پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

شما جزء علاقه‌مندان به ورزش هستید و یا اینکه ترجیح می‌دهید تمام طول روز به استراحت بپردازید؟ شاید به‌تازگی تصمیم به رژیم غذایی گرفته باشید و برای آن دنبال راهکارهای موثر و اصولی هستید. حقیقت این است که ورزش اولین و اصولی‌ترین روشی است که در کنار کاهش مقدار غذا باید رعایت کنید. اما ورزش تنها و تنها مناسب کسانی نیست که قصد لاغر شدن دارند. بیایید بیشتر از مزایای ورزش کردن بدانیم.

حقیقت این است که انجام ورزش‌های مناسب که با شرایط جسمی ما در سنین مختلف تناسب داشته باشد، روش خوبی برای افزایش سلامتی و کاهش فاکتورهای بیماری مانند فشارخون، قند و دیابت است. همچنین تمامی پزشکان و متخصصان نیز ورزش و نرمش‌های مناسب را برای تمام سنین پیشنهاد می‌دهند. اما یک سوال مهم، چه ورزشی حال شما را بهتر می‌کند؟ به عبارت دیگر چه ورزشی در هر سنی مناسب‌تر است؟ آیا همه افراد با شرایط سنی مختلف می‌توانند یک روش ورزشی را انجام دهند و یا اینکه نیا به رعایت اصول خاصی دارد؟

بله همه ما افراد دارای شرایط جسمی، سنی و وزن متفاوتی هستیم. همچنین شرایط سلامتی متفاوتی را در رده‌های سنی مختلف خود تجربه می‌کنیم. به همین دلیل نمی‌توانیم هر ورزشی را برای خودمان انتخاب کنیم و بر اساس دستورات آن پیش برویم. اولین فاکتوری که باید در انتخاب ورزش مناسب در نظر بگیریم، فاکتور سن است. در ادامه این صفحه ابتدا پیاده‌روی به‌عنوان ورزش مناسب و مشترک برای همه سنین بررسی می‌شود و بعد گزینه‌های مختص هر سن بیان می‌شود.

پیاده‌روی کنید تا سرحال بمانید!

همیشه اولین پیشنهاد برای سلام ماندن جسم و روحیه شما پیاده‌روی است. نیم ساعت پیاده‌روی صبحگاهی در بوستان نزدیک خانه حتما حال شما را خوب خواهد کرد. در عین حال تفاوتی نمی‌کند که در کدام دوران از زندگی خود به سر می‌برید، جوان هستید و با کودک خردسال خود به پیاده‌روی می‌روید و یا اینکه به‌عنوان یک مادربزرگ در حال قدم زدن با نوه خود باشید. به هر حال پیاده‌روی یک نرمش جذاب و برای همه سنین مناسب است.

با انجام این ورزش به ظاهر ساده  و تداوم آن در طول هفته و ماه می‌توانید علاوه بر کنترل قند و فشارخون، با مقدار زیادی از کالری‌های اضافی خداحافظی کنید. جالب است دبانید که پیاده‌روی سریع می‌تواند بین 300تا 500 کالری از وزن شما را بگیرد. پس اگر شما هم مشتاق کاهش وزن هستید، همین حالا شروع کنید.

البته ممکن است در روزهایی از سال به سر ببریم که هوا بسیار آلوده است. در این شرایط ورزش و پیاده‌روی در محیط شهری اصلا برای سلامتی خوب نیست و احتمال آسیب‌های تنفسی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل پیشنهاد مناسب این است که به کوهنوردی بروید.

چه ورزش‌هایی مناسب سنین مختلف است؟

چند سال سن دارید؟ در هر سن و سالی که باشید نمی‌توانیم جسورانه هر ورزشی را انتخاب کنید. بهتر است هوشمندانه  و با احتیاط، ورزش و نرمش مناسب سن خود را انتخاب کنید تا در مراحل بعدی دچار مشکلات و آسیب‌های مختلف جسمی نشوید. در عین حال فراموش نکنید که هر فرد دو سن تقویمی و بیولوژیکی دارد و به احتمال زیاد بین آن‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. بیایید ورزش سنین مختلف را مرور کنیم:

ورزش مناسب بچه‌ها

خوب اگر کودک خردسالی دارید که در سنین 2 تا 4 سال به سر می‌برد، بهتر است به فکر تقویت رشد استخوانی آن‌ها باشید. علاوه بر آن بچه‌ها نیاز به ورزش‌هایی دارند که ساختار بازی داشته باشد. بنابراین در کنار تقویت سلامتی بدن و جسم، باعث افزایش رشد فکری و اجتماعی نیز بشود. در این سنین بهترین بازی‌ها و ورزش‌ها، گزینه‌هایی هستند که سرگرم‌کننده باشد و باعث شوند بچه‌ها فعال بمانند. برای این کار می‌توانید از ورزش و نرمش‌هایی مانند راه رفتن تند، بالا رفتن از یک بلندی، پریدن، توپ بازی و مواردی از این دست استفاده کنید. همچنین سه‌چرخه سواری کمک می‌کند که بچه‌ها بتوانند تعادل خود را بهتر حفظ کنند و بین عضلات آن‌ها هماهنگی بیشتر شود.

اگر کودکی در سنین 5 تا 7 سال دارید به دنبال ورزش‌های تک نفره مثل دوچرخه سواری و یا اسکیت بروید. این دو ورزش باعث می‌شوند که تمرکز و اعتماد به نفس فرزندتان افزایش پیدا کند. علاوه بر آن برای بالا بردن تعادل، مهارت و سرعت عمل می‌توانید ورزش‌هایی مانند دویدن، پریدن و یا ژیمناستیک را در برنامه روزانه آن‌ها قرار دهید.

ورزش مناسب نوجوانان

این سن بهترین زمان برای شروع یک ورزش زیر نظر مربی است. در این صورت با مداومت روی یک ورزش خاص، نوجوان شما می‌تواند در سال‌های آینده یکی از افراد موفق در آن زمینه ورزشی شود. اما در صورتی که می‌خواهید یک نرمش و ورزش مناسب را برای حفظ سلامتی در طول روز داشته باشد، بهتر است ورزش‌های هوازی را انتخاب کنید. به‌طور مثال شنا گزینه خوبی است که در عین یادگیری یک مهارت، سلامت و اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد.

علاوه بر آن ورزش‌های تیمی هم شرایطی را فراهم می‌کنند که قدرت حضور در اجتماع را برای فرزند سما افزایش دهد. به‌طور مثال تنیس روی میز، ژیمناستیک، کوهنوردی، اسکی و دوچرخه سواری گزینه‌های بسیار مناسبی برای این سنین است. همچنین بازی فوتبال، والیبال و بسکتبال هم می‌تواند نوجوان شما را وارد اجتماعی جدید کند و حس رقابت، اعتماد به نفس و بلندپروازی او را در جهت درست قرار دهد.

ورزش مناسب سنین جوانی

در ابتدای این مرحله  و در سنین حدود 18 تا 20 سالکی همه ما توانایی زیادی برای انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف داریم. به همین دلیل با انتخاب یک ورزش مناسب می‌توان در کنار سلامتی به رشد فیزیکی و روحی خود کمک کنیم. بهترین گزینه‌ها در سنین جوانی ورزش‌هایی هستند که در کنار آموزش به ما نظم و انضباط و احترام به دیگران را یاد می‌دهند. به‌طور مثال تکواندو، کاراته گزینه‌های ایده آلی محسوب می‌شوند.  همچنین تمرین با وزنه هم می‌تواند بهبود ساختار استخوانی کمک کند.

9

چهل سالگی، فرصتی مناسب برای کاهش روند پیری

خوب حالا زمان شروع یک ورزش و مهارت جدید گذشته است. استخوان‌ها با شرایطی که در آن به سر بردند کاملا خود گرفتند و نمی‌توانند با هیجانات شما همراه باشند؛ بنابراین بهتر است کمی مراعات کنید و با احتیاط ورزش و نرمش مناسب را انتخاب کنید.

برای دهه چهل زندگی بازهم ورزش‌های ساده‌ای مانند پیاده‌روی حرف اول را میزند. علاوه بر آن داشتن یک برنامه منظم ورزش و نرمش در طول روز به شما کمک می‌کند که روند پیری پوست و عضلات خود را کند کنید و هیچ چیز نمی‌تواند خوشحال کننده تر از این باشد. یک پیاده‌روی سریع 45 دقیقه‌ای انجام دهید و یا اینکه دوچرخه سواری و شنا را در برنامه هفتگی خود بگذارید.

ورزش مناسب در پنجاه و شصت سالگی

اگر شما هم  در سنین استراحت پنجاه و شصت سالگی هستید، دلیلی برای هیجانات اضافی ندارید؛ اما به این معنا نیست که بی‌نیاز از ورزش باشید. همه ما نیا  به انجام حرکات کششی برای بهبود شرایط ماهیچه و استخوان‌ها داریم. عدم فعالیت ورزشی در این سنین هم می‌تواند تاثیر منفی روی کیفیت زندگی بگذارد. اما در عین حال باید ورزش و نرمش‌هایی را انتخاب کنید که با شرایط سنی شما هماهنگی دارد.

خانم‌ها در سنین یائسگی قرار دارند و مشکلات قلبی، کاهش تراکم استخوان و کمبود کلسیم برای آن‌ها ایجاد می‌شود. در این شرایط ورزش کردن می‌تواند روند پیری را تا حدود زیادی کند و آرام کند. علاوه بر آن با انجام ورزش و نرمش‌های گروهی می‌توانید دوستان جدیدی پیدا کنید و حال بهتری داشته باشید. نکته حائز اهمت این است که در سنین میانسالی ورزش باید متعادل باشد تا بر بدن فشار وارد نشود. حتما در این سنین مواردی مانند قند ضربان قلب و غیره چک شود. برای این کار به آسانی با خرید اقساطی ساعت هوشمند به این مهم دست پیدا کنید. شاید بهتر باشد که در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام و با خرید یک دست لباس ورزشی با روش‌های سریع مانند درگاه پرداخت مستقیم اینترنتی، دوستی‌های جدید را در کنار سلامتی آغاز کنید.

نظر شما چیست؟ همین حالا ورزش مناسب خودتان را انتخاب کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: