پایگاه خبری خانه فوتبال:

گرفتن سود بانکی تنها راه برای مردم نا آشنا به سرمایه گذاری است.سود بانکی همیشه سودآور نیست.اما گرفتن سود بانکی برای برخی واقعا بهترین راه است.سرمایه گذاری در بانک ها برای گرفتن سود بانکی باعث دورشدن مردم از ایده های تولیدی و کند شدن چرخ های تولید می شود.سود بانکی با توجه به تورم در کشور باز هم قرار است افزایش یابد تا مردم باز هم به حفظ سرمایه امیدوار شوند

جزئیات افزایش سود بانکی برای سپرده ها

تغییراتی که به تازگی در نرخ سود بین بانکی ایجاد شده است به گفته کارشناسان مقدمه‌ای برای افزایش سود سپرده بوده و به زودی نرخ جدید اعلام می‌شود.

به گزارش تجار‌ت‌نیوز، تغییراتی که به تازگی در نرخ سود بین بانکی ایجاد شده است به گفته کارشناسان مقدمه‌ای  برای افزایش سود سپرده بوده و به زودی نرخ جدید اعلام می‌شود.

اگرچه افزایش نرخ بهره هنوز رسمی نشده، اما تبلیغات گسترده بانک ملی برای اوراق بانرخ سود علی‌الحساب ۲۳درصدی از طرفی و صحبت‌های رئیس جدید بانک مرکزی ازسوی دیگر نشان از آن دارد که باید منتظر نرخ‌های جدید سود سپرده باشیم.

بانک مرکزی 5دی‌ماه مجوز انتشار این اوراق را صادر کرد. به گفته خاندوزی، در مصوبه شورای پول و اعتبار جزئیات افزایش نرخ سود درقالب اوراق گواهی سپرده مصوب و درآن نرخ سود برای هرکدام از سپرده‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و تسهیلات به طور جداگانه نرخی در نظر گرفته شده‌ که امسال اجرا می‌شود.

قابل توجه است که طی سال‌های گذشته اوراق سپرده به عنوان یکی از راههای تغییر نرخ‌های سود سپرده و جذاب‌تر کردن بازار پول مورد استفاده قرارگرفته پس به صورت رسمی افزایش نرخ سود سپرده آغاز و با اعلام سایر نرخ‌های سود برای سپرده‌ها این فرایند تکمیل می‌‌شود.

براساس آخرین تصمیم شورای پول حداکثر نرخ سود سپرده‌های 2ساله 18 و یک‌ساله‌ها 16درصد است. بنابراین با درنظر گرفتن سقف نرخ سود پیشین شاهد افزایش 5 درصدی نرخ سود سپرده هستیم.

میزان سود سپرده بانکی چقدر است؟

با تصمیم جدید بانک مرکزی از این پس بانک‌ها می‌توانند اوراق گواهی سپرده با سود 23 درصد منتشر کنند.

نرخ سود اسمی علی الحساب این اوراق 23 درصد سالانه است. البته سپرده گذاران می‌توانند این اوراق را قبل از سررسید با سود 10 درصد در بازار پول بازخرید کنند. فروش این گواهی صرفاً به اشخاص حقیقی ایرانی بالای 18 سال مجاز است.

مدت این اوراق حداکثر یک ساله بوده و آن بانک‌‌‌‌‌/موسسه اعتباری می‌تواند ضمن رعایت سقف مدت تعیین‌شده، نسبت به انتشار اوراق مذکور با سررسیدهای مختلف کمتر از یک سال اقدام نماید.

بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه انتشار اوراق گواهی سپرده داده و افزایش نرخ سود سپرده‌ها در گام بعدی اتفاق می‌افتد. اما بانک‌ها از خیلی وقت قبل اقدام به این کار کرده‌اند.

اگر چه بانک مرکزی اعلام کرده که در بخشنامه‌ای شرایط انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار، ویژه سرمایه گذاری (عام) را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است. اما برخی از بانک‌ها می‌گویند هنوز این بخشنامه را دریافت نکرده‌اند. علی رغم این ادعای بانک‌ها، آنها پرداخت سود‌های بالای 20 درصد را از خیلی وقت قبل شروع کرده‌اند.

برخی بانک‌ها پرداخت سود سپرده 25 درصدی هم می‌دهند. این در حالی است که سقف نرخ سود برای سپرده‌های دوساله، 18 درصد بود.

افزایش نرخ سود بانکی امسال انجام می‌شود

سود بانکی

وزیر اقتصاد درباره افزایش نرخ سود بانکی، گفت: در مصوبه شورای پول و اعتبار جزئیاتی برای افزایش نرخ سود بانکی در قالب اوراق گواهی سپرده مصوبه شده است و برای هر یک از سپرده‌های کوتاه مدت، بلندمدت نرخ‌ها متفاوت است و بانک مرکزی اعلام خواهد کرد و این افزایش تا پایان امسال اجرایی می‌شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم درباره نرخ تورم در سال آینده، اظهار داشت: ماهیت شاخص‌های اقتصادی (که پس از ۱۲ ماه شاخص تورم کاهشی بود) و همه مدل‌های اقتصادی کاهش تورم را در سال آینده نشان می‌دهد و حتی گزارش‌های بین المللی نیز این امر را تایید می‌کند.

خاندوزی درخصوص رمز ارز نیز بیان‌داشت: در حوزه رمز ارزها دستورالعمل مفصلی برای حوزه‌های مختلف از استخراج تا مکان مبادله یا خرید کالای خارجی در هیات دولت درنظر گرفته شده است و بخش نخست آن که مربوط به استخراج بود تصویب شد، اما در خصوص بقیه با توجه به اینکه محوریت سیاستگذاری با نظام پرداخت‌های کشور مرتبط است مقرر شد توسط بانک مرکزی نهایی شود و بلافاصله به تصویب هیأت دولت برسد.

پرداخت سود 23 درصدی در 17 بانک|100 میلیون سپرده چقدر سود می‌دهد؟

سود بانکی

تاکنون 17 بانک و موسسه اعتباری مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار با نرخ سود 23 درصدی را دریافت کرده‌اند. با این نرخ سود اگر 100 میلیون تومان در بانک سپرده‌گذاری کنیم، چقدر سود می‌گیریم؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تاکنون 17 بانک و موسسه اعتباری مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار با نرخ سود 23 درصدی را دریافت کرده‌اند.

بنابر اعلام بانک مرکزی، بانک‌های ملی ایران، مسکن، رفاه کارگران، توسعه تعاون، خاورمیانه، پاسارگاد، پارسیان، سینا، سامان، اقتصاد نوین، شهر، ایران‌زمین، سرمایه، گردشگری، ایران و ونزوئلا و همچنین مؤسسات اعتباری نور و ملل، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هستند که تاکنون از بانک مرکزی مجوز انتشار این اوراق را دریافت کرده‌اند و از امروز می‌توانند پس از تجهیز شعب نسبت به انتشار اوراق نامبرده اقدام کنند.

مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام در نشست روز سوم دی‌ماه سال جاری هیئت عامل بانک مرکزی تصویب و در همان روز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

در بین بانک‌هایی که از این پس به سپرده‌ها سود 23 درصد پرداخت می‌کند، نامی از بانک‌های معروفی مثل آینده، سپه، ملت، تجارت، کشاورزی و … نیست. باید دید در روزهای آینده این بانک‌ها نیز پرداخت چنین سودهایی را شروع می‌کنند.

سود سپرده 100 میلیون تومانی چند؟

سود بانکی

البته بانک‌ها می‌توانند چنین اوراقی را منتشر کنند و الزامی برای آن وجود ندارد. اگر شخصی در یکی از 17 بانکی که سود 23 درصد پرداخت می‌کند، سپرده گذاری کند، چقدر سود می‌کند؟

به طور مثال فردی مبلغ 100 میلیون تومان روی اوراق گواهی سپرده با سود 23 درصد سپرده‌گذاری می‌کند. در 6 ماه اول سال که ماه‌ها 31 روزه است، بانک باید به این فرد ماهانه یک میلیون و 953 هزار تومان سود بدهد.

از آنجایی در حال حاضر در نیمه دوم سال قرار داریم، بانک‌ها باید در ماه‌های باقی مانده مبلغ یک میلیون و 890 هزار تومان سود پرداخت کنند. در حال حاضر خرید این اوراق یک سرمایه گذاری کم ریسک محسوب می‌شود.

البته اگر سپرده گذار بخواهد قبل از زمان سررسید دارایی خود را بردارد، با نرخ 10 درصد در بازار پول بازخرید می‌شود. در این صورت سود ماهانه یک میلیون و 890 هزار تومانی به 821 هزار تومان کاهش می‌یابد.

البته این اوراق فقط به اشخاص حقیقی ایرانی بالای 18 سال مجاز داده می‌شود. مدت این اوراق حداکثر یک ساله است و بانک و موسسه اعتباری می‌تواند ضمن رعایت سقف مدت تعیین‌شده، این اوراق را با سررسیدهای مختلف کمتر از یک سال منتشر کند.

البته برخی از بانک‌ها قبل از این که بانک مرکزی چنین مجوزی بدهد، چنین سودهایی را پرداخت می‌کنند. تفاوت این سود با سودهای قبلی که پرداخت می‌شد، شرط مبلغ سپرده گذاری است.

در ابلاغیه بانک مرکزی حداقل و حداکثر مبلغ مجاز برای خرید گواهی سپرده مشخص نشده است. یعنی هر فردی با هر مقدار سپرده گذاری می‌تواند این اوراق را بخرد. اما تا قبل از این ابلاغیه، بانک‌ها حداقل سپرده گذاری تعیین می‌کردند.

به طور مثال، پیگیری‌های قبلی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که بانک پاسارگاد برای سپرده‌های با مبلغ بالا 24 درصد هم پرداخت می‌کند. یکی از کارمندان این بانک گفت که پاسادگاد برای سپرده یک میلیارد تومانی 24 درصد سود پرداخت می‌کند. البته گفت که این میزان سود برای سپرده‌های 2 ساله است و اگر سپرده گذار زودتر اقدام به برداشت دارایی خود کند، میزان سود کمتر می‌شود.

این بانک به کسی که 10 میلیارد تومان در این بانک سپرده گذاری کند و تا فروردین ماه سپرده خود را نگه دارد، ماهانه 25 درصد سود پرداخت می‌کند.

یک تفاوت دیگر این است که از نظر بانک مرکزی، پرداخت سود بیش از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار تخلف بود، اما الان یک اقدام قانونی تلقی می‌شود. البته انتشار اوراق با سود 23 درصد می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش سود سپرده‌های عادی و بالا رفتن سپس نرخ سود تسهیلات باشد.

اگر نرخ سود تسهیلات افزایش نیابد، احتمالا سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت وام بیشتر شود. اگر هم قرار باشد به تسهیلات تکلیفی دولت عمل کنند، بانک متضرر می‌شود و ناترازی بانک‌ها بیشتر می‌شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: