قیمت ۲۵ هزار و ۲۹۰ تومان روز دوشنبه رسید و در روز سه شنبه با گرفتن شیبی صعودی به قیمت میانگین ۲۵ هزار و ۵۰۰ رسید.

بنابراین می‌توان گفت فعالان بازار ارز شاهد بودند که از روز سه‌شنبه تمامی شاخه‌های بازار ارز شیبی صعودی به خود گرفتند و طی روندی آرام این شیب را تا پایان هفته حفظ کردند. به طوری که روز پنج شنبه قیمت هر دلار در بازار آزاد از کانال ۲۵ هزار تومان گذر کرد و در آخرین معاملات در محدوده ۲۶ هزار و ۵۰ تومان معامله شد. این در حالی است که در این روز در صرافی‌های بانکی قیمت فروش هر دلار ۲۵ هزار و ۸۶۰ تومان ثبت شد.

قیمت یورو نیز در هفته‌ای که گذشت نوسان اندکی داشت و پس از آن که در چهار روز ابتدایی هفته در محدوده ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان به طور عمده خرید و فروش شد، از روز سه‌شنبه با گرفتن شیب صعودی به خود به حداکثر قیمت ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان در آخرین روز هفته رسید. گفتنی است در این هفته نیز به مانند هفته پیشین، قیمت یورو در صرافی‌های بانکی بیشتر از قیمت بازار آزاد به فروش رسید و در آخرین روز هفته قیمت یورو در این صرافی‌ها ۳۱ هزار ۵۶۰ تومان بود. در این روز قیمت میانگین هر حواله یورو در سامانه نیما هم ۳۱ هزار و ۳۲۰ تومان بود.

بازار در انتظار اتفاقات امیدوارکننده آینده

دلار

در هفته‌ای که گذشت آرامش نیز در فضای سیاسی و اقتصادی کشور حاکم بود که نتیجه آن را می‌توان در واکنش بازار آزاد درک کرد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، فعالان بازار ارز در شرایط فعلی در فضای توامان بیم و امید نسبت به آینده به سر می‌برند و متناسب با تحولات کلان اقتصادی در کشور و سطح بین‌الملل واکنش مثبت یا منفی از خود نشان می‌دهند. اخباری که حاکی از کاهش تنش‌های بین‌المللی باشد به صورت روانی با واکنش مثبت بازار و کاهش قیمت‌ها همراه می‌شود و بالعکس اخباری که نگرانی از افزایش تنش‌ها را در اذهان ایجاد کند، با واکنش منفی بازار مواجه می‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد، در شرایط فعلی وضعیت روانی جامعه نقطه تعادل قیمت دلار و یورو را در این کانال‌ها تشخیص داده است و در نتیجه طی سه هفته گذشته شاهد مقاومت بازار ارز در همین محدوده قیمتی هستیم و تلاش‌های انجام شده برای افزایش یا کاهش قیمت‌ها، همواره با شکست همراه بوده‌اند.

البته با توجه به تجربه مقاومت بازار در هفته‌های گذشته، دور از انتظار نیست که در روزهای آغازین هفته آینده دوباره شاهد بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۵ هزار تومانی باشیم. مخصوصا آنکه چهارشنبه شب، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، خبر امیدوارکننده فراهم شدن امکان خرید واکسن کرونا به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار را داد. انتشار این خبر می‌تواند این امیدواری را برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان و واردکنندگان ایجاد کند که امکان آزادسازی سایر منابع بلوکه شده ایران در بانک‌های جهانی وجود دارد. اتفاقی که در صورت رخ دادن و فعال شدن این منابع در چرخه داخلی اقتصاد، می‌تواند اتفاقات مثبتی را رقم زند./منبع: ایرنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: