پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

انتخاب دوچرخه مانند خرید لباس است و باید دقت کنید که انتخاب دوچرخه برای هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. پس لازم است نکاتی را قبل از خریدتان بدانید!

بعضی افراد تا مدت‌ها از دوچرخه قدیمیشان استفاده می‌کنند در حالی که نمی‌دانند چه آسیبی ممکن است به بدنشان برسد. اگر تصمیم دارید دوچرخه خود را تعویض کنید یا یک دوچرخه جدید خریداری کنید باید بدانید که هر فردی باید دوچرخه مختص به خودش را انتخاب کند و انتخاب آن بسته به ویژگی‌ها و انتظارات هر فردی متفاوت است. در این مطلب سعی می کنیم به شما کمک کنیم تا دوچرخه مناسبتان را به راحتی پیدا کنید.

 

1. نیاز خود را در نظر بگیرید

وقتی به دنبال دوچرخه می‌گردید و نمی‌دانید که دقیقا باید دنبال چه چیزی باشید، اینجاست که متوجه می‌شوید باید نیازتان را در نظر بگیرید. وقتی وارد فروشگاه می‌شوید یا در گوگل جستجو می‌کنید قطعا نمی‌توانید بگویید: "یه دوچرخه خوب میخوام!" باید به مشاوران بگویید که مثلا به دوچرخه‌ای نیاز دارم که با آن به محل کار بروم یا مثلا دوچرخه‌ای که بتوانم در کوهستان هم رکاب بزنم.

در پایین مدل های موجود در بازار را بر اساس کاربری برایتان لیست کرده‌ایم:

دوچرخه های کوهستان: برای استفاده خارج از جاده، تپه‌ها و صخره های کوهستانی مناسب است. البته در پیاده رو هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

دوچرخه‌های جاده‌ای: این دوچرخه‌ها مخصوص جاده و سرعت ساخته شده‌اند.

دوچرخه شهری: دوچرخه‌هایی با امکانات کامل مانند ترک بند، گلگیر، جک موتوری و بسیاری امکانات دیگر به همراه فرمون خرگوشی که کاملا مناسب استفاده داخل شهر هستند.

این سه مدل نامبرده شده کاملا مناسب افراد مبتدی است. البته دسته بندی‌های دیگری هم وجود دارد مانند کروزر، دونفره، bmx، دانهیل و غیره اما این دسته ها برای افراد تازه کار کاملا مناسب است.

8

2. بودجه‌تان را بررسی کنید!

دوچرخه‌های بزرگسال قیمتی بین 5 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان دارند. پس باید بدانید که چه مقدار بودجه دارید تا در رنج خودتان دوچرخه‌ای مناسب را انتخاب کنید. در حال حاضر برندهای میان رده پرفروشی مانند جف، الکس، لوک و کاپریولو قیمتی بین 5 تا 10 میلیون تومان را دارند که می‌توانند انتخاب خوبی برای سطح اقتصادی باشند. البته برندهای حرفه‌ای مانند جاینت و کمپ هم هستند که نسبت به دوچرخه‌های حرفه‌ای در رده قیمتی مناسب تری (بالای 10 میلیون تومان) قرار می‌گیرند.

زمانی که فهمیدید چه رنج قیمتی مناسب شماست، وقت آن است که به سراغ جزئیات بروید.

 

3. مطمئن شوید که دوچرخه شما مناسب شماست

باید دقت کنید که سایز درستی را انتخاب کنید. دوچرخه‌تان نه باید آنقدر کوچک باشد که به سختی رکاب بزنید و نه آنقدر بزرگ که حتی پایتان به رکاب برسد. اندازه دوچرخه ایده آل شما بر اساس نوع دوچرخه انتخابی، قد و فاق (اندازه گیری از فاق تا زمین) است. پس حتما مشاوره بگیرید که چه دوچرخه‌ای برای اندازه و قد شما مناسب است. دقت کنید که بلند بودن یا کوتاه بودن تنه دوچرخه را هم در انتخابتان لحاظ کنید.

برای کودکان بهترین راه برای اطمینان از اندازه صحیح تنه دوچرخه این است که کودک روی صندلی بنشیند و بتواند پاهای خود را بر روی زمین قرار دهد و بدون هیچ سختی دستش به فرمان برسد.

9

فرمان دوچرخه بسیار مهم است. باید راحت به آن ها برسید، بنابراین مطمئن شوید که فاصله بین زین و دسته‌ی فرمان کاملا مناسب شماست. شکل و موقعیت فرمان شما نیز به دوچرخه‌ای که می‌گیرید بستگی دارد. اگر هم می‌خواهید که دوچرخه‌ای را انتخاب کنید تا خانوداگی از آن استفاده کنید، دوچرخه 26 می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. البته بهتر است قبل از خرید، از قیمت دوچرخه 26 مطلع شوید!

 

4. دنده‌ها، سیستم تعلیق و نوع ترمز را بشناسید

این روزها، دوچرخه‌ها با انواع دنده‌ها عرضه می‌شوند و آپشن‌های مختلفی دارند. خود این موضوع نیاز به یک مقاله جداگانه دارد اما دانستن چند نکته ساده برای انتخاب دوچرخه‌تان کافیست. مهم ترین چیزهایی که باید در نظر بگیرید، تناسب اندام خودتان و جایی است که می‌خواهید از دوچرخه‌تان استفاده کنید. اگر تپه‌های زیادی در مسیرتان وجود دارد و سرپایینی و سربالایی زیادی دارد، باید دوچرخه‌ای با دنده‌های بیشتر انتخاب کنید. اگر یک دوچرخه سوار مستعد و قوی هستید یا فقط در زمین‌های مسطح رکاب می‌زنید، بهترین انتخاب برای شما تعداد دنده کم است تا هم دوچرخه‌تان سبک شود و هم سرعت بیشتری داشته باشید.

سیستم تعلیق کامل به شما کمک می‌کند تا کنترل دوچرخه را حفظ کرده و کشش را افزایش دهید. سیستم تعلیق جلو ضربه را جذب می کند و سواری نرمی را برای شما به ارمغان می آورد. اگر دوچرخه جاده ای خریداری می‌کنید، دوچرخه شما ممکن است اصلاً دارای سیستم تعلیق نباشد.

در بخش آخر نوبت ترمز دوچرخه است. انواع مختلفی از ترمزها وجود دارد و همگی مزایا و معایبی دارند. رایج ترین آن‌ها عبارتند از:

ترمزهای طوقه‌ای: نگهداری از آن‌ها ساده و آسان است، اما می‌توانند طوقه را فرسوده کنند و اگر خیس یا گل‌آلود شوند، ممکن است کارایی کمتری داشته باشند.

ترمزهای دیسکی: ترمزهایی هستند که به توپی چرخ وصل شده و روی آن می‌چسبند. بررسی و تعویض آن‌ها می‌تواند پیچیده‌تر از ترمزهای طوقه‌ای باشد و تعمیر آن ها کمی گران است، اما در شرایط آب و هوایی مختلف بهتر عمل می کنند.

 

5. دوچرخه‌تان را تنظیم کنید و یک سواری آزمایشی داشته باشید!

هنگامی که در حال رکاب زدن هستید و پایتان کاملاً پایین است (پدال در حالت 6:00 قرار گرفته)، زانوی شما باید کمی خم شود. اگر پای شما صاف قرار گرفته باشد (زانو قفل شده)، زین شما خیلی بلند است. اگر زانوی شما خیلی خم شده است، زین شما خیلی پایین است. هر یک از این مشکلات می تواند به زانوهای شما آسیب برساند و ارتفاع بیش از حد زین قدرت را از شما سلب کرده و سواری را دشوارتر می کند.

10

زاویه زین شما نیز نباید به سمت پایین خم شود. حتی اگر از قسمت فاق احساس راحتی داشته باشید، باز هم ممکن است به جلو خم شوید و به دست ها، بازوها و گردن خود فشار وارد کنید. دوچرخه خود را برای یک سواری آزمایشی بیرون ببرید. هنگامی که این کار را انجام می دهید، برای دوچرخه های الکترونیکی باید به چند نکته مهم توجه کنید :

راحتی: آیا با دوچرخه‌ای که انتخاب کرده‌اید راحت هستید؟

توانایی کنترل: در حالت ایده آل، باید دوچرخه خود را روی سطوح مختلف آزمایش کنید.

ظرفیت حمل: اگر قصد دارید وسایلی را با دوچرخه خود حمل کنید، باید ببینید که وقتی بار را حمل می‌کنید، می‌توانید دوچرخه را کنترل کنید یا نه.

 

چگونه بهترین تصمیم را بگیریم؟

گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد و اگر با دوچرخه و قطعات آن آشنایی نداشته باشید، این روند می تواند برایتان پیچیده باشد. موارد گفته شده فقط اصول اولیه هستند اما به شما کمک می‌کنند تا دوچرخه ای را انتخاب کنید که برای نیازها و راحتی شما مناسب باشد.

فروشگاه آیبایک به عنوان بزرگ ترین مرجع دوچرخه و سه چرخه یک پیشنهاد عالی برای افرادی است که قصد خرید دوچرخه دارند. در این فروشگاه با تنوع بالایی از دوچرخه‌ها رو به رو هستید و در صورت نیاز به کمک و راهنمایی برای انتخاب دوچرخه مناسبتان می توانید با مشاورانشان به صورت کاملا رایگان در ارتباط باشید. این فروشگاه تمامی محصولات خود را به همراه گارانتی 2 ساله شرکتی و تضمین قیمت به دست مشتریانش می‌رساند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: