پایگاه خبری خانه فوتبال:

شکست یک بر صفر پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک در هفته سوم باعث انتقادات فراوان از عملکرد فنی بازیکنان و استراتژی یحیی گل محمدی شده است. همین امر باعث شد تا سرخپوشان زیر ذره بین فنی رفته و درباره توانایی تکرار پنج قهرمانی متوالی در لیگ برتر چالش‌هایی مطرح شود.

محور اصلی پرسپولیس بی محابا تغییر کرد

جلال چراغپور در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره فراز و نشیب‌های پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر فوتبال گفت: محور اصلی فنی یک تیم از دروازه‌بان خودی تا دروازه‌بان حریف است. در داخل این محور، حداقل باید هفت بازیکن در خطوط سه‌گانه زمین حضور داشته باشند که مهم‌ترین بازیکنان تیم محسوب می‌شوند. این بازیکنان بدنه اصلی یک تیم هستند.

او برای بیان دیدگاه خود درباره بازیکنان تأثیرگذار زمین افزود: پرسپولیس خیلی بی محابا روی این محور دست گذاشت. آنها ابتدا شجاع خلیل زاده و بشار رسن را در ابتدای فصل گذشته از دست دادند و سپس در تابستان امسال کنعانی زادگان، نورالهی و مغانلو را از دست دادند. اتفاقی که قطعا صدمات زیادی را به عملکرد فنی این تیم وارد کرد.

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به جدایی زوج‌های قدرتمند سیدجلال حسینی در خط دفاعی یادآور شد: عملکرد کنعانی زادگان در کنار سیدجلال حسینی و همچنین شجاع خلیل زاده باعث شده بود تا گاهی اوقات ببینیم مهاجمان حریف روی هوا هم نمی‌پرند چون می‌دانستند دفاع‌های پرسپولیس آن را خواهند زد.

تفاوت پیکه و بنزما با بازیکنان پرسپولیس!

وی تاکید کرد: شما تیم‌های بزرگ را ببینید متوجه می‌شوید آنها به بازیکنان داخل این محور دست نمی‌زنند. بر فرض مثال «پیکه» نزدیک به ۱۵ سال در قلب دفاع بارسلونا است. کریم بنزما هم یک دهه در حال درخشیدن در رئال مادرید است. تیم‌های موفق برای تغییر بازیکنان خیلی حساسیت به خرج می‌دهند.

چراغپور با اشاره به عدم سیاست گذاری درست در پرسپولیس تصریح کرد: پرسپولیس به این موضوع اصلا توجه نکرد و آسیب خود را در دیدار با الهلال عربستان و بازی‌های ابتدایی لیگ برتر امسال دید.

کارشناس فوتبال ایران درباره خریدهای تابستانی سرخپوشان افزود: بدون شک نورالهی قابل مقایسه با وضعیت فنی فعلی رضا اسدی نیست. او خیلی خوب می‌تواند پاس عمق بی نقش بدهد که میانه‌های زمین را فرماندهی کند. او پاس داخل پای ۲۰ متری می‌داد تا دو لایه دفاعی حریف جا بماند. پرسپولیس به راحتی بازیکنان مهم خود را از دست داد. همین باعث شده بود بی همتا در میانه میدان پرسپولیس شود.

پیری سیدجلال را باید پذیرفت

مربی پیشین تیم ملی ایران درباره تأثیر کاپیتان سرخپوشان در اشتباهات فصل جاری خط دفاعی این تیم یادآور شد: سیدجلال در پست دفاع مرکزی خیلی خوب با مهاجمان حریف حرکت می‌کند اما حقیقتِ سن و سال سیدجلال نشان می‌دهد او در ادامه نبرد با مهاجمان تیم حریف نمی‌تواند آنها را به خوبی در نبردهای انفجاری دفاع کند. باید با واقعیت پیری عضلات بازیکنان پا به سن گذاشته کنار آمد. پیر شدن عضلات در بازیکن حرفه‌ای، ناگهانی است و به مرور اتفاق نمی‌افتد.

او با اشاره به ضعف‌های فرشاد فرجی ادامه داد: می‌تواند بازیکن آینده داری شود. فرشاد فرجی راه خیلی طولانی تا پختگی کنعانی زادگان و خلیل زاده دارد. او سال‌ها باید زمان طی کند تا شش دانگ حواس خود را به دفاع بسپارد و حفره‌هایی که با حضورش ایجاد می‌کند را بپوشاند.

چراغپور درباره حل مشکل دفاعی این تیم پیشنهاد داد: چاره پرسپولیس این است مرکز دفاع خود را با سه نفر برنامه ریزی کند. اگر این اتفاق نیفتد قطعا مشکلات فنی پرسپولیس خیلی بیشتر می‌شود. فرجی نیاز به بازی پرفشار با بازیکنان خودی دارد. اگر این تیم پس از چهار بازی با سه دفاع مرکزی و دو دفاع کناری به میدان برود می‌تواند بار دیگر به دفاع چهارنفره برگردد. در همین بازی‌هایی که با پنج نفر در دفاع انجام می‌دهد خواهد توانست فرجی را در بازه زمانی بسیار کوتاهی به هماهنگی با بازیکن کناری خود برساند.

لمس توپ خوب؛ اما حفظ توپ نه

وی درباره نقد سازماندهی حملات پرسپولیس که توسط یحیی گل محمدی طراحی می‌شود، یادآور شد: شیوه بازی پرسپولیس باید تغییراتی داشته باشد. در فوتبال امروز نیاز نیست امید عالیشاه چهار بار لمس توپ داشته باشد. هر ثانیه که او توپ را دار اختیار دارد پرسپولیس یک ثانیه عقب می‌افتد. همین یک ثانیه‌ها باعث می‌شود طراحی حملات سرعتی پرسپولیس به کندی شکل بگیرد.

در ایران فقط فوتبال بازی می‌شود

چراغپور درباره سطح فنی بازی‌های ابتدایی لیگ برتر ایران گفت: فوتبال ما فقط در حال بازی کردن فوتبال است اما خبری از استراتژی و تاکتیک نیست. شما ببینید چرا ما در بازی‌های بین‌المللی نمی‌توانیم خوب باشیم. دلیلش این است که تاکتیک نداریم و فقط بازی می‌کنیم.

چراغپور درباره اینکه گفته می‌شود ساختار فنی برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس دچار تزلزل شده که باعث عدم نتیجه‌گیری این تیم با مربیگری یحیی گل محمدی شده است، تاکید کرد: برانکو ۱۲ سال در فوتبال ایران حضور داشت. سال‌ها مربی تیم ملی فوتبال بود و بعد هم در پرسپولیس حضور داشت. همین باعث شده بود او خیلی خوب فوتبال ایران را بشناسد. وقتی برانکو چند هفته زودتر از پایان لیگ برتر پرسپولیس را قهرمان می‌کرد به معنای این است که مربیان سایر تیم‌ها کاملا یک قدم از او عقب تر بودند.

وی تصریح کرد: به طور مثال آقایان اصرار می‌کنند فلان بازیکن بیاید من قول قهرمانی یا کسب سهمیه را می‌دهم اما برانکو بدون احتیاج به آنها نشان داد می‌تواند کارهای بزرگ. اساسی کند. آثار نگرش برانکو در حال کمرنگ شدن است. به طور مثال برانکو در سال‌های اول حضورش گفت هر کس همچون محمد نوری برود. آن روزها همه انتقاد کردند که در آن برهه زمانی چه کسی نوری را ا دست می‌دهد اما برانکو او را به خاطر مکث در ارسال توپ نگه داشت.

چراغپور ادامه داد: مثال دیگر جابجایی فرشاد احمدزاده بود. او فرشاد را خیلی خوب در خط تهاجم بازی می‌داد اما وقت دید لمس توپ او با حفظ توپ همراه است به دفاع فرستاد.

کارشناس فوتبال ایران در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم همچنان زود است صحبت از توانایی قهرمانی تیمی در لیگ برتر صحبت کنیم. طبیعی است دایره تیم‌های مدعی همچون همیشه بسیار محدود است و نباد انتار شگفتی داشته باشیم. این موضوع هم نشان می‌دهد همچنان چیزی برای عرضه به فوتبال فارسی نداریم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: