پایگاه خبری خانه فوتبال:

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی گفت:اگر استقلال و پرسپولیس سودآور هستند چرا خود دولت در آن سرمایه‌گذاری نمی کند؟
امیر رضا واعظ آشتیانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص اینکه قرار است استقلال و پرسپولیس وارد فرابورس شوند و آیا وی حاضر است سهامی از این دو باشگاه خریداری کند یا خیر اظهار داشت:نه، چرا باید سهام بخرم؟سهامی که پر از ریسک است را چرا باید بخرم؟ وقتی رئیس سازمان خصوصی سازی مدعی می‌شود در صفحه کدال دو باشگاه چندین سند وجود دارد که هر کدام از این اسناد دوباره چند شاخه می‌شود که در آنها شفاف سازی است، به نظر شما کدام هوادار یا مردم فرصت دارند همه اینها را بخوانند، تحلیل کنند که در نهایت بخواهند 300 هزار تومان خرید کنند. آیا 300 هزار تومان تومان خرید این همه انرژی نیاز دارد؟

وی افزود: آقایان سهام دو باشگاه رادر فرابورس و در وضعیت نارنجی قرار دادند، مثل اینکه کارخانه ای تولیدات دارد و 2 نوع ضایعات دارد، یک بخشی از این ضایعات بازیافت می‌شود و یک بخش دیگری باید امحا شود. بهتر است توضیح بدهند این سهام به شکل کدام نوع ضایعات است؟ سهامی که می‌گویند مشابه ضایعات بازیافتی است یا آنهایی که باید امها شود؟ این مثال ساده را زدم که مردم بدانند چه اتفاقی می‌افتد.من با صراحت می گویم هر نوع اتفاقی رخ بدهد سازمان خصوصی سازی و مراجع دیگری که می‌توانند ورود کنند باید پاسخگو باشند. 

قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: اگر مردم این روزها به خاطر هر مساله کوچک و بزرگی مقابل وزارت ورزش تجمع و اعتراض می‌کنند حالا با این نوع واگذاری سهام کاری می‌کنند که طرفداران فوتبال به چند نقطه و حتی مقابل ساختمان بورس بروند و تجمع کنند. بخشی از این ارزشگذاری که برای سهام دو باشگاه کرده‌اند بر اساس بیزیس پلن  صورت گرفته در صورتی که این شیوه ارزشگذاری برای شرکت‌های نوپا است. مگر این دو باشگاه استارتاپ هستند؟ این کار با عجله و همراه با چالسشهای خاص توسط سازمان خصوصی سازی انجام شده و دلیل این همه شتابزدگی اصلا مشخص نیست.

آشتیانی به فارس تاکید کرد: متاسفانه در این مساله از سیستم راه بنداز و جا بنداز استفاده شده است. می‌گویند تا شهریور ماه 51 درصد را واگذار کنیم. مگر AFC نگفت این دو باشگاه مالکیت مشترک دارد؟ شما تا 6 ماه دیگر چگونه می خواهید این عمل را برای  AFC‌ توجیه کنید؟ آقایان با تصمیمشان کاری می‌کنند سال آینده هم این دو تیم محروم باشند. یعنی AFC از موضع خودش تا شهریور عقب نشینی می‌کند؟ 

وی یادآور شد:این ‌ها مشکلاتی است که باید اشاره شود. اگر بحث این است که خصوصی سازی شود این روش درست نیست. اگر استقلال و پرسپولیس سودآور هستند چرا خود دولت در آن‌ها سرمایه‌گذاری نمی کند؟ وقتی سودآور شد ببرند و آن را در صفحه اصلی بورس قرار بدهد. چرا  دولت باید خودش را درگیر با 10 درصد هواداران کند؟ این کار  نوعی رفع تکلیف کردن است. اصلا بحث این نیست که کاری اساسی را انجام بدهند. این کار از کجا الوگو برداری شده است؟ باشگاه‌های خصوصی سازی بیش از 50 سال تجربه در دنیا دارند. شما می‌خواهید 50 سال تجربه یک کشور دیگر را یک شبه الگو برداری کنید؟ چرا برای کشور چالش درست کنید؟ چرا هزینه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنید؟

مدیرعامل اسبق استقلال خاطرنشان کرد: چرا کاری می‌شود که برخی مخالفان که با نظام عناد دارند پشت این قضیه قرار بگیرند و در نهایت اصلاح آن باعث هزینه گزاف برای کشور شود؟ بندهایی که در گزارش حسابرس آمده جالب توجه است. هر شرکت دیگری این گزارش حسابرسی را داشت رد می‌شد. اگر پرسپولیس سود کرده در کدال او قرار بدهید که این عدد را از کجا آوردید؟ نکته مهم تر این است که می‌گویند خریداران سهام سرخابی ها به دنبال سود کوتاه مدت نباشند.آیا آقایان بابت این پولی که از مردم می‌گیرند در پایان سال مالی که مصادف با پایان لیگ است قابلیت توزیع سود را دارند؟ 

وی افزود: تاکید می‌کنم اگر شما باورتان این است که دو باشگاه سود آور است چرا دولت 10 درصد روی آنها سرمایه گذاری نمی‌کند؟ من واقعا به این مساله خوشبین نیستم چون این موضوع مورد نقد جدی کارشناسان در حوزه اقتصاد و به خصوص بورس است. خود مسئولان بورس و فرابورس وقتی صحبت می‌کنند  با تردید  درباره نوع واگذاری و روند این کار حرف می‌زنند. نمی دانم چه اصراری برای این کار وجود دارد. البته امیدوارم نتیجه این عمل مثبت باشد اما قطعا چالش‌های جدی در حوزه ورزش و اجتماعی در آینده این کار خواهد بود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: