پایگاه خبری خانه فوتبال:

خبر فوری برای یارانه بگیران.یارانه جدید به دهک دهم پرداخت نمی شود ولی این دهک بندی سوال برانگیز شده است. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

یارانه مردادماه قرار است بیستم واریز شود و باید منتظر اعلام زمان برداشت شد.

خبر جدیدی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا مردادماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. مشخص نیست یارانه نقدی مرداد به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. 

در مورد زمان واریز یارانه مرحله ۱۳۷ (مرداد ماه 1401) نیز دولت هنوز جزئیاتی را منتشر نکرده است. اما بررسی ما نشان می‌دهد که معمولا دولت بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند. در این مرحله نیز احتمالا طی هفته آینده یارانه بگیران باید منتظر دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز ادعا می‌کنند که در این مرحله نیز یارانه دو ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما دولت هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده و بعید هم به نظر می‌آید که در شرایط اقتصادی عجیب دولت دست به واریز دو مرحله‌ای بزند.

طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت ماه جاری از سوی دولت کلید خورد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، یارانه جدید برای ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) واریز شد که برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بین چهار تا ۹ نیز ۳۰۰ هزار تومان بود

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوار و دهک‌بندی آنها را برعهده داشت از زمان آغاز اجرای طرح، سامانه‌ای را برای ثبت اعتراض مردم نسبت به دهک بندی اعلام و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز امکانی را برای ثبت نام افراد جامانده فراهم کرد. البته هنوز نتایج بررسی اعتراضات از سوی وزارت رفاه اعلام نشده است. 

هنوز زیرساخت‌های کالابرگ آماده نیست. یارانه‌ها همچنان نقدی پرداخت می‌شود. برخی از مردم نسبت به این جایگزینی انتقاد دارند اما آنطور که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت بعد از اینکه امکانات زیرساختی فراهم شد، به افراد اختیار داده می‌شود که هم بتوانند به صورت ریال و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.

صحبت از زیرساخت‌هایی است که برای اجرای طرح کالابرگ آماده نیست. همین که آماده شود یارانه نقدی را حذف می‌کنند.

قرار بود تا شهریور طرح کالابرگ اجرا شود. یعنی چند هفته دیگر. روز گذشته نیز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: «پس از تصمیم نهایی ستاد اقتصادی دولت، شیوه پرداخت کالابرگ و نحوه دریافت آن را اعلام خواهیم کرد.»

خاندوزی گفت: « این گزارش قرار است تا آخر مرداد توسط دوستان ارائه شود. امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزئیات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.»

برخی از مردم اما نسبت به جایگزینی کالابرگ انتقاد دارند. این انتقادات از همان ابتدا که صحبت از کالابرگ به جای یارانه نقدی بود، مطرح شد. آنها می‌گوید یارانه نقدی را به انتخاب خودشان صرف هزینه‌های جاری زندگی می‌کنند و مجبور نیستند صرف خرید چند قلم کالای خاص کنند.

با کالابرگ چه کالاهایی و چگونه می‌توان خرید؟

البته پیش از این سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس چندی پیش اعلام کرده بود: منظور از کالابرگ الکترونیکی همان کارت‌های یارانه‌ای است که امروز در آن‌ها یارانه نقدی واریز می‌شود که بعدها اگر دولت زیرساخت‌ها را آماده و فراهم کرد، این‌ها را به کالابرگ‌ها اختصاص دهیم.

وی عنوان کرده بود: امروز هم در فروشگاه‌ها با همین یارانه‌ها افراد خرید می‌کنند؛ منتها چون در همان کارت یارانه قبلی واریز می‌شود، می‌توانند نقدی هم دریافت کنند.

وی توضیح داده بود: در ادامه طرح این است که این کارت یارانه، یارانه کالایی شود یعنی افراد با این کارت‌ها کالاهای مورد نیاز خانواده‌شان را در فروشگاه‌هایی که دستگاه کارتخوان برای این کارت‌ها اختصاص داده می‌شود، خرید کنند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو تصریح کرده بود: دادن کالابرگ به هیچ عنوان در خرید کالاهای عمومی محدویت ایجاد نمی‌کند که به طور مثال فقط شامل مرغ، روغن و امثال این‌ها باشد بلکه اشخاص می‌توانند هر کالایی که مورد نیازشان است را از حبوبات گرفته تا گوشت و لبنیات و شوینده‌ها خریداری کنند.

وی تاکید کرده بود: یارانه که برای جبران کاهش قدرت خرید مردم است امروز به صورت نقدی داده می‌شود، فردا اگر زیرساخت‌هایش آماده شد به صورت کالابرگ‌های الکترونیکی داده می‌شود که اتفاقا می‌تواند باعث یک رقابت سالم بین فروشگاه‌ها شود به طوری که فروشگاه‌ها می‌توانند تخفیف‌های خوبی مانند کارت حکمت به خریداران خود دهند.

هم کالا هم ریال، انتخاب با مردم است

پیش از این محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه رادیویی گفت: «یکی از طرح‌های دولت این است که به جای پول نقد، یارانه را در قالب کالای ارزان عرضه کند تا مطمئن شویم میزان گوشت، شیر و غیره که بر اساس استانداردهای بهداشتی، یک خانواده باید دریافت کند، دریافت کرده‌اند. این یک حلقه تکمیلی پرداخت یارانه‌ها است. اما بعد از اینکه امکانات زیرساختی فراهم شد، به افراد اختیار داده می‌شود که هم بتوانند به صورت ریال و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.»

آنطور که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت سخت‌افزار جدیدی به نام کالابرگ ایجاد نمی‌شود. بلکه از زیرساخت‌های موجود مانند کارت‌های بانکی استفاده می‌شود. در مرحله‌ای که سامانه تکمیل و اعلام شود، افراد مایل به دریافت کالای ارزان، می‌توانند به مکان‌های مشخص مراجعه کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:امکانات زیرساختی کالابرگ که فراهم شد، افراد می‌توانند هم به صورت ریال و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.

قیمت‌ها را به زمان قبل برگردانید!

خبرهای مرتبط با اجرای طرح کالابرگ با واکنش‌های زیادی از سوی مخاطبان تجارت‌نیوز مواجه شد. در ادامه نظر برخی از مخاطبان را در این مورد می‌خوانید. آنها می‌گویند یارانه حذف شود اما به جای آن قیمت‌ها به قبل برگردد.

«کالابرگ نمیخوایم. یارانه نمیخوام. قیمتها برگرده مثل سالهای پیش. آرزوی همه چیرو داریم به گورمیبریم. توان خرید گوشت و مرغ نداریم.»

«هم کوپن بدید واسه خرید روغن و گوشت و غیره هم یارانه نقدی بدید واسه قسط وام و بدهی ها و اجاره خونه.»

«بهتر است قیمت‌ها رو برگردانید چون به جای چهار قلم اکثر اقلام گرون شده.»

«اعتباری باشه برای مردم تا از بانکها وام بگیرند گره کاری باز کنند. خودشان شاید پس انداز کنند. شاید توی غذا نمی‌خوان روغن بریزند. با همین پول اعتبار بدست میاورند.»

«با کالابرگ نمی‌توان دکتر رفت»

برخی هم می‌گویند یارانه نقدی را برای هزینه‌های مختلف صرف می‌کنند؛ از قسط بانک تا اجاره خانه. در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را می‌خوانید.

«یارانه نقدی بهتره من کرایه خونه مو از یارانه ام میدم.

«ما بهزیستی هستیم ۴۰۰ تومن شما بدین ۴۰۰ تومن هم بهزیستی شما هم نصف به نصف هر کدوم کالا رو از اون ۴۰۰ تومن بهزیستی بردارین چی میمونه واسه زندگی کردن؟ به منی که معلولم کسی کار نمیده. همون یارانه نقدی رو بدین خودمون میدونیم چیکار کنیم.»

زمان واریز یارانه نقدی مردادماه

 اگرچه سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز زمان دقیق واریز یارانه‌ها را مشخص نکرده، اما با توجه به تاریخ واریزی‌های قبلی می‌توان این‌طور برداشت کرد که دولت تا ۲۰ مردادماه یارانه‌های نقدی را واریز خواهد کرد.  یارانه نقدی مردادماه، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.   پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال و به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.  البته برای دهک دهم درآمدی یارانه‌ای وجود ندارد، اما دسترسی آنها مانند دیگر شهروندان به یارانه نان، انرژی و دارو برابر خواهد بود.

در آستانه وایز چهارمین مرحله از یارانه نقدی جدید، وزیر اقتصاد و دارایی از احتمال قطع یارانه و پرداخت کالابرگ خبر داده و گفته برای ارائه کالابرگ منتظر گزارش نهایی تامین زیرساخت‌ها هستیم.

از اردیبهشت ماه و همزمان با پرداخت یارانه نقدی، قرار بود زیرساخت‌های توزیع کالابرگ فراهم شود و پس از آن دولت به جای یارانه نقدی، به مردم کوپن الکترونیک بدهد. حالا وزیر اقتصاد گفته تا اوایل شهریور تصمیم‌گیری نهایی درباره توزیع کالابرگ گرفته می‌شود.  اما چقدر احتمال دارد که یارانه نقدی قطع و به جای آن کالابرگ پرداخت شود؟ بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت موظف است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اقدام به پرداخت کالابرگ کند. اما با توجه به اینکه تاکنون مقدمات پرداخت کالابرگ فراهم نبوده، یارانه جدید در قالب نقدی پرداخت شده شده است.

حالا احسان خاندوزی گفته ارائه کالابرگ منوط به این است گزارش استقرار زیرساخت‌های فنی خدمت آقای رئیس‌جمهور ارائه شود. این گزارش قرار است تا آخر مرداد توسط دوستان ارائه شود. امیدواریم اوایل شهریور ماه، بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزئیات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.  وزیر اقتصاد اعلام کرده که پس از تصمیم نهایی ستاد اقتصادی دولت، شیوه پرداخت کالابرگ و نحوه دریافت آن را اعلام می‌کنیم.

مرداد ماه یارانه نقدی پرداخت میشود یا کالایی؟

  این اظهارات خاندوزی به این معناست که از شهریورماه به بعد یارانه نقدی حذف می‌شود و جای آن را کالابرگ می‌گیرد. چراکه پرداخت آن را مشروط نکرده و تنها گفته پرداخت کالابرگ منتظر تصمیم ستاد اقتصادی دولت است تا شیوه پرداخت را مشخص کند. اما از طرف دیگر، برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند دولت هیچ اراده‌ای برای پرداخت کوپن الکترونیک ندارد و می‌خواهد به روند پرداخت پول نقد ادامه دهد و به سمت توزیع کالابرگ نمی‌رود.  مردم هم در این میان معتقدند که پرداخت یارانه نقدی بهتر از توزیع کالابرگ است چون به خانوارها امکان می‌دهد که خودشان درباره نحوه هزینه‌کرد یارانه خود تصمیم‌گیری کنند نه آنکه دولت مشخص کند که یارانه آنها صرف چه کالایی شود.  هنوز معلوم نیست سرنوشت یارانه نقدی چه می‌شود و آیا دولت به بهای حذف این یارانه، به نارضایتی جدیدی در جامعه دامن می‌زند یا نه. اما فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که یارانه مرداد و شهریورماه همچنان نقدی باشد. درباره یارانه مرداد با قطعیت می‌توان این مساله را اعلام کرد. اما درباره یارانه شهریور کمی تردید وجود دارد.  اما با توجه به اینکه گزارش زیرساخت‌ها، شهریور اعلام می‌شود بعید است دولت بتواند ظرف یکی دو هفته یارانه را حذف و به جای آن کوپن بدهد. برای همین پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. البته اگر دولت قصد تغییر شیوه پرداخت را داشته باشد.

البته پیش از این سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس چندی پیش اعلام کرده بود: منظور از کالابرگ الکترونیکی همان کارت‌های یارانه‌ای است که امروز در آن‌ها یارانه نقدی واریز می‌شود که بعدها اگر دولت زیرساخت‌ها را آماده و فراهم کرد، این‌ها را به کالابرگ‌ها اختصاص دهیم.  وی عنوان کرده بود: امروز هم در فروشگاه‌ها با همین یارانه‌ها افراد خرید می‌کنند؛ منتها چون در همان کارت یارانه قبلی واریز می‌شود، می‌توانند نقدی هم دریافت کنند.  وی توضیح داده بود: در ادامه طرح این است که این کارت یارانه، یارانه کالایی شود یعنی افراد با این کارت‌ها کالاهای مورد نیاز خانواده‌شان را در فروشگاه‌هایی که دستگاه کارتخوان برای این کارت‌ها اختصاص داده می‌شود، خرید کنند.  نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو تصریح کرده بود: دادن کالابرگ به هیچ عنوان در خرید کالاهای عمومی محدویت ایجاد نمی‌کند که به طور مثال فقط شامل مرغ، روغن و امثال این‌ها باشد بلکه اشخاص می‌توانند هر کالایی که مورد نیازشان است را از حبوبات گرفته تا گوشت و لبنیات و شوینده‌ها خریداری کنند.  وی تاکید کرده بود: یارانه که برای جبران کاهش قدرت خرید مردم است امروز به صورت نقدی داده می‌شود، فردا اگر زیرساخت‌هایش آماده شد به صورت کالابرگ‌های الکترونیکی داده می‌شود که اتفاقا می‌تواند باعث یک رقابت سالم بین فروشگاه‌ها شود به طوری که فروشگاه‌ها می‌توانند تخفیف‌های خوبی مانند کارت حکمت به خریداران خود دهند.  سرانجام یارانه نقدی؟  با این وجود، هنوز معلوم نیست سرنوشت یارانه نقدی چه می‌شود؛ اگرچه فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که یارانه مرداد و شهریورماه همچنان نقدی باشد.  در کل با توجه به اینکه گزارش زیرساخت‌ها، شهریور اعلام می‌شود، بعید است دولت بتواند ظرف یکی دو هفته یارانه را حذف و به جای آن کوپن بدهد. برای همین پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. البته اگر دولت قصد تغییر شیوه پرداخت را داشته باشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: