پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت سکه در چندماه گذشته به شدت بالا رفت.قیمت سکه از سال گذشته صعودی بود. قیمت سکه در کانال بالاتر.قیمت سکه باورنکردنی و با حباب قیمتی شدید است جدیدترین قیمت سکه را در سایت خانه فوتبال با هم می خوانیم.

ضوابط جدید خرید و فروش سکه با بالارفتن قیمت سکه

در این پوستر بر ضوابط جدید خرید و فروش سکه طلا بر اساس دستور العمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید شده است.

این قانون، واحد‌های صنفی مرتبط با فروش سکه را بر موارد ذیل ملزم می‌کند:
– خرید و فروش سکه با دریافت ثبت کد ملی و شماره تلفن همراه مشتری
– ارائه فاکتور یکپارجه و قابل استعلام از سامانه جامع تجارت
– ثبت تمامی معاملات خرید و فروش بین همکار (اعضای صنفی و تولیدی)
– عدم نیاز به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت توسط مشتریان
مزایای اجرای این طرح از قرار ذیل است:
– ارائه فاکتور یکپارچه و امکان خرید و فروش امن برای مشتریان و اعضای صنفی
– امکان بررسی شکایات برای کالا‌های تقلبی با استفاده از شماره یکتای فاکتور یکپارچه
– امکان استعلام اطلاعات فاکتور و چاپ آن به صورت آنی


قیمت سکه|بهترین زمان خرید طلا و سکه کی است؟

چند سالی است که تورم بالا در ایران، مردم را به این فکر فرو برده که نباید نسبت به پس‌اندازهایشان بی‌تفاوت باشند و بهتر است با تبدیل نقدینگی خود، به حوزه‌هایی ورود کنند که حاشیه خوبی دارند تا مجبور نباشند بیش از این، مغلوب گرانی‌ها و به تبع آن، کوچک شدن سفره‌هایشان شوند. از این‌رو، یکی از این بخش‌های جذاب، سرمایه‌گذاری در بخش خرید طلا و سکه است، اما مهم است که بدانیم کی باید اقدام به این عمل آورد.

قیمت سکه|چرا طلا بخریم؟

زمانی که تورم در یک کشور زیاد باشد و ارزش پول ملی در حال کم شدن باشد، افراد به دنبال راهی برای حفظ سرمایه خود از کاهش ارزش هستند، در این زمان به دنبال خرید و سرمایه گذاری در ملک، طلا، بورس، بانک، زمین، ارز‌های دیجیتال و… هستند. یکی از بهترین و پرطرفدارترین سرمایه گذاری‌ها در ایران، سرمایه گذاری در طلا است.

طلا در سبد سرمایه گذاری بسیاری از سرمایه گذاران و خانواده‌ها جای دارد. این فلز گرانبها در مواقع بحران‌های اقتصادی و تورم‌های شدید، بسیار باثبات عمل میکند و با حفظ ارزش دارایی، لقب سرمایه گذاری امن یا سرمایه گذاری زمان بحران را گرفته است. 

سرمایه گذاری در طلا با ریسک کم و معمولا بازدهی بالا، همواره برای افراد و خانواده‌های ایرانی جذاب بوده است. اما در هر بازاری این زمان شناسی درست است که سود‌های خوبی با خود بهمراه دارد، طلا نیز از این قضیه و قانون مستثنی نیست، و بهترین زمان خرید طلا می‌تواند باعث سود بیشتر و حفظ ارزش دارایی ما بشود.

همانطور که می‌دانید طلا در پرتفوی بسیاری از سرمایه گذاران جای دارد، به خاطر این که افراد این فلز گرانبها را به عنوان یک دارایی باثبات در صورت وقوع فاجعه یا بحران یاد می‌کنند، اما به این حال بسیاری از معامله گران نیز به خرید و فروش کوتاه مدت طلا و سهام وابسته به آن در بازار‌های گوناگون می‌پردازند تا از نوسانات آن سود کسب کنند. معامله گری طلا نسبت به سرمایه گذاری بلندمدت، سخت‌تر است، چرا که طلا و بطور کلی دارایی‌ها در کوتاه مدت نوسانات قیمتی شدیدتری را تجربه می‌کنند. به صورت معمول دلیل خرید طلا این است که ارزش آن در بلندمدت حفظ می‌شود. در مقایسه با نوساناتی که ارز‌ها متحمل می‌شوند، طلا ارزش خود را ثابت نگه می‌دارد، از همین روی نقش اساسی طلا را در پرتفوی سرمایه گذاری افراد مختلف نمی‌توان در نظر نگرفت. نوسانات قیمتی در طلا بعضی اوقات ناشی از افزایش ارز است، ولی طلا کمتر قربانی چنین اتفاقاتی می‌شود. خطراتی که در قسمت‌های دیگر مانند خشک سالی، کالا‌های روزمره در معرض آن هستند، اما چنین خطراتی تاثیر چندانی به این بخش ندارد و همواره ارزش طلا در طول سالیان حفظ شده و از بین نرفته و نخواهد رفت.

بسیاری از متخصصان سرمایه‌گذاری معتقدند که قیمت طلا در خلاف جهت برخی از بازار‌ها مانند بازار سرمایه حرکت می‌کند، از این‌رو برای تعدیل ریسک سرمایه‌گذاری خود بهتر است بخشی از سرمایه خود را به خرید طلا اختصاص دهید تا در صورت نزولی شدن بازار‌های دیگر و کاهش سرمایه شما، بخشی از خسارات وارده، توسط بازدهی حاصل از بازار طلا جبران شود. همچنین با توجه به اینکه طلا نسبت به سایر بازارها، از ثبات بیشتری برخوردار است؛ با سرمایه‌گذاری در طلا می‌توانید سرمایه خود را در برابر نوسانات شدید بازار در مواقع بحرانی حفظ کنید.

قیمت سکه / عوامل موثر بر نوسان قیمت طلا در ایران و جهان چیست؟

انتخاب زمان مناسب برای سرمایه گذاری در طلا کار خیلی ساده‌ای نمی‌باشد و نمی‌توان به صورت قطعی در مورد آن چیزی عنوان کرد. بهترین زمان خرید و فروش طلا در ایران را با استفاده از موارد زیر می‌توان بهتر و دقیق‌تر شناسایی کرد:

قیمت سکه / عرضه و تقاضای طلا و سکه

زمانی که میزان عرضه طلا بیشتر از تقاضا باشد، قیمت طلا کاهش می‌یابد. همچنین با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، قطعا شاهد رشد قیمت طلا خواهیم بود.

قیمت سکه / توجه به روند‌های قیمتی طلا

در ایران ما کار زیادی به نمودار‌ها و چارت‌های قیمتی نداریم و اصولا به روش سنتی خرید و فروش طلا انجام میدیم، ولی جالب است بدانید که در دنیا طلا یک نمودار و چارت قیمتی دارد که در بازار‌های مالی و سرمایه گذاری، مانند بورس فارکس، مورد معامله قرار می‌گیرد و از نسبت‌های ارزی هم برخوردار است و جالب‌تر این که حتی در ایران هم قیمت طلا بر روی یک نمودار و چارت تکنیکال، قیمت گذاری می‌شود و الگو و روند رشد یا نزول خود را به ثمر میرساند، بنابراین شفافیت در قیمت و وجود یک چارت تحلیلی برای طلا، موجب شده است تا بازار خرید و فروش طلا، در همه جای دنیا داغ شود و طلا به عنوان یک سرمایه گذاری امن در دنیا به حساب آید.

همچنین باید در نظر داشت که تا هنگامی که تورم بیشتر شود، قیمت طلا هم افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر نرخ تورم و قیمت طلا بسیار با هم مرتبط و همسو هستند و در واقع این دو با هم رابطه کاملا مستقمی دارند. این بدین معنی است که با افزایش هر کدام دیگری نیز سر به فلک می‌کشد. به عنوان مثال به این خاطر که در کشور ما نرخ تورم افزایش یافته است، قیمت طلا نیز افزایش پیدا می‌کند. یعنی تا وقتی که در کشور ما تورم بالا باشد، قیمت طلا نیز روند افزایشی بلندمدت خود را طی خواهد کرد.

هر توافق سیاسی، خروج از بن بست، برداشته شدن تحریم، برای مثال در ایران می‌توان توافق برجام را نام برد، می‌تواند باعث کاهش قیمت طلا شود.

قیمت سکه / روانشناسی بازار طلا 

قیمت سکه

هر خبری که در دنیا منتشر می‌شود، میتواند از نظر روانی روی نرخ طلا و دیگر نماد‌های بازار سرمایه تاثیر بگذارد. به عنوان مثال چنانچه خبری انتشار یابد مبنی بر این که آمریکا یک معدن طلا کشف کرده، قیمت طلا یه تاثیر به خود خواهد گرفت و اگر خبر بیاد که کرونا در تمامی دنیا انتشار یافته است، قیمت طلا یه تاثیر دیگر خواهد گرفت. یا مثلا زمانی که در ایران طلا در یک روز رشد ۱۰ هزار تومانی روی هر گرم رو تجربه می‌کند، به یکباره همه احساس خواهند کرد که قیمت بالا میرود و این موجب خواهد شد تا همه هجوم بیاورند برای خرید طلا و یه سری هم دست به فروش طلا بزنند و این جو روانی موجب می‌شود که قیمت طلا با افزایش روبرو شود. 

قیمت سکه / اقتصاد داخلی و جهانی

۱. اقتصاد جهانی. وقتی که قیمت طلای جهانی با کاهش یا افزایش روبرو می‌شود، در زمان کوتاهی بر روی قیمت طلا در کشور‌های دیگر نیز تاثیر می‌گذارد. قطعا می‌توان از چنین تاثیری برای اقدام به معامله طلا استفاده نمود.

۲. اقتصاد داخلی. اثرات بانک مرکزی و صندوق بین المللی پول را نیز در تعیین قیمت طلا نمی‌توان در نظر نگرفت. بانک مرکزی همواره می‌خواهد تورم را مهار کرده و قیمت ارز و طلا را ثابت نگهدارد تا کشور دچار بحران‌های اقتصادی نشود و همواره در تلاش است که سرمایه‌های مردم نه تنها از بین نرود بلکه به مرور زمان همراه با شرایط اقتصادی ارزش خود را حفظ نماید. 

قیمت سکه / زمان معامله سکه در بورس

وقتی زمان معاملات سکه در بازار بورس فرا می‌رسد و سرمایه‌گذاران به سمت معامله واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا یا اوراق بهادار مبتنی بر طلا، روانه می‌شوند، باعث می‌شود خارج از بازار بورس نیز فضای مناسبی برای معاملات طلا فراهم شود که باعث ایجاد نوسان قیمتی در بازار طلا خواهد شد.

قیمت سکه / نرخ بهره بانکی

منظور از بهره بانکی، میزان سودی است که به طور ثابت و بدون ریسک، به سپرده‌های بانکی پرداخت می‌شود. در کشور‌هایی مانند آمریکا، ژاپن و برخی از کشور‌های اروپایی، نرخ بهره بسیار پایین، تعیین می‌شود تا تمایل به سپرده بانکی کاهش یافته و سرمایه افراد در جهت رشد عملکرد اقتصادی به کار گرفته شود. البته گاهی عکس این مطلب اتفاق می‌افتد؛ یعنی با رشد شدید عملکرد اقتصادی که منجر به ایجاد تورم می‌شود؛ سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی در جهت افزایش نرخ بهره تغییر می‌کند تا از این طریق، تمایل افراد به سپرده‌گذاری افزایش یابدو در چین مواردی از طلا به عنوان سپری برای پوشش ریسک استفاده می‌شود. به طور کلی از نظر متخصصان سرمایه‌گذاری، قیمت طلا و نرخ بهره بانکی، رابطه عکس دارند. لازم به ذکر است که این رابطه منوط به عادی بودن شرایط است و ممکن است در شرایط خاصی، این رابطه نقض شود.

قیمت سکه / قیمت نفت

به دلیل ماهیت استراتژیکی نفت و طلا، رابطه نزدیکی بین این دو وجود دارد که تحت تاثیر تحولات اقتصادی است. ایالات متحده آمریکا منشا اصلی این تغییرات است. زمانی که قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند، گردش مالی نفت نیازمند نقدینگی بیشتری است لذا ایالات متحده آمریکا برای جبران این نقدینگی، اقدام به چاپ دلار می‌کند. افزایش عرضه دلار در بازار جهانی منجر به کاهش ارزش آن می‌شود. در نتیجه کاهش ارزش دلار، دولت‌ها به سمت خرید می‌روند و این تصمیم باعث رشد قیمت طلا می‌شود. در واقع افزایش تقاضا و عرضه محدود طلا باعث نوسانات شدید در قیمت طلا را در پی دارد.

قیمت سکه / قیمت انس جهانی طلا

اگر قیمت دلار افزایش یابد، قیمت طلا نیز با تاخیر زیر ۱ دقیقه افزایش می‌یابد، و اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند، قیمت طلا نیز کاهش می‌یابد. یکی دیگر از فاکتور‌هایی که روی قیمت طلا در ایران اثر می‌گذارد، قیمت انس جهانی طلا است. قیمت انس جهانی طلا (هر انس ۳۱.۱ گرم است) معیار جهانی قیمت گذاری طلا است که در صورت افزایش یا کاهش، در سراسر جهان قیمت طلا تغییر می‌کند.

برای مثال در ایران تاخیر رشد یا ریزش قیمت طلا با افزایش قیمت انس جهانی، حدودا ۱ الی ۲ روز است. این فاصله زمانی باعث می‌شود خیلی از معامله گران داخلی طلا، بهترین زمان خرید طلا را از قبل شناسایی کرده و به خرید و فروش طلا بپردازند.

قیمت سکه / فصل های مناسب برای خرید و فروش طلا

خرید‌های فصلی و سرمایه گذاری فصلی یکی دیگر از زمان‌های خوب خرید طلا است، قیمت طلا در فصل‌های خاصی از سال افزایش دهد، برای مثال در ماه سپتامبر میلادی. در ایران نیز در ماه‌های خاصی شاهد کاهش قیمت طلا هستیم، بدلیل استقبال کمتر مردم از خرید طلا، مثل ماه محرم و صفر.

قیمت سکه / بهترین ساعت خرید طلا در روز کی است؟

امروزه بیشتر پاساژ‌ها و مغازه‌های طلافروشی فعالیت خود را از ساعت ۱۰ صبح شروع می‌کنند و نهایت تا ۱۲ ظهر پاسخگوی مشتریان هستند و عصر‌ها هم از ۴ بعدازظهر به کار می‌پردازند و تا ۹ شب آماده برای خرید و فروش هستند.

طبیعی است که خرید طلا در ساعت‌های پیش از ۱۰ صبح چندان کار عاقلانه‌ای نباشد و فروشندگان هم برای این ساعت آمادگی فروش حتی به قیمت‌های عالی را نیز ترجیح نمی‌دهند، چرا که در اکثر مواقع در ساعات ابتدایی روز می‌بینیم که کرکره بیشتر مغازه‌های طلافروشی پایین است، به این دلیل که قیمت طلا بر روی تابلو‌های داخل مغازه‌ها این صنف بازار در ابتدای صبح هنوز اعلام نشده است. 

تا همین جای کار به شما توصیه اکید می‌کنیم که ابتدای صبح قبل از این که وارد اقدام برای خرید طلا شوید و با این منظور روانه بازار شوید، ابتدا قیمت طلای جهانی و ارز روز را به واسطه سایت‌ها و خبرگزاری‌های مطمئن و موثق مشخص کنید و از روند صعودی و نزولی آن‌ها در ابتدای روز اطلاع یابید.

همچنین در نظر داشته باشید که با این وجود که اکثر مواقع قیمت طلا در ساعات اولین روز در سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف قابل رویت است، ولی طلافروشان از اعلام قیمت روز طلا در همان ساعات اولیه روز امتناع می‌کنند و در نهایت قیمت نهایی طلا در بازار را دیر‌تر از ساعت اعلام شده در سایت‌ها تعیین می‌کنند و در اکثر اقوات این اقدام زودتر از ساعت ۱۱ انجام نمی‌شود؛ بنابراین به این خاطر ساعت شروع معاملات و خرید و فروش را می‌توان از ۱۱ صبح در نظر گرفت. به نظر می‌رسد، ساعت ۴ عصر تا ۸ یا ۹ شب بهترین زمان برای خرید طلاست.

قیمت سکه / بهترین روز هفته برای خرید طلا کی است؟

بهترین روز هفته برای خرید طلا را می‌توان روز‌های شنبه و یک شنبه دانست، چراکه بازار‌های جهانی طلا بسته است و می‌توان گفت قیمت‌ها با ثبات است.

قیمت سکه / روش‌های سرمایه گذاری در طلا

خرید فیزیکی طلا

خرید فیزیکی طلا یکی از روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری در طلا است که طرفداران زیادی به ویژه در نسل‌های گذشته دارد. در این روش شما می‌توانید با مراجعه حضوری به مراکز معتبر، سکه و طلا را با وزن و عیار مورد نظر خود خریداری کنید. توجه داشته باشید که تشخیص طلای اصل از تقلبی برای هر شخصی امکان پذیر نیست و این مساله امکان کلاهبرداری برای برخی سودجویان را فراهم می‌سازد؛ لذا برای خرید طلا حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید.

از معایب این روش می‌توان به مشکلات نگهداری و اجرت بالای طلای خریداری شده اشاره کرد.

از مزایای این روش می‌توان به نقدینگی بالای آن اشاره کرد. شما می‌توانید در هر زمانی با مراجعه به طلافروشی، طلای خود را به پول نقد تبدیل کنید.

برای اینکه اجرت کمتری پرداخت کنید بهتر است روی طلا‌های آب‌شده تمرکز کنید. خرید شمش‌طلا هم از سرمایه‌گذاری‌های مطمئن به شمار می‌رود.

قیمت سکه/ خرید گواهی سپرده طلا

طلا از جمله کالا‌هایی است که شرایط لازم را برای معامله در بورس کالا دارد. معاملات طلای بورس کالا در قالب گواهی سپرده صورت می‌گیرد. در واقع سرمایه‌گذاران با خرید گواهی سپرده طلا، به عنوان مالک سکه طلا شناخته شده و در صورت تمایل می‌توانند با ثبت سفارش فروش، هر تعداد از گواهی سپرده خود را به فروش رسانده و سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنند؛ بنابراین این روش هم از نقدینگی بالایی برخوردار است.

دیگر مزایای این روش عبارتند از:

• جلوگیری از خطراتی مانند کلاهبرداری و گم یا دزیده شدن طلا

• شفافیت بالا و سهولت در آگاهی از قیمت واقعی طلا

• کارمزد پایین نسبت به خرید فیزیکی طلا

• معافیت از پرداخت مالیات

خرید واحد‌های صندوق سرمایه گذاری در طلا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds) از جمله صندوق‌های قابل‌معامله (ETC) در بورس کالا است که یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا محسوب می‌شود. این روش بهترین گزینه برای کسانی است که دانش و مهارت کافی برای ورود به بازار طلا ندارند.

سرمایه‌گذاران با خرید واحد‌های این صندوق‌ها، سرمایه خود را به کارشناسان صندوق که افراد متخصص بوده و روی بازار طلا تسلط کافی دارند، می‌سپارند تا از این طریق بیشترین بازدهی را از بازار طلا بدست آورند. کارشناسان صندوق، بخش زیادی از این سرمایه را در اوراق بهاداری که مبتنی بر طلا هستند سرمایه‌گذاری می‌کنند و بخش کمی از آن را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند تا ریسک معاملات را کاهش دهند.

از جمله مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• امکان سرمایه‌گذاری با پول کم

• کارمزد پایین

• ضمانت بانک مرکزی از صندوق طلا

• ریسک پایین معاملات

• امکان نقد کردن بخشی از سرمایه (کمتر از ارزش یک سکه)

قیمت سکه / خرید طلا بهتر است یا سکه؟

با وجود یکسان بودن قیمت خرید سکه و طلا، سکه گزینه بهتری نسبت طلا است؛ زیرا برای خرید طلای زینتی باید هزینه اجرت و کارمزد هم پرداخت کنید، در حالیکه خرید سکه شامل چنین هزینه‌ای نمی‌شود. این دو ارزش یکسانی دارند، اما موقع فروش سکه، سود بیشتری نصیب شما می‌شود.

قیمت سکه / خرید طلای دست دوم بهتر است یا سکه؟ 

سرمایه گذاری در طلای دست دوم ریسک کمتری دارد و مطمئن‌تر است، اما سکه به دلیل داشتن حباب ریسک بیشتری دارد، اما ممکن است بازده بیشتری هم نسبت به طلای دست دوم داشته باشد. تصمیم نهایی برای انتخاب هر یک از این موارد بستگی به شما دارد، خرید طلای بدون ریسک می‌خواهید، طلای دست دوم بخرید. اگر سود بیشتری میخواهید، در کنار تحمل ریسک و نوسانات طلا، سکه طلا بخرید.

سکه نوسانات بیشتری دارد، ولی سود بیشتری هم می‌تواند داشته باشد. طلای دست دوم ریسک و نوسان کمتری دارد، ولی سود آن هم کمتر خواهد بود.

قیمت سکه / تشخیص طلای نو از طلای دست دوم

ساده‌ترین راه برای این که دست دوم بودن طلا را تشخیص بدهید، یک نگاه به ظاهر آن، به خصوص به قفل و بندی است که در آن به کار رفته. در طلای دست دوم، این قسمت‌ها در مقایسه با بخش‌های دیگر کمتر براق اند و به خاطر استفاده‌هایی که از طلا شده، خش‌هایی هم در این بخش‌ها دیده می‌شود.

قیمت سکه / تشخیص طلا از نقره و پلاتین 

تشخیص طلا از نقره و پلاتین کار راحتی است. بر اساس یک اصل کلی، بیشتر طلا‌ها با حرف انگلیسی K در کنار عددی که نشان دهنده عیار آن است، بارگذاری می‌شوند. نقره‌ها را با علامت بیضی، مهر می‌کنند و پلاتین هم با حروف PT مشخص می‌شود، به خاطر همین برای تشخیص این تفاوت کار سختی ندارید.

قیمت سکه / نکات مهم در خرید طلای نو یا طلای دست دوم چیست؟

خرید از مغازه‌های معتبر

با توجه به اینکه عده ای، آلیاژ و فلز‌های دیگر را باهم ترکیب کرده و با به کاربردن درصد اندکی طلا یا با استفاده از رنگ‌های مخصوص، طلای با عیار پایین یا طلای تقلبی را به عنوان طلای دست دوم، به افراد متقاضی این نوع از طلا می‌فروشند، از مهم‌ترین نکاتی که باید در خرید طلا در نظر داشت، خرید از مغازه و جواهر فروشی‌هایی است که پروانه کسب معتبر دارند.

دریافت فاکتور 

فاکتور، مدرکی است که به نوعی، مالکیت فرد بر طلا را اثبات می‌کند و در زمانی که طلا فروش، قصد خرید طلای شخص را دارد، بیم اینکه، طلا سرقتی باشد را برای او، از بین، خواهد برد. همچنین، با توجه به اینکه فروختن طلا بدون اجازه شوهر، در اغلب موارد، موجب شکایت زوج، از زوجه می‌گردد، دریافت فاکتور به نام زوجه، هنگام خرید طلا‌های زمان عقد و نامزدی که هدیه‌ای برای زن هستند، از نکاتی است که در نظر داشتن آن، فرد را از اختلافات بعدی، مصون خواهد داشت.

پرداخت پول از طریق کارتخوان طلا فروش

حتی الامکان، بهتر است که خریدار طلا، پول را از طریق کارتخوان مغازه طلا فروشی، پرداخت نماید و رسید‌های آن را نیز نزد خود، نگهداری کند تا در صورت بروز اختلاف، از مدارک معتبر پرداخت وجه و اسناد مثبت میزان وجه پرداخت شده، برخوردار باشد. در صورتی که شخص، قصد دارد، نقدا، بهای طلا را بپردازد، بهتر است مبالغ پرداختی، با جزئیات، در فاکتور، درج گردد.

توجه به اجرت ساخت طلا

اجرت ساخت طلا، مبلغی است که بابت کار‌های زینتی و هنری انجام شده بر روی طلا، همچنین، بابت برند طلا، محاسبه و از خریدار، به عنوان بخشی از مالیات بر ارزش افزوده، دریافت می‌گردد. با توجه به اینکه، هنگام فروش طلای خریداری شده، اجرت ساخت، از قیمت طلا، کسر می‌گردد، بهتر است که هنگام خرید، طلا‌های با اجرت ساخت پایین‌تر را انتخاب کرد و قبل از پرداخت اجرت ساخت طلا، مبلغی را که طلا فروش، برای اجرت ساخت، در نظر دارد، با مراجعه به چند طلا فروشی دیگر، بررسی کرد.

توجه به سال ضرب سکه طلا 

با توجه به اینکه هنگام فروش طلا، سکه‌های با سال ضرب کمتر، یعنی سکه‌هایی که سال ساخت آن ها، جدید‌تر بوده، با قیمت بیشتری، خریداری می‌گردند، در صورتی که شخصی، قصد دارد با خرید سکه و سپس، فروش آن، بعد از مدتی، سود کند، بهتر است که سکه‌های با سال ضرب جدیدتر را بخرد تا هنگام فروش، پول بیشتری، دریافت کند. البته، بانک مرکزی، اختلاف قیمت سکه، به علت سال ضرب آن را موجه نمی‌داند، اما این امر، در بازار خرید و فروش سکه طلا، رایج است.

توجه به عیار طلا

عیار طلا، نشان دهده، درصد طلای به کار رفته، در زیورآلاتی است که شخص، خریداری می‌نماید؛ چراکه طلای خالص، نرم بوده و قابلیت شکل گیری ضعیفی دارد و به همین دلیل، باید، از سایر فلزات، نظیر مس و پلاتین، در آن، استفاده کنند تا قابلیت شکل گیری پیدا کند. عیار طلا، از ۱ تا ۲۴ بوده و هرچه عدد عیار، بالاتر رود، درصد طلای به کار رفته بیشتر خواهد بود و در نتیجه، در صورت افزایش قیمت طلا، فرد، هنگام فروش طلای خریداری شده، سود بیشتری خواهد کرد.

عیار بالاتر به معنای درصد بیشتر طلا است. عیار طلا واحدی است که ما برای اندازه‌گیری مقدار طلا در یک حلقه یا یک قطعه جواهر نسبت به سایر فلزات موجود استفاده می‌کنیم. عیار بالاتر به معنای طلای بیشتر در جواهرات شماست. طلای خام دارای عیار ۲۴ است که برای زیورآلات مناسب نیست. اگر طلا دارای عیار ۱۰ باشد این بدان معناست که اگر طلا به ۲۴ قسمت تقسیم شود ۱۰ قسمت آن طلا است و ۱۴ قسمت آن فلز‌های دیگر است.

طلای ۱۸ عیار دارای ۷۵ درصد طلا است، درحالی‌که طلای ۹ عیار حاوی نصف این مقدار است. باید بدانید که طلای ۲۴ عیار طلای خام و با ارزشی‌ترین نوع طلا است. در اصل طلا، در فرم خام خود بسیار نرم است، بنابراین برای رسیدن به استحکام و سختی مطلوب با انواع فلزات از قبیل کربن، نقره، روی یا نیکل ترکیب می‌شود و در اصطلاح عیار می‌شوند.

طلا و جواهرات در ایران با استفاده از طلای ۱۸ عیار تهیه می‌شوند؛ بنابراین توضیحات مشخص می‌شود که هرچه عیار طلا بالاتر برود، آن طلا نرم‌تر و گران‌تر می‌شود.

قیمت سکه / بهترین طلا برای ایرانی‌ها طلای ۱۸ عیار است

پایین‌ترین عیار طلا، یک عیار است و بالاترین آن ۲۴ عیار. اما اگر قرار باشد بگوییم بهترین نوع عیار برای خرید ایرانی‌ها چیست؟ جواب چیزی نیست غیر از طلای ۱۸ عیار.

قیمت سکه / طلای ۲۴ عیار دروغ است

تحت هیچ شرایطی فریب چیزی به اسم طلای ۲۴ عیار را نخورید. تنها طلایی که ۲۴ عیار خالص است، شمش طلاست و به خاطر اینکه شمش، فلز نرمی است، نمی‌شود به تنهایی از آن زیورآلات ساخت. سازندگان طلا برای اینکه آن را به زیورآلات تبدیل کنند، مس و نقره به آن اضافه می‌کنند تا با پایین آمدن عیار، قابل ساخت باشد.

قیمت سکه / توجه به اعداد حک شده بر روی طلا

غالباً روی زیورآلات طلا نشانه‌هایی که بیانگر عیار طلای به کار رفته است حک می‌شود. این نشانه معمولاً روی قسمتی از طلا هک می‌شود که جلوی چشم نباشد. همان‌طور که گفته شد در ایران، چون طلا ۱۸ عیار می‌باشد، شما باید دنبال عبارت ۱۸ k روی جواهر خود باشید. k درواقع اول کلمه‌ی Karat یا همان عیار است.

قیمت سکه / چشم پوشی از خرید طلای دارای نگین و سنگ

نگین‌ها و سنگ‌های به کار رفته در طلا‌های خریداری شده، چنانچه قیمتی و ارزشمند نباشند، هنگام فروش، از ارزش طلا می‌کاهند و در زمان خرید نیز هزینه زیادی را بر خریدار، تحمیل خواهند کرد. بنابراین، چنانچه شخصی، قصد خرید طلا، به منظور سرمایه گذاری و پس انداز را دارد، بهتر است از خرید طلا‌های دارای سنگ و نگین، چشم پوشی کند.

قیمت سکه / توجه به بدنه طلا، برای اطمینان از نو بودن آن

گاهی، برخی فروشندگان، طلای دست دوم را به جای طلای نو، به مشتریان خود، می‌فروشند و بدین ترتیب، علی رغم اینکه طلای دست دوم، اجرت ساخت ندارد، بابت آن، از خریدار، اجرت ساخت دریافت می‌کنند. با دقت به بدنه طلا و زیورآلات خریداری شده و اطمینان از نبود خش و خط یا اندکی تغییر رنگ، می‌توان تا حد زیادی، از نو بودن طلای خریداری شده، مطمئن شد.

قیمت سکه / توجه به وزن طلا

به وزن طلا و تاثیر آن روی قیمت توجه کنید. معمولاً طلا بر اساس گرم طلا خرید و فروش می‌شود و می‌توان گفت هرچه وزن یکی از مصنوعات طلا بیشتر باشد طبیعتاً از قیمت بالاتری نیز برخوردار می‌شود.

قیمت سکه / توجه به رنگ طلا

قبل از خرید طلای خود به رنگ طلایی که می‌خواهید خریداری کنید فکر کنید. مرسوم‌ترین رنگ طلا و جواهرات همان رنگ طلایی یا طلای زرد ۱۸ عیار است. اما در بازار، جواهرات با پایه‌ی طلای سفید و رزگلد نیز وجود دارد. اما می‌توانید طلا‌هایی به رنگ قهوه‌ای، سبز و آبی نیز پیدا کنید که با تکنیک‌های خاص آبکاری و طلاسازی به این رنگ‌ها درآمده‌اند.

قیمت سکه / عجله در خرید ممنوع

برای خرید یک قطعه طلا به‌هیچ‌وجه عجله نکنید و از چند گالری طلا و جواهر دیدن کرده تا مدل مدنظر خود را پیدا کنید. برای خرید جواهرات مغازه‌های طلافروشی مرسوم هستند، اما امروزه خرید آنلاین طلا و جواهر انتخاب و خرید طلا و جواهرات را راحت کرده است.

اگر قصد دارید مجموعه جواهرات خود را ارتقا دهید یا اگر می‌خواهید کسی را با زیور‌آلات الماس غافلگیر کنید، اینترنت به شما یک پلت فرم خرید راحت، ارزان‌تر و هیجان انگیزتر از جواهرات فروشی‌های سنتی ارائه می‌دهد. با طیف گسترده‌ای از جواهرات، همیشه می‌توانید چیزی را پیدا کنید که با لباس خود مطابقت داشته باشد. با این حال، خرید آنلاین جواهرات می‌تواند با خطراتی از جمله تقلب، جواهرات بی‌کیفیت و کندی ارسال در میان مشکلات دیگر همراه باشد.

قیمت سکه / نحوه فروش طلا

از طلا فروش حتماً درباره‌ی شرایط بازگرداندن طلا سؤال کرده و فاکتور طلا را درخواست کنید. در صورتی که تمایل به خرید طلا و جواهر داشتید حتماً از فروشنده بخواهید شناسنامه سنگ را نیز در اختیار شما قرار دهد.

شرایط بازگرداندن طلا برای شما به‌عنوان مشتری بسیار مهم است، اینکه هنگام فروش جواهر چقدر ضرر یا سود می‌کنید. به‌علاوه شناسنامه‌ی جواهر به شما این اطمینان را می‌دهد که جواهری با اصالت را خریداری کرده‌اید.

قیمت سکه / طلا و جواهرات را خوب بشناسید

هر نوع جواهراتی که می‌خواهید به صورت آنلاین بخرید، باید تحقیقاتی را انجام دهید تا تشخیص دهید که چگونه ارزش‌گذاری شده است. نکته خرید طلا و الماس توجه به قیراط، شفافیت، رنگ و نوع برش الماس است. اگر می‌خواهید بهترین انگشتر الماس را برای عزیزتان تهیه کنید، به ظاهر کلی انگشتر توجه کنید و خوب است که با‌کیفیت الماس‌ها آشنا باشید.

قیمت سکه / از یک جواهرفروشی محلی دیدن کنید

در حالی که خرید آنلاین مزایای متعددی نسبت به فروشگاه‌های سنتی دارد، توصیه می‌شود قبل از سفارش آنلاین جواهرات، تصوری از جواهرات واقعی داشته باشید. از یک جواهرفروشی محلی در منطقه خود دیدن کنید و طلا و جواهرات را در آنجا ببینید. این کار به شما ایده می‌دهد که چه چیزی را باید آنلاین سفارش دهید. 

قیمت سکه / راههای ضمانت مرجوعی طلا و جواهر را با دقت بخوانید

خرید طلا و جواهرات یک سرمایه گذاری بزرگ است و شما می‌خواهید کالایی ارزشمند را به‌دست آورید. به این ترتیب، در صورتی که کالایی که خریداری می‌کنید مطابق با استاندارد‌های شما نباشد، مطمئن شوید که امکان مرجوع کردن و یا تعویض در وب‌سایت فروشگاه طلا و جواهر برای شما وجود داشته باشد. برخی از جواهر فروشان مرجوع خرید را برای خریداران گران و پیچیده می‌کنند و قبل از اینکه پولی را که به سختی به دست آورده‌اید برای خرید بپردازی، این توضیحات را از فروشنده دریافت کنید.

قیمت سکه / سنگ فیروزه را فراموش نکنید

اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که طرفدار سنگ‌های قیمتی هستند و البته نمی‌خواهند هزینه گزافی بابت خریدشان بپردازند، توصیه می‌کنیم جواهری بخرید که در آن، از سنگ فیروزه نیشابور استفاده شده باشد. فیروزه با وجود اینکه در ایران قیمت مناسبی دارد، یکی از شناخته شده‌ترین و البته قیمتی‌ترین سنگ‌های تزئینی در دنیاست.

قیمت سکه / پیشنهاد ما به شما طلای یزد

یکی از سوال‌هایی که برای بیشتر خریداران طلا پیش می‌آید، این است که طلای ایتالیایی چقدر بهتر از زیورآلاتی است که در ایران ساخته می‌شود؟ اگر موقع خرید بر سر کشور سازنده تردید دارید، همه چیز را فراموش کنید و طلای یزدی بخرید. طلای یزد در مقایسه با زیورآلات کشور‌هایی مثل ایتالیا و هند، ویژگی‌های خاص خودش را دارد. معروف‌ترین طلای ایران برای یزد است که در بیشتر مواقع با مروارید‌های خاویاری تزئین می‌شود و طرفداران خارجی خیلی زیادی هم دارد.

قیمت سکه / آگاهی از راههای تشخیص تقلب طلافروشان هنگام خرید طلا

برخی از طلا فروشان سودجو راه‌های زیادی برای فریب شما می‌دانند؛ به همین علت آگاهی از راه‌های تقلب آن‌ها امری ضروری است و لازم است هنگام خرید بدانید که طلافروشان چگونه می‌توانند شما را فریب دهند.

مطمئن باشید که فریب طلافروشان از طریق ماشین حساب یا ترازو نیست؛ زیرا این ابزار از طریق اتحادیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

قیمت سکه / گرانفروشی

همانطور که می‌دانید در بازار قیمت طلا بسیار نوسان دارد و این موضوع زمینه را برای افراد متخلف فراهم می‌کند تا بتوانند از این نوسانات بازار سود بیشتری ببرند. برخی از افراد اجرت ساخت بالاتری را نیز از مشتریان دریافت می‌کنند و برخی از افراد متخلف ممکن است طلا و زیورآلات را از کشور‌های خارج از ایران وارد کنند و آن‌ها را با اجرت ساخت بسیار بالا به فروش برسانند. در نظر داشته باشید که عیار هر کشور با یکدیگر متفاوت است و ممکن است که زیورآلات را با عیار کمتر به عنوان عیار ۱۸ به فروش برسانند. در این مورد بسیار دقت داشته باشید؛ به این علت که شما از پایین بودن عیار آن مطلع نمی‌شوید تا زمانی که قصد فروش داشته باشید.

قیمت سکه / کم فروشی

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است هنگام خرید شما را فریب دهند کم فروشی است. به این صورت که طلا را با وزنی کمتر از وزن توافق شده به فروش می‌رساند. به طور مثال فردی مبلغ را برای زیورآلاتی با وزن ۴ گرم پرداخت می‌کند؛ اما وزن اصلی زیورآلات ۳ گرم است. برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می‌شود هنگام خرید طلا وزن طلا خود را روی ترازو ببینید و آن را با وزن ذکر شده در فاکتور تطبیق دهید.

قیمت سکه / نگین بدل

تشخیص اصالت نگین که بر روی زیورآلات شما کار شده بسیار دشوار است و برخی از طلا فروشان سنگ‌های تقلبی را به عنوان سنگ اصل به مشتریان خود می‌فروشند و هزینه‌های گزافی را بابت این سنگ‌ها دریافت می‌کنند. این تقلب بیشتر در مورد سنگ‌های اتمی که دست ساز هستند صدق می‌کند. برای تشخیص آن از افراد ماهر کمک بگیرید و از فروشنده شناسنامه نگین را درخواست کنید.

منبع: رویداد 24

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: