پایگاه خبری خانه فوتبال:

مسکن ملی تغییر شکل معماری می دهد. متقاضیان مسکن ملی صاحب زمین می شوند.متقاضیان مسکن ملی باید بخشی از آورده خود را در ابتدا واریز کنند.متقاضیان مسکن ملی نباید هیچ خانه ای داشته باشند. جزئیات جدید برای متقاضیان مسکن ملی را بخوانید.

در کدام شهرها واحدهای ویلایی مسکن ملی ساخته می شود؟

همشهری آنلاین نوشت:وزیر راه و شهرسازی گفت: از روز شنبه به همه بانک‌های کشور فراخوان دادیم و هر کدام از بانک‌های کشور متعهدند که پرداخت تعداد مشخص شده تسهیلات را بر عهده بگیرند تا عملیات اجرایی طرح های ساختمانی سرعت بگیرد.

مهرداد بذرپاش اظهار کرد: مدل جدید در طرح نهضت مسکن ملی واگذاری زمین و احداث واحدهای یک طبقه است که به الگوی ایرانی اسلامی نزدیک‌تر است.

وی با بیان اینکه واگذاری زمین و احداث واحدهای یک طبقه را در دستور کار قرار دادیم و در همه‌ی شهرها آغاز کردیم، افزود: در فاز اول شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر انجام شده و در روزهای آینده واگذاری زمین آغاز می‌شود که زمین‌ها آماده و تحویل آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در برخی از شهرها هنوز درصددیم که زمین را فراهم کنیم و طبق ماده ۱۰ قانون جهش تولید همه‌ی دستگاه‌ها موظف‌اند زمین در اختیار بگذارند و هر جا که راه و شهرسازی مناسب دانست برای اجرای طرح با سرعت انجام می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه در نهضت مسکن ملی چند مدل را دنبال می‌کنیم، اضافه کرد: در این روش با واگذاری زمین رایگان و تسهیلات بانکی و آورده متقاضی خانه ساخته می‌شود.

وی گفت: برای اتمام واحدهای مسکن مهر نیز تعداد قابل توجهی از تعهدات مسکن مهر باقی مانده که در تلاشیم از صندوق ملی مسکن تامین اعتبار شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این راستا واحدهایی که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشتند در اولویت هستند که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال بخش اعظمی تحویل هموطنانمان شود.

وی بیان کرد: عقب ماندگی‌های زیادی در سال‌های قبل بوده که سریع باید آن را جبران کنیم و سالانه ساخت یک میلیون مسکن نیاز جامعه است.

ساخت نهضت مسکن ملی به کجا رسید 

در حالی که دولت طرح نهضت ملی مسکن را کلید زده اما بازار مسکن همچنان دچار عقب ماندگی است که باید با کاهش فاصله عرضه و تقاضا و افزایش ساخت وساز به تعادل برسد.

بازار مسکن طی یک سال گذشته باز هم با رشد قیمت روبرو شده و آمار‌ها هم حاکی از آن است که این بازار در مقایسه با سال‌های گذشته روند صعودی داشته است.

مرکز آمار که چند ماهی بود گزارشی از آخرین روند معاملاتی مسکن ارائه نمی‌داد، به تازگی اعلام کرده است که متوسط نرخ مسکن در تهران به ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است که البته بررسی‌های صورت گرفته هم حاکی از آن است که در یکی دو ماه گذشته متوسط نرخ رشد یک تا دو درصد افزایش یافته است.

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت به عقب ماندگی در حوزه مسکن که خود زمینه ساز افزایش چشم گیر قیمت در حوزه خرید وفروش و اجاره شده اشاره کرده اند و تاکید بر ساماندهی این بازار دارند.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که اصلی‌ترین دلیل عدم کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن، ایجاد فاصله بین عرضه و تقاضا است و با توجه به آنکه در چند سال گذشته میزان ساخت وساز در کشور کاهش چشم گیری داشته، نتایج آن هم اکنون در این بخش خودش را نشان داده است.

دولت سیزدهم از ابتدای آغاز کار خود، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را کلید زده که تاکنون تنها اراضی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تامین شده و اصلی‌ترین مشکل هم در این زمینه عدم تخصیص اراضی دستگاه‌ها برای ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن است.

 طبق قانون تمامی دستگاه‌ها اراضی خود را باید برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار دهند و در صورت عدم تخصیص تا پایان شهریور،  اسناد تمامی این اراضی به اسم وزارت راه وشهرسازی خواهد شد.

وارد شدن شوک به بازار مسکن با ساخت ۴ میلیون واحد مسکن ملی

به گفته اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس، در حوزه خرید و اجاره مسکن مشکلاتی وجود دارد و با ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، شوک شدیدی به بازار وارد می‌شود، اما به شرطی که نتیجه ساخت این واحد‌ها ، عرضه مسکن‌ با قیمت مناسب و برای دهک‌های پایین جامعه باشد.

عضو کمیسون عمران مجلس گفت: مسکن به هر شکلی تامین شود می‌تواند بر بازار اثر گذار باشد، اما نباید برای این ۴ میلیون واحد مسکونی میزان آورده متقاضیان بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشد و از سوی دیگر اقساط این واحد‌ها هم نباید بیش از ۲ میلیون تومان شود.

شاکری گفت: وزارت راه و شهرسازی و دولت باید برنامه ریزی را به گونه‌ای انجام دهند که این واحد‌ها به دست افراد فاقد مسکن برسد.

 طبق آمار معاملات مسکن، مرداد امسال متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به ماه گذشته ۱.۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تورم ماهانه تیرماه نسبت به خرداد امسال ۸.۳ درصد بود که این شاخص در مرداد نسبت به تیرماه ۶.۵ درصد کاهش داشته و نشان دهنده کاهش تورم ماهانه مسکن است.

بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه مسکن شامل مقایسه قیمت مسکن در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۴۴ درصد افزایش داشته است. همچنین تورم سالانه مسکن که شامل درصد تغییر میانگین شاخص قیمت مسکن در یک ساله منتهی به مرداد امسال است ۲۸.۴ درصد اعلام شد.

در این شرایط ساخت وساز می‌تواند زمینه ساز افزایش تولید مسکن در کشور و کاهش قیمت آن شود، اما نباید در این بخش حضور پررنگ دلالان و محتکران مسکن و همچنین عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن را نادیده گرفت.

جزئیات پروژه‌های نهضت مسکن ملی در کشور

مسکن ملی

 

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین جزئیات پروژه‌های نهضت مسکن ملی گفت: ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت مسکن ملی، تنها طرح حمایتی است که یارانه و درصد تسهیلات برای دهک های مختلف در آن، متفاوت است. در دهک اول تا سوم تسهیلات نهضت مسکن ملی مطابق توان خانوار با کمترین سود پرداخت می شود.

وی گفت: از یک و نیم میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت مسکن ملی ۵۷۶ هزار واحد در مسکن شهری، ۱۸۲ هزار واحد در مسکن روستایی، ۳۳۵ هزار واحد خودمالکی و ۴۲۰ هزار واحد نیز کلنگ زنی شده است.ثبت‌نام جدید نهضت ملی مسکن در ۴۰۰ شهر انجام می‌شود. همچنین در حدود ۵.۶ میلیون نفر برای واحد‌های نهضت ملی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده اند که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی حائز شرایط و فعال هستند که مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند.

ثبت نام مجدد متقاضیان نهضت مسکن ملی معاون مسکن وزیر شهرسازی گفت: همزمان با هفته دولت برای ۷۵۰ هزار واحد نهضت ملی در ۳۱ استان و ۴۰۰ شهر از این هفته ثبت نام جدید انجام شده و امکان ثبت نام مجدد در شهر‌هایی که برای ساخت تعیین شده است فراهم شده است. متقاضیان حداقل یک ماه فرصت دارند که درخواست خود را در سامانه ثبت کنند. برای متقاضیان قبلی نیز زمان ویرایش تعیین شده بود و در نهایت یک میلیون و ۵۰۰ نفر همه شرایط را داشتند و توانستند آورده خود را نیز واریز کنند.

وی در ادامه گفت: برای متقاضیانی که در یک ماه گذشته ثبت نام داشتیم فرصت ویرایش فراهم می شود. افرادی که در دوره قبل از ثبت نام جا ماندند می‌توانند در شهر مورد نظر ثبت نام کنند. همچنین در دور اول دو و نیم میلیون نفر واجد شرایط بودند اما فقط یک و نیم میلیون نفر به طور قطعی ثبت نام کردند. اگر واجدین شرایط وارد پروژه نشوند و آورده اولیه را واریز نکنند، متقاضی جدید جایگزین می شود.

سه محور مهم پیرامون پروژه نهضت مسکن ملی

محمد‌ مهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگویی با گسترش نیوز گفت: طرح نهضت مسکن ملی در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی حول سه محور مهم در حال بررسی است. اولین موضوع مورد بحث، توجه به صنعتی سازی در ساخت وساز است.

وی بیان کرد: از این رو فناوری هایی که توسط افراد و شرکت های صاحب ایده معرفی می شوند، از لحاظ فنی بررسی و نهایتا در حوزه عملیاتی نهصت ملی مسکن مورد استفاده قرار می گیرند.با این اقدامات حلقه صنعتی سازی در ساخت و ساز شکل گرفته و با نظارت مستمر به سمت اجرایی شدن قدم برمی دارد.

حیدری افزود: اقدام بعدی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در راستای ارتقای کیفیت در ساخت و ساز، توسعه گواهی نامه فنی است، یعنی در پروژهای نهصت مسکن ملی از محصولاتی استفاده شود که از لحاظ گواهی نامه فنی تاییدیه مرکز تحقیقات را داشته باشد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: تمامی واحدهایی که در راستای نهصت ملی مسکن ساخته می شوند به مصالح ساختمان و تاسیسات با کیفیت و استاندارد نیاز دارد. تمامی این محصولات از قبل بررسی شده و نظریه فنی برایشان صادر شده است. در محصولاتی که بازار را دچار التهاب نمی‌کند داشتن گواهینامه فنی از مرکز به شکل تشویقی و اجباری در راستای ارتقای کیفیت ساخت را توصیه می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برنامه بعدی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی برای بالا بردن کیفیت ساخت در پروژه های نهضت ملی مسکن، بحث زنجیره تامین مصالح پر مصرفی همچون پکیج، شیرآلات و مصالحی است که در ساخت‌وساز به کار می‌رود و بازار نیز کشش عرضه آنها را دارد.

حیدری در پایان گفت: لیست محصولاتی که از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گواهینامه فنی دریافت کرده‌اند به شهرهای جدید ارایه خواهد شد. این اقدامات باعث کنترل مصرف انرژی و محیط زیست شده و ظرفیت تولید را تا حد زیادی افزایش می دهد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: