پایگاه خبری خانه فوتبال:

توهم توطئه به این معناست که قدرت واقعی در جایی که به نظر می‌رسد نیست بلکه نزد افرادی است که در پشت صحنه در حال دیکته کردن نظرات خود هستند و هیچ نهادی توانایی بررسی و ارزیابی فعالیت‌های این افراد را ندارد.

سال‌هاست که فوتبال ایران از دوقطبی هواداری پرسپولیس و استقلال به فوتبالی چند قطبی تبدیل شده و فضای مجازی این اجازه را داده که هواداران سایر تیم های قدرتمند لیگ برتری هم حرف‌های خودشان را بیرون از زمین به گوش استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌های دو آتشه برسانند و با آن‌ها کل‌کل کنند.

قطعا این جریانات، اتفاقی خوب برای فوتبال ایران است و باعث افزایش جمعیت هوادار می‌شود اما نه تا زمانی که مدیران و اعضای تیم‌ها نیز همانند هواداران یک طرفه به قضیه نگاه کنند؛ اتفاقی که چند وقتی است برای تیم‌های تبریزی از جمله تراکتور افتاده و علاوه بر این که خود را جدا از سایر تیم‌ها می‌دانند، فکر می‌کنند تمام نهادهای دولتی و ورزشی، مانع پیش‌روی این تیم برای رسیدن به موفقیت هستند.

هواداران متعصب و پرشور این تیم در فضای مجازی لقب " یک تیم خاص" را به استقلال و پرسپولیس نسبت می‌دهند و این گونه فکر می‌کنند که نهادهای قدرت در کشور خواهان به موفقیت رساندن دو تیم پرطرفدار پایتخت هستند. این موضوع تا جایی که تفکر یک هوادار باشد مشکلی ندارد اما زمانی که تئوری توطئه به مدیران و سمت‌داران یک باشگاه دست می دهد، باعث می‌شود این تفکر اشتباه ریشه‌اش محکم‌تر شود و حاشیه جای متن را در اتفاقات فوتبالی بگیرد.

چندی پیش علیرضا منصوریان در مصاحبه‌ای گفت که "محمدرضا زنوزی اگر رییس فدراسیون فوتبال شود، استقلال و پرسپولیس را سلاخی می‌کند." شاید زنوزی با این شدت با سرخابی‌ها رفتار نکند اما بارها مصاحبه‌های او نشان داده که نگاه منفی به این دو باشگاه دارد و حتی نتوانسته تعامل خوبی با مدیران آن‌ها برقرار کند. مالک تراکتور بارها بیان کرده که فدراسیون فوتبال یا نهادهای بالاتر می‌خواهند قهرمانی‌ها برای استقلال یا پرسپولیس باشد و همین سبب شده هواداران تیمش نیز این دو باشگاه را "حکومتی" خطاب کنند.

سه شنبه شب، سعید اخباری سرمربی دیگر تیم تبریزی یعنی ماشین‌سازی نیز در بخشی از نشست خبری خود صداوسیما را دشمن تیم خود و حتی زنوزی خطاب کرد و تغییر زمان بازی این تیم از چهارشنبه به سه‌شنبه را غیراخلاقی دانست و معتقد است برنامه‌ریزی‌ هفته‌های اخیر برای راحتی پرسپولیس و استقلال است.

این‌ها نشانه‌هایی عجیب از نظریه "توهم توطئه" در تیم‌های تبریزی است که به مرور زمان به تیم‌های دیگر نیز انتقال پیدا کرده و باعث شده لیگ ایران به دو دسته تبدیل شود؛ استقلال و پرسپولیس یک طرف و ۱۴ تیم طرف دیگر. البته گاهی استقلالی‌ها هم به گروه ۱۴ تیمی می‌پیوندند و همراه آنها علیه پرسپولیس موضع می‌گیرند!

تنها چیزی که مشخص است این است که ادامه پیدا کردن این موضوعات و تلقین آن‌ها به هواداران جذابیت و شادی فوتبال را می‌گیرد و قطعا این ورزش عامه‌پسند را از اهدافش دور می کند. حداقل وظیفه مدیران فوتبالی این است که اجازه ندهند حاشیه جای اتفاقات اصلی را بگیرد و دغدغه هوادار به جای تشویق کردن تیمش، موارد دیگر باشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: