پایگاه خبری خانه فوتبال:

عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد افرادی که در طرح نهضت مسکن ملی ثبت‌نام کردند لزوما حائز شرایط دریافت مسکن ملی نبودند و پایش آنها انجام شد.او گفت بیش از ۲ میلیون نفر متقاضی مسکن ملی در کشور ثبت نام کردند. متقاضی مسکن ملی در طرح جهش تولید حتی می تواند مجرد باشد.طرح مسکن ملی مردم را به خانه دار شدن امیدوار می کند.

خبر خوش جدید مسکن ملی

با توجه به شناسایی ظرفیت مازاد در زمین‌های تأمین‌ شده قبلی یا تأمین زمین جدید جهت احداث واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در برخی از شهرهای کشور، به اطلاع می‌رساند متقاضیان واجد شرایط مسکن می‌توانند از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۱۵ تیر با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به‌آدرس https://saman.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام در این شهرها اقدام کند.

لازم به ذکر است در شهرهایی ثبت‌نام صورت می‌پذیرد که ظرفیت مازاد زمین وجود داشته باشد یا زمین جدید شناسایی و تأمین شده باشد و بدیهی است در صورت تأمین زمین در سایر شهرهای کشور در روزهای آتی، سامانه در این شهرها نیز به‌تدریج بازگشایی می‌شود.

همچنین ثبت‌نام از متقاضیان در سقف ظرفیت مازاد زمین‌های تأمین‌ شده قبلی یا زمین‌های تأمین‌شده جدید در هر شهر صورت می‌پذیرد و پس از تکمیل ظرفیت ثبت‌نام در هر شهر، سامانه در آن شهر بسته می‌شود.

وفق مفاد قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین‌نامه مربوط به آن، شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت‌نام و پالایش متقاضیان به‌شرح ذیل است؛

الف ـ شرایط متقاضیان:

بر اساس ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن شرایط متقاضیان جهت ثبت‌نام به‌شرح ذیل است؛

متقاضی و افراد تحت سرپرستی، باید فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی باشد.

متقاضی باید از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. (فرم ج سبز).

متقاضی همچنین باید متأهل یا سرپرست خانوار باشد.

افراد ذیل می‌توانند بدون شرط تأهل و بدون شرط سرپرست خانوار بودن در زمره متقاضیان واجد شرایط قرار گیرند:

زنان مجرد مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن 

مردان مجرد مشروط به داشتن حداقل ۴۵ سال سن

نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور

معلولان جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل بیست (۲۰) سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور.

بیماران خاص بر اساس ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مردان مجرد بین ۲۳ تمام تا ۴۵ سال تمام به‌شرط ارائه تعهدنامه محضری در خصوص ارائه سند رسمی ازدواج در زمان واگذاری واحد

متقاضی می‌بایست دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت اخیر در شهر مورد تقاضا باشد.

سابقه سکونت برای مهاجران از کلان‌شهرها به سایر شهرهای کشور به یک سال کاهش می‌یابد. برای کارمندان دولت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که به‌استناد حکم دستگاه و سازمان (ارگان) نظامی ذی‌ربط و روحانیونی که با تأیید مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه منتقل شوند (به‌استثناء استان تهران) این سابقه ملاک عمل نخواهد بود. تأیید شرط سابقه سکونت کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح بر اساس تأییدیه معاونین منابع انسانی واحدهای تابعه استانی نیروهای مسلح طبق دستورالعمل مصوب ستادکل نیروهای مسلح خواهد بود.

متقاضیان شهرهای جدید می‌بایست دارای سابقه سکونت حداقل ۵ سال اخیر در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر باشند.

متقاضی می‌بایست در ۵ سال اخیر، تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی دریافت نکرده باشد.

متقاضیان واجد شرایط تأییدشده در سامانه، باید برای استفاده از واحدهای مسکونی این برنامه حائز شرایط زیر نیز باشند:

نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و...).

توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام‌شده طی مراحل ساخت.

ب ـ مدارک مورد نیاز در زمان ثبت‌نام:

بارگذاری تصویر کارت ملی متقاضی

بارگذاری تصویر شناسنامه متقاضی و افراد تحت سرپرستی

بارگذاری تصویر گواهی سرپرستی در صورت ضرورت

متقاضی می‌بایست پس از ثبت‌نام جهت بارگذاری تصاویر مدارک یادشده به بخش «مشاهده و پیگیری درخواست» در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به‌آدرس saman.mrud.ir مراجعه کند.

پس از پالایش اطلاعات متقاضیان و با اطلاع‌رسانی‌های آتی، نیاز است اصل مدارک بارگذاری‌شده فوق‌الذکر، جهت تشکیل پرونده به ادارات‌کل راه و شهرسازی یا دیگر متولیان طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی ارائه شود.

ج ـ پایش و اطلاع‌رسانی:

متقاضی پس از ثبت‌نام نهایی، می‌تواند وضعیت تمامی مراحل کار خود را از طریق بخش «مشاهده و پیگیری درخواست» در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به‌آدرس saman.mrud.ir پیگیری کند.

بررسی عدم دریافت زمین، مسکن و تسهیلات یارانه‌ای توسط متقاضی از طریق سامانه فرم «ج» وزارت راه و شهرسازی صورت می‌پذیرد.

د ـ سایر شرایط ثبت‌نام در طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی:

متقاضی تمام شرایط فوق را مطالعه کرده و آن را می‌پذیرد

ثبت‌نام در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به‌معنای تأیید شرایط متقاضی و تعهد ارائه واحد مسکونی به متقاضی نیست.

هر زمان که واجد شرایط نبودن متقاضی برای دستگاه‌ و نهاد متولی اجرای طرح محرز شود، متقاضی از طرح جاری حذف شده و حق هیچ‌گونه اعتراض نخواهد داشت.

در حال حاضر یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی با تجمیع واحدهای نیمه‌کاره باقی‌مانده از طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی دولت قبل، در دست اجرا است و تا شهریور امسال ۱۰۰ هزار واحد آن تحویل مردم خواهد شد.

 بررسی‌های آماری از بخش حمل و نقل و همچنین نهضت ملی مسکن،‌ حاکی از رشد آمارهای ترانزیت عبوری از کشور و برنامه دولت برای اجرای به موقع نهضت ملی مسکن ‌است.

* رشد  ۳۲ درصدی ترانزیت عبوری از کشور در فصل بهار

در سه ماه نخست امسال سه میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل، با رشد ۳۲ درصدی همراه بوده است.

میزان ترانزیت توسط بخش جاده‌ای در ۲ ماهه سال‌ جاری ۵۰ درصد افزایش داشته است.

در بخش ریلی و در زمینه جابه‌جایی مسافر شاهد ۶۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

* رشد ۸۱ درصدی پروازهای عبوری از فضای کشور در ۲ ماه اول سال

در حوزه هوایی نیز، تعداد نشست و برخاست در پروازهای داخلی و بین‌المللی در ۲ ماهه سال جاری به ‌ترتیب ۱ درصد و ۱۸۳ درصد افزایش داشته است.

به لحاظ میزان اعزام و پذیرش مسافر در پروازهای داخلی و بین المللی هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۱ درصد و ۳۷۸ درصد رشد را داشته‌ایم.

تعداد پروازهای عبوری از فراز کشور هم در ۲ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۱ درصد افزایش داشته است.

* رشد ۱۵۳ درصدی تعداد مسافر ورودی و خروجی از بنادر در ۲ ماهه سال جاری

به لحاظ جابه‌جایی مسافر (ورودی- خروجی)، تعداد مسافر ورودی و خروجی از بنادر در ۲ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵۳ درصد افزایش داشته است.

* یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکن در دست ساخت/ تحویل ۱۰۰ هزار واحد تا شهریور امسال به مردم‌

طبق برنامه دولت ساخت ۴ میلیون واحد در دو مرحله و طی ۴ سال انجام می‌شود که به‌زودی آغاز ساخت ۲ میلیون واحد مرحله اول، تکمیل می‌شود.

تاکنون حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که حدود یک میلیون نفر از آنها حائز شرایط نبودند اما مابقی قطعا کسانی هستند که دولت برای آنها مسکن می‌سازد.

امروز یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی (با تجمیع واحدهای نیمه‌کاره باقی‌مانده از طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی دولت قبل) در دست اجرا است و تا شهریورماه امسال ۱۰۰ هزار واحد آن تحویل خواهد شد.

* ثبت ۷۰ درصد زمین‌های مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن‌ در بانک زمین

نزدیک به ۷۰ درصد زمین‌های مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن (از کل ۴ میلیون) در بانک زمین ثبت شده است و آماده بارگزاری است. بقیه زمین‌های مورد نیاز هم در دست بررسی است. برنامه این است که زمین مورد نیاز برای ۴ میلیون مسکن به‌زودی تعیین تکلیف شود.

بانک مسکن با اعلام اینکه بیش از ۲۹۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن برای دریافت تسهیلات به آن بانک معرفی شدند از انعقاد قرارداد ۹۱ هزار واحد به مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان خبر داده است.

آخرین آمار نهضت ملی مسکن به شرح زیر است:

۱-پروژه های شروع شده طرح نهضت ملی مسکن- شهری: ۵۶۷ هزار واحد

۲-پروژه های شروع شده نهضت ملی مسکن- روستائی: ۱۵۸ هزار واحد

۳-پروژه های کلنگ زنی نهضت ملی مسکن-شهری: ۴۳۹ هزار واحد

۴-پروژه های شروع شده بخش خصوصی (خودمالکین): ۲۰۳ هزار واحد

مجموعا: ۱.۳۶۸.۰۰۰ واحد مسکونی در مرحله اخذ پروانه ساختمانی، تا فونداسیون، اسکلت و سقف، سفت کاری و نازک‌کاری است.

*‌ بی‌توجهی به نهضت ساخت مسکن در دولت قبل قیمت اجاره را هم بالا برد

بنابراین گزارش بدیهی است که در شرایط بروز تورم دو رقمی همه زیربخش‌های اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار گرفته و نمی‌توان انتظار کاهش یا ثبات قیمت در یک بخش از اقتصاد مثل مسکن را داشت.

پس از هشت برابر شدن قیمت مسکن در دولت قبل و نهضت مسکن‌نسازی در آن دولت، اثر افزایش قیمت مسکن بر اجاره‌بهای دریافتی، چون نسبتی از قیمت ملک مورد اجاره است، با وقفه ظاهر شده است.

با وجود همه این موارد وزارت راه و شهرسازی اقدامات متعددی در راستای کنترل بازار اجاره و کمک به مستاجران انجام داده است؛ از آن جمله می‌توان به تدوین لایحه اجاره‌داری حرفه‌ای با هدف ساماندهی بازار اجاره و حمایت از مستأجران که جهت تصویب و ابلاغ به دولت ارسال شده، اشاره کرد.

همچنین تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ سود پایین (۵ درصد از ۱۸ درصد را دولت یارانه می‌دهد) به مستاجران پرداخت می‌شود.

همچنین محدودیت افزایش سقف اجاره‌بها اجرایی شده که برابر گزارشات واصله تاثیر قابل ملاحظه‌ای در جلوگیری از افزایش بی‌رویه رقم افزایش تمدید قراردادهای اجاره داشته شده است.

‌علاوه بر این تولید و عرضه مسکن در قالب طرح‌های حمایتی و کمک به کسب و کار بخش خصوصی در قالب قانون جهش تولید مسکن با جدیت در حال انجام است، این اقدام منجر به افزایش موجودی مسکن در کشور و به دنبال آن کنترل بهای مسکن و کنترل نرخ رشد اجاره‌بهای مسکن خواهد شد.

اجرای همه این اقدامات مشروط به در اختیار بودن سامانه ملی املاک و اسکان است که در هشت سال گذشته تکمیل نشد.

با این حال، سامانه اسکان املاک در دی‌ماه سال گذشته برای اولین بار توانست بیش از ۵۶۰ هزار واحد مسکونی خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کند و اولین مالیات‌های خانه خالی بعد از ۴۰ که از اولین قانون می‌گذشت، در بهمن ماه سال گذشته به اجرا درآمد، اخیرا هم مجددا ۱۲۰ هزار واحد خالی جدید که شناسایی شده، به سازمان امور مالیاتی معرفی شد.

وزیر راه و شهرسازی از آغاز مجدد ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیرماه خبر داد و گفت: هیچ محدودیتی برای بهره‌مندی از توان انبوه‌سازان خوشنام نداریم.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۵ تیرماه تمدید شده است، اظهار کرد: استان‌ها باید توجه داشته باشند متقاضیانی که با مکاتبه نسبت به تعیین تکلیف مدارک خود اقدامی نکنند با هماهنگی شورای استان از ادامه طرح کنار گذاشته شوند تا متقاضیان بیشتری امکان حضور در اجرای طرح را پیدا کنند.

وی افزود: بعد از ۱۵ تیرماه سامانه طرح‌های حمایتی مسکن برای متقاضیان جدید به مدت ۱۵ روز باز می‌شود تا همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان پالایش شده امکان ثبت‌نام از افراد جدید نیز فراهم باشد.

وی درباره افتتاح حساب متقاضیان پالایش و تایید شده که به بانک معرفی شدند نیز توضیح داد: مدیران کل راه و شهرسازی دقت کنند که حداکثر زمان لازم برای افتتاح حساب متقاضیان معرفی شده به بانکها دو هفته است که باید این زمان رعایت شود تا اجرای طرح نهضت ملی مسکن سرعت لازم را پیدا کند.

وی با بیان این‌که با برنامه‌ریزی  در صددیم  تا پایان شهریورماه اجرای فونداسیون واحدهای طرح نهضت ملی مسکن از دو میلیون واحد عبور کند، گفت: طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن بانک‌ ها باید ۲۰ درصد سهم تسهیلات را به بخش مسکن اختصاص بدهند که در این خصوص ضرورت دارد تا بانک‌ها نهایت همکاری را داشته باشند. همچنین در بند ۵ ماده قانون جهش تولید مسکن نیز تاکید شده که برای تامین زمین از اراضی دولتی برای اجرای پروژه‌های قانون جهش تولید مسکن وزارت راه و شهرسازی در اجرای ماده ۱۰ قانون مذکور اقدام لازم را به‌عمل آورند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که هیچ محدودیتی برای بهره‌مندی از توان پیمانکاران و انبوه‌سازان خوش‌نام در اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد اعلام کرد: در بیشتر استان‌ها پالایش‌ها در مرحله نهایی شدن است که باید اینکار سرعت بیشتری یابد.

​پروانه اصلانی با یادآوری اینکه قبل از اجرای طرح نهضت ملی مسکن سایر طرح‌های حمایتی یک الگو را دنبال می‌کرد و همه اقشار جامعه در همه دهک‌ها یک جور و با یک حمایت دیده می‌شدند، اظهار کرد: در صورتیکه در طرح نهضت ملی مسکن تفاوت بین دهک‌های مختلف درآمدی دیده شده است. این تفاوت‌ها از نظر سقف تسهیلات، آورده و نرخ سود تسهیلات و از نظر کمک‌های بلاعوضی است که به متقاضیان می‌شود و اینها همه قانونی شده است.

 وی ادامه داد: برای دهک‌های یک تا سه (اقشار کم‌درآمدی) فرآیندهایی دیده شده است. نخست آنکه با تفاهم‌نامه‌هایی که امضا کردیم دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی به کمک وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احداث مسکن اقشار کم‌درآمدی آمدند. به عنوان نمونه قرارگاه امام حسن مجتبی، بنیاد مستضعفان در این طرح حضور دارند. بدین معنا آنها واحدهای مسکونی را می‌سازند تا به این طریق به آورده متقاضیان کمک کنند.

اصلانی افزود: در شورای عالی مسکن مصوب شد تا برای دهک‌های یک تا سه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، اساسا در آورده نیاورند و با حمایت هایی که در خصوص آن اقشار در وزارت راه و شهرسازی در خصوص آماده سازی زمین انجام می‌شود،  کار احداث سرعت بگیرد.  همچنین در خصوص تسهیلات این اقشار نیز مصوب کردیم که در ابتدای انجام کار ۲۰ درصد تسهیلات بانکی پرداخت شود.

وی گفت: برای سایر حمایت‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی، وزارت راه و شهرسازی کمک‌های بلاعوض در صندوق ملی مسکن برای این دهک‌ها و سایر دهک‌ها دیده است. زیرا هم اکنون تا دهک‌های پنجم و ششم نیازمند حمایت هستن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص روند احداث طرح نهضت ملی مسکن و شرایط اجرای واحدهای این اقشار اعلام کرد: روال به این ترتیب است که دهک‌های اول تا سوم درآمدی در طرح نهضت ملی مسکن آورده اولیه را پرداخت نمی‌کنند و بقیه مردم باید ۴۰  میلیون آورده داشته باشند و در طول دوره ساخت که بین ۲ تا ۳ سال است متقاضیان باید آورده خود را تکمیل کنن

اصلانی تاکید کرد: هر چه قیمت تمام شده باشد منهای تسهیلات باید از محل آورده متقاضیان تامین شود که می تواند بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در طی سه سال دوره ساخت توسط متقاضیان تامین شود. نمی‌توان در حال حاضر پیش‌بینی کرد که قیمت تمام شده مسکن دقیقا به چه میزان می شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ابهامی در خصوص قیمت تمام شده و آورده متقاضیان وجود ندارد گفت: هم اکنون آورده متقاضیان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بوده است و در ابتدای اجرای طرح در سال گذشته قیمت تمام شده طرح نهضت ملی مسکن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برآورده شده بود. 

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه اطمینان می‌دهیم پروژه نهضت ملی مسکن در نیمه دوم سال تسریع شود، توضیحاتی درخصوص متراژ واحدها، نحوه تامین مالی طرح و میزان آورده متقاضیان ارایه کرد.

​اکبر نیکزاد اظهار کرد: دولت و مجلس عزمشان را جزم کرده‌اند که مردم را صاحب خانه کنند. بنابراین در قالب طرح نهضت ملی مسکن زمین رایگان، تخفیفات شهرداری، نظام مهندسی و تسهیلات تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. متراژ واحدها نیز طبق بررسی‌هایی که از مناطق مختلف درخصوص نیاز منطقه و توان متقاضیان صورت می‌گیرد متفاوت خواهد بود. حداقل مساحت واحدها ۶۰ متر و حداکثر ۱۰۰ متر در نظر گرفته شده است.

وی درخصوص چگونگی تامین منابع مالی پروژه نهضت ملی مسکن با ذکر مثالی گفت: فرضا اگر واحدهای ۸۰ متری ساخته شود و هزینه آن متری ۶.۵ میلیون تومان باشد قیمت تمام شده ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود. اگر تسهیلات واحد مذکور ۳۵۰ میلیون تومان باشد متقاضی باید ۱۷۰ میلیون تومان پرداخت کند اما تلاش این است که حدود ۱۰۰ میلیون تومان از این مبلغ در پایان پروژه دریافت شود؛ زیرا ممکن است متقاضی مستاجر باشد و پول پیش خود را در زمان تخلیه دریافت کند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وجود خانه‌های خالی در شهر تهران گفت: در بعضی مناطق برق حدود ۸۰ درصد واحدها خاموش است و کسی در آنجا سکونت ندارد. این میزان خانه‌های ساخته شده باید به فروش برسد یا اجاره داده شود. وزارت اقتصاد قصد دارد از واحدهای خالی مالیات بگیرد که اقدام جدیدی است و به تدریج شکل اجرایی به خود می‌گیرد. در غیر این صورت با ادامه وضعیت فعلی هرچقدر هم که خانه بسازیم مشکل بازار مسکن حل نمی‌شود.

نیکزاد که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت با بیان اینکه اقدامات خوبی برای تامین مسکن در جریان است اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند در کل کشور و استان تهران مسکن احداث کند. شهر جدید فردوس در نزدیکی پردیس دارد طراحی می‌شود. برای مساله تردد در شهرهای اطراف تهران مثل پردیس، پرند و هشتگرد نیز اقداماتی در جریان است.

وی درباره امتناع برخی دستگاههای دولتی از واگذاری زمینهای خود به طرح نهضت ملی مسکن گفت: بنیاد مستضعفان و سازمان اوقاف همکاری خوبی دارند و اعلام آمادگی کرده‌اند تا ظرفیت زمینهای خود را در اختیار پروژه‌ها قرار دهند. برخی دیگر از دستگاهها درخصوص در اختیار گذاشتن اراضی خود مقاومت می‌کنند. بنابراین رییس‌جمهور اعلام کرد که برای ساکنان واجد شرایط دستگاههایی که زمین در اختیار دارند خانه ساخته شود. البته قانون جهش تولید و تامین مسکن این اختیار را داده که در صورت امتناع دستگاهها از واگذاری اراضی، آنها را به تملک دولت درآورد ولی معتقدم کار به آنجا نمی‌رسد و عزیزان همکاری مورد نظر را خواهند داشت.

به گفته نیکزاد، ساخت یک میلیون واحد در ساخت کار سختی است اما تجربه نشان داده کارهای سخت در کشور انجام شده و این اقدام نیز قطعا به سرانجام می‌رسد. اطمینان دارم که در نیمه دوم سال پروژه نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

کلنگ زنی مسکن ملی تهران

کلنگ اولین پروژه مسکن ملی در تهران زده شد
۱۵ هزار و ۴۸۰ واحد نهضت ملی مسکن امروز توسط نیروهای مسلح کلنگ زنی شده که جزو اولین پروژه های نهضت ملی مسکن در تهران به شمار می‌رود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: آغاز عملیات اجرایی ۱۵هزار و۴۸۰ نهضت ملی مسکن که جزو اولین پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در تهران کلید خورد.
آقای خلیل محبت خواه گفت: از روزی که این پروژه به عنوان کلنگ زنی مطرح شد عملیات پی ریزی شروع شد و تاکنون ۹۲۰ هزار نفر ثبت نام کردند و تا پایان هفته عملیات پالایش به اتمام می رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: برای ۴ سال زمین برای ساخت اماده شده با هماهنگی سایر ارگانها زمین هایی که آماده شده را تحویل خواهیم داد. دستگاه های خدمات رسان طبق مصوبه شورای عالی مسکن اگر تا یکماه دستگاهی جواب ندهد مثبت تلقی می شود  و هم اکنون دغدغه ای که در کل کشور است انتخاب پیماکاران و‌مشاوران است

۱۵ هزار و ۴۸۰ واحد نهضت ملی مسکن امروز توسط نیروهای مسلح بوده کلنگ زنی شده که جزو اولین پروژه های نهضت ملی مسکن در تهران به شمار می رود وبه  زودی شاهد افتتاح و بهره برداری این واحدها باشند.

پروژه نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم در راستای خانه دار کردن مردم در قالب قانون طرح جهش تولید مسکن کلید خورده و دولت موظف هست سالانه یک میلیون واحد مسکونی را به بهره‌برداری برساند.

عقب نشینی متقاضیان طرح نهضت مسکن ملی

جدیدترین آمار ارایه شده حاکی از آن است که از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط طرح نهضت مسکن ملی حدود یک هشتم افراد آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، همچنان مثل گذشته تناسبی بین متقاضیان واجد شرایط با میزان آورده وجود ندارد. بر اساس آخرین آماری که بانک مسکن ارایه داده تا کنون ۲۸۱ هزار نفر به حساب خود در این طرح پول واریز کرده‌اند، در حالی که تعداد افراد تایید شده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است؛ یعنی فقط یک هشتم متقاضیان موثر، آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند. بر این اساس بیم آن می‌رود که تعلل متقاضیان در واریز آورده، پروژه را با تورم‌های آتی مواجه و به سرنوشت مسکن مهر دچار کند.

فرآیند پرداخت آورده به چه صورت است؟

روند احداث واحدهای نهضت ملی مسکن به این شکل است که پس از تایید متقاضیان و تکمیل پرونده آنها پروژه‌شان مشخص و برای واریز وجه اولیه به بانک معرفی می‌شوند. پرداخت آورده در چهار مرحله انجام می‌شود. یک مرحله موقع ثبت نام است. مرحله دوم بعد از فونداسیون، مرحله سوم بعد از اسکلت و سفت‌کاری و مرحله آخر آورده هم در زمان نازک کاری توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.

تسهیلات واحدها نیز در سه مرحله پرداخت می‌شود. مرحله اول در زمان فونداسیون، مرحله دوم در زمان اسکلت و ‌سفت‌کاری و مرحله سوم حین نازک‌کاری است. در واقع متقاضیان یک مرحله پیش پرداخت دارند که در تسهیلات نیست.

بنا به گفته محمود محموزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی، هیچ سازنده‌ای اجازه ندارد بیش از آنچه تعیین شده از متقاضیان وجهی دریافت کند. پول را بدون قاعده نمی‌توانند بگیرند بلکه صرفا با پیشرفت پروژه منابع تزریق می‌شود. اگر غیر از این عمل می‌شود متقاضیان به ما اعلام کنند.

درخصوص آخرین وضعیت تامین مالی پروژه های نهضت ملی مسکن، محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده است: در مجموع ۱۶ هزار و۲۳۸ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است که از این میزان ۸۸۰۰ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و ۷۴۳۸ میلیارد تومان از محل تسهیلات است.

وی تصریح کرد: تاکنون۴۷۴ هزار و ۱۴نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کرده‌اند که از این میزان ۲۸۱  هزار و ۴۰۳ نفر آورده خود را به حساب طرح نهضت ملی مسکن واریز کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: جمع آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که از جمع آورده متقاضیان تاکنون ۸ هزار و ۸۰۰ میلیاردتومان به حساب سازندگان واریز شده و مابقی نیز نزد بانک است تا بنا به درخواست دستگاه‌های متولی به سازندگان پرداخت شود. از محل تسهیلات نیز تاکنون ۷ هزار و ۴۳۸ میلیاردتومان به حساب سازندگان پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: تعداد ۲۵۵ هزار و ۴۷۹ واحد در قالب ۲۱ هزار و ۹۴۹ پروژه به بانک برای انعقاد قرار داد معرفی شده که از این تعداد،  ۷۹ هزار و ۹۰۰ واحد قراردادهایشان منعقد شده است و مبلغ تسهیلات منقعد شده ۲۷ هزار و ۱۴ میلیاردتومان است.

مسکن ملی

نهضت مسکن ملی در یک نگاه

بنابراین گزارش، قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود. دولت با تلفیق دو طرح «نهضت ملی مسکن» و «اقدام ملی مسکن» قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال احداث کند. بانک‌ها موظف شده‌اند سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند. طبق آخرین آماری که محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ ارایه داده تا روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ تعداد ۵۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن و ۱۰۸ هزار واحد طرح خودمالکی که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده، در حال اجرا است. تا روز نهم خرداد ۱۴۰۱ برای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد تامین زمین شده است. مجموعا در دو طرح حمایتی نهضت ملی مسکن و اقدام ملی حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شرایط لازم برخوردارند و تایید شدند.

رستم قاسمی - وزیر راه و شهرسازی وعده داده که تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ تعداد ۲ میلیون واحد به مرحله اجرا برسد. وام این واحدها در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، دیگر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، مراکز استانها ۳۵۰ میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

یک هشتم متقاضیان نهضت مسکن پول دادند

جدیدترین آمار ارایه شده حاکی از آن است که از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن حدود یک هشتم افراد آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، همچنان مثل گذشته تناسبی بین متقاضیان واجد شرایط با میزان آورده وجود ندارد. بر اساس آخرین آماری که بانک مسکن ارایه داده تا کنون ۲۸۱ هزار نفر به حساب خود در این طرح پول واریز کرده‌اند، در حالی که تعداد افراد تایید شده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است؛ یعنی فقط یک هشتم متقاضیان موثر، آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند. بر این اساس بیم آن می‌رود که تعلل متقاضیان در واریز آورده، پروژه را با تورم‌های آتی مواجه و به سرنوشت مسکن مهر دچار کند.

فرآیند پرداخت آورده به چه صورت است؟

روند احداث واحدهای نهضت ملی مسکن به این شکل است که پس از تایید متقاضیان و تکمیل پرونده آنها پروژه‌شان مشخص و برای واریز وجه اولیه به بانک معرفی می‌شوند. پرداخت آورده در چهار مرحله انجام می‌شود. یک مرحله موقع ثبت نام است. مرحله دوم بعد از فونداسیون، مرحله سوم بعد از اسکلت و سفت‌کاری و مرحله آخر آورده هم در زمان نازک کاری توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.

تسهیلات واحدها نیز در سه مرحله پرداخت می‌شود. مرحله اول در زمان فونداسیون، مرحله دوم در زمان اسکلت و ‌سفت‌کاری و مرحله سوم حین نازک‌کاری است. در واقع متقاضیان یک مرحله پیش پرداخت دارند که در تسهیلات نیست.

بنا به گفته محمود محموزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی، هیچ سازنده‌ای اجازه ندارد بیش از آنچه تعیین شده از متقاضیان وجهی دریافت کند. پول را بدون قاعده نمی‌توانند بگیرند بلکه صرفا با پیشرفت پروژه منابع تزریق می‌شود. اگر غیر از این عمل می‌شود متقاضیان به ما اعلام کنند.

درخصوص آخرین وضعیت تامین مالی پروژه های نهضت ملی مسکن، محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده است: در مجموع ۱۶ هزار و۲۳۸ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است که از این میزان ۸۸۰۰ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و ۷۴۳۸ میلیارد تومان از محل تسهیلات است.

وی تصریح کرد: تاکنون۴۷۴ هزار و ۱۴نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کرده‌اند که از این میزان ۲۸۱  هزار و ۴۰۳ نفر آورده خود را به حساب طرح نهضت ملی مسکن واریز کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: جمع آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که از جمع آورده متقاضیان تاکنون ۸ هزار و ۸۰۰ میلیاردتومان به حساب سازندگان واریز شده و مابقی نیز نزد بانک است تا بنا به درخواست دستگاه‌های متولی به سازندگان پرداخت شود. از محل تسهیلات نیز تاکنون ۷ هزار و ۴۳۸ میلیاردتومان به حساب سازندگان پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: تعداد ۲۵۵ هزار و ۴۷۹ واحد در قالب ۲۱ هزار و ۹۴۹ پروژه به بانک برای انعقاد قرار داد معرفی شده که از این تعداد،  ۷۹ هزار و ۹۰۰ واحد قراردادهایشان منعقد شده است و مبلغ تسهیلات منقعد شده ۲۷ هزار و ۱۴ میلیاردتومان است.

نهضت ملی مسکن در یک نگاه

بنابراین گزارش، قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود. دولت با تلفیق دو طرح «نهضت ملی مسکن» و «اقدام ملی مسکن» قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال احداث کند. بانک‌ها موظف شده‌اند سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند. طبق آخرین آماری که محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ ارایه داده تا روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ تعداد ۵۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن و ۱۰۸ هزار واحد طرح خودمالکی که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده، در حال اجرا است. تا روز نهم خرداد ۱۴۰۱ برای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد تامین زمین شده است. مجموعا در دو طرح حمایتی نهضت ملی مسکن و اقدام ملی حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شرایط لازم برخوردارند و تایید شدند.

رستم قاسمی - وزیر راه و شهرسازی وعده داده که تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ تعداد ۲ میلیون واحد به مرحله اجرا برسد. وام این واحدها در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، دیگر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، مراکز استانها ۳۵۰ میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: