پایگاه خبری خانه فوتبال:

علت ریزش بورس 

بورس کمی به ثبات رسیده است. بورس در سال 99 به اوج رشد خود رسید. بورس و سوددهی بالای آن باعث شد اکثریت مردم در آن سرمایه گذاری کنند.بورس متاسفانه چند ماهی است که سیر نزولی به خود گرفته است. بورس دوباره زنده و پر هیجان می شود؟

پیش بینی جالب از اینده شاخص بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: تصمیمات سرمایه گذاری بر اساس فاکتورهایی تعیین می‌شود که مرتب در حال تغییر است.
الهه ظفری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چه زمانی برای ورود به بازار سرمایه مناسب است؟، اظهار کرد: در حقیقت نمی‌توان زمان مشخصی را برای ورود به بازار سرمایه مشخص کرد، بازار سرمایه از صنایع گوناگونی تشکیل شده که هر کدام ساز و کار مختص به خود را دارند و براساس فاکتورهای مشخصی واکنش نشان می‌دهند.
او بیان کرد: برای مثال، ممکن است تورم برای صنعت خاصی موجب افزایش سودآوری شود، ولی بر روی صنعتی دیگری اثرگذار نباشد. برهمین اساس لازم است شاخص‌های بنیادی موثر در هر صنعت بررسی شود و بر اساس این شاخص‌ها تصمیم گیری صورت گیرد.

او افزود: شاخص‌های کلان اقتصادی مانند، نرخ بهره ثابت، نقدینگی و تغییرات نرخ دلار نیز به صورت کلی بر تمام بسترهای اقتصادی تاثیر گذار هستند. در حال حاضر اکثر سهام شرکت‌های کالا محور به دلیل وضعیت مناسب در شاخص‌های بنیادی وضعیت خوبی برای ورود دارند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، آیا در حال حاضر ورود نقدینگی به بازار سرمایه صورت می‌گیرد؟، گفت: در حال حاضر جریان ورود و خروج پول به بازار سرمایه به یک روند با ثبات رسیده است و طی هفته نوساناتی وجود دارد، اما در مقایسه با اوج شاخص در ابتدای سال گذشته در حال حاضر شاهد ورود پول قدرتمندی به بازار نیستیم.

ظفری در خصوص علت فروش سهام توسط حقوقی‌ها با وجود ارزندگی سهام، اظهار کرد: فعالان حقوقی بازار سرمایه، شغل و حرفه‌ خود را معامله و سرمایه گذاری در بورس انتخاب کرده‌اند؛ حال آنکه حقوقی‌ها در بعضی از سهام فروشنده هستند، اما اقدام به خرید سهام دیگری می‌کنند.

او بیان کرد: تصمیم‌های سرمایه گذاری بر اساس فاکتورهایی تعیین می‌شود که مرتب در حال تغییر هستند، برهمین اساس ممکن است، درحال حاضر بر اساس یک سری فاکتورها سهام خود را خرید یا نگهداری کنند، اما در بازه‌ زمانی کوتاه مدت با تغییر این فاکتورها تصمیم به خروج از بازار سرمایه می‌گیرند.

بورس

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چرا تاثیر گذاری برگزاری مجامع به صورت الکترونیکی کم است؟، گفت: جذابیت مجامع در سال‌های گذشته اکثرا به دلیل ایجاد، ارتباط بین افراد با مدیران شرکت‌ها و بخش پرسش و پاسخ مجامع بوده است. اکثر افراد در مجامع سوالاتی را که طی تحلیل یک شرکت با آن رو به رو بودند، در جلسات مجامع مطرح می‌کردند تا براساس اطلاعات دقیق تری تصمیم گیری کنند.

ظفری در پاسخ به این پرسش که، آیا بازار سرمایه افت بیشتری را تجربه خواهد کرد؟، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به فاکتورهای بنیادی، شاخص بیشتر از حدی که در آن قرار دارد کاهش نمی‌یابد، چرا که، قیمت جهانی محصولات در سطوح قابل قبولی قرار دارد و چشم اندازهای اقتصادی نیز از ادامه دار بودن وضعیت موجود در قیمت‌های جهانی پشتیبانی می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بحث نرخ دلار نیز به عنوان فاکتور مهم بعدی در سطح ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان تثبیت شده است و با تجربه‌ ریزش قیمت‌ها طی شش ماه گذشته، کاهش بیشتر قیمت سهام دور از انتظار است.

او افزود: بحث تغییرات سیاسی به واسطه‌ عوض شدن دولت، یکی از ابهامات موجود است که ترس از اتخاذ سیاست‌های محدود کننده توسط دولتمردان وجود دارد. بر اساس تجربه‌ شکست پی در پی این سیاست‌ها، در صورت اتخاذ این گونه تصمیمات، اجرایی شدن آن‌ها طولانی مدت نخواهد بود.

بورس

ظفری گفت: وجود چشم انداز کنترل دستوری شاخص‌های اقتصادی می‌تواند باعث کاهش اقبال نسبت به بازار سرمایه شود، اما براساس تجربه، هرچه این فشار بیشتر صورت گیرد در مرحله‌ بعدی شتاب رشدی بالاتر خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: در مجموع به دلیل کسری بودجه قابل توجهی که امسال با آن روبه رو هستیم و شرایط حال حاضر بازار سرمایه، افت بیشتر شاخص کل دور از انتظار است. بحث رفع تحریم‌ها چشم انداز دیگر اقتصاد کشور است که آن هم در بلندمدت قطعا به نفع تولید خواهد بود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: