پایگاه خبری خانه فوتبال:

 سعید نمکی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مرکز منتخب کرونا در بخش بیماران سرپایی در منطقه سیدی مشهد افزود: مدتی به دلیل کاهش تولید یکی از کارخانه های سرم‌سازی و توقف خطوط تولید، سرم در کشور کم شد و قرار شد سرم وارد شود اما انجمن تولیدکنندگان  به مجلس معترض شدند که با این که تولید در داخل وجود دارد می خواهند سرم وارد کنند.

وی اضافه کرد: آقایان صورتجلسه کردند و تعهد کردند که تا تاریخی سرم را برسانند تا واردات انجام نشود اما نتوانستند تولید و میزان سرم مورد نیاز را برسانند و متاسفانه ناگهان مصرف داورهای ضد ویروس در کرونا از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار به پنج تا ۶ میلیون در ماه رسید و همه این داروها باید با سرم مصرف شوند.

نمکی گفت: مقادیری سرم هم قرار بود از طریق هندوستان وارد کشور شود که دادستان هند اجازه خروج نداد، لذا سرم را از چهار روز قبل از مسیرهای دیگر وارد کردیم و روز گذشته به اندازه کافی توزیع شد و از ۲ تا سه روز آینده و در واردات بعدی نیز توزیع در داروخانه‌ها برای عموم آغاز خواهد شد و نمی گذارم سلامت مردم لگدمال برخی حرفهای بیهوده و توخالی شود.

 

نمکی در خصوص دارو نیز گفت: مشکل خاصی در کشور نداریم و به رغم همه فشارها و مصرف بالا مشکلات حل و فصل می شود.

وی هدف از سفر خود به مشهد را برای بررسی وضعیت کرونا در استان و عوامل موثر در ایجاد این خیز عنوان کرد و ادامه داد: توسعه واکسیناسیون با جدیت دنبال می‌شود و با تامین واکسن به اندازه کافی، رکورد روزانه تزریق نزدیک به ۶۵۰ هزار دوز واکسن را تجربه کرده‌ایم و به سمت ۷۰۰ هزار دوز و بالاتر می رویم و به پشتوانه تامین واکسن تا تزریق یک میلیون دوز را هدف قرار داده‌ایم.

نمکی گفت: هم‌اینک واکسیناسیون گروه‌های هدف از ۵۰ سال به بالا و در حاشیه شهرهایی مثل مشهد که تراکم بالا دارد از ۴۰ سال به بالا در حال انجام است و در مرحله بعدی گروههای سنی پایین‌تر را شروع می‌کنیم.

نمکی با اشاره به ایجاد ایستگاه‌های واکسیناسیون متعدد در مشهد ادامه داد: امروز ظهر نیز پایگاه های متعدد دیگری در قسمتهای پرتراکم به خصوص حاشیه شهر برای تامین کافی واکسن و تیم واکسیناتور و استفاده از ظرفیت بسیج فعال و واکسیناسیون با  واگذاری حاشیه شهر به نیروهای بسیج با سرعت دنبال می شود و مراکز سرپایی کرونا نیز قرار است ۲۴ ساعته شوند.

انتقال کانون آلودگی با افزایش سفر به مشهد

نمکی در خصوص طرح ممنوعیت سفر به مشهد و خراسان رضوی نیز گفت: در وزارتخانه اختیارات محدودی داریم و فقط پیشنهاداتی ارائه می‌دهیم اما تصمیم برای محدودیتها در اختیار ما نیست و به جای وزارت بهداشت باید در کمیته های مربوطه تصمیم ‌گیری شود و در این کمیته ها نیز دستگاه های متعددی هستند که این پیشنهادات را بررسی و مبتنی بر اقتضای کشور تصمیم می‌گیرند.

نمکی افزود: پیشنهاد ما از روز نخست محدود کردن تردد و پرواز به مشهد بود و به شدت به انجام پروازها و سفر به این استان معترض بودیم چون هر روز تعداد زیادی افراد از مناطق مختلف به خصوص نقاط آلوده با ویروس دلتا از طریق هوایی و زمینی به مشهد و استان خراسان رضوی سفر می‌کردند و برای ما مسلم بود که کانون آلودگی جا به جا می شود. 

وی اضافه کرد: از روز اول به این موضوع اعتراض داشتیم و همچنان اعتراض داریم و البته استاندار خراسان رضوی هم کار را دنبال می‌کند و ما هم از طریق ستاد ملی کار را دنبال می کنیم که هرچه زودتر با اعمال محدودیتهای بیشتر تنش این استان کم شود.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیر پوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.  

هم اینک ۲۵ شهرستان از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند. 

علاوه بر اقدامات و فعالیتهای جاری و مستمر مسوولان در مشهد و خراسان رضوی برای مقابله با تبعات بحران کرونا، از روز ۱۸ مرداد ماه به دنبال گفت و گوی تلفنی رییس جمهوری با استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پیگیری‌ نمکی، هیاتی عالیرتبه از تهران برای بررسی وضعیت و رسیدگی به نیازهای تجهیزاتی حوزه درمانی کرونا در این شهر حضور یافته‌ است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۲۳۸ هزار و ۶۷۶ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تا کنون جان ۹۵ هزار و ۱۱۱ نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین سه میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۱۳ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند.  

طبق اعلام وزارت بهداشت هم‌ اینک ۲۹ استان کشور درگیر ویروس کرونای دلتاست ۳۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۴ شهرستان در شرایط نارنجی و ۲۸ شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

همچنین تاکنون ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۱۲۷ شهروند ایرانی دوز نخست واکسن کرونا و سه میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۸۰ نفر دوز دوم آن را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. بر این اساس مجموع واکسنهای تزریق شده در ایران به ۱۶ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۱۰۷ دوز رسیده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: