پایگاه خبری خانه فوتبال:

تعویض چمن ورزشگاه یادگار امام تبریز ابعاد متفاوتی به خود گرفته است.
به گزارش "ورزش سه"، چند وقت بعد از افتتاح استادیوم کینگدام آرنا ریاض در عرض سه ماه، نگاهی به وضعیت استادیوم‌های ورزشی در ایران، تفاوت عمیقی را به نمایش می‌گذارد. از سکوهای مخروبه استادیوم آزادی تا ورزشگاه بلا استفاده پارس شیراز و البته یک مورد جالب، استادیوم یادگارامام که همگی به نظر مسائل متفاوتی دارند اما از سری مشکلات یکسان رنج می‌برند.
موضوع استادیوم یادگار امام علاوه بر موقعیت جغرافیایی واقع در یک منطقه کوهستانی صعب العبور و همچنین عدم تکمیل قسمت‌های مختلف ورزشگاه، بحران چمن این ورزشگاه است که از سال گذشته و با نظرات پاکو خمس به اوج خود رسیده است. او اولین بار در بهمن 1401 نسبت به وضعیت چمن ورزشگاه یادگار ایراد گرفت و خواستار تعویض چمن شد و در اسفند ماه صراحتا اعلام کرد که قصد ندارد تیمش را در سال جدید در این ورزشگاه به زمین بفرستد.

سرمربی اسپانیایی تراکتور در مورد چمن ورزشگاه یادگار حساسیت شدیدی دارد و معتقد است که خاک نامرغوب و نرمی چمن، باعث می‌شود که در زمستان کیفیت خود را از دست بدهد و مناسب سبک بازی تراکتور نباشد. به همین دلیل او در شش مصاحبه مختلف مسئله چمن را مطرح کرد و صراحتا خواستار تعویض چمن ورزشگاه شد اما درخواست او به جایی نرسید.

البته ماجرای چمن استادیوم یادگار امام، مسئله مربوط به امروز و دیروز نیست. نخستین بار در لیگ شانزدهم، سهل‌انگاری مسئولان فوتبال و ورزش تبریز باعث شد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی یک نیم فصل را در ورزشگاه اختصاصی تراکتور (4 هزار نفری) برگزار کنند تا این چمن زیر کشت برود اما حالا تنها 7 سال بعد از تعویض چمن، دوباره کیفیت آن زیر سوال رفته است.

در همان زمان، درخواست اصلی تراکتور واردات چمن رولی از خارج کشور بود که اگرچه هزینه بیشتری را به همراه دارد اما سریع‌تر روی زمین می‌نشیند و در عین حال کیفیت بهتری هم دارد. اما به دلیل قوانین گمرکی، این اتفاق رخ نداد و مسئولان تبریز با خاک‌برداری و کاشت چمن، زمان حدودا شش‌ماهه را صرف کردند تا زمین آماده بازی شود.

این بار هم خمس تصور می‌کرد که با اعلام نارضایتی و درخواست تعویض چمن، نظیر آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد رخ دهد و چند هفته بعد چمن موردنظر خود را داشته باشد اما...

با این حال اداره کل ورزش آذربایجان شرقی، در این مدت تمام تلاش خود را انجام داد تا بودجه لازم را برای این کار دریافت کند و حالا این اتفاق رخ داده است. اما مسئله اصلی این است که همچنان خبری از واردات چمن رولی نخواهد بود و کاشت چمن به صورت قدیمی انجام خواهد شد که البته در این زمینه تقصیر برعهده مسئولان ورزش تبریز نیست و به نظر تسهیل واردات چمن رولی باید به شکل دیگری انجام شود.

در این بین آنچه مانع از واردات این نوع از چمن که در ایران وجود ندارد می‌شود، مسئله نگهداری در گمرک است. بر اساس قوانین واردات بذر چمن (و سایر گیاهان) منوط به رعایت دستورالعمل «قرنطینه» است که باعث می‌شود تا چمن مدتی در گمرک بماند و این مسئله عملا نگهداری و استفاده از یک چمن زمین فوتبال را غیرممکن می‌کند.

به هر حال و با توجه به این منع قانونی، اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی، هفته گذشته به باشگاه تراکتور اعلام کرد که آمادگی آن را دارد تا در اردیبهشت ماه، مراحل کاشت چمن جدید را آغاز کند اما برای آغاز کشت، تراکتور باید شش ماه بازی‌های خود را در خارج از خانه به انجام برساند. به عبارتی تراکتور بازی‌های پایان فصل و ابتدای فصل آینده را باید در استادیوم بنیان دیزل برگزار می‌کرد.

اما پاکو خمس با این موضوع مخالفت و اعلام کرد که چمن ورزشگاه یادگار امام در بهار و تابستان شرایط بهتری دارد و او ترجیح می‌دهد که بازی‌های حساس پایان فصل را در یادگار به انجام برساند. به عبارتی حالا که اداره کل ورزش با پیمانکار هم به توافق رسید، این سرمربی اسپانیایی بود که به دلیل حساسیت بازی‌های تیمش ترجیح داد که کار را به آینده موکول کند.

حالا زمان بعدی برای کشت صحیح این نوع از چمن، شهریور ماه عنوان شده است. با این حال تفاوت اینجاست که اگر کشت شهریور انجام شود، به دلیل فصل سرما، رویش چمن زمان بیشتری خواهد بُرد و به 9 ماه افزایش خواهد یافت و در تیر ماه به دست تراکتور خواهد رسید.

به این ترتیب اگر تراکتور برای فصل آینده چمن جدیدی را درخواست کند، باید لیگ بیست و چهارم را در استادیوم بنیان دیزل به انجام برساند که حضور در این ورزشگاه مشکلات خاص خود را خواهد داشت، چرا که مسئولان شورای تامین اجازه حضور تماشاگران در این ورزشگاه را نمی‌دهند.

از سوی دیگر حبیب ستوده‌نژاد، مدیر کل ورزش آذربایجان شرقی، که در این مدت تمام تلاش خود را برای رفع مشکل واردات انجام داد و بعد از این منع قانونی، موفق شد بودجه لازم برای تعویض چمن را از دولت دریافت کند، آماده این است که با اعلام آمادگی تراکتور، تعویض چمن را در اردیبهشت انجام بدهد.

در نهایت تصمیم هرچه باشد، تراکتور باید خود را آماده وداع شش تا ۹ ماهه با ورزشگاه یادگار امام کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: