پایگاه خبری خانه فوتبال:

حقوق کارمندان امسال افزایشی می شود. حقوق کارمندان با نرخ تورم همخوانی چندانی ندارد. حقوق کارمندان هر ساله مبلغی اضافه می شود. حقوق کارمندان در شرایط موجود نمی تواند تمام هزینه های یک خانواده را پوشش دهد. میزان افزایش حقوق کارمندان در سال جاری را در ادامه می خوانیم.

جزئیات جدید درباره افزایش پلکانی حقوق‌ کارمندان

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با مصوبات امروز هیئت دولت گفت: در هفته‌ای که گذشت برخی از اخبار خوب را داشتیم که منتشر شد و امروز هم همکاران با حضور در مجموعه توضیحاتی را در مورد این اخبار خوب منتقل کردند.

وی افزود: خبر خوش، تسهیل و تسریع اعطای وام ازدواج بود که ظرف ۴۸ ساعت بخش‌نامه مربوط به آن صادر شد و همه بانک‌ها مکلف هستند نهایتاً ۱۰ روز پس از اخذ مدارک از زوجین وام ازدواج را واریز کنند و هر گونه تأخیر در این امر تخلف محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت: اظهار کرد خبرهای خوش برخی افتتاح‌ها در بخش‌های درمانی را داشتیم، به ویژه در برخی از استان‌های محروم که البته این خبرهای خوش تمام نشده است و در دو سه هفته آتی اخبار خوبی از افتتاح برخی مراکز از جمله افتتاح بیمارستان را خواهیم داشت.

بهادری جهرمی بیان کرد: همچنین تخصیص اینترنت به دهک‌های پایین جامعه را داشتیم. روز گذشته نیز قراردادی در صنعت نفت داشتیم که به تحقق رشد اقتصادی و کاهش آثار تورمی کمک می‌کند و به عنوان دومین پروژه کلان از مدل جدید سرمایه‌گذاری دولت محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اولین مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال هفته گذشته به منظور حمایت از کسب و کارهای مجازی ابلاغ شد تا مسیر را برای فعالان این حوزه تسهیل کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه لایحه اصلاح برخی مواد قانون بودجه ۱۴۰۱ به مجلس ارسال خواهد شد، گفت: دولت در این لایحه برخی از مفادی که آثار تورمی دارد را در قالب درخواست برای مجلس ارسال خواهد کرد. از طرف دیگر افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت با افزایش ۳۰ درصدی پیشنهاد شده بود و مجلس این نظر دولت را نپذیرفته بود که مسیر اصلاحی آن پیشنهاد شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، از رشد ۵۷ درصدی حقوق کارکنان مشمول قانون کار در دستگاه‌های دولتی در پی اصلاح مصوبه هیات دولت خبر داد و گفت: این مصوبه از ماه آینده اجرا خواهد شد.

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن حقوق کارکنان مشمول قانون کار در دستگاه‌های دولتی را همانند حقوق کارمندان تنها ۱۰ درصد افزایش داده بود که این تصمیم موجب نارضایتی این افراد شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی کار باید حقوق این کارکنان همچون سایر دستگاه‌های غیردولتی ۵۷ درصد افزایش داده می‌شد اما دولت برخلاف این مصوبه حقوق این افراد را فقط ۱۰ درصد افزایش داده بود.

نماینده گرمی در مجلس تصریح کرد: ما این میزان افزایش را در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار دادیم و در نامه‌ای به رئیس مجلس و هیئت تطبیق مقررات ارسال کردیم سپس در پی بررسی‌های صورت گرفته بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی مغایرت این مصوبه با قانون به هیئت دولت اعلام شد تا در آن تجدیدنظر کند.

اسماعیلی عنوان کرد: دولت نیز مجدد این مصوبه را مورد بررسی قرار داده و در نهایت قرار شد حقوق مشمولان قانون کار که در دستگاه‌های دولتی فعالیت دارند طبق مصوبه شورای عالی کار ۵۷ درصد افزایش داده شود. یعنی در تبصره ۲ اصلاحیه این مصوبه آمده است که رشد حقوق، مزایا و فوق‌العاده مشمولان قانون کار که در دستگاه‌های اجرایی مشغول به کار هستند تابع ضوابط مقرر در قانون کار خواهد بود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: به دنبال تلاش کمیسیون اجتماعی در نهایت این مصوبه اصلاح شده و ابلاغ می‌شود و از ماه آینده نیز اجرا خواهد شد.

نماینده صومعه سرا در مجلس در تذکری از کمیسیون اجتماعی خواست تا روند بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت را تسریع کند.

سید کاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفت: بنا بود  آیین نامه قانون بودجه 1401 ظرف مدت یک ماه نوشته شود، اما هنوز روز زمین مانده است، بنابراین از آقای رئیسی که پیوسته به دنبال حل مشکل فقرا و روستاییان هستند، می‌خواهم به این موضوع ورود کنند، ضمن اینکه هنوز هم سهمیه قیر داده نشده و این در حالی است که چندماه آینده بارندگی را در پیش داریم، بنابراین رئیس جمهور باید دستور دهد تا قانون اجرا شود.

وی در بخش دیگری از تذکر خود بیان کرد:طرح ساماندهی نیروهای قراردادی، شرکتی و طرحی در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار دارد که ما پیشنهاداتی نیز پیرامون آن مطرح کردیم، چشم این افراد به عملکرد کمیسیون اجتماعی است، بنابراین از آقای مصری می خواهم به عنوان فردی که هم فعالیت در کمیسیون اجتماعی و هم به عنوان وزیر کار را در کارنامه خود دارد کمک کند تا به سرعت این طرح در دستور کمیسیون اجتماعی قرار گیرد.

نماینده صومعه‌سرا در مجلس در ادامه تذکرات خود ضمن قدردانی از هیات تطبیق مقررات برای پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: این هیات شنبه گذشته پیرامون بررسی این موضوع جلسه ای برگزار کرد و فردا نیز در این خصوص جلسه دارد، امیدواریم با حل این مشکل هم مجلس و هم مردم را خوشحال کند.

دلخوش گفت: نیروهای طرحی در وزارت بهداشت و درمان در دوران کرونا جان خود را گذاشتند، اما الان آنها را پراکنده کرده اند، بنابراین انتظار می ‌رود وزارت بهداشت در این زمینه به درستی عمل کرده و مانع از اخراج آنها شود.

وی با بیان اینکه آیین نامه اجرای رتبه بندی فرهنگیان در حال تدوین است، گفت:از مجلس می‌خواهیم که برای نظارت بر روند اجرای این مهم یک نفر را به عنوان مامور جهت نظارت بر این بخش معرفی کند.

در ادامه جلسه علنی محمدصالح جوکار نماینده یزد در مجلس در تذکر شفاهی خود گفت:قانون رتبه‌بندی معلمان به تصویب مجلس رسید و مجلس برای اجرای آن در قانون بودجه 1401، 38 هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفت اما هنوز آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب نرسیده هر چند قرار بود تا 23 خرداد ماه آیین‌نامه اجرایی قانون در اختیار فرهنگیان قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از تذکر خود اظهار کرد:مصوبه شورای عالی کار و افزایش 38 درصدی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی از دیگر موضوعات قابل توجه است، متأسفانه هیأت وزیران مصوب کرده به صورت پلکانی برداشت انجام شود لذا بر اساس نظام پرداخت، بازنشستگان باسابقه و کسانی که بیمه بالایی پرداخت می‌کردند، دریافتی مناسبی ندارند و با عدالت با آنها رفتار نشده است.

همچنین صدیف بدری نماینده اردبیل در مجلس در تذکری خطاب به رئیس جمهور و وزرای اقتصادی، گفت: همان طور که پیش بینی می‌شد در مردمی سازی یارانه ها زیرساخت ها فراهم نشد و قیمت ها بی رویه بالا رفت و همچنان بالا می رود و ساعتی شاهد افزایش قیمت ها هستیم؛ دولت فکر کنترل تورم نیست و مردم به بهانه مردمی سازی یارانه ها زیر فشار اقتصادی له می شوند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس در تذکر دیگری درباره وضعیت بازنشستگان گفت: افسران دیروز توسعه اقتصادی کشور امروز دچار مشکلات فراوان معیشتی هستند و شرمنده خانواده خود شده اند، از رئیس جمهور می خواهم هرچه سریع تر براساس قانون موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگان را انجام دهد.

اواخر اردیبهشت ماه امسال سازمان اداری و استخدامی کشور، لایحه اصلاح تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 کل کشور موضوع اصلاح برخی احکام مربوط به حقوق و دستمزد را به دفتر هییت دولت ارسال کرده است.

بر این اساس در هفته نخست خرداد ماه نیز دفتر هیئت دولت در خصوص‌ای لایحه مذکور از وزیر کار، وزیر اقتصاد، وزیر بهداشت، وزیر دادگستری و معاون حقوقی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در خواست بررسی و اعلام نظر فوری داشته است.

بر مبنای  مکاتبه‌ای زیر، در صورتی که وزرا و معاونین مربوطه ظرف یک هفته نسبت به لایحه پیشنهادی نظری ارائه نکنند به معنای موافقت با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی تلقی خواهد شد.

حقوق کارمندان

گفتنی است، منعطف نمودن نحوه تعیین حقوق کارمندان  شرکت نفت، ایجاد کد یکتای پرداخت  به کارکنان و دسترسی برخط امور استخدامی به آنها،  اصلاح منابع درآمدی متناسب با مصارف اصلاحی و همچنین  اختیار افزایش 100 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله محورهای این لایحه پیشنهادی مهم است.

بنا به گفته حسن خوشپور، مدیر کل سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استخدام کارمندان این شرکت‌ها هم سفارشی است و جز فهرست افراد صاحب‌نفوذ و قدرتمند کمتر کسی می‌تواند به این شرکت‌ها راه پیدا کند. البته از حیاط خلوت و تاریکخانه این شرکت‌ها گاهی فسادهای بزرگ هم خبرساز شده است و حالا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد کابینه رئیسی می‌گوید که برای شفافیت بیشتر صورت مالی ۳۱۳ شرکت دولتی در سامانه کدال سازمان بورس منتشر شده است. هرچند تازه‌ترین اقدام دولت برای شفاف‌سازی مثل فهرست بدهکاران بانکی گزینشی بوده است اما بررسی صورت مالی ۱۵ شرکت دولتی که کارمندان آن بیشترین میانگین حقوق را دریافت می‌کنند، نشان می‌دهد که بیشتر این شرکت‌ها زیان‌ده هستند اما مدیران و کارمندان آنها در ازای اداره زیان‌ده شرکت، حقوق‌های نجومی گرفته‌اند!

صورت مالی ۳۱۳ شرکت دولتی منتشر شد. این خبری است که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد و گفت که صورت مالی برخی شرکت‌ها به دلیل ملاحظات دورزدن تحریم‌ها و با هماهنگی نهاد ریاست‌جمهوری منتشر نشده است اما به دستور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی ادامه خواهد داشت. او که مدعی است بنا دارد شرکت‌های دولتی را از تاریکخانه درآورد و شفاف کند گفته است که انتشار این گزارش برای آن است که صاحب‌نظران شرکت‌های دولتی را نقد کنند و برای اداره بهتر آنها کمک کنند اما چه کسی است که درد شرکت‌های دولتی را نداند و نشنیده باشد که در تاریکخانه و حیاط خلوت آنها چه فسادها که رخ نداده است؟

حقوق کارمندان شرکت‌های دولتی چقدر است؟

در دی ماه سال ۹۹ دیوان محاسبات فهرستی از ۶۰ شرکت دولتی منتشر کرد و به حقوق و دستمزد مصوب کارکنان این شرکت‌ها برای سال ۱۴۰۰ پرداخت. طبق این گزارش میانگین حقوق کارمندان برخی از این شرکت‌ها به بیشتر از ۵۲ میلیون تومان می‌رسید و کمترین میانگین حقوقی که کارمندان این شرکت‌ها دریافت می‌کردند ۲۰ میلیون تومان گزارش شد. در این میان کارکنان شرکت بازرگانی و خدمات صنعتی فولاد اهواز با میانگین حقوق ۵۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بیشترین دریافتی را داشتند و پس از آن کارمندان شرکت پالایش گاز فجر جم با میانگین دریافتی ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در رده دوم و کارمندان شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان با میانگین حقوق ۳۹ میلیون و ۸۰۰ تومان رتبه سوم بیشترین میانگین دریافتی را از آن خود کرده‌اند. حالا صورت مالی برخی از این شرکت‌ها روی سامانه کدال سازمان بورس قرار گرفته است و از قضا بسیاری از این شرکت‌ها زیان‌های سنگینی به ثبت رسانده‌اند. مهدی پازوکی، اقتصاددان می‌گوید فساد در شرکت‌های دولتی به حدی است که نه تنها زیان‌های سنگین برای اقتصاد ایران به جا گذاشته‌اند و سال‌ها حیاط خلوت فساد بوده‌اند که مدیران و کارکنان آن بابت زیان‌های سنگین حقوق‌های نجومی و پاداش و وام‌های ارزان‌قیمت متعدد هم گرفته‌اند!

ریخت و پاش و زیان‌دهی در شرکت‌های دولتی

در سامانه کدال سازمان بورس هنوز صورت مالی بسیاری از شرکت‌هایی که مدیران و کارمندانشان رکورددار بیشترین حقوق و دستمزد هستند، منتشر نشده است اما صورت مالی منتشرشده بعضی شرکت‌ها هم حاکی از زیان‌دهی سنگین آنهاست. شرکت پالایش گاز فجر جم که کارمندان آن رتبه دوم بیشترین میانگین دریافتی را دارند و متوسط حقوق آنها در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ زیان خالصی بالای ۲۰۸ میلیارد تومان به ثبت رسانده‌ و در سال ۹۸ هم زیان‌ده بوده است. شرکت گاز استان قزوین هم که پنجمین شرکت با بیشترین میانگین حقوق پرسنل است، در سال مالی منتهی به اسفند ۹۹ زیان‌ده بوده و زیان خالصی بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به بار آورده است. در صورت مالی این شرکت در سال ۹۸ هم زیان‌دهی ثبت شده است. جالب است که شرکت گاز استان قزوین با وجود زیان‌دهی، تعداد نیروهای خود را از ۷۶۴ نفر در سال ۸۸ به ۷۷۹ نفر رسانده که البته این نیروها شامل کارمندان رسمی، قراردادی و شرکت‌های خدماتی می‌شوند.

در شرکت پالایش گاز ایلام هم وضعیت به همین منوال است. این شرکت ششمین شرکت دولتی با بیشترین میانگین دریافتی پرسنل است. میانگین حقوق کارمندان پالایش گاز ایلام به ۳۵ میلیون تومان در ماه می‌رسد اما زیان این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ به بیشتر از ۷۷ میلیارد تومان می‌رسد و در سال ۹۸ هم این شرکت زیان‌ده بوده است. شرکت پالایش گاز سرخون و قشم یکی دیگر از شرکت‌هایی است که پرسنل آن حقوق دریافتی بالایی دارند.

بر اساس گزارش دیوان محاسبات شرکت پالایش گاز سرخون و قشم چهاردهمین شرکت دولتی از نظر بالاترین میانگین حقوق پرسنل است اما بررسی صورت مالی آن در سامانه کدال بورس نشان می‌دهد که این شرکت هم در دو سال متوالی ۹۸ و ۹۹ زیان‌ده بوده و در سال ۹۹ زیان خالص آن به بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان رسیده است.

سود منطقه آزاد کمتر از یک کارگزاری کوچک بورسی

البته انگشت‌شماری از شرکت‌هایی که کارمندان آنها بیشترین حقوق و دستمزد را می‌گیرند، در سال ۹۹ سودده بوده‌اند اما میزان سود آنها رقمی بسیار جزئی است.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، در این زمینه می‌گوید که اداره فشل شرکت‌های دولتی بر کسی پوشیده نیست و برخی از شرکت‌های دولتی به عنوان مثال مجموعه‌های زیر نظر منطقه آزاد کیش سودآوری‌شان از سودآوری یک کارگزاری کوچک بورس با دو ساختمان کمتر است! او ادامه می‌دهد: چگونه می‌توان قبول کرد که منطقه آزاد کشوری با آن همه زیرساخت و امکانات و گردشگر و فعال صنعتی و... سودآوری کمتر از یک کارگزاری کوچک داشته باشد؟

منبع:روزنامه شرق

رقم افزایش حقوق کارمندان اعلام شد

بر اساس بند ۷- پاداش پایان‌خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان‌خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت مصوب ۲۶/۲/۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی، پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق‌العاده بند(۱۰) ماده (۶۸) قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی‌سال و تا سقف ۴۲۷ میلیون ریال خواهد بود.

طبق بند ۸- سقف خالص پرداختی ماهانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هرعنوان درسال ۱۴۰۱ به گروههای مختلف حقوق­بگیر در دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش­عالی و پژوهشی و قضات در کلیه مناطق کشور هفت برابر مبلغ جزء(۱) همین بند است.

پرداخت مازاد بر این مبلغ  در هرماه تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیأت علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکتهای دولتی و همچنین شرکتها و موسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است.

کارانه گروه پزشکی، فوق العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق التحقیق،  حق التألیف و حق داوری پایان نامه ها و رساله ها و حق التدریسی اعضای هیأت علمی و عیدی پایان سال از حکم این جزء مستثنی است.

همچنین سقف پرداختی به کارکنان مستقر در سکوهای حوزه عملیاتی شرکت نفت براساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد تعیین می گردد.

مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده، میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده را مشخص کرد.

بر اساس مصوبه مجلس، حقوق گروه‌های مختلف کارمندان دولت، ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما مشروط به اینکه براساس آخرین حکم کارگزینی افراد، حقوق هیچ کدام از کارمندان از پنج میلیون و ششصد هزار تومان کمتر نباشد.

بر این اساس می‌توان گفت حداقل حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. این یعنی حقوق کلیه کارمندان دولت تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما حقوق افرادی که کمتر از این رقم است، بدون توجه به افزایش ۱۰ درصدی، باید به مبلغ پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد.

افزایش حقوق شامل چه کسانی می‌شود؟

بر اساس مصوبه مجلس، حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرائی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشگری، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات شامل افزایش ۱۰ درصدی می‌شود.

همچنین حداقل حقوق تعیین شده برای سال آینده شامل کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین (مشخص)، والدین شهداء و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: