پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال، رییس سابق سازمان تربیت بدنی با اشاره به اقداماتی که در راستای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق بورس انجام نشده است و با بیان اینکه هر دوتیم در حال حاضر ورشکسته هستند، اظهار کرد: انجام اقدامات واگذاری نیازمند زمان زیادی است و دولت نمی تواند واگذاری را انجام دهد و کارهایی که انجام می شود یک دور باطل است.

دولت و وزارت ورزش، پس از سال ها سکانداری در دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران یعنی استقلال و پرسپولیس، یک بار دیگر فرآیند واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی را کلید زده اند. این بار هدف واگذاری از طریق فرابورس است که الزامات به خصوصی دارد که حداقل این قبیل شرایط در این دو تیم دیده نمی شود.

*هر دو باشگاه ورشکسته هستند

سید مصطفی هاشمی طبا درباره ایرادهای مربوط به این واگذاری می گوید: این طرح چند مشکل اساسی دارد. این دو باشگاه به اصطلاح دو شرکت هستند که مشمول قانون 141 تجارت شده اند و اکنون یا باید ورشکسته شوند یا بافت شان اصلاح شود. دولت در نظر دارد با واگذاری برخی ورزشگاه ها به این دو باشگاه، ورشکستگی آن ها را جبران کند. وقتی هنوز وضعیت این دو تیم از حیث ورشسکستگی یا اصلاح بافت آن ها مشخص نشده، صحبت از واگذاری یک اصل نادرست است.

*تراز مالی دو باشگاه تهیه و به تایید نرسیده است

وی با اشاره به دومین ایراد مربوط به این واگذاری می گوید: در حالی حرف از واگذاری زده شده که هنوز ترازها و صورت های مالی این دو باشگاه به تایید وزارت اقتصاد نرسیده است و تاییدیه وجود ندارد. پس از این سمت هم اشکالاتی وجود دارد.

*میزان بدهی و طلب سرخابی ها مشخص نیست

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی ورزش با اشاره به سایر اظهارات مسئولان دولتی گفت: مسئولان می گویند باید بدهی های این دو مجموعه شفاف و معلوم شود که چه مقدار بدهکار و چه مقدار طلبکار هستند. به صورت مشخص هر دو مورد باید به تایید برسد که هنوز تهیه نشده است.

لوگو استقلال و پرسپولیس

هاشمی طبا تاکید کرد: از سو دیگر باید رابطه این دو باشگاه با وزارت ورزش، صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان و فدراسیون فوتبال مشخص شود. در صورتی که این وضعیت مشخص نشده، می توانید پی ببرید که چه زمانی می توانند این دو تیم را واگذار کنند.

*برنامه سه ساله استقلال و پرسپولیس اعلام نشده است

معاون سابق رئیس جمهور همچنین به نبود برنامه سه ساله اشاره کرد و گفت: در هنگام ورود به بورس باید برنامه سه سال شامل هزینه ها و درآمد ها مشخص شود. این مسائلی که می گوییم گفته های مسئولان است اما هیچ یک انجام نشده است. هر وقت این کارها را انجام دادند، می توانند واگذاری را هم انجام دهند.

*دولت نمی تواند این باشگاه ها را واگذار کند

وی با بیان اینکه دولت نمی تواند این دو تیم را با این شرایط واگذار کند ادامه داد: در روزهای اخیر از واگذاری برخی ورزشگاه ها به این دو تیم گفته شده است. اسناد واگذاری این دو ورزشگاه را بیاورند. باید برآورد مالی شود که آیا اعداد و ارقام می تواند مانع از ورشکستگی این دو باشگاه شود یا نه. کارهایی که انجام می شود یک دور باطل است.

*اساس واگذاری اشتباه است

هاشمی طبا با اشاره به تاریخ های متناقض در واگذاری این دو باشگاه می گوید: اساس واگذاری ایراد دارد. این شرکت ها هویت مالی مشخصی ندارند. وقتی هیچ کاری انجام نشده است، چطور می خواهند واگذاری را انجام دهند. من براساس اطلاعات و دانش مسئولان صحبت می کنم که بعدا نگویند از چیزی اطلاع ندارم. گفته های خودشان را مطرح کردم و می گویم کاری نکردند.

*چطور می خواهند اهلیت سهام داران را مشخص کنند؟

رییس سابق سازمان تربیت بدنی با اشاره به گفته های مسئولان دولت مبنی بر اینکه اهلیت سهامداران را بررسی می کنند، گفت: مگر تا به حال در بورس اهلیت افراد بررسی شده که الان می خواهند این کار را بکنند؟ از طرفی اعلام کردند فعلا 5 درصد واگذار می شود تا قیمت گذاری صورت گیرد.  مگر کسی که سهام فولاد مبارکه را می خرد در امتحان اهلیت شرکت می کند؟ هر کسی می تواند این سهام را بخرد.

وی تأکید کرد: این اتفاقاتی که می‌گویم نیازمند صرف زمان زیادی است و با این روند واگذاری این دو به اصطلاح باشگاه انجام نخواهد شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: