پایگاه خبری خانه فوتبال:

واردات خودرو با تعرفه جدید همراه شد. واردات خودرو قوانین جدیدی دارد. واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود. واردات خودرو با متقاضیان زیادی همراه است. جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.

واردات خودرو

جزئیات واردات خودرو

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس هفته آینده موضوعات اسقاط خودرو و آئین‌نامه واردات خودرو را با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی بررسی می‌کنند.

بر اساس دستورکار هفته آینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس، روز سه‌شنبه (۲۹ شهریور ماه) اعضای این کمیسیون موضوعات اسقاط خودرو و آئین‌نامه واردات خودرو را با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی بررسی می‌کنند.

تعرفه واردات خودرو شناور شد؟

به نقل از ایسنا، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: قانون ساماندهی بازار خودرو در مجلس تصویب شد. بر اساس ماده ۴ این قانون که درباره واردات خودرو تعیین تکلیف شده است، دولت وظیفه داشت برای سازوکار واردات خودرو آیین‌نامه تنظیم کند. اکنون این آیین‌نامه تنظیم شده است، اما بر اساس آنچه که بنده مطالعه کردم این آیین‌نامه ایراداتی دارد.

اولین ایراد وارد بر آیین‌نامه واردات خودرو

لطف‌الله سیاهکلی بیان کرد: ای کاش با مجلس نیز در تهیه آیین‌نامه مشورت می‌شد. یکی از ایردات آیین‌نامه واردات خودرو این است که بیشتر بر واردات خودروهای زیر ۱۰هزار دلار تمرکز دارد. خودروهای زیر ۱۰هزار دلار باب میل مردم ما نیست. عموم مردم و جوانان کشور ما دوست دارند ماشین خوب داشته باشند. ماشین خوب با ماشین لوکس متفاوت است. هرچند که ممکن است عده‌ای علاقه داشته باشند که ماشین لوکس سوار شوند برای آنها نیز باید راهکاری در نظر گرفت که عوارض و مالیات آن را بدهند و بعد هم ماشین لوکس سوار شوند.

سیاهکلی اظهار کرد: خودرو زیر ۱۰هزار دلار خودروی خوبی نیست. نظر ما این است که عوارض واردات ۸۰درصد خودروها زیر ۲۵هزار دلار باشد. عوارض واردات ۲۰درصد نیز بالای ۲۵هزار دلار باشد. ولی خودروهایی که زیر ۲۵هزار دلار ارزش دارند با عوارض گمرکی ۱۰ الی ۲۰درصد وارد شوند. مابقی نیز با عوارض پلکانی ۲۰۰ درصد یا ۳۰۰ درصد وارد شود. هرکس می‌خواهد ماشین لوکس سوار شود باید پول آن را بپردازد. این درآمد نیز صرف افزایش کیفیت خودروهای داخلی شود.

قدرت انتخاب واردات خودرو به مردم واگذار شود

وی گفت: یک خودرو باید جان سرنشین‌هایش را تضمین کند. در دنیا در تصادفات کمترین خسارت به سرنشین‌های خودرو وارد می‌شود، اما در کشور ما اینگونه نیست.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمی‌توانیم به مردم بگوییم حق ندارید خودروی خوب و با کیفیت سوار شوید. مردم اختیار دارند انتخاب کنند و ما باید این قدرت انتخاب را به مردم بدهیم.

ایراد دوم آیین‌نامه واردات خودرو

لطف‌الله سیاهکلی عنوان کرد: ایراد دوم آیین‌نامه واردات خودرو به عوارض گمرکی خودروهای وارداتی باز می‌گردد. اکنون عوارض گمرکی خودروهای زیر ۲۰هزار دلار را شناور گذاشته‌اند. معلوم است که اگر عوارض گمرکی این خودروهای وارداتی بالا باشد ما باید به پراید سجده کنیم. دوباره باید برویم خدمت پراید و بگوییم ببخشید که ما به شما بی‌احترامی کردیم. شما خیلی ماشین خوبی هستی. دوباره برگردیم و از خودرو بی‌کیفیت استفاده کنیم. تعیین عوارض شناور برای خودروهای وارداتی این مفهوم را می‌رساند.

سیاهکلی در پایان گفت: باید عوارض واردات خودروی زیر ۲۰هزار دلار مثلا ۱۰درصد یا ۱۵درصد تعیین شود. نباید عوارض را ۸۰درصد در نظر گرفت و بعد خودروی ۳۰۰میلیونی را ۷۰۰میلیون به مردم فروخت. چرا باید به مردم ظلم کنیم. از نظر بنده این آیین‌نامه نوشته شده توانایی تنظیم بازار خودرو را ندارد. مجلس قرار است کار تطبیق انجام دهد. پس از انجام آن، خرید و واردات خودرو بیش از دو الی سه ماه طول نمی‌کشد و نهایتا تا سه ماه آینده خودرو وارد کشور خواهد شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: