پایگاه خبری خانه فوتبال:

بنزین دوباره برای قیمت بررسی می شود. قیمت بنزین متفاوت می شود. بنزین چند نرخی می شود. قیمت بنزین گران می شود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از آمادگی وزارت نفت برای عرضه بنزین سه نرخی در جایگاه‌ها خبر داد


با توجه به تحریم نفت و همچنین محدود بودن خریداران این کالای واسطه‌ای، طرح پیش‌فروش نفت توسط دولت با شکست مواجه شد.
تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دولت، در شرایطی که کرونا و تحریم بسیاری از مشاغل را از بین برده است، باید بدل به دغدغه اصلی دولت‌مردان شود. دولت‌مردانی که معمولا با شیوه‌های تورمی و استقراض و تسعیر نرخ ارز، اقدام به جبران کسری منابع خود می‌کنند اما هیچ‌گونه اقدام علمی و عقلانی در راستای تنوع‌بخشی به منابع در دستور کار دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیست و باز هم سیاست‌های مبتنی بر مالیات و چاپ پول در دستور کار دولت قرار دارد. مهدی نصرتی، استاد دانشگاه و پژوهشگر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در ادامه گفت‌وگو با گسترش نیوز، در رابطه با راهکارهای بنزینی و خودرویی تامین منابع مالی پایدار برای دولت می‌گوید.

ارز دیجیتال بنزینی ایجاد شود

این اقتصاددان ضمن برشمردن برخی از مزایای اوراق سلف نفتی، اظهار داشت: پیش از این، دولت ونزوئلا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا از ارز دیجیتال با پشتوانه نفتی خود، با عنوان «پترو» رونمایی کرد که با تحریم‌های آمریکا ناکام ماند، زیرا دولت فروشنده نفت بود که تحریم شد و شرکت‌های بزرگ هم با ترس از تحریم‌های ثانویه از خرید نفت این کشور امتناع ورزیدند. پیشنهاد من این است که یک رمز‌ارز به نام(gascoin) برای پیش‌ فروش بنزین به مردم در ایران، با سهمیه روزانه یک لیتر بنزین برای هر نفر در روز، صرف نظر از داشتن خودرو به شکل رایگان تخصیص بیابد.

مطابق با این میزان یارانه پرداختی، هر ایرانی ماهانه رقم ۳۰ لیتر بنزین دریافت می‌کند که مطابق با قیمت‌های چندنرخی دولتی هم نیست. در این حالت، هر فرد می‌تواند مقدار بنزین یارانه‌ای خود را در بازار و به قیمت روز دنیا بفروشد. این امر زمینه را برای صادرات مستقیم بنزین به خارج از کشور، حذف قاچاق سوخت، حذف یارانه‌های دولتی حامل‌های انرژی و ارزآوری برای کشور می‌شود.

تحریم بنزین امکان پذیر نیست

نصرتی یادآور شد: شاید برخی بگویند که با توجه به تحریم‌های ثانویه آمریکا، امکان صادرات بنزین نباشد اما من این گزاره را رد می‌کنم. وی افزود: توجه داشته باشید که کالایی مثل نفت با بنزین تفاوت‌های زیادی دارد. در حوزه نفت، یکسری پالایشگاه‌های مشخص به عنوان خریدار وجود دارند که با یک ایمیل تهدیدآمیز از ناحیه وزارت خزانه داری آمریکا، اقدام به توقف خرید نفت می‌کنند.

در واقع کالایی مثل نفت، کالای واسطه‌ای محسوب می‌شود اما بنزین یک کالای مصرفی است و مصرف‌کننده مستقیم دارد. به همین دلیل امکان تحریم خریداران وجود ندارد.

این استاد دانشگاه همچنین پیشنهاد داد: حذف تعرفه از واردات هر کالای لوکسی اعم از خودرو و اخذ مالیات مستقیم بر مصرف این کالا و کالاهای مشابه، علاوه بر افزایش رفاه عمومی، منبع درآمدی مثبتی برای دولت خواهد بود که همزمان باعث حمایت از تولیدکنندگان است.

کیک اقتصاد را بزرگ کنید

وی در پایان خاطرنشان ساخت: دولت باید آزادی اقتصاد را افزایش دهد تا کیک اقتصاد بزرگتر شود. بزرگ شدن کیک اقتصاد، افزایش درآمدهای مالیاتی دولت را نیز در پی دارد. البته دولت باید مصارف غیر ضروری مندرج در بودجه خود را کاهش دهد تا با اصلاح ساختار بودجه، نیاز کمتری به منابع مالیاتی هم داشته باشد.
درآمدهای دولت هم باید بیشتر سمت و سوی سرمایه‌گذاری عمرانی به خود بگیرد و هزینه‌های جاری خود (که بخش عمده بودجه دولت را در بر می‌گیرد) را کاهش دهد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: