پایگاه خبری خانه فوتبال:

 یکایک اجزای بدن ما متأثر از جنسیت ما هستند، از سلول هایمان گرفته تا اندام هایمان. علت این مسأله تنها تفاوت های هورمونی زنان و مردان نیست، بلکه سلول های درون بدن مان هم تفسیر متفاوتی از دی‌اِن‌اِی دارند و در نهایت تعیین کننده ی جنسیت ما هستند.
در ادامه از تفاوت های جسمی جالب میان زنان و مردان خواهیم گفت که کمتر کسی درباره ی آن ها می داند.

۱- حافظه ی ما به جنسیت مان بستگی دارد

درست است، زنان حتی از کودکی حافظه ی بهتری در مقایسه با مردان برخوردارند. این تفاوت بعد از دوران بلوغ برجسته تر می شود و در دوران بزرگسالی هم ادامه می یابد.

زنان در کارهای مرتبط با حافظه ی کلامی معمولاً عملکرد بهتر و سریع تری نسبت به مردان دارند، مانند به یاد آوردن زمان برخی اتفاقات خاص در گذشته، ابراز احساسات بیشتر هنگام شرح وقایع گذشته و صحبت از آینده با بیان جزئیات بیشتر. حالا متوجه می شوید که چرا همسرتان همیشه دقیق به خاطر دارد که در گذشته چه حرفی زده بود.

۲- زنان قدرت بویایی قوی تری دارند

تحقیقی نشان داد تعداد نورون های درون مراکز بویایی مغز در زنان ۵۰ درصد بیشتر از مردان است. مراکز بویایی، قسمت هایی از مغز هستند که وظیفه ی تفسیر بو را برعهده دارند. این امر حتی در یک نوزاد تازه به دنیا آمده هم مشهود است. در گذشته، قوی تر بودن حس بویایی به زنان کمک می کرد زمانی که قصد جفتگیری داشتند، بتوانند جفت خود را انتخاب کنند. امروزه محققان پی برده اند که ما می توانیم به معنای واقعی کلمه، بوی شخصیت آدم ها را حس کنیم.

۳- اندازه ی قلب در زنان و مردان متفاوت است

همه ی ما می دانیم که مردان از نظر فیزیکی بزرگ تر از زنان هستند، اما این مسأله درمورد قلب آن ها هم صدق می کند. مردان قلب بزرگ تری دارند و به همین دلیل، ضربان قلب شان آهسته تر است. متوسط ضربان قلب در مردان بین ۷۰ و ۷۲ بار در هر دقیقه است، اما ضربان قلب زنان از ۷۸ تا ۸۲ بار در هر دقیقه است.

۴- تفاوت در توانایی ها

مردان بعضی کارها را بهتر از زنان انجام می دهند و برعکس. با این حال، این به دلیل باهوش تر بودن مردان نیست و بیشتر به استفاده از نیمکره های مختلف مغز مربوط می شود.

برای مثال، مردان کارها و چالش های تکی و متمرکز نیازمند همکاری چشم ها و دست ها را بهتر از زنان انجام می دهند و زنان نیز در تجزیه و تحلیل، استدلال کردن و انجام همزمان چند کار بهتر هستند. همچنین زنان بازه زمانی توجه (Attention Span / مدت زمانی که می توانید ذهن خود را بر روی یک فعالیت مشخص متمرکز نگه دارید، بدون اینکه حواس تان به موضوع دیگری پرت شود) و عملکرد اجتماعی بهتری دارند. این امر در کودکان ۱۲ تا ۱۴ ساله مشهودتر است و هر چه سن آن ها بالاتر می رود، تفاوت ها کمتر می شود.

۵- قدرت چشایی ما هم با جنسیت مان مرتبط است

زنان عموماً از پرزهای چشایی بیشتری در مقایسه با مردان برخوردارند، که این بدان معنی است که می توانند هر نوع مزه ای را حس کنند. آن ها ترشی و تلخی را شدیدتر از مردان حس می کنند (به ویژه در دوران بارداری).

این قدرت چشایی قوی تر در افرادی وجود دارد که به آن ها «سوپر تیستر» (Supertaster) گفته می شود و ۳۵ درصد زنان از آن برخوردارند. برخی زنان بارور، مزه ها را شدیدتر از زنان کوچک تر یا بزرگ تر از خود حس می کنند.

۶- انباشت چربی در بدن برای زنان سریع تر رخ می دهد

از آنجایی که سطح هورمون تستوسترون در مردان بالاتر است، احتمال اینکه سریع تر وزن کم کنند بیشتر است. چربی بدن در زنان حدود ۶ تا ۱۰ درصد بیشتر از مردان است و به این دلیل است که بدن آن ها با بارداری سازگار شود. اگر زن باشید و طی روز کالری کمتری دریافت کنید، باز هم ممکن است چربی بدن تان بیشتر از یک مرد باشد.

۷- پوسیدگی دندانی هم به جنسیت بستگی دارد

دندان های زنان زودتر از مردان رشد می کند و همین امر آن ها را بیشتر مستعد پوسیدگی های دندانی می سازد. در نتیجه ی آن، دندان های زنان مدت زمان بیشتری در معرض پوسیدگی دندانی قرار می گیرد.

این مسأله به اجداد ما برمی گردد، یعنی دورانی که کشاورز بودند. در آن زمان، زنان همواره مشغول آماده سازی غذای خانواده بودند و خود نیز در همین حین دائماً به غذا ناخنک می زدند. به علاوه، زنان در دوران بارداری بیشتر احساس گرسنگی می کنند که علت آن تغییر رفتار هورمون ها است، امری که به تولید بیشتر بزاق و بنابراین، پوسیدگی دندان ها می انجامد. به همین دلیل به زنان توصیه می شود بیشتر به دندانپزشک سر بزنند.

۸- قدرت شنوایی هم متأثر از جنسیت است

تحقیقات نشان داده احتمال از دست دادن شنوایی در مردان ۵/۵ برابر بیشتر از زنان است، اما این مسأله در نوزادان چندان مشهود نیست.

محققان می گویند علت این مسأله سبک زندگی مردان است، مثلاً اینکه بیشتر در معرض سر و صدا قرار دارند و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آن ها بیشتر است. با این حال، برخی هم معتقدند زنان از قدرت شنوایی قوی تری، به ویژه در دوران میانسالی برخوردارند، اما این قدرت با بالا رفتن سن در آن ها کاهش می یابد.

۹- کسانی که دستان کوچک تری دارند از حس لامسه ی حساس تری برخوردارند

بر اساس یک پژوهش، کسانی که انگشتان کوچک تری دارند از قدرت لامسه ی قوی تری برخوردارند. از آنجایی که زنان دستان کوچک تری نسبت به مردان دارند، بنابراین از حس لامسه ی دقیق تری برخوردار هستند.

علت این مسأله گیرنده های حسی است که در دست های کوچک تر نزدیکی بیشتری با یکدیگر دارند. به همین دلیل است که احتمال تشخیص محرک های بیرونی مختلف در زنان بیشتر است. با این حال، برخی مردانی که نوک انگشتان کوچک تری دارند ممکن است از حس لامسه ی بهتری در مقایسه با زنانی که انگشتان بزرگی دارند، برخوردار باشند. این مسأله بیشتر به اندازه بستگی دارد تا جنسیت.

۱۰- فرآیند التیام و بهبودی در زنان و مردان متفاوت است

در بحث زخم های پوستی، زخم های مردان، به ویژه مردان مسن تر دیرتر از زنان بهبود می یابد که علت آن بالاتر بودن میزان تستوسترون در بدن مردان است. مردان مسن تر از زنان مسن تر هم دیرتر بهبود می یابند. اما برای مثال، زنان آسیب بیشتری از ضربه مغزی می بینند و در مقایسه با مردان مدت بیشتری طول می کشد تا بهبود یابند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: