پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه معیشتی تیر ماه پرداخت شد. یارانه معیشتی چند سالی است که پرداخت می شود. یارانه معیشتی تنها به برخی از افراد تعلق می گیرد. یارانه معیشتی تغییرات کلی کرد. جزئیات جدید یارانه معیشتی تیر ماه و مردادماه را از دست ندهید.

پس از واریز یارانه مرحله ۱۳۷ (تیرماه) برخی سرپرستان خانوار اعلام کردند که به جای یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، مبالغ کمتری به حساب آن‌ها واریز شده است. حالا هم یارانه بگیران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا در مرداد ماه، یارانه آن‌ها ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی خواهد بود، یا باز هم مبالغی از آن‌ها کسر می‌شود؟ اگر هم کسر می‌شود علت آن چیست؟

مسئولان سازمان هدفمندی یارانه هادر پاسخ به این سوالات دو هفته قبل اعلام کردند که کسر شدن مبالغ از حساب برخی سرپرستان خانوار، با دلیل کم شدن قسط وام کرونا از یارانه آن‌ها است. مبلغ هر قسط هم ۳۵ هزار تومان است. در مجموع نیز دریافت کننده تسهیلات کرونا باید یک میلیون و ۵۰ هزار تومان به دولت برگرداند.

در مورد میزان و مبلغ یارانه مرداد ماه ۱۴۰۱ هم، چنانچه وام کرونا دریافت کرده باشید، ۳۵ هزار تومان از مجموع دریافتی تان کم می‌شود. مثلا اگر خانواده‌ای دو نفری هستید و در دهک اول تا سوم قرار دارید. در این ماه به جای یارانه ۸۰۰ هزار تومانی، ۷۶۵ هزار تومان  به حساب تان واریز می‌شود. همین خانواده در دهک چهارم تا نهم، ۵۶۵ هزار تومان دریافت می‌کنند.

قسط وام کرونا تا کی از یارانه کم می‌شود؟

اگر به خاطر داشته باشید، دولت مرحله نخست وام کرونا را تیرماه ۹۹ پرداخت کرد و طبق آن قرار شد که به صورت ۳۰ ماهه از حساب سرپرستان خانوار کسر شود؛ بنابراین افرادی که این وام را دریافت کرده اند، تا کنون ۲۴ قسط این وام را پرداخته اند و فعلا ۶ قسط دیگر آن‌ها باقی مانده است و آخرین قسط آن‌ها هم دی ماه ۱۴۰۱ است.

مرحله دوم نیز آذرماه ۹۹ به حساب بخش دیگر یارانه بگیران واریز شد. این خانوار‌ها نیز تاکنون ۱۸ قسط را پرداخت کرده اند و باید ۱۲ قسط دیگر را هم پرداخت کنند.

با وجود اعلامهای صورت‌گرفته از طریق دستگاههای دولتی، همچنان معوقات یارانه نقدی به حساب جاماندگان واریز نشده است.

مبلغ یارانه معیشتی مرداد ماه تعیین شد

اخیراً سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود، قبل از واریز دور چهارم یارانه جدید معوقات مربوط به حساب جاماندگان از دریافت یارانه نقدی واریز خواهد شد، این درحالی است که تا کنون فقط یک یارانه نقدی ۳۰۰هزارتومانی به حساب متقاضیان که اخیراً به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند، واریز شده است، بر این اساس  معادل ریالی ۲ مرحله از یارانه نقدی جدید به حساب این دسته از یارانه‌بگیران واریز نشده است.

گفتنی است، تا کنون ۳ مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب یارانه‌بگیران واریز شده است، این درحالی است که حدود ۲میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اخیراً و بعد از بررسی اعتراضها مجدداً به صف یارانه‌بگیران اضافه شده‌اند، همچنین دولت شرایطی را فراهم کرد که متقاضیان دریافت یارانه نقدی که از سنوات قبل یارانه دریافت نمی‌کرده‌اند، امکان ثبت درخواست و ارائه تقاضای دریافت یارانه را ارائه کنند

سیده طیبه حسینی در مورد اینکه برخی از شهروندان گلایه کرده‌اند که با وجود ثبت اعتراض، هنوز یارانه ماه گذشته آنها قابل برداشت نیست، گفت: از کسانی که اعتراض خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به دهک‌بندی ثبت کرده بودند، تعدادی جزو دهک پر درآمد 10 قرار گرفتند که یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد، اما بقیه که جزو 9 دهک کم‌درآمد قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه به حساب آنها واریز و قابل برداشت شد.

وی این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: عده‌ای از کسانی که قبلا اعتراض خود به دهک‌بندی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کرده بودند و یارانه در حساب آنها واریز و مسدود شده است، چون از این تعداد بخشی از معترضان جزو سه دهک کم‌درآمد جامعه هستند و به جای 300 تومان باید 400 تومان به حساب‌شان واریز شود، بنابراین هنوز مبالغ واریز شده یارانه مربوط به خرداد و اردیبهشت‌ماه قابل برداشت نشده است.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار داشت: بعد از هماهنگی با وزارت کار و مشخص شدن تعداد کسانی که مشمول یارانه 400 هزار تومانی می‌شوند، یارانه‌های واریزی برای این افراد قابل برداشت خواهد شد.

حسینی اضافه کرد: کسانی که تاکنون یارانه نگرفته‌اند یا در سال‌های قبل از دریافت یارانه انصراف داده‌اند یا اینکه از ابتدا یارانه نگرفته‌اند، می‌توانند به سایت MY.GOV.IR مراجعه و تقاضای خود برای دریافت یارانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کنند.

وی همچنین در مورد سامانه حمایت نیز گفت: این سامانه زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بر اساس وعده‌ای که وزیر تعاون داده است، به زودی این سامانه با به روز رسانی جدید باز خواهد شد. اما فعلا سامانه MY.GOV.IR فعال بوده و قابلیت ثبت تقاضا برای متقاضیان یارانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد کسانی که خانوار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جدا کرده‌اند، اظهار داشت: عده‌ای از افرادی بودند که در خانوار قبلی مشمول یارانه می‌شدند و بعد از ازدواج خانوار فرزندان جدا می‌شود، ممکن است فرزندی که خانوار جدید یارانه‌ای تشکیل داده است، جزو دهک دهم و پردرآمد جامعه باشد و مشمول دریافت یارانه نباشد، اما همچنان پدر و مادر وی مشمول دریافتی یابانه باشند.

حسینی در مورد اینکه برخی از شهروندان گفته‌اند در برخی از خانوارها یارانه برای یک نفر واریز شده و برای دیگران واریز نشده، گفت: ملاک ما سرپرست خانوار است، اگر سرپرست خانوار مشمول دریافت یارانه قرار گیرد، به سایر اعضا نیز تعلق می‌گیرد و اگر سرپرست خانوار مشمول دریافت یارانه نشود، سایر اعضا نیز مشمول نخواهند شد./منبع: فارس

مشمولین کالابرگ چه کسانی هستند؟

۲۰ مرداد ماه باید چهارمین مرحله یارانه نقدی جدید پرداخت شود. سوالی که وجود دارد این است که یارانه مرداد نقد است یا در قالب کالابرگ پرداخت می‌شود؟

از ابتدا قرار بود یارانه جدید در قالب کالابرگ پرداخت شود. اما چون زیرساخت‌های توزیع کوپن الکترونیک فراهم نبود قرار شد تا آماده شدن زیرساخت‌ها این پرداخت، نقدی باشد.

سه ماه از زمان واریز یارانه نقدی گذشته و هنوز خبری از فراهم شدن زیرساخت‌های توزیع کوپن نیست. برای همین انتظار می‌رود یارانه مردادماه هم مانند ماه‌های گذشته به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

پیش از این هم اعلام شده بود که تا زمانی که همه زیرساخت‌ها فراهم نشود، واریز یارانه‌ها به صورت نقدی است. اما تاکنون هیچ کدام از مقامات دولت، درباره زمان قطع نقدی یارانه و پرداخت کالابرگ آمار و گزارش رسمی نداده‌اند.

همین روند مجلس باعث انتقاد برخی از نمایندگان مجلس شد و اعلام کردند که احتمالا هدف دولت ادامه پرداخت نقدی این مبلغ است و طرح پرداخت کوپن برای همیشه از دستور کار خارج شده است.

اما دولت به این گمانه‌زنی واکنش خاصی نشان نداده و فعلا واریز یارانه‌ها را ادامه می‌دهد.

حسین عباسی، استاد اقتصاد هم چندی قبل گفته بود بعید است که دولت بخواهد و بتواند یارانه نقدی را حذف کند. چون زمانی که پرداخت نقدی به مردم انجام می‌شود، حذف و جایگزینی آن واکنش‌های منفی به همراه دارد.

بسیاری از مردم هم خواستار واریز نقدی یارانه‌ها هستند و می‌گویند این مبلغ را صرف اجاره خانه و هزینه‌های دیگر زندگی خود می‌کنند. برخی دیگر معتقدند دولت باید به واریز نقدی ادامه دهد و نحوه هزینه‌کرد این پول را به خود مردم بدهد. اگر افرادی می‌خواهند با آن کالای اساسی و مواد خوراکی بخرند. اگرنه هر کدام آن را در جایی که خودشان تشخیص می‌دهند هزینه کنند.

معوقات یارانه‌ای ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیت آن‌ها برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود و دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آن‌ها یارانه بدهکار است.

یارانه معوقه ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود. در واقع، دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آن‌ها بدهکار است.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که پرداخت مطالبات این شهروندان در مرحله هماهنگی بانکی است و احتمال واریز آن در هر لحظه وجود دارد.

به صورت مشخص بعد از اجرای برنامه اصلاح ارزترجیحی، دولت مبلغ جدیدی به شهروندان دهک‌های اول تا نهم درآمدی پرداخت کرد. مبلغ آن برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک درآمدی دیگر ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.

این مبلغ با هدف جبران آثار تورمی ناشی از برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شود. طبق قانون مجلس، دولت ملزم است تا در ازای پرداخت این یارانه اقلام ضروری مردم را به نرخ شهریورماه سال ۱۴۰۰ تامین کند.

برای دهک دهم درآمدی یارانه‌ای وجود ندارد، ولی دسترسی آن‌ها مانند دیگر شهروندان به یارانه نان، انرژی و دارو برابر خواهد بود.

به دنبال اجرای این برنامه، نام نویسی از دو گروه شهروندان آغاز شد. گروه اول شهروندانی بودند که در لیست داده‌های آماری وزارت رفاه وجود داشتند، اما از جمع یارانه‌بگیران کنار گذاشته شده بودند.

دسته دوم، اما کسانی بودند که وزارت رفاه هیچ اطلاعاتی از وضعیت درآمدی آن‌ها نداشت و در نتیجه مبلغی هم به آن‌ها پرداخت نمی‌شد.

گروه اول معترضان و گروه دوم جاماندگان بودند، دولت در همان روز‌های نخست بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی برای شهروندان گروه نخست یا به اصطلاح معترضان، یارانه جدید اردیبهشت را به صورت علی‌الحساب واریز کرد. این مبلغ تا زمان بررسی صلاحیت آن‌ها غیر قابل برداشت بود.

همزمان با موعد واریز یارانه تیر، قرار شد مبلغ بلوکه شده اردیبهشت به همراه مبلغ پرداخت نشده مربوط به ماه خرداد نیز به حساب این گروه از شهروندان واریز شود.

در خصوص شهروندان دسته دوم یا به اصطلاح جاماندگان نیز هرچند یارانه اردیبهشت به صورت مشروط پرداخت نشد، اما طبق وعده دولت در صورت مستحق شناخته شدن شهروندان متقاضی، این یارانه از ماه اردیبهشت به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

از قرار معلوم واریز یارانه تیر به حساب شهروندان معترض و جامانده انجام شده است و بابت معوقات دو ماه گذشته نیز پرداخت این مطالبات هر لحظه صورت می‌گیرد.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که از نظر تامین اعتبار مشکلی نیست و مساله فقط انجام برخی هماهنگی‌های بانکی است.

رقم یارانه مرداد تغییر کرد؟

افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی در صورتی که در دهک دهم قرار گرفته باشند، مجددا فرصت اعتراض به این دهک‌بندی را خواهند داشت.

چندی پیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

پیگیری از سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره نحوه اقدام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی نشان می‌دهد افرادی که تا ابتدای سال 1401 یارانه دریافت نکرده‌اند یا در سال‌های قبل یارانه‌شان قطع شده بوده یا انصراف داده بودند یا به هر علتی ثبت‌نام نکرده بودند،  می‌توانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir اقدام به ثبت‌نام کنند.  لازم به ذکر است سامانه مذکور در بستر درگاه ملی خدمات دولت است و با ثبت شماره تلفن همراه و ثبت کد ملی‌ و شماره شبا، ثبت‌نام‌ کامل می‌شود.  همچنین افرادی که از ابتدای اردیبهشت 1401 یارانه‌شان قطع شده است با مراجعه به سامانه hemayatmcls.gov.ir می‌توانند درخواست بازبینی خودشان را ثبت کنند و منتظر بررسی وزارت رفاه باشند.   اخیرا سرپرست وزارت رفاه اعلام کرده است اگر متقاضی به این سامانه مراجعه کرده و درخواست بازبینی ارائه داده است ولی کماکان جزو دهک 10 است، تا 10 روز آینده این سامانه مجددا باز خواهد شد تا متقاضیان دریافت یارانه بتوانند اطلاعات لازم را برای بررسی مجدد وارد کنند.

در حال حاضر برخی خانوارها به دهک‌بندی درآمدی خود اعتراض دارند و نمی‌دانند در کدام دهک قرار دارند. یکی از راه‌های استعلام دهک خانوار، استعلام با کد ملی است. برای این کار افراد باید با شماره تلفن گویای 09200006369 تماس بگیرند. در این مرحله افراد با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار می‌توانند دهک درآمدی خانوار خود را تشخیص دهند و بدانند در کدام یک از دهک‌های اول تا دهم درآمدی قرار دارند. با این شماره همه افراد می‌توانند دهک خانوار خود را با کمک کد ملی سرپرست استعلام کنند، به جز افرادی که سرپرست یا یکی از اعضای خانواده آنها جزو نیروهای مسلح باشد. این گروه برای اطلاع از دهک درآمدی خانواده خود باید با ستاد نیروهای مسلح تماس بگیرند. علاوه بر این، شماره تلفن 0216369 مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سوالات در اختیار مردم است.

مبلغ یارانه معیشتی مرداد ۱۴۰۱ کاهش پیدا می‌کند؟

فرارو نوشت :واریز یارانه مرحله ۱۳۷ از غروب روز دوشنبه بیستم تیرماه آغاز شد و طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار است تا روز جمعه ۲۴ تیر ماه ادامه پیدا کند.

در این مرحله برای افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد.

برای مرحله ۱۳۸ یا مرداد ماه ۱۴۰۱ نیز احتمالا میزان واریزی‌ها تغییری خاصی نخواهد داشت. اما در این میان برخی از یارانه بگیران گفته اند که مرحله ۱۳۷ مبالغی کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت کرده اند.

در پاسخ نیز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است. در واقع مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از دو سال قبل تاکنون از حساب یارانه بگیران کسر می‌شود.

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی‌اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

یارانه معیشتی مرداد ۱۴۰۱ کی واریز می‌شود؟

در مورد زمان یارانه مرداد ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون تیر ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: