پایگاه خبری خانه فوتبال:

مدافع اسبق پرسپولیس و استقلال گفت:‌ دربی در هفته‌های پایانی یک فصل طولانی برگزار می شود و در این شرایط احتمال اشتباه در آن به دلیل خستگی بازیکنان بالا می‌رود.
محمدرضا مهدوی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درباره دربی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی اظهار داشت: ابتدا خدا را شکر می‌کنم همه بازیکنان و مربیان دو تیم در شرایط سختی که ویروس کرونا ایجاد کرده در سلامت به سر می‌برند. از طرفی خیلی خوشحال هستم هر دو نتایج خوبی در هفته‌های اخیر کسب کرده‌اند. وقتی تیم های بزرگ استقلال و پرسپولیس در مسابقات داخلی و برون مرزی نتیجه می‌‌گیرند، انگیزه تمام بازیکنان را برای ارتقای لیگ داخلی و تیم ملی کشورمان بالا می‌برند. خوشبختانه این اتفاق اکنون رخ داده است.
وی افزود: طبق تجربیات گذشته و اتفاقاتی که در سال‌های اخیر برای پرسپولیس و استقلال رخ داده‌، مشخص است دربی هیچگاه قابل پیش‌بینی نبوده است. هر دو تیم از لحاظ فنی به ویژه در بخش تهاجمی بازی خوبی ارائه می دهند اما از لحاظ تجربی مقداری کفه ترازو به سود پرسپولیس سنگینی کرده و تجربه بازیکنان و کادرفنی این تیم تا حدی به حریف می‌چربد.
مدافع اسبق سرخابی‌های پایتخت درباره اینکه آیا صدرنشینی پرسپولیس در لیگ برتر استرس و فشارها روی این تیم در دربی جام حذفی را کاهش می‌دهد، گفت: فوتبال ما از لحاظ حرفه‌ای گری با لیگ‌های معتبر جهان فاصله زیادی دارد و همچنان احساس بین باشگاه‌های ما تعیین‌کننده است اما فکر می‌کنم هر دو تیم با اقتدار برای برد به زمین می‌آیند تا حقانیت خود را ثابت کنند.

مهدوی اضافه کرد:  امکان ندارد هیچ یک از آنها کم گذاشته و محتاط جلو بیاید اما به این دلیل که در هفته‌‌های پایانی یک فصل طولانی هستیم، مقداری ساق‌ پای بازیکنان دو تیم خسته و بدن آنها در افت است. همین موضوع احتمال اشتباهات سهوی را افزایش می‌دهد. از طرفی باید بدانیم تا پایان دنیا، دربی در هر کجای جهان باشد، یک مسابقه خاص است که برای هر کسی اتفاق نمی‌افتد.

وی درباره پیش‌بینی اش از نتیجه دربی گفت: یک بار شانسی نتیجه و گلزن بازی را پیش بینی کردم اما واقعا کار سختی است. تجربه پرسپولیس بالاتر است و مدافعان باهوشی دارد. استقلال هم در سیستم هجومی اش، انتقال توپ از خط دفاع به هافبک و هافبک به حمله و استفاده از ضد حملات خیلی زهردار و قوی است. با این وجود امیدوارم بازی به پنالتی نکشد.

مدافع اسبق پرسپولیس و استقلال درباره تاثیر بیانیه‌های اخیر دو باشگاه علیه یکدیگر در کیفیت دربی پیش رو توضیح داد: تا حد زیادی مخالف دنیای مجازی هستم زیرا اجازه می‌دهد برخی عزیزان گاهی از چرخه خودشان خارج شوند. هرکسی مجاز است اختیار عمل و حق اظهارنظر داشته باشد اما هر فردی نباید هر ادبیات و اعمالی را به کار بگیرد. گاهی آدم‌ها جایگاه شان را فراموش می‌کنند و ادبیاتی را به کار می‌گیرند که حتی یک آدم عادی هم نباید از آن استفاده کند. 

مهدوی ادامه داد:  هریک از ما وقتی به خیابان برویم شاید از هزار نفر 500 نفر ما را بشناسند. به همین دلیل باید مراقب رفتار، گفتار، کردار و حتی برخی اعمال خود مثل رانندگی، لباس پوشیدن، غذا خوردن و ... باشیم. اعضای باشگاه‌های بزرگ ما هم مثل بزرگان فوتبال جهان و فوتبال خودمان که وقتی در محفلی حضور پیدا می‌کنند، همه دست به سینه مقابل آنها می ایستند باید اصول را رعایت کنند. امیدوارم این اتفاقات برای همه بیفتد و سعه صدر خود را بالاتر ببرند. باید بیشتر به هم احترام بگذاریم. مطئمن باشید دوستانی که شرایط فوتبال را می شناسند، هیچگاه به این مسائل دامن نمی‌زنند.

وی درباره اینکه در آستانه دربی پایتخت و همزمان با افزایش بیانیه نویسی‌ها در رقابت های یورو 2020 شاهد رفتارهای حرفه‌ای از تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات بودیم و چه زمانی فوتبال کشورمان می‌تواند به این سطح از حرفه ای گری نزدیک شود، توضیح داد: در بازی فینال یورو شاهد بودیم تیمی چند صد میلیون یورویی به نام ایتالیا برابر تیمی میلیارد پوندی به نام انگلیس قرار گرفت. چند سال در اروپا بازی کرده‌ام و برحسب تجربه‌ام می‌گویم در این قاره حتی در تیم‌ها و باشگاه های متوسط می‌بینیم کلاس های روحی، روانی و آموزشی برای فوتبالیست‌ها، مربیان، مدیریت و تمام اشخاص حاضر در آن مجموعه برگزار می‌شود. 

بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان افزود: این کلاس‌ها شامل نوع راه رفتن، فن بیان، غذا خوردن، مصاحبه کردن و ... است. تاکنون به کدام یک از این موارد فکر کرده‌ایم که بخواهیم به آن عمل کنیم؟ مدافع ایتالیا به شکل عجیبی هری کین را سرنگون کرد اما کاپیتان انگلیس بلند شد و فقط به داور نگاه کرد نه اینکه سمت وی برود، به داور اعتراض کند و فریاد بزند. آنها هم انسان هستند و با بالا رفتن فشار و ضربان قلب شاید لحظه‌ای از کوره در بروند اما به حدی حرفه‌ای پرورش یافته و حرفه‌ای جریمه و تشویق می‌شوند که حواس‌شان به رفتار و گفتار خود است.

مهدوی عنوان کرد:‌ وقتی در تیم شارلروا بلژیک بودیم چنین مواردی را به ما آموزش می‌دادند. تیم‌های مطرح و فوق‌العاده حرفه‌ای مثل ایتالیا و انگلیس که جای خودشان را دارند. ما هم باید از جایی فرهنگ‌سازی را شروع کنیم. هرچند کلیپ‌هایی از درگیری های بیرون از ورزشگاه ومبلی در روزهای اخیر دیده‌ایم اما داخل استادیوم از دماغ هیچکس خون نمی‌آید. دلیلش این است که با فرهنگ‌سازی و استفاده از دوربین‌های مختلف به همه طرفداران یاد داده‌اند اگر داخل ورزشگاه اتفاقی بیفتد، جریمه‌های سختی در انتظارشان است. 

وی اضافه کرد: متاسفانه همچنان در فوتبال کشورمان احساس دخیل است. شاید از منِ نوعی همه تعریف و تمجید کنند اما با یک اشتباه انتقادات و اهانت‌ها آغاز می‌شود و می‌گویند اصلا نباید فلان فرد اشتباه کند. ما فقط دنیای حرفه‌ای را شنیده‌ایم. اکنون در سال 2021 هستیم. کدام یک از باشگاه‌های بزرگ و حتی تیم ملی ما روانشناس دارند؟ در حالیکه سال 2000 باشگاهی مثل شارلروا که در آن حضور داشتم، چهار روانشناس در اختیار داشت که به زبان‌های مختلف مثل اسپانیایی، انگلیسی، فرانسوی، سوئیسی و هلندی با بازیکنان صحبت می‌کنند.  حتی وقتی می‌خواستم برای دیدار با خانواده یا حضور در تورنمنت‌های مختلف به کشورمان بیایم، باید هفت روز در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کردم. 


 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: