پایگاه خبری خانه فوتبال:

واردات خودرو با تعرفه جدید همراه شد. واردات خودرو قوانین جدیدی دارد. واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود. واردات خودرو با متقاضیان زیادی همراه است. جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.


جزئیات واردات خودرو هیبریدی

سیدرضا فاطمی امین در گفت‌وگو با ایسنا، درباره واردات خودرو به مناطق آزاد گفت: در منطقه آزاد تنها  قید این است که خودرو کاملا برقی یا هیبریدی باشد و قید دیگری وجود ندارد.

وی افزود: وقتی درباره آیین نامه واردات صحبت می‌کنیم  کل کشور را در برمی‌گیرد. تاکنون هم مناطق آزاد واردات خودرو نداشته که قانون آن بخواهد تغییر کند.

به گفته وزیر صمت سایر بندهای آیین نامه در مناطق آزاد هم صادق است. برای مثال برای شماره‌گذاری هم همان سازوکار عرضه در بورس انجام خواهد شد. بنابراین تنها تفاوت واردات خودرو به مناطق آزاد این است که یک قید بیشتر دارد و خودرو باید برقی یا هیبریدی باشد.

فاطمی امین در پاسخ به اینکه آیا امکان بازنگری آیین نامه واردات برای مناطق آزاد وجود دارد؟ تصریح کرد: ممکن است مناطق آزاد پیشنهادی ارائه کنند و در وزارت صمت بررسی شود، اما این آیین‌نامه مصوب شده است.

روز گذشته مدیر توسعه صادرات، امورگمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از تقاضای مناطق آزاد از دولت برای تدوین یک آیین‌نامه واردات خودرو مخصوص این مناطق خبر داد. چرا که اساس این آیین‌نامه ورود خودرو به سرزمین اصلی است، بسیاری از بندهای آن مبتلا به سرزمین اصلی و در تناقض با مقررات مناطق آزاد است. برای مثال در آیین‌نامه بحث حقوق ورودی مطرح شده است در صورتی که مناطق آزاد حقوق ورودی ندارد. این باعث شده واردات خودرو به مناطق آزاد دچار مشکل شود.

خودروهای وارداتی کدام هستند؟

اظهارات مقامات وزارت صمت در باره واردات خودرو احتمالا باید منتظر اتفاق خاصی نباشیم.

بسیاری از کشورهایی که در خودروسازی صاحب نام هستند از فهرست واردات خودروی کشورمان حذف می شوند و چینی ها که قبلا هم در واردات خودرو با کشورمان همکاری داشتند همچنان به کار خود ادامه می دهند و در کنار آن ها روسیه و هند هم بخشی از خودروی وارداتی ایران را تامین خواهند کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم حذف نام برندهای محبوب و مطرح جهانی از واردات خودرو اجرایی خواهد شد یا خیر؟

شهرام موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آیین‌نامه واردات خودرو اظهار کرد: مناطق آزاد بر اساس مصوبه هیات وزیران مشمول آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو به سرزمین اصلی شدند. اما از آنجایی که اساس این آیین‌نامه ورود خودرو به سرزمین اصلی است، بسیاری از بندهای آن مبتلابه سرزمین اصلی و در تناقض با مقررات مناطق آزاد است. برای مثال در آیین‌نامه بحث حقوق ورودی مطرح شده است درصورتی که مناطق آزاد حقوق ورودی ندارد. این باعث شده است واردات خودرو به مناطق آزاد دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: بر این اساس مناطق آزاد با موافقت کمیسیون اقتصادی دولت تقاضا کرد آیین نامه‌ای مخصوص مناطق آزاد با در نظر گرفتن حساسیت‌های وزارت صمت، سازمان محیط زیست و... تحت عنوان آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو  به مناطق آزاد تدوین شود تا هم موارد متناقض حذف شود و در عین حال بتوان واردات خودرو به مناطق آزاد را تسهیل کرد. این درخواست در کمیسیون تخصصی اقتصاد دولت و در کمیسیون اصلی اقتصاد دولت هم مصوب شده است و در دستور کار هیات محترم وزیران قرار خواهد گرفت.

مدیر توسعه صادرات، امورگمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به آیین‌نامه اخیر واردات خودرو، عنوان کرد: در یکی از بندهای این مصوبه مناطق ازاد مشمول واردات برای خودروهای هیبردی و دوگانه در نظر گرفته شده است. دبیرخانه شورایعالی معتقد است بندهای دیگر این مصوبه مشمول مناطق ازاد نمی‌شود. بنابراین  طی نامه‌ای ازمعاونت محترم حقوقی رییس جمهور استفساریه گرفتیم که آیا بندهای دیگر مشمول مناطق آزاد می‌شود یا خیر، اگر میشود باید درخواست اصلاحیه صادر شود.

ماجرای واردات خودرو چیست؟

بر اساس این گزارش، در سومین روز از شهریور ماه، آیین‌نامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیات وزیران رسیده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی و به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

بر این اساس، سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با انتقاد از این آیین‌نامه اعلام کرد که در این مصوبه، مشوقات در نظر گرفته شده برای سرزمین اصلی بیش از مناطق آزاد است و مناطق آزاد با محدودیت بیشتری نسبت به سرزمین اصلی مواجه شده اند.

وی همچنین از نگاه کارشناسی و نقد فنی و قانونی به این مصوبه سخن گفت و ضمن بیان اشکالات این مصوبه و اجحاف در حق مناطق آزاد که در نهایت بهبود وضعیت اقتصاد کلان کشور را با مشکل مواجه می‌کند، بازنگری جدی در مصوبه اخیر و احیای نقش موثر و حیاتی مناطق آزاد در واردات هدفمند خودرو را از معاون اول رییس جمهور خواستار شده بود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: