پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

لوله پلی اتیلن اسپیرال که به شکل آکاردئونی هم هست را می توان در شرایطی استفاده کرد که استحکام و دوام مهمتر از انعطاف پذیری است. از آنجایی که لوله های کاروگیت نسبت به لوله های غیر کاروگیت سازگاری بیشتری دارند، کاربردهای وسیعی دارند. ارتفاع برآمدگی‌ها در لوله کاروگیت، میزان موج‌دار بودن آن را تعیین می‌کند لوله‌هایی با تعداد برجستگی بیشتر انعطاف‌پذیری بیشتری خواهند داشت.

 

 

هنگام مقایسه انواع مختلف مواد لوله راه راه با سایر لوله های موجود در بازار باید گفت چند منظوره ترین، انعطاف پذیرترین و بادوام ترین در نظر گرفته می شود. برخلاف سیستم‌های لوله‌کشی فلزی که در طول زمان خورده می‌شوند، لوله HDPE پوسیده، زنگ‌زدگی یا خوردگی اصلا ندارد. این لوله در برابر مواد شیمیایی و رشد بیولوژیکی مقاوم است، به این معنی که لوله عمر طولانی دارد و به مرور زمان در هزینه تعمیر و تعویض صرفه جویی می کنید. با استفاده از لوله HDPE راه راه، آب برای کمک به کند کردن زنگ زدگی و سوراخ شدن که در لوله های فلزی اجتناب ناپذیر است، نیازی به تصفیه آب ندارد.

(توجه: منظور از لوله راه راه، لوله آکارئونی، لوله اسپیرال، لوله فاضلابی، لوله موج دار و .... همان لوله کاروگیت میباشد که دارای چندین نام تجاری در مملکت های مختلف شناخته شده است)

لوله پلی اتیلن تحت فشار

این لوله علاوه بر مزایای صرفه جویی در هزینه، انعطاف پذیری و طول عمر لوله HDPE موجدار، اثرات زیست محیطی نسبتا کمی نیز دارد. انرژی کمتری برای تولید لوله HDPE موجدار نسبت به لوله های دوجداره مصرف می شود. HDPE برای حمل و نقل سبک و مقرون به صرفه است. به دلیل انعطاف پذیری HDPE و استفاده از اتصالات همجوشی حرارتی، اتصالات کمتری برای نصب لوله مورد نیاز است. در طول نصب بدون ترانشه، می توان از لوله های کوچکتر استفاده کرد که منجر به اختلال کمتری در زمین می شود. اتصالات لوله پلی اتیلن نشت های مضر را خنثی می کند و HDPE در طول تولید یا در حین استفاده سموم را در هوا منتشر نمی کند. با توجه به همه این دلایل، لوله پلی اتیلن به دلیل حداقل تأثیر آن بر محیط زیست شناخته شده است.

نمونه لوله تحت فشار پلی اتیلن تکجداره(گازرسانی)

 

لوله کاروگیت دوجداره برای جمع آوری آب های سطحی و جمع آوری فاضلاب استفاده می شود .این لوله ها بسیار سبک بوده و به همین دلیل هزینه ی کمتری برای انتقال فاضلاب و آب کم فشار دارند .با توجه به اینکه سبک هستند مواد پلی اتیلن کمتری در تولید این لوله ها بکار رفته است به همین دلیل قیمت مناسبی دارد مثلا لوله کاروگیت تولید شده از پلی اتیلن با سایز 400 میلیمتر وزنی معادل 9 کیلو دارد که نسبت به سایر لوله ها بسیار سبک است  . شبکه های لوله کشی انتقال آب و فاضلاب که در زیر زمین نصب می شوند باید به قدری مقاوم باشند که به راحتی بتوانند فشار لایه های فوقانی و جانبی خاک را تحمل کنند . لوله کاروگیت دقیقاً دارای همین خصوصیت ویژه است . ساختار حلقوی این لوله ها میزان تنش ها و استرس های وارد شده به دیواره را کاهش می دهد و موجب افزایش پایداری لوله در شبکه لوله کشی می شود  .

بعبارتی لوله کاروگیت یک نوع لوله است . لوله ای با جداره خارجی یعنی حالت فنری شکل که سیاه رنگ است . مجموعه‌ای از ردیف‌ها و شیارها روی سطح آن وجود دارد . این لوله می‌تواند از فولاد و یا پلاستیک‌هایی از قبیل پلی اتیلن با چگالی بالا (H .D .PE) یا PVC ساخته شود . که بدلیل مزایای بسیار بالای پلی اتیلن لوله کاروگیت پلی اتیلن با فاصله ی زیاد از دیگر انواع لوله کاوگیت در صدر کاربرد در انواع پروژه های شهری و جاده ای ست . همچنین می‌تواند روکش دار یا آستردار باشد مثل لوله کاروگیت پی وی سی که پوششی از جنس الیاف دارد البته نوع بدون پوشش کاربرد بیشتری دارد . لوله پلی اتیلن برای کاربردهایی مانند انتقال آب و فاضلاب و زهکشی و انتقال فاضلاب صنعتی و عفونی و آب های جاری و حتی مسیر کابل ها و سیم ها و نیز ساخت پل ها و اخیرا بصورت محافظ ی برای شیرآلات به کار می‌رود.

لوله کاروگیت شاخه ای

 

در لوله کاروگیت انعطاف پذیری، دوام و استحکام، قیمت مناسب و سبکی و حمل راحت برتری های ارزشمندی هستند 

از ویژگی‌های مهم مدل‌های پلی اتیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارند.
  2. به آسانی نصب می‌شوند و قابل حمل هستند.
  3. کاربرد فراوانی در گازرسانی، آب‌رسانی و خدمات کشاورزی دارند.
  4. در دامنه گسترده‌ای از ابعاد تولید می‌شوند.

دلیل اینکه لوله‌های پلی اتیلنی در صنایع مختلفی کاربرد دارد، تنوع این محصولات است. انواع مدل‌های پلی‌اتیلن با جنس و مواد اولیه متنوع در قطرها و وزن‌های متفاوتی تولید می‌شوند. هر چقدر قطر و وزن لوله بیشتر باشد، می‌توانند در مصارفی که فشار بالایی دارند، مورداستفاده قرار بگیرند و هزینه‎‌شان هم بیشتر است.

لوله‌های کاروگیت به دلیل اینکه می‌تواند فشار بالا را تحمل کند برای انتقال مایعات در صنایع کشاورزی و فاضلاب مورداستفاده قرار می‌گیرد و تلاش تولیدکنندگان لوله‌های پلی‌اتیلن بر این است که روز به روز این نوع محصولات را با مقاومت و انعطاف‌پذیری بالا وارد بازار کنند.

مشخصات لوله کاروگیت

استفاده از لوله کاروگیت با قطر مختلف در لوله های زیر زمینی به جای لوله های قدیمی که از فولاد یا بتن ساخته شده اند، می تواند کمیت های خوبی داشته باشد  . انواع لوله کاروگیت فاضلابی در برابر تغییرات شدید PH محیط، یون های فلزی محلول در محیط خاک، نمک های معدنی و … مقاومت بالایی دارند و هرگز دچار خوردگی یا زنگ زدگی نمی شوند . اگر این لوله ها به عنوان خطوط فاضلاب در زمین نصب شوند، می توان مطمئن بود که فاضلاب از محل اتصالات به بیرون نشت پیدا نمی کند و دیواره لوله ترک نمی خورد . این لوله ها در برابر سرما و گرمای شدید نیز مقاومت خوبی دارند .

  • تحمل فشار بالا در لوله کاروگیت

اگر به شکل ظاهری لوله‌های کاروگیت توجه کرده باشید، متوجه حالت شیاردار آن خواهید شد. این حالت شیاردار لوله باعث می‌شود که این مدل لوله فشار کمی را تحمل کند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که شکل خارجی لوله چطور جلوی فشار را می‌گیرد ؟ لوله‌های کاروگیت هنگام نصب توسط نصاب‌ها در زمین مدفون می‌شوند و فشار زیادی از جهات مختلف به محصول وارد می‌شود. حالت خارجی شیاردار این فشار را در لوله پخش می‌کند و با پخش کردن آن تحمل فشار را برای لوله‎‌ موجدار راحت‌تر می‌کند.

  • چگالی لوله کاروگیت

یکی از دلایل استقبال زیاد مشتریان از این دسته محصولات، چگالی بالای لوله است. انواع‌ لوله‌های مدل کاروگیت به دلیل چگالی بالایشان دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  1. انعطاف‌پذیر هستند و استحکام کششی بالایی دارند.
  2. در برابر پارگی و شکنندگی مقاوم هستند.
  3. سفت و محکم هستند و از دوام و ماندگاری بالایی برخوردارند.

بنابراین چگالی بالای لوله از مهمترین خصلت‌های این محصول است که باعث می‌شود بسیاری از کارخانجات دارای خط تولید و کشاورزان از این کالا برای آبیاری یا انتقال مواد استفاده کنند.

  • جداره صاف و صیقلی لوله

جداره داخلی صاف و صیقلی لوله کاروگیت به مصرف کننده‌ این امکان را می‌دهد که در محل موردنظرش تا کیلومترها لوله کشی کند بدون آنکه مایعات و سیالات داخل لوله تحت فشار قرار بگیرد و رسوب تشکیل شود.

  • دوام و ماندگاری بالا

این محصولات در برابر اشعه خورشید مقاوم هستند و دچار پوسیدگی نمی‌شوند. در برابر سرما تا دمای حدود منفی 70 درجه سانتی‌گراد مقاومت بالایی را از خودش نشان می‌دهند و علاوه بر این در برابر مایعات اسیدی و قلیایی مقاومند. لوله‌های کاروگیت با جنس محکمش اصلا قابلیت جویده شدن توسط موجودات زنده را ندارد چون دارای ارزش غذایی نیست.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: