پایگاه خبری خانه فوتبال:

عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد افرادی که در طرح نهضت مسکن ملی ثبت‌نام می‌کنند لزوما حائز شرایط دریافت مسکن ملی نیستند و به‌زودی پایش آنها اعلام خواهد شد.او گفت بیش از ۲ میلیون نفر متقاضی مسکن ملی در کشور تاکنون ثبت نام کردند و پایش آنها به زودی آغاز می‌شود. متقاضی مسکن ملی در طرح جهش تولید حتی می تواند مجرد باشد.طرح مسکن ملی مردم را به خانه دار شدن امیدوار می کند.

تذکر به متقاضیان طرح مسکن ملی

مدیرکل راه و شهرسازی فارس اعلام کرد که اگر متقاضیان خانه در طرح نهضت ملی مسکن که پیامک دریافت کرده‌اند به دفاتر پیشخوان دولت برای تکمیل اطلاعات مراجعه نکنند، حذف خواهند شد.

محمودرضا طالبان سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت به خبرنگاران گفت: متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در فارس که پیامک دریافت کرده‌اند باید هرچه سریعتر به دفاتر پیشخوان منتخب در سطح استان مراجعه کنند.

او افزود: چنانچه این متقاضیان به دفاتر پیشخوان منتخب مراجعه نکنند از طرح بزرگ نهضت ملی مسکن حذف خواهند شد.

طالبان ادامه داد: بیش از ۸۰ دفتر پیشخوان در شهرهای شیراز،‌ مرودشت، فسا و جهرم بصورت تمام وقت درخدمت متقاضیان این طرح هستند که مدارک مورد نیاز انان را درسامانه بارگذاری کنند.

مدیرکل راه وشهرسازی فارس ادامه داد: در دیگر شهرهای استان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توسط دفاتر تسهیلگری  و یا بنیادمسکن شهرستان کار پیش خواهد رفت.

طالبان همچنین گفت: مردم می‌توانند برای اطلاع ازنام ونشانی دفاتر پیش خوان منتخب به وبسایت اداره کل راه وشهرسازی فارس مراجعه کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در ادامه گزارشی از آمارهای طرح نهضت ملی مسکن در استان ارائه داد و گفت: بیش از ۴۱۶ هزارنفر دراین طرح ثبت نام کرده‌اند که ۸۳ هزار نفر تاکنون تایید نهایی شده‌اند و۱۴۸هزار نفر نیز درانتظار بررسی هستند.

طالبان اضافه کرد: تعداد ۱۸۵ هزار متقاضی نیز به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف و یا رد درخواست شده‌اند.

خبر فوری برای متقاضیان مسکن ملی

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران جزییات شهرهای واجد شرایط ثبت‌نام نهضت ملی مسکن برای ساکنان شهر تهران را اعلام کرد.

 خلیل محبت‌خواه در گفت‌وگویی با با تاکید بر ویرایش صحیح اطلاعات متقاضیان مسکن نهضت ملی اظهار داشت: تمام متقاضیان در پروژه نهضت ملی مسکن تا پایان اردیبهشت ماه برای ویرایش اطلاعات ثبت شده فرصت دارند و در بخش انتخاب شهر باید تنها شهرهایی که مشمول شرایط افراد است، انتخاب شود.

وی با تاکید بر اینکه شهر جدید پردیس هر چند در بین گزینه‌ها قرار دارد اما نباید انتخاب شود، گفت: متقاضیان اگر شهر پردیس را انتخاب کرده‌اند نسبت به ویرایش و تغییر آن اقدام کنند در غیر این صورت حائز شرایط نخواهند بود و حذف می‌شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران ادامه داد: همچنین شهرهای دماوند، بومهن، رودهن، شهریار و ملارد تنها شامل ساکنان این شهرها خواهند بود و ساکنان سایر مناطق امکان انتخاب این شهرها را ندارند.

وی درباره حق انتخاب ساکنان شهر تهران افزود: ساکنان تهران تنها می‌توانند شهرهای پرند، هشتگرد، رباط کریم، پاکدشت را انتخاب و ثبت نام کنند و اگر شهرهایی جز این شهرها را انتخاب کرده‌اند تا پایان اردیبهشت ماه باید اطلاعات ثبت شده را اصلاح کنند.

محبت خواه با تاکید بر اینکه مردان مجرد حائز شرایط ثبت نام برای نهضت ملی مسکن هم تا پایان اردیبشهت ماه برای ثبت تعهد محضری مهلت دارند، گفت: مجردان واجد شرایط باید به دفترخانه‌ها برای تعهد رسمی مراجعه کنند و به صورت رسمی تعهد دهند که در زمان تحویل واحد متاهل خواهند بود و در غیر این صورت هیچ ادعایی برای تحویل واحد ندارند و تعهد‌نامه را در سامانه بارگذاری کنند.    

وی ادامه داد: مجردها اگر تعهدنامه رسمی را بارگذاری نکنند، حذف خواهند شد.

محبت‌خواه درباره میزان ثبت‌نام متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان تهران اظهار داشت: حدود ۹۳۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن از استان تهران ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد تا کنون ۶۰۰ هزار نفر پالایش شده‌اند البته با توجه به فرصت ویرایش اطلاعات متقاضیان تا اردیبهشت ماه پالایش افراد ادامه خواهد داشت.      

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه هنوز تصمیمات دولت در رابطه با وام ودیعه مسکن به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نشده‌است، گفت: منتظر ابلاغ تصمیمات دولت درباره سقف وام ودیعه هستیم. همچنین پیشنهاد وزارت راه وشهرسازی به ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تمدید قراردادهای اجاره است اما هنوز تصمیم نهایی در این باره هم ابلاغ نشده‌است.  

وی با اشاره به میزان پرداخت تسهیلات ۷۰ ودیعه در استان تهران اظهار داشت: در سال گذشته در استان تهران ۴۱۴ هزار و ۲۲۵ تقاضا برای وام ودیعه ثبت شده که از این تعداد  ۱۹۳ هزار و ۱۹۹ تقاضا واجد شرایط اولیه بودند. همچنین حدود ۱۰۴ هزار و ۸۰۰ تقاضا توسط بانک‌های عامل به هر دلیل از جمله انصراف خود متقاضی، عدم ارایه مدارک و تکمیل مدارک، عدم معرفی  و ... رد شده و در مجموعه  ۵۹ هزار و ۸۰۱ فقره وام به متقاضیان استان تهران پرداخت شد.

جزئیات جدید از پیشرفت طرح نهضت مسکن ملی

رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه تاکنون برای ساخت بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکونی، زمین مشخص شده، گفت: جانمایی زمین‌ها در تهران شامل شهرهای اطراف پایتخت از جمله پردیس، پرند و هشتگرد و همچنین بخش‌هایی از منطقه ۲۲ تهران با قطعات مختلف است.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت از اجرای قانون جهش تولید مسکن، گفت: تاکنون بیش از ۵ میلیون نفر در سامانه مربوطه ثبت نام کرده و اطلاعات بیش از ۲ میلیون نفر نیز راستی‌آزمایی و تایید شده‌ است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ساخت بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکونی،  زمین مشخص شده است، خاطرنشان کرد: به طور مثال جانمایی زمین‌ها در تهران شامل شهرهای اطراف پایتخت از جمله پردیس، پرند و هشتگرد و همچنین بخش‌هایی از منطقه ۲۲ تهران با قطعات مختلف است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس  با اشاره به اینکه هم‌اکنون کار اجرایی ساخت یک میلیون مسکن آغاز شده است، گفت:‌ متوسط پیشرفت این یک میلیون مسکن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده که البته عقب‌تر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته است.

رضایی کوچی، با انتقاد از کندی پیشرفت پروژه ساخت یک میلیون مسکن در کشور، عنوان کرد: ناهماهنگی بین بانکها و عدم همراهی آنها با وزارت راه در بحث پرداخت تسهیلات، ناهماهنگی مدیران استانی،  جابجایی مدیران وزارتخانه در سطح استانها و همچنین عدم وجود یک قرارگاه واحد در وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری اجرای درست قانون و متعاقب آن موازی‌کاری دستگاه‌های ذی‌ربط از مهمترین دلایل عدم تحقق پیش‌بینی‌ها در پیشرفت پروژه ساخت بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات شورای عالی مسکن مشکلات مذکور مطرح شده است، تصریح کرد: در این جلسات عموماً درباره مرتفع کردن برخی مسائل از جمله شرایط احراز مشمولان و هموار کردن مسیر پرداخت تسهیلات بانکی بحث شده  در حالی که یکی از مشکلات اصلی در مسیر اجرای قانون جهش تولید مسکن، موازی‌‌کاری‌های صورت گرفته در ۷ معاونت وزارت راه و شهرسازی است که مسئولیت‌های مجزایی در اجرای قانون برعهده دارند.

مسکن ملی

خبر مهم از امکان جدید برای متقاضیان مسکن ملی

متقاضیانی که اطلاعات خود را در طرح نهضت ملی مسکن نادرست درج کرده بودند به مدت یک ماه امکان ویرایش برای آنها فراهم شد.
متقاضیانی که در زمان ثبت‌نام در طرح‌های اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن، شهر محل درخواست و یا مشخصات و اطلاعات خود را در سامانه ثبت‌نام، اشتباه درج کرده‌اند، می‌توانند از روز فردا اول اردیبهشت به مدت یک‌ماه با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس http://saman.mrud.ir نسبت به اصلاح شهر محل درخواست مسکن و یا مشخصات و اطلاعات خود اقدام کنند.

همچنین متقاضیان پیش از تغییر شهر محل درخواست خود به «اطلاعیه ثبت‌نام از متقاضیان نهضت ملی مسکن»  ۲۰ دی ۱۴۰۰ مندرج در سامانه توجه کنند.

در صورت عدم امکان تأمین زمین در شهر محل درخواست، در نزدیکترین شهر ممکن به شهر محل درخواست تأمین زمین انجام می‌شود. پیش از این بسیاری از متقاضیان به دلیل وارد کردن نادرست اطلاعات خود و یا انتخاب شهر دیگر فرم ج آنها قرمز شده بود که از فردا امکان ویرایش آنها فراهم شد.

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن از مهر پارسال آغاز و تا اسفند به طول انجامید و از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی که ثبت نام کرده بودند حدود ۲ میلیون و۳۰۰ هزار نفر واحد شرایط شدند.

دو اتفاق پیش روی طرح مسکن ملی

خبرهای منتشر شده از طرح نهضت ملی مسکن نشان می دهد که تا پایان سال 1400، از میان بیش از 5.4 میلیون نفر متقاضی در این طرح، 2.3 میلیون نفر واجد شرایط شناخته شده اند. با این حال، به نظر می رسد ادامه کار این پروژه با چالش هایی از جمله دو مورد تامین مالی و استقبال مخاطبان همراه باشد.

1- تامین مالی: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک ها مکلف اند حداقل 20 درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند به طوری که در سال اول اجرای قانون، حداقل از 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد. با این حال کارشناسان به نحوه تحقق این میزان از تسهیلات بانکی به بخش مسکن هشدار داده اند. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی درخصوص مقاصد تسهیلات پرداختی در بخش های اقتصادی، در 11 ماه سال 1400، بخش عمده و بیش از 66 درصد از کل تسهیلات بانکی با هدف تامین سرمایه در گردش پرداخت شده که ماهیت کوتاه مدتی دارد. از سوی دیگر در این مدت، سهم بخش مسکن از تسهیلات پرداختی بانک ها بین 5 تا 6 درصد بوده است. به این ترتیب، مشخص است که با تخصیص هر ساله 20 درصد از تسهیلات پرداختی بانک ها به تسهیلات بلندمدت مسکن، دو سناریوی ناگوار ممکن است اتفاق بیفتد. در حالت اول و در صورتی که بانک ها این قانون را به طور کامل و با منابع موجود اجرا کنند، طبیعی است که یک پنجم منابع بانکی به طور بلندمدت درگیر این قانون و به اصطلاح منجمد خواهد شد و توان تسهیلات دهی بانک ها در بخش های دیگر کاهش خواهد یافت. در حالت دوم، ممکن است بانک ها با حفظ قدرت تسهیلات دهی خود به بخش های دیگر، به سراغ تامین منابع مالی این قانون با اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی بروند که درآن صورت تبعات تورمی آن قابل پیش بینی خواهد بود. همین ضرورت ها هم هست که موجب شده وزارت اقتصاد موضوع استفاده از روش های مالی متنوع و ضد تورم در نهضت ملی مسکن را مطرح کند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در یکم اسفند سال گذشته، سبحانیان معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد در هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: «علاوه بر این که طبق قانون و اقتصاد، باید سهم تسهیلات بخش مسکن در تسهیلات بانکی افزایش یابد و بیشتر از ۵ درصد شود، باید روش‌های متنوع برای تامین مالی در حوزه ساخت مسکن را هم در پیش گرفت.»

2- قدرت خرید و استقبال متقاضیان: گزارش 27 فروردین ایسنا حاکی از آن است که متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون به رغم ثبت نام اولیه، از ادامه فرایند این طرح استقبال نکرده اند. طبق آمارها، تا پایان سال 1400، بیش از پنج میلیون و 400 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد، دو میلیون و 300 هزار نفر واجد شرایط شناخته شده اند. با این حال، طبق اظهارات مدیر عامل بانک مسکن حدود 372 هزار نفر در بانک مسکن برای این طرح افتتاح حساب و از این میان نیز تنها 220 هزار نفر آورده خود را واریز کرده اند. به نظر می رسد در این اقبال کم متقاضیان تا این جای کار، لااقل دو عامل را می توان موثر دانست. اولین مورد مربوط به خلف وعده مسئولان در طرح اقدام ملی مسکن (طرح مسکن دولت قبل که هم اینک در طرح نهضت ملی مسکن ادغام شده است) می شود. بر این اساس قرار بوده از سال 98 تا 1400، تعداد 400 هزار واحد در قالب این طرح تکمیل شود اما آن چه عملاً به اتمام رسید، تنها 40 هزار واحد بوده است. اما دومین مورد نیز به افق مبهم میزان آورده متقاضیان بر می گردد. طبق گزارش مذکور، متقاضیان باید هنگام ثبت نام حدود 40 میلیون تومان واریز کنند و باقی مانده  با توجه به میزان پیشرفت پروژه تزریق شود. قسط مرحله آخر نیز در زمان نازک کاری پرداخت خواهد شد اما متقاضیان زیادی از جمله در شهر جدید پرند (تهران) هستند که می گویند تاکنون 160 میلیون تومان واریز کرده اند اما هنوز پروژه شان به پیشرفت 10 درصد نیز نرسیده است. البته در این خصوص نباید آمارهای دیگر از جمله قرارگیری 864 هزار واحد در مرحله اجرا یا تامین زمین برای 980 هزار واحد مسکونی –طبق گزارش 26 فروردین ماه ایرنا به نقل از معاون وزیر راه – و شناسایی زمین برای یک میلیون و 400 هزار واحد را از نظر دور داشت.

  در این میان و در خصوص قیمت واحدها نیز آمار و ارقام مختلفی تاکنون منتشر شده است که البته با توجه به قرار داشتن اقتصاد کشور در نواحی بالای پیک تورمی، چندان عجیب نیست اما در هر حال به ابهام این طرح نزد متقاضیان افزوده است. بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی در جدیدترین فهرست بها قیمت هر متر مربع ۴.۵ میلیون تومان تعیین شده است. سازندگان از هزینه‌های متری ۷ تا ۱۰ میلیون تومان سخن می‌گویند. رئیس بنیاد مسکن قیمت واحدهای واقع در بلوک‌های شش طبقه به بالا را ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان در هر متر مربع تخمین زده و مدیر عامل شهرهای جدید هم به تازگی از هزینه‌های متری ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان سخن گفته است. در حوزه وام نیز ابهام متقاضیان کم نیست. اگرچه قرار است بسته به مناطق مختلف کشور نهایتاً تا سقف 450 میلیون تومان تسهیلات با حداکثر مدت بازپرداخت 20 ساله به واحدهای این طرح تعلق بگیرد، اما خبرها حاکی از آن است که نرخ سود آن برای قشرهای مختلف متفاوت است. اقساط هم اگرچه گفته شده بین سه تا چهار میلیون تومان است، اما برخی محاسبات از مبالغ بالاتر برای دهک های 4 تا 8 متقاضی (غیر محروم) حکایت دارد. 

مسکن ملی

آخرین وضعیت متقاضیان طرح نهضت مسکن ملی

آمار نشان می‌دهد تا کنون فقط یک دهم متقاضیان واقعی نهضت ملی مسکن نسبت به واریز وجه اقدام کرده‌اند و بررسی‌های میدانی گویای آن است که بسیاری از افراد قادر به تامین آورده ۴۰ میلیون تومان اولیه هم نیستند؛ البته بسیاری معتقدند همین که دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن آستین‌ها را بالا زده و طرح مذکور از قوانین بالادستی و تسهیلات مناسب بهره می‌برد باید نسبت به این پروژه خوشبین بود.

به گزارش ایسنا، طبق پیش‌بینی کارشناسان، متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن آن‌طور که باید و شاید از این طرح استقبال نکرده‌اند. جدیدترین آماری که توسط محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن اعلام شده حاکی از آن است که حدود ۳۷۲ هزار نفر در بانک مسکن برای این طرح افتتاح حساب کرده و از این میزان ۲۲۰ هزار نفر آورده خود را واریز کرده‌اند. این در حالی است که چند روز قبل وزارت راه و شهرسازی از تایید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی خبر داد.

بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی حدود ۸.۵ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد. این آمار به نوعی منعکس کننده تقاضای واقعی برای پروژه‌های مسکن دولتی است. در دو طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن که با یکدیگر تلفیق شدند حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که پس از استعلامات اولیه در زمینه سبز بودن فرم «ج»، وضعیت تاهل و سابقه مالکیت تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تایید شدند اما قطعا احتمال ریزش همین تعداد نیز به دلیل پایین بودن توان اقتصادی آنها وجود دارد.

یکی دیگر از دلایل کم‌جان بودن پروژه نهضت ملی مسکن به خلف وعده‌های مسئولان در طرح اقدام ملی مربوط می‌شود. قرار بود از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ تعداد ۴۰۰ هزار واحد در قالب این طرح تکمیل شود اما آن‌چه عملا  به اتمام رسید حدود ۴۰ هزار واحد بود. از سوی دیگر متقاضیان باید هنگام ثبت نام حدود ۴۰ میلیون تومان واریز کنند و مابقی با توجه به پیشرفت طرح تزریق شود. قسط مرحله آخر نیز در زمان نازک‌کاری پرداخت خواهد شد. اما بسیاری متقاضیان از جمله در شهر جدید پرند می‌گویند که تا کنون ۱۶۰ میلیون تومان واریز کرده‌اند و هنوز پروژه‌شان به پیشرفت ۱۰ درصد هم نرسیده است.

دولت سیزدهم قصد دارد در قالب طرح نهضت ملی مسکن چهار میلیون واحد مسکونی را در چهار سال آینده احداث کند. اما سوال این است که با توجه به نبود تقاضای موثر، این واحدها قرار است برای چه کسانی ساخته شود؟ و آیا با توجه به هزینه‌های هنگفت زیرساخت‌ها و تورم نهاده‌های ساختمانی، این پروژه در میانه راه به سرنوشت طرح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی مسکن مهر که هنوز بعد از گذشت ۱۵ سال ۲۰۰ هزار واحد آن باقی‌مانده، دچار نخواهد شد؟

البته تفاوت طرح نهضت ملی مسکن با پروژه مسکن مهر در این است که نهضت ملی از قوانین بالادستی بهره می‌برد؛ موضوع مهمی که مسکن مهر از آن بی‌بهره بود. اما ابهاماتی که درخصوص قیمت تمام شده، میزان آورده متقاضیان و اقساط تسهیلات وجود دارد، باعث شده بسیاری از افراد درخصوص ورود به این طرح احتیاط کنند.

شاید بخش خودمالکی نهضت ملی مسکن، مسیر مطمئن‌تری برای رسیدن دولت به هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی باشد که آن هم رقم چندان بالایی نیست. اوایل فروردین ماه محمدحسن علمداری ـ عضو هیات مدیره بانک مسکن از ثبت نام ۹۷ هزار متقاضی خودمالکی در طرح نهضت ملی خبر داد و گفت که ۵۷ هزار نفر از آنها به بانک معرفی شده‌اند.

با این حساب می‌توان گفت کلا ۲۲۰ هزار متقاضی موثر تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن واریز وجه داشته‌اند که حدود یک چهارم آنها خودمالک هستند. بنابراین شواهد و قرائن نشان می‌دهد در بخش فراخوان نمی‌توان چندان به پیشرفت پروژه امیدوار بود.

درخصوص قیمت واحدها نیز هرکس از ظن خود رقم‌هایی را اعلام می‌کند. وزارت راه و شهرسازی طبق جدیدترین فهرست بها قیمت هر متر مربع را ۴.۵ میلیون تومان تعیین کرده است. سازندگان از هزینه‌های متری ۷ تا ۱۰ میلیون تومان سخن می‌گویند. رییس بنیاد مسکن قیمت واحدهای واقع در بلوک‌های شش طبقه به بالا را ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان در هر متر مربع تخمین می‌زند. مدیرعامل شهرهای جدید هم به تازگی از هزینه‌های متری ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان سخن گفته است.

قرار است تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات با حداکثر مدت بازپرداخت ۲۰ ساله به واحدهای این طرح تعلق بگیرد. نرخ سود آن نیز برای اقشار مختلف، متفاوت است و دولت می‌گوید که دهک‌های اول تا سوم بیشترین یارانه و مشوق‌های دولتی را دریافت خواهند کرد. اقساط ماهیانه ۳ تا ۴ میلیون تومان هم اعلام می‌شود اما محاسبات از مبالغ بالاتر برای دهک‌های ۴ تا ۸ حکایت دارد.

به هر ترتیب حالا که دولت برای خانه‌دار کردن مردم آستین‌ها را بالا زده بهتر است نسبت به این طرح خوشبین باشیم. طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تا کنون ۸۶۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده و برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد زمین تامین شده است. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی وعده داده که کلنگ ساخت ۲ میلیون خانه در شش ماهه اول سال جاری زده می‌شود.

عباس زینعلی ـ کارشناس بازار مسکن درباره اثرات طرح نهضت ملی مسکن بر قیمت خانه به ایسنا گفت:  دولت قرار نیست خودش این واحدها را بسازد و نباید هم بسازد. دولت باید تسهیلات و شرایط مناسب را برای بخش خصوصی فراهم کند که آمار ساخت یک میلیون مسکن محقق شود.

زینعلی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده ما توان تولید مسکن مطابق با تقاضای واقعی را نداریم. بنابراین در محدوده زمانی چهار ساله که دولت تعریف کرده، ساخت چهار میلیون واحد قابل انجام نیست. با این حال بهتر است قضاوت منفی نداشته باشیم و دولت را در این حرکت تشویق کنیم. یک امیدی در بین مردم ایجاد شده که امیدواریم ظرفیتش به وجود بیاید.

میزان قسط وام طرح نهضت مسکن ملی

نهضت ملی مسکن به شکل پلکانی ۴ میلیون تومان و مدت زمان بازپرداخت آن ۲۰ ساله است.
علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح سیاست‌ها و اقدامات صورت گرفته در طرح نهضت ملی مسکن در کشور اقدام کرد.
این مقام مسئول در ابتدای اظهارات خود کل متقاضیان این طرح را بالغ بر ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد تاکنون تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر با توجه به شرایط اعمال شده مورد تأیید قرار گرفته که پس از پالایش نهایی پیامک‌های افتتاح حساب و واریز وجه اولیه برای آنها ارسال شده است.

وی افزود: اگر متقاضیان پس از ارسال سه دوره پیامک تا یک ماه و نیم اقدام به افتتاح حساب و واریز وجه نکنند، از سامانه حذف خواهند شد.

این مقام مسئول از پرداخت اقساط بلند مدت ماهیانه ۳ تا ۴ میلیون تومان طی مدت ۲۰ ساله در این طرح خبر داد و گفت: طبق سیاست اولیه وزارت راه و شهرسازی و به حداقل رساندن هزینه ساخت واحدها تلاش بود تا هزینه زمین از قیمت واحدها حذف شود؛ این درحالی است که برخی از اراضی خارج از محدوده و الحاقی نیاز به آماده سازی در ابعاد زیربنایی و روبنایی دارند که کمی حائز ملاحظه خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تکلیف دولت در زمینه تولید مسکن و حمایت از اقشار کم درآمد آن است تا با برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت تأمین مسکن برای دهک‌های مختلف را فراهم کرده و با مدیریت هزینه و زمین قیمت تمام شده مسکن را به حداقل برساند.

وی ادامه داد: در این راستا از سازندگان مسکن درخواست داریم با صنعتی سازی و از استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین ضمن ارتقای کیفیت و سرمت ساخت پروژه‌ها در این زمینه به ما کمک کنند.

جعفری ضمن اشاره به این که در اجرای این طرح قطعاً هیچ سازنده‌ای نباید متضرر شود گفت: در برخی از نقاط کشور به دلیل بعد تأمین مصالح نیاز به ضرایب جبرانی دارد که این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها اختیار داده شده که ضریب جبرانی برای بحث مسافت در راستای تأمین مصالح را داشته باشند.

زمین جدید برای طرح مسکن ملی

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از واگذاری ۱۱۰ قطعه زمین در محدوده شهر ورامین به نهضت ملی مسکن خبر داد.

«خلیل محبت خواه» در این زمینه اظهار داشت: بیش از پنج هکتار از زمین پلاک ۲۶/۱۰۷ واقع در شهر ورامین موسوم به «مزرعه شمسی» در طرح نهضت ملی مسکن وارد شده است.

وی ادامه‌داد: پلاک مذکور واقع در شهر ورامین در راستای ماده ۹ قانون زمین شهری در سال ۱۳۶۹ از سوی دولت با نمایندگی اداره کل مسکن تملک شد که سند تک‌برگ این قطعه زمین در سال ۱۴۰۰ با طی کردن مراحل حقوقی و قانونی و پیگیری‌های انجام شده توسط معاونت املاک و حقوقی اداره کل و راه و شهرسازی جنوب شرق به نام دولت و به نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن اخذ شد.

محبت‌خواه تصریح‌کرد: معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در قالب برنامه های کمیسیون ماده ۵ و قانون جهش تولید مسکن از ظرفیت‌های قانون جهش تولید مسکن بهره برده، بلافاصله اراضی در قالب ۱۱۰ قطعه با کاربری‌های مسکونی، تجاری، آموزشی، فرهنگی و فضای سبز تفکیک شده، در کمیسیون ماده ۵ استانداری تهران مطرح و مصوب شد.

وی گفت: در راستای نصاب مالکانه به مالکانی که در سال‌های گذشته از نظر حقوقی ذی‌نفع بودند قطعاتی از مزرعه شمسی واگذار شد تا این دسته از شهروندان نیز از حقوق قانونی خود برخوردار شوند.

محبت‌خواه بیان داشت: ما از همه ظرفیت‌های قانون جهش تولید مسکن در حوزه منافع ملی و شهروندی بهره خواهیم برد و در این مسیر آماده مذاکره با نهادهای دولتی، نیمه دولتی و مالکان بخش خصوصی هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: