پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش پایگاه خبری پیشنهاد ویژه: قیمت دلار در بازار نوسان شدیدی را تجربه می‌کند. انتظار مردم از دولت جدید، کاهش قیمت دلار در بازار و تحقق نرخ واقعی آن است. قیمت دلار در بازار از 7 تومان در سال 57، به 37 هزار تومان در سال گذشته رسید. این افزایش قیمت دلار در بازار و بی‌ثباتی آن در این سال‌ها موجب مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم شده است.

عرضه‌کنندگان نگران فروش شدند

روز گذشته روند افزایشی قیمت دلار موجب شد که بسیاری از معامله‌گران تمایلی به عرضه ارز نداشته باشند.

 

در بازار ارز، نبود تمایل به فروش دلار توسط معامله‌گران شرایط عرضه را سخت کرده است. دیروز اسکناس آمریکایی توانست تا نزدیکی مرز ۳۱هزار تومانی پیشروی کند و به بالاترین قیمت از اواخر مهرماه برسد. به گفته فعالان، پس از پایان مذاکرات هسته‌ای، معامله‌گران نسبت به فروش ارز تردید دارند و ورود تقاضای احتیاطی- هیجانی به بازار موجب شده که شدت تغییرات قیمتی بیشتر شود.

در سومین روز هفته، خبری از فروشندگان ارزی در بازار نبود، موضوعی که زمینه‌ساز دومین جهش دلار در هفته جاری شد. روز دوشنبه اسکناس آمریکایی ۴۵۰ تومان رشد را تجربه کرد و در محدوده ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت. دلار در روز شنبه نیز ۸۰۰ تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده بود.

به گفته فعالان، روند افزایشی قیمت دلار موجب شده است که بسیاری از معامله‌گران تمایلی به عرضه ارز نداشته باشند. در واقع معامله‌گران نگران این مساله هستند که ارز خود را به فروش برسانند و بعد با افزایش قیمت‌ها دچار ضرر شوند. گفته می‌شود که در برخی از مقاطع روزهای شنبه و دوشنبه حتی افزایش قیمت دلار بدون ثبت معامله خاصی صورت گرفت. در این شرایط، اگر معامله‌گری ارز خود را به فروش می‌رساند، ممکن بود ناچار شود در قیمت‌های بسیار بالاتر ناچار به تهیه دوباره و جایگزینی ارز فروخته خود شود.

مکث عرضه دلار توسط بازیگران ارزی موجب شده است که تنها عرضه‌کننده بازار، بازارساز باشد. بازارساز نیز گفته می‌شود بیشتر تقاضای رسمی و واقعی را پاسخ می‌دهد. به این ترتیب، تقاضای احتیاطی و سفته‌بازی وارد شده به بازار در روزهای اخیر توانسته است در روزهای مکث عرضه معامله‌گران دلار، زمینه‌ساز جهش معنادار قیمت شود.

دیروز در ساعات انتهایی روز حتی قیمت دلار در بازار پشت خطی توانست تا محدوده ۳۰هزار و ۹۰۰ تومانی نیز پیشروی کند و ممکن است معامله‌گران بتوانند مرز ۳۱ هزار تومانی را نیز بشکنند.

 

 ۵ درصد رشد دلار طی ۳ روز

 پنج‌شنبه هفته گذشته قیمت دلار ۲۹ هزار و ۳۵۰ تومان بود. با این حال، ظرف ۳ روز کاری نه تنها توانست مرز ۳۰ هزار تومانی را بشکند، بلکه روز دوشنبه خود را به آستانه مرز ۳۱ هزار تومانی رساند. دلار در ۳ روز کاری هفته جاری در مجموع توانسته است نزدیک به ۱۵۰۰ تومان، ‌معادل ۵ درصد رشد را به ثبت برساند. چنین رشدی از یکسو وسوسه خرید ارز برای بازیگران تازه‌وارد را بالا برده و از سوی دیگر موجب شده است که فروشندگان چندانی در بازار حضور نداشته باشند.

 

  علامت صعودی درهم به دلار

یکی از عوامل مهمی که در روزهای اخیر زمینه‌ساز رشد قیمت دلار شد، افزایش معنادار قیمت حواله درهم بود. درهم در ابتدا توانست از خط بسیار حساس ۸ هزار تومانی عبور کند و در ادامه در روز گذشته بالای محدوده ۸ هزار و ۴۰۰ تومانی معامله شد. با درهم ۸ هزار و ۴۰۰ تومانی، ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌تواند به بالای محدوده ۳۱ هزار تومان برود.

برخی فعالان اعتقاد دارند که بازارساز برای مدیریت قیمت دلار، می‌تواند عرضه حواله‌ای درهم را افزایش دهد. با این حال، برخی دیگری از فعالان باور دارند که افزایش قیمت دلار تحت تاثیر متغیرهای سیاسی صورت گرفته است. از نظر آنها، ورود اخبار مثبت به بازار می‌تواند زمینه‌ساز تغییر انتظارات و فشار فروش در بازار شود. افراد زیادی در روزهای اخیر از خرید دلار کسب سود کرده‌اند و به احتمال زیاد با تغییر انتظارات، به سرعت سود خود را با فروش ارز قطعی خواهند کرد.

با این حال، در صورتی که دلار به بالای مرز ۳۲ هزار تومانی برود و بالای محدوده ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت شود، احتمال ورود تقاضای بیشتر به بازار وجود دارد.

افزایش قیمت دلار موجب شد سکه امامی نیز در روز دوشنبه در مسیر صعودی قرار بگیرد. سکه دیروز توانست ۲۲۰ هزار تومان رشد را به ثبت برساند و در محدوده ۱۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان قرار بگیرد.

درباره قیمت دلار در بازار و نرخ حقیقی ارز دارند. 

نرخ ارز ۱۵ آذر ۱۴۰۰

نرخ ارز در صرافی ملی و نرخ رسمی ۴۶ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی نشان‌دهنده افزایش نرخ ۴ ارز، کاهش قیمت ۱۹ ارز و ثبات قیمتی در ۲۳ نرخ دیگر است.

 بر اساس اعلام بانک مرکزی قیمت هر دلار آمریکا امروز  دوشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۰ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال و قیمت دلار در بازار آزاد ۲۷۸ هزار ۶۴۰ ریال است. همچنین نرخ رسمی هر یورو ۴۷ هزار و ۵۰۶ ریال و نرخ آن در بازار آزاد ۳۱۵ هزار و ۳۱۰ ریال و نرخ رسمی هر پوند انگلیس به قیمت ۵۵ هزار و ۵۸۰ ریال و نرخ آن در بازار آزاد ۴۰۳ هزار و ۲۴۰ ریال است.

علاوه بر این فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۷۶۶ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۵۹۰ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۰۷ ریال، کرون دانمارک شش هزار و ۳۸۹ ریال، روپیه هند ۵۵۸ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۴۲۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۷۶۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۲۲۸ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۸۸ ریال و هر ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۶۹۷ ریال است.

از طرف دیگر دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۳۴۷ ریال، راند آفریقای جنوبی دو هزار و ۶۱۰ ریال، لیر ترکیه سه هزار و ۶۵ ریال، روبل روسیه ۵۶۹ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق دو هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۳۹۲ ریال، ریال عربستان سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۶۰۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۹۹۸ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا دو هزار و ۸۰ ریال، کیات میانمار (برمه) ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۶۷۳ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ یکصد درام ارمنستان هشت هزار و ۵۹۶ ریال، دینار لیبی ۹ هزار و ۱۵۷ ریال، یوان چین شش هزار و ۵۸۷ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۲۳ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۲۸ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۵۵۳ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۵۸۴ ریال، لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۲۶ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی دو هزار ۹۰۸ ریال، افغانی افغانستان ۴۳۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار ۵۳۶ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار ۷۰۶ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار ۳۶۲ ریال، سومونی تاجیکستان سه هزار و ۷۲۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۷ ریال قیمت گذاری شد.

دلار یک گام عقب نشست

قیمت دلار در بازار امروز 1400/09/14 ساعت 10:55 با 930 (0.33%) کاهش ، 278,820 ریال اعلام شده است. روز جاری برای دلار با 20 ریال کاهش نسبت به روز گذشته و با رقم 279,730 ریال آغاز شد  و طی معاملات امروز، 279,770 ، بیشترین مقدار و 278,660 نیز کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید.

صعود بی سابقه دلار در روز گذشته

روز گذشته دلار با صعود به سطح ۳۰۱۰۰تومان باز هم رکورد بالاترین قیمت سال را شکست.بر اساس آنچه کانون صر‌فان اعلام کرده، قیمت دلار در بازار آزاد به ۳۰۱۰۰ و یورو به ۳۳۸۰۰تومان افزایش یافته است.

این درحالیست که صرافی‌های رسمی دلار را ۲۲۰۰تومان کمتر از بازار آزاد و با قیمت ۲۷۹۰۰تومان می‌فروشند و قیمت خرید آن را ۲۷۵۰۰تومان اعلام کرده‌اند.

قیمت فروش یورو هم در صرافی‌ها با فاصله ۱۶۵۰تومان با بازار آزاد ۳۲۱۵۰ و خرید آن ۳۱۷۰۰تومان است.

سایه برجام بر قیمت بازارها 

 ساعاتی پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین، قیمت دلار  در بازار ارز امروز با 600 تومان افزایش به 29 هزار و 950  تومان رسید و در مقاطعی حتی تا مرز 30 هزار تومان نیز پیش رفت. کاهش عرضه دلار در هفته گذشته نیز در روند صعودی دلار تاثیرگذار بود.

 

طبق اعلام کانال های تلگرامی قیمت دلار حتی امروز از مرز 30 هزار تومان هم عبور کرده و با 30 هزار و 120 تومان معامله شد. 

رفتار نوسانی قیمت دلار در این روزها تشدید شده و ریسک معامله در بازار دلار زیاد شده است. فعالیت نوسان‌گیران و سوداگران در بازار ارز نیز باعث شده است، کنترل نوسانات قیمت دلار دشوار شود و اقدامات اخیر بانک مرکزی چندان موثر واقع نشود.

قیمت درهم  بالای مرز حساس قرار گرفت

در بازار امروز، قیمت درهم با افزایش قیمت دلار گران شد. قیمت درهم  عصر روز پنجشنبه زیر مرز 8 هزار تومان بود و با 7 هزار و 970 تومان معامله شد اما در بازار ارز امروز 250 تومان بالا رفت و با 8 هزار و 220 تومان خرید و فروش شد. 

با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار (3.673) عدد 30 هزارو 192 تومان به دست می‌آمد که نسبت به قیمت دلار در بازار  تفاوت چندانی ندارد. 

قیمت دلار ، قیمت سکه و طلا را بالا برد

قیمت  اونس طلا در بازار جهانی  امروز با قیمت ۱۷۸۳ دلار معامله شد. در بازار داخلی هم قیمت طلا امروز نسبت به روز پنجشنبه  36 هزار و 700 تومان رشد کرد و به 1 میلیون و259 هزار و 600 تومان رسید.

قیمت سکه هم روز گذشته 12 میلیون و995 هزار تومان بود. با احتساب قیمت 30 هزار تومان برای دلار اندازه قیمت واقعی سکه 12 میلیون و 593 هزار تومان بود  و حباب قیمتی سکه 3.19 درصد به دست می‌آمد.

سایه ارزهای دیجیتال در بازار ارز تهران

امروز در کنار اخبار برجام ، خبرهای مرتبط با بازار ارز های دیجیتال هم در کانال های تلگرامی قیمت دلار برجسته شد. 

 امروز قیمت بیت کوین طی یک شوک ناگهانی در کمتر از چند ساعت از مرز ۵۸,۰۰۰ دلار به زیر ۴۲,۰۰۰ دلار سقوط کرد و با کمی احیا به محدود ۴۷,۰۰۰ دلار بازگشت.اتریوم و دیگر آلت کوین‌های بازار هم مانند بیت کوین درگیر سقوط آزاد شدند تا روز عجیب بازار ارزهای دیجیتال تکمیل شود.

در میان آلت کوین‌های مطرح، قیمت اتر ۱۷‌درصد، بایننس کوین ۱۹‌درصد، پولکادات ۲۲‌درصد، کاردانو ۲۳‌درصد و ریپل ۲۶‌درصد سقوط کرد. تحلیل‌گران امروز را «شنبه سیاه» نامیده‌اند و هنوز به علتی برای چنین سقوطی اشاره نشده است.

بانک مرکزی و قیمت دلار

بیشتر درآمد ایران از فروش نفت حاصل می‌شود. این درآمد به شکل دلار در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد که به ریال تبدیل شود.

ایران می‌تواند این پول را به اقتصاد کشور تزریق کند، با آن کالای خارجی بخرد، آن را در اختیار واردکنندگان بگذارد یا به‌جای این کارها از درآمد خود برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده کند.

در حالت عادی باید دلار به شکل درآمد ارزی در اختیار صادرکنندگان و صاحبان صنایع کشور باشد؛ اما در ایران به‌خاطر عظمت غول‌آسای شرکت نفت، بیشترین حجم دلار به بانک مرکزی منقل می‌شود و در اختیار دولت قرار می‌گیرند.

به همین دلیل بانک مرکزی به‌سادگی قادر است با تزریق ارز، قیمت دلار را کم کند یا با متوقف کردن عرضه آن باعث گران شدن ارز شود. برای همین در کوتاه‌مدت اثر بانک مرکزی بر نرخ ارز بیشتر از وزارت صمت است.

تاریخچه مختصر دلار

در سال ۱۳۵۷ نرخ رسمی دلار ۷ تومان بود. دولت به‌خصوص در سال‌های جنگ سعی می‌کرد قیمت ۷ تومانی را نگه دارد، به شکلی که در سال ۱۳۷۰ با وجود قیمت ۱۴۲ تومنی بازار، نرخ رسمی ارز ۶ تومان بود.

آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مصادف بود با اولین تلاش برای تک‌نرخی کردن ارز و استفاده از منابع ارزی کشور برای سازندگی.

از سازندگی تا اصلاحات

اما بازار گوش به فرمان سردار سازندگی نماند. وقتی سیدمحمد خاتمی دولت را با ارز ۱۷۵ تومانی تحویل می‌گرفت، بازار آزاد رقم ۴۷۸ تومان را به عنوان قیمت می‌شناخت.

دولت خاتمی تا ۱۳۸۰ به نرخ ارز دولتی دست نزد. اما مردم خوش‌بین به آینده هم باعث شدند که ارز همگام با تورم رشدی معقول داشته باشد و با وجود ناهمواری‌های ۱۳۷۸ به مرز ۸۰۰ تومان برسد.

دوران احمدی‌نژادی

همه منتظر بودند که در دور دوم ریاست‌جمهوری خاتمی فنر تورمی در برود. اما خاتمی دلار ۹۰۰ تومانی را به سلامت به محمود احمدی‌نژاد تحویل داد.

دور اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به خیر گذشت. اما در سال ۹۰ دلار ۱۱۰۰ تومانی به ۱۸۰۰ تومان و سال بعد به مرز ۴ هزار تومان رسید.

و اما حسن روحانی

مردم زخم‌خورده از این حادثه، سراغ حسن روحانی رفتند، مردی که توانست تا سال ۱۳۹۶ نرخ دلار را در کانال ۴ هزار تومان نگاه دارد.

اما در سال ۱۳۹۷ و در پی تصمیم‌های عجیب دونالد ترامپ و اعمال تحریم‌های ظالمانه و برخلاف توافق‌های بین‌المللی، کلید بازار از دست روحانی افتاد و قیمت دلار با سرعتی عجیب پر کشید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: