پایگاه خبری خانه فوتبال:

عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد افرادی که در طرح نهضت مسکن ملی ثبت‌نام کردند لزوما حائز شرایط دریافت مسکن ملی نبودند و پایش آنها انجام شد.او گفت بیش از ۲ میلیون نفر متقاضی مسکن ملی در کشور ثبت نام کردند. متقاضی مسکن ملی در طرح جهش تولید حتی می تواند مجرد باشد.طرح مسکن ملی مردم را به خانه دار شدن امیدوار می کند.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: در تعدادی از استان ها، بررسی خاک زمین اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن به این آزمایشگاه ارجاع شده تا کیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر مجید کیانپور مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به روش‌های نوین بررسی رویه آسفالت جاده‌ها، هزینه‌های نگهداری بعضاً تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد به خصوص که منابع مالی ما محدود است و باید در جاهایی که ضرورت دارد، برای بهسازی معابر و شریان‌های اصلی هزینه شود.

وی افزود: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کلیه محورهای مورد نظر را پیمایش مسیر کرده و توسط دستگاه‌های اسکنر برداشت مسیر می‌شود؛ سپس روی داده‌ها تحلیل انجام می‌شود تا نقاطی که بسته به نوع و درجه خرابی در کیلومترهای مورد نظر برای بهسازی به کارفرما اعلام می‌شود. این کارفرما هم می‌تواند دستگاه‌های تابعه وزارت راه باشد و هم شهرداری‌ها که به آزمایشگاه مکانیک خاک سفارش بررسی رویه راه‌ها را داده اند. در آزادراه‌ها نیز این موضوع هم شامل شرکت‌های سرمایه گذار و بهره بردار آزادراه‌های خصوصی و هم آزادراه‌های دولتی می‌شود.

کیانپور درباره بررسی کیفیت خاک پروژه‌های نهضت ملی مسکن ادامه داد: در پروژه‌های عمرانی که به آزمایشگاه مکانیک ارجاع می‌شود مشاور این پروژه‌ها، مواردی را به ما ارجاع داده و شرح خدمات مهندسی برای آن طرح تعریف می‌شود؛ ما هم شرایط خاک پروژه را به کارفرما اطلاع می‌دهیم.

به گفته این مقام مسئول، در برخی استان‌ها بررسی خاک پروژه‌های ساخت مسکن در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، به آزمایشگاه مکانیک خاک ارجاع شده است در این استان‌ها، تیم‌های کارشناسی ما بر اساس پروژه‌های فنی اقدام به ارائه خدمات می‌کنند. مثلاً در استان‌های مرکزی، زنجان و البرز بررسی خاک محل اجرای پروژه به آزمایشگاه مکانیک خاک ارجاع شده است.

وی درباره ارجاع ریزش ترانشه ها در آزادراه تهران-شمال به آزمایشگاه مکانیک خاک یادآور شد: آزمایشگاه مکانیک خاک صرفاً به بررسی رویه آسفالت راه‌ها می‌پردازد و ریزش ترانشه ها در حوزه اجرای مشاور پروژه است؛ ممکن است در یک پروژه در یک قطعه حضور داشته باشیم و در قطعه دیگری نباشیم.

کیانپور درباره ورود آزمایشگاه مکانیک خاک به بررسی خاک پروژه‌های ریلی و فرودگاهی اظهار کرد: آزمایشگاه مکانیک خاک با توجه به قدمت حدوداً ۷ دهه‌ای آن، در اکثر پروژه‌های زیرساختی حضور داشته است خصوصاً پروژه‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی؛ ما در حال حاضر در پروژه‌های مرتبط با وزارت نیرو نیز حضور داریم که ۵ طرح آبی و سد سازی از جمله آنهاست؛ همچنین در ۱۹ فاز پارس از ۲۳ فاز آن حضور داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت بیش از ۶۰۰ نوع آزمایش مربوط به مکانیک خاک را انجام می‌دهد.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک درباره خصوصی سازی آن گفت: قرار بود از طرق اصل ۴۴ برای آن تصمیم گیری شود اما در حال حاضر تا کنون خبری از واگذاری آن نیست؛ ما معتقدیم این شرکت می‌تواند نقش حاکمیتی داشته باشد و فعالیت‌های اجرایی آن واگذار شود؛ مثلاً در تهیه دستورالعمل‌های قیر و آسفالت به عنوان همکار با مؤسسه استاندارد و نظام فنی اجرایی کشور در حال فعالیت هستیم به طوری که در بخش بررسی کیفیت قیر و آسفالت خدمات منحصر به فردی ارائه می‌دهیم.

وی تأکید کرد: ما ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات از دیگر دستگاه‌ها داریم که به دنبال تسویه مطالباتمان هستیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با بیان اینکه سه دهک اول درآمدی هیچ آوردهای در نهضت ملی مسکن ندارند، گفت: آورده سایر دهک ها ۳۵۰ میلیون تومان است.

پروانه اصلانی با یادآوری اینکه قبل از اجرای طرح نهضت ملی مسکن سایر طرح‌های حمایتی یک الگو را دنبال می‌کرد و همه اقشار جامعه در همه دهک‌ها یک جور و با یک حمایت دیده می‌شدند، اظهار کرد: در صورتیکه در طرح نهضت ملی مسکن تفاوت بین دهک‌های مختلف درآمدی دیده شده است. این تفاوت‌ها از نظر سقف تسهیلات، آورده و نرخ سود تسهیلات و از نظر کمک‌های بلاعوضی است که به متقاضیان می‌شود و اینها همه قانونی شده است.

 وی ادامه داد: برای دهک‌های یک تا سه (اقشار کم‌درآمدی) فرآیندهایی دیده شده است. نخست آنکه با تفاهم‌نامه‌هایی که امضا کردیم دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی به کمک وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احداث مسکن اقشار کم‌درآمدی آمدند. به عنوان نمونه قرارگاه امام حسن مجتبی، بنیاد مستضعفان در این طرح حضور دارند. بدین معنا آنها واحدهای مسکونی را می‌سازند تا به این طریق به آورده متقاضیان کمک کنند.

اصلانی افزود: در شورای عالی مسکن مصوب شد تا برای دهک‌های یک تا سه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، اساسا در آورده نیاورند و با حمایت هایی که در خصوص آن اقشار در وزارت راه و شهرسازی در خصوص آماده سازی زمین انجام می‌شود،  کار احداث سرعت بگیرد.  همچنین در خصوص تسهیلات این اقشار نیز مصوب کردیم که در ابتدای انجام کار ۲۰ درصد تسهیلات بانکی پرداخت شود.

وی گفت: برای سایر حمایت‌ها برای دهک‌های پایین درآمدی، وزارت راه و شهرسازی کمک‌های بلاعوض در صندوق ملی مسکن برای این دهک‌ها و سایر دهک‌ها دیده است. زیرا هم اکنون تا دهک‌های پنجم و ششم نیازمند حمایت هستند

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص روند احداث طرح نهضت ملی مسکن و شرایط اجرای واحدهای این اقشار اعلام کرد: روال به این ترتیب است که دهک‌های اول تا سوم درآمدی در طرح نهضت ملی مسکن آورده اولیه را پرداخت نمی‌کنند و بقیه مردم باید ۴۰  میلیون آورده داشته باشند و در طول دوره ساخت که بین ۲ تا ۳ سال است متقاضیان باید آورده خود را تکمیل کنن

اصلانی تاکید کرد: هر چه قیمت تمام شده باشد منهای تسهیلات باید از محل آورده متقاضیان تامین شود که می تواند بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان در طی سه سال دوره ساخت توسط متقاضیان تامین شود. نمی‌توان در حال حاضر پیش‌بینی کرد که قیمت تمام شده مسکن دقیقا به چه میزان می شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ابهامی در خصوص قیمت تمام شده و آورده متقاضیان وجود ندارد گفت: هم اکنون آورده متقاضیان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بوده است و در ابتدای اجرای طرح در سال گذشته قیمت تمام شده طرح نهضت ملی مسکن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برآورده شده بود.

کلنگ زنی مسکن ملی تهران

کلنگ اولین پروژه مسکن ملی در تهران زده شد. ۱۵ هزار و ۴۸۰ واحد نهضت ملی مسکن توسط نیروهای مسلح کلنگ زنی شده که جزو اولین پروژه های نهضت ملی مسکن در تهران به شمار می‌رود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: آغاز عملیات اجرایی ۱۵هزار و۴۸۰ نهضت ملی مسکن که جزو اولین پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در تهران کلید خورد.

آقای خلیل محبت خواه گفت: از روزی که این پروژه به عنوان کلنگ زنی مطرح شد عملیات پی ریزی شروع شد و تاکنون ۹۲۰ هزار نفر ثبت نام کردند و تا پایان هفته عملیات پالایش به اتمام می رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: برای ۴ سال زمین برای ساخت اماده شده با هماهنگی سایر ارگانها زمین هایی که آماده شده را تحویل خواهیم داد. دستگاه های خدمات رسان طبق مصوبه شورای عالی مسکن اگر تا یکماه دستگاهی جواب ندهد مثبت تلقی می شود  و هم اکنون دغدغه ای که در کل کشور است انتخاب پیماکاران و‌مشاوران است

۱۵ هزار و ۴۸۰ واحد نهضت ملی مسکن امروز توسط نیروهای مسلح بوده کلنگ زنی شده که جزو اولین پروژه های نهضت ملی مسکن در تهران به شمار می رود وبه  زودی شاهد افتتاح و بهره برداری این واحدها باشند.

پروژه نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم در راستای خانه دار کردن مردم در قالب قانون طرح جهش تولید مسکن کلید خورده و دولت موظف هست سالانه یک میلیون واحد مسکونی را به بهره‌برداری برساند.

عقب نشینی متقاضیان طرح نهضت مسکن ملی

جدیدترین آمار ارایه شده حاکی از آن است که از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط طرح نهضت مسکن ملی حدود یک هشتم افراد آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، همچنان مثل گذشته تناسبی بین متقاضیان واجد شرایط با میزان آورده وجود ندارد. بر اساس آخرین آماری که بانک مسکن ارایه داده تا کنون ۲۸۱ هزار نفر به حساب خود در این طرح پول واریز کرده‌اند، در حالی که تعداد افراد تایید شده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است؛ یعنی فقط یک هشتم متقاضیان موثر، آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند. بر این اساس بیم آن می‌رود که تعلل متقاضیان در واریز آورده، پروژه را با تورم‌های آتی مواجه و به سرنوشت مسکن مهر دچار کند.

فرآیند پرداخت آورده به چه صورت است؟

روند احداث واحدهای نهضت ملی مسکن به این شکل است که پس از تایید متقاضیان و تکمیل پرونده آنها پروژه‌شان مشخص و برای واریز وجه اولیه به بانک معرفی می‌شوند. پرداخت آورده در چهار مرحله انجام می‌شود. یک مرحله موقع ثبت نام است. مرحله دوم بعد از فونداسیون، مرحله سوم بعد از اسکلت و سفت‌کاری و مرحله آخر آورده هم در زمان نازک کاری توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.

تسهیلات واحدها نیز در سه مرحله پرداخت می‌شود. مرحله اول در زمان فونداسیون، مرحله دوم در زمان اسکلت و ‌سفت‌کاری و مرحله سوم حین نازک‌کاری است. در واقع متقاضیان یک مرحله پیش پرداخت دارند که در تسهیلات نیست.

بنا به گفته محمود محموزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی، هیچ سازنده‌ای اجازه ندارد بیش از آنچه تعیین شده از متقاضیان وجهی دریافت کند. پول را بدون قاعده نمی‌توانند بگیرند بلکه صرفا با پیشرفت پروژه منابع تزریق می‌شود. اگر غیر از این عمل می‌شود متقاضیان به ما اعلام کنند.

درخصوص آخرین وضعیت تامین مالی پروژه های نهضت ملی مسکن، محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده است: در مجموع ۱۶ هزار و۲۳۸ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است که از این میزان ۸۸۰۰ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و ۷۴۳۸ میلیارد تومان از محل تسهیلات است.

وی تصریح کرد: تاکنون۴۷۴ هزار و ۱۴نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کرده‌اند که از این میزان ۲۸۱  هزار و ۴۰۳ نفر آورده خود را به حساب طرح نهضت ملی مسکن واریز کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: جمع آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ۱۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که از جمع آورده متقاضیان تاکنون ۸ هزار و ۸۰۰ میلیاردتومان به حساب سازندگان واریز شده و مابقی نیز نزد بانک است تا بنا به درخواست دستگاه‌های متولی به سازندگان پرداخت شود. از محل تسهیلات نیز تاکنون ۷ هزار و ۴۳۸ میلیاردتومان به حساب سازندگان پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: تعداد ۲۵۵ هزار و ۴۷۹ واحد در قالب ۲۱ هزار و ۹۴۹ پروژه به بانک برای انعقاد قرار داد معرفی شده که از این تعداد،  ۷۹ هزار و ۹۰۰ واحد قراردادهایشان منعقد شده است و مبلغ تسهیلات منقعد شده ۲۷ هزار و ۱۴ میلیاردتومان است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: