پایگاه خبری خانه فوتبال:

افزایش‌ قیمت‌ بنزین‌ طی سالهای اخیر باعث مشکلاتی شد. قیمت بنزین همواره صعودی و با تغییر همراه بوده است. قیمت بنزین در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است. قیمت بنزین در نرخ کرایه موثر است.  جزئیات جدید قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

علت اختلال در برخی پمپ بنزین‌ها

رئیس صنف جایگاه داران کشور دلیل بروز اختلال امروز در بخش پرداخت الکترونیک بهای سوخت در برخی پمپ بنزین‌ها را تشریح کرد.
اسدالله قلیزاده با اشاره به اختلال امروز در بخش پرداخت الکترونیکی بهای سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: سال‌هاست که قدرت انتخاب شرکت‌های پرداخت الکترونیک بانکی با نگاه فراقانونی از جایگاه داران سلب شده و عده‌ای به این حوزه، سودآور نگاه می‌کنند و تلاش‌های مختلفی از سوی آنان در جهت حفظ این شرایط وجود دارد. همچنین استهلاک بیش از حد قطعات تجهیزات سامانه هوشمند و وضعیت صدور کارت سوخت، مردم و جایگاه داران را کلافه کرده است.

وی افزود: این اولین بار نیست که چنین اتفاقی افتاده و قبلا هم با قطعی و اختلال‌هایی روبرو بودیم که موجب ایجاد صف‌های طولانی برای مردم و زیان ناشی از عدم امکان تسویه حساب با مشتری، به جایگاه داران شده است؛ متاسفانه خدمات به مردم و جایگاه داران قربانی مسائلی شده که از نگاه فراقانونی برآمده است.

قلی زاده ادامه داد: تلاش‌های بانک مرکزی، نهاد‌های دیگر و مجموعه صنفی جایگاه داران، به ویژه در یک سال گذشته برای حضور همه شرکت‌های پرداخت الکترونیک مجوزدار از بانک مرکزی در جایگاه‌ها، به سد مسائل غیرشفاف و انحصارطلبی برخورد کرده و موجب شده مشکلات بیشتر شود و نتیجه دلخواه تاکنون حاصل نشود.

وی بیان کرد: اقدامات حقوقی، قانونی و فنی را با جدیت دنبال میکنیم و هرفرد یا دستگاهی که در مسیر تحقق کیفیت و حذف انحصار قصور یا عدم پاسخگویی داشته باشد را به صورت شفاف به مردم اعلام خواهیم کرد و پیگیری‌های قانونی را هرروز دنبال میکنیم. مردم بدانند جایگاه داران نه تنها مقصر نیستند بلکه از وضعیت موجود سامانه هوشمند و پرداخت الکترونیکی بهای سوخت شاکی اند و زیان میبینند.

قلیزاده افزود: اکثریت قاطع جایگاه‌های سوخت مالک خصوصی دارند و اجازه نمی‌دهیم هیچ شخصیت حقیقی، حقوقی، دولتی و غیردولتی با نگاه خاص، عادی‌ترین اقدام مالی جایگاه که همان پرداخت بهای سوخت توسط مشتری است را انحصار گونه در دست بگیرد.

وی ادامه داد: حق انتخاب با مالک جایگاه است و سازمان‌های متولی ضمن اعلام شرایط به شرکتها، باید مجوز لازم را صادر کنند. همچنین سامانه هوشمند سوخت متعلق به کشور و برای خدمت بهتر به مردم است و طبق الزام بانک مرکزی، همه جایگاه‌های سوخت باید بتوانند بانک و شرکت الکترونیک پرداخت را انتخاب کنند و از طریق اتصال به این سامانه سرویس دریافت کنند.

رئیس صنف جایگاه داران سوخت تاکید کرد: فقط در شرایط رقابتی می‌توان امیدوار بود که کیفیت خدمات رسانی روز به روز بهتر، بومی سازی در سخت افزار و نرم افزار عملیاتی شود و شاهد ورود تکنولوژی نوین و افزایش کیفیت خدمات در این عرصه باشیم.

بنزین گرانقیمت نایاب شد

همایون صالحی، رئیس هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه داران سوخت ایران درخصوص زمان توزیع بنزین سوپر گفت: طبق پیگیری ها مدیرعامل پالایشگاه شازند اراک عنوان کرد که هفته آینده بنزین سوپر به خط تولید باز می گردد و شرایط بهتر خواهد شد.
بیش از یک ماه است که از بنزین سوپر در پمپ بنزین های سطح شهر تهران خبری نیست. این وضعیت شهر تهران است. شهری که تلاش دولتمردان تا به امروز این بوده است که آن را خالی از کالاهای ضروری و مصرفی نگذارند. تا چند ماه پیش بنزین سوپر معمولا در محلات و مناطق شمالی شهر که دهک اول جامعه در آن سکونت دارند و معمولا سفارتخانه ها در آنجا واقع شده اند، توزیع می شد و اگر به سمت مناطق مرکزی و پایین شهر سری می زدیم متوجه می شدیم که خبری از بنزین سوپر نیست. حالا حتی بنزین سوپر در شمال شهر نیز یافت نمی شود.

ناصر رییسی فرد، یکی از جایگاه داران سطح شهر تهران در این خصوص گفت: حدود ۴۰روز است که بنزین سوپر در کل کشور توزیع نمی شود. شرکت ملی پخش علت آن را اورهال کردن پالایشگاه ها عنوان کرده است.

وی در ادامه افزود: جایگاه ها در این مدت متضرر شده اند. زیرا سرمایه گذاری انجام و تلمبه خریداری شده و یک ماه و نیم است که بنزین سوپر توزیع نمی شود و کارگران بیکار هستند.

 بنزین

این جایگاه دار با بیان اینکه بنزین سوپر پیش از این نیز به میزان بسیار کم و نامنظم توزیع می شد، گفت: حداقل در گذشته به میزان کم توزیع می شد. در حال حاضر کارگران بیکار و سرمایه راکد و بسیاری از صاحبان خودرو در مضیقه هستند. متاسفانه مکمل ها و اکتان ها هم اغلب غیرمرغوب و تقلبی است و مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است و در جایگاه ما روزانه حداقل ۱۰۰بار تماس می گیرند و از زمان توزیع بنزین سوپر سوال می کنند.

همایون صالحی، رئیس هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه داران سوخت ایران گفت: بنزین سوپر به طور عمده در پالایشگاه شازند اراک و پالایشگاه اصفهان تولید می شود که طبق روال عادی روزانه حدود ۲تا ۲میلیون و ۵۰۰لیتر در کشور مصرف می شود. اخیرا مدتی است که پالایشگاه شازند اراک که تولیدکننده بنزین سوپر و یورو ۴است و حدود ۲۲درصد کل بنزین کشور را تولید می کند، در وضعیت اورهال و تعمیرات قرار دارد. طبق پیگیری ها مدیرعامل پالایشگاه شازند اراک عنوان کرد که هفته آینده بنزین سوپر به خط تولید باز می گردد و شرایط بهتر خواهد شد.

​وی با بیان ایکه حدود یک ماه است که توزیع بنزین سوپر در کشور بسیار کم تر از گذشته شده است، گفت: در حال حاضر توزیع بنزین سوپر روزانه به حدود ۱۲۰هزار لیتر رسیده است. حتی مناطق شمالی شهر تهران هم بدون بنزین سوپر مانده اند، زیرا عمده مصرف کشور بنزین معمولی است و اولویت این است که بنزین معمولی در اختیار مردم قرار بگیرد. البته قابل ذکر است که در استان تهران و البرز بنزین یورو ۴که بسیاری معتقدند که از بنزین سوپر پاک تر است تولید می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد.

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه داران سوخت ایران با تاکید بر اینکه جایگاه داران هیچگونه دخالتی در کمیت، کیفیت، نرخ و توزیع فرآورده ندارند، گفت: این مسائل تکلیفی است و زیر نظر دولت است. جایگاه داران فقط مجاری عرضه فرآورده هستند و عموما نقش دیگری ندارند، اما دیده می شود مردم به جایگاه داران معترض می شوند.منبع: رکنا

سهمیه بنزین چه کسانی حذف می شود؟

۶۰ لیتر سهمیه بنزین آذرماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد سه‌شنبه (یکم آذرماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

در نهمین ماه سال ۱۴۰۱، میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودرو‌های عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

قیمت بنزین در ۱۴۰۲ تغییر می کند؟

رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که در حال تدوین نهایی بودجه سال۱۴۰۲ هستیم و پیش نویس آن هفته آینده برای بررسی و تصویب به دولت ارسال می‌شود.

مسعود میرکاظمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: این سازمان در تدوین لوایح برنامه هفتم و بودجه سال آینده اولویت را به بودجه ۱۴۰۲ داده است.

وی با بیان اینکه هنوز برنامه ششم توسعه در کشور حاکم است، افزود: اکنون در حال تدوین بودجه هستیم و مراحل نهایی را در این سازمان پشت سر می گذارد؛ این لایحه امروز ویرایش و سپس به دولت ارسال می‌شود.

افزایش قیمت حامل های انرژی در بودجه سال آینده دیده نشده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درباره جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز گفت: براساس بودجه ای که در حال تدوین آن هستیم، هیچ افزایش قیمتی در حامل های انرژی در بودجه ۱۴۰۲ نخواهیم داشت.

میرکاظمی درباره افزایش منابع هدفمندی یارانه ها در قانون بودجه که مقرر شده بود صرف تولید و اشتغال در کشور شود، تاکید کرد: افزودن ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به منابع هدفمندی یارانه ها با توجه به عدم افزایش قیمت حامل های انرژی در سال جاری و همچنین سال آینده، منابع موهوم است.

میرکاظمی همچنین استعفای خود را که در روزهای اخیر مطرح شده بود، "شایعه" دانست و آن را تکذیب کرد.

دولت به فکر اشتغال است اما منابعش را در اختیار نداشت

معاون رییس جمهور در ادامه به اختلاف نظر دولت و مجلس درباره اجرای تبصره 18 قانون بودجه که به اشتغال اختصاص دارد، اشاره کرد و اظهار داشت: پارسال 32 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه ها به بحث اشتغال اختصاص یافته بود؛ در نیمه دوم سال که دولت سیزدهم روی کار آمد، متوجه شدیم که دولت قبل ریالی از این محل برای اشتغال پرداخت نشده است؛ با اینکه آنجا هم منابع و مصارف درست بسته نشده بود، تلاش کردیم تا پایان سال 19 هزار میلیارد تومان بابت اشتغال پرداخت شد.

میرکاظمی افزود: عملکرد سال گذشته تبصره 14 قانون بودجه در زمینه هدفمندی یارانه ها حدود 340 هزار میلیارد تومان بود که دولت در لایحه بودجه امسال پیشنهاد کرد این رقم به 470  هزار میلیارد تومان برسد اما مجلس در نهایت در مجلس به 660 هزار میلیارد تومان رسید که مورد اعتراض سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و همان زمان هم گفتیم که این منابع قابل وصول نیست زیرا دولت برنامه ای برای افزایش قیمت آب، برق و گاز ندارد.

وی با تاکید بر اینکه منابع هدفمندی یا باید از افزایش قیمت حامل های انرژی و یا افزایش تولید محقق شود، اظهار داشت: افزایش تولید گاز به همین راحتی امکان پذیر نیست و نیاز به سرمایه گذاری چند ساله دارد؛ درباره فرآورده های نفتی نیز اینطور نبود که پالایشگاه جدیدی وارد مدار شده باشد.

میرکاظمی با یادآوری اینکه منابع غیرقابل وصول سبب می شود تا مصارف آن نیز قابل تحقق نباشد، اظهار داشت: حتی در جلسات مشترک دولت و مجلس برای هدفمندی یارانه ها نیز رییس مجلس بر این نکته تاکید داشت که دولت ابتدا معیشت را در نظر بگیرد و اشتغال در اولویت های بعدی است؛ سازمان برنامه از ابتدا موافق ایجاد این ناترازی نبود اما امروز که ایجاد شده، می گویند چرا منابع برای اشتغال در نظر گرفته نشده است.

معاون رئیس جمهور درباره برداشت از صندوق توسعه ملی نیز گفت: در قانون منابع عمومی کشور آنچه مصوب شده بود، اینکه دولت بتواند 20 درصد از صندوق توسعه ملی استفاده کند و 20 درصد از درآمد فروش نفت نیز به صندوق برود؛ در مجلس اذن مربوط به این برداشت گرفته نشد و در نتیجه 40 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق واریز شد؛ این بدان معنا بود که بخشی از منابع و مصارف دولت کم می شد در حالی که مجلس نه تنها مصارف را کم نکرده بود در حالی که 20 هزار میلیارد تومان نیز به آن اضافه کرده بود.

میرکاظمی ادامه داد: از این رو اجازه ای از سوی رییس جمهور اجازه ای از رهبر معظم انقلاب برای استفاده 20 درصدی از منابع یاد شده که دولت ها استفاده می کردند، گرفته شد تا صرف تملک دارایی های سرمایه ای و اشتغال استفاده شود که ایشان نیز با برداشت 10 درصد موافقت کردند.

وی افزود: کارهای اجرایی این برداشت در دست اجراست و بانک مرکزی در حال تسعیر نرخ آن است تا منابع به حساب دولت واریز شود و بتواند از اشتغال پشتیبانی کند.یعنی دولت به فکر اشتغال بود اما منابعش را در اختیار نداشت./ایرنا

جزئیات جدید یارانه بنزین

گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نحوه حوه بازتوزیع یارانه بنزین باید تغییر کند.

به نقل از ایسنا، مالک شریعتی گفت: امروز افرادی که مصرف بنزین بیشتری دارند، یارانه بیشتری دریافت و افرادی که تعداد بیشتری ماشین دارند یارانه بیشتری دریافت می‌کنند. این‌گونه نیست که توزیع یارانه در حوزه بنزین عادلانه باشد. طرحی که دولت به‌صورت پایلوت در جزیره کیش و قشم برای اصلاح توزیع یارانه بنزین دنبال کرد، اصلش خوب بود، اما در اجرا ایراداتی داشت که ما پیگیر هستیم تا مرتفع شده و این طرح به نتیجه برسد. بدون اینکه تغییری در قیمت‌ها ایجاد کنیم باید نحوه بازتوزیع یارانه بنزین تغییر کند تا عادلانه شود. افراد چه خودرو داشته باشند و چه نداشته باشند باید سهمی از یارانه بنزین ببرند.

شریعتی با بیان اینکه افرادی که خودرو ندارند باید بتوانند سهم خود را به خودرودارها بفروشند. سهمیه خودرودارها معقول شود. فردی که ۱۰خودرو دارد نباید هر ۱۰خودرو آن یارانه بنزین دریافت کند. زمانی که این اتفاق افتاد و بازار شکل گرفت دولت می‌تواند صرفا به‌عنوان تنظیم‌گر بازار نقش ایفا کند، گفت: درخصوص طرحی که در کیش و قشم اجرا شد دولت بازار را خیلی دنبال نکرد و خودش به نوعی خریدار شد. دولت باید پای خود را از قیمت‌گذاری بیرون بکشد و صرفا تنظیم‌گر و تسهیل‌گر بازار باشد. مثلا دولت سقف قیمت آزاد را تعیین می‌کند. ممکن است فردی که خودرو ندارد اول دوره تصمیم بگیرد بنزین خود را ۲۰۰۰تومان بفروشد. به‌تدریج افرادی که از بازار منتفع می‌شوند آنها سیاست را تعیین می‌کنند.

وی ادامه داد: مطالبه از ناحیه مردم برای تنظیم بازار شکل می‌گیرد نه اینکه از ناحیه دولت به مردم تحمیل شود. زمانی که از سوی دولت سیاست به مردم تحمیل شود بنزین به یک کالای حساس و تنش‌زا با اثر تورمی در جامعه تبدیل خواهد شد. اگر این مدل‌ها دنبال نشود، به ناچار بعد از چند سال تحمل، به‌علت تغییرات قیمت‌ها دولت‌ها مجبور هستند با تغییر قیمت به بازار شوک وارد کنند. بنابراین ما مجبور هستیم که روش توزیع یارانه بنزین را تغییر دهیم.

مدل‌های توزیع یارانه بنزین در کشورهای دیگر

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مدل‌های در حال بررسی در کشورهای دیگر اجرایی شده است؟ گفت: لزومی ندارد حتما در جای دیگری استفاده شده باشد. مثلا مدل سال ۱۳۸۹ در بحث هدفمندی یارانه‌ها در جای دیگری اجرا شده بود. حتی برخی کشورها از این مدل برای بازتوزیع یارانه انرژی بهره و الگو گرفتند. ما باید ببینیم نیاز کشور خودمان چیست و روی آن مطالعه کنیم. تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مدل‌ها را بسنجیم و سپس اجرا کنیم.

مالک شریعتی با تاکید بر اینکه امروز توزیع یارانه بنزین ناعادلانه است. ۵۰درصد خانوارهای جامعه ما خودرو ندارند. آیا این خانواده‌ها نباید سمهی از یارانه بنزین داشته باشند؟ بنده آمار دارم که بعضا ۱۰۰خودرو به نام یک فرد است و برای تمام خودروها نیز یارانه می‌گیرد، گفت: این روش توزیع یارانه باید تغییر کند. باید برای اصلاح آن مدل‌های مختلف بررسی شود. اگر این کار را نکنیم بهترین حالت این است که مانند گذشته سالی ۱۰ الی ۲۰درصد به قیمت بنزین اضافه کنیم. اما نمی‌توان هیچ کاری نکرد و دست روی دست گذاشت. نه قیمت را به‌تدریج افزایش دهیم و نه مدل توزیع یارانه را تغییر دهیم و به یک‌باره بعد از ۶سال با یک فنر در حال انفجار مواجه شویم.

شریعتی در پاسخ به این سوال که امروز برخی از مسئولان وزارت نفت موضوع قاچاق سوخت نیروگاه‌ها را طرح کردند و می‌گویند قبل از مصرف از نیروگاه‌ها قاچاق می‌شود، اما وزارت نیرو می‌گوید اصلا این امکان وجود ندارد. شما به‌عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: زمانی که این اتفاق افتاده یعنی امکان آن وجود دارد. گزارش نهادهای نظارتی نشان می‌دهد که این اتفاق افتاده، قاچاق سوخت هم در حوزه خرد و هم در حوزه کلان به‌ویژه در گازوئیل رخ داده است.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: