پایگاه خبری خانه فوتبال:

عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد افرادی که در طرح نهضت مسکن ملی ثبت‌نام می‌کنند لزوما حائز شرایط دریافت مسکن ملی نیستند و به‌زودی پایش آنها اعلام خواهد شد.او گفت بیش از ۲ میلیون نفر متقاضی مسکن ملی در کشور تاکنون ثبت نام کردند و پایش آنها به زودی آغاز می‌شود. متقاضی مسکن ملی در طرح جهش تولید حتی می تواند مجرد باشد.طرح مسکن ملی مردم را به خانه دار شدن امیدوار می کند.

ساخت نهضت ملی مسکن متری چند تمام می شود؟

اگرچه وزارت راه و شهرسازی همچنان بر ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با متری ۴.۵ میلیون تومان اصرار دارد اما بعضا زمزمه هایی مبنی بر احتمال افزایش رقم قراردادها به گوش می رسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، یکی از اصلی ترین تفاوت‌های نهضت ملی مسکن با مسکن مهر، در نحوه محاسبه هزینه ساخت آن است؛ در مسکن مهر همه چیز از قبل مشخص بود و با نرخ ثابتی پیمانکاران موظف به تکمیل واحدهای ساخته شده بودند.

اما در نهضت ملی مسکن به دلیل تورمی که در بخش ساخت و ساز و همچنین نهاده‌های ساختمانی وجود دارد، قرار نیست با نرخ ثابتی این پروژه‌ها به اتمام برسد بلکه قراردادها به نحوی است که بر اساس تعدیل‌های سه ماهه سازمان برنامه و بودجه، در پایان دوره ساخت، به رقم اولیه قرارداد اضافه می‌شود.

معاون وزیر راه: هزینه نهضت ملی مسکن متری ۶ میلیون است

در حال حاضر هزینه هر متر مربع ساخت و ساز بدون در نظر گرفتن تعدیل‌های اعلامی سازمان برنامه و بودجه، ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. هر چند که علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، رقم قراردادهای نهضت ملی مسکن را بر اساس نرخ تعدیل سه ماهه سوم ۱۴۰۰، متری ۶ میلیون تومان عنوان می‌کند.

با این حال تشکل‌های فنی مهندسی نسبت به نرخ‌های تعدیل اعلامی سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه سوم و چهارم ۱۴۰۰، انتقاد دارند و آن را در مواردی که افزایشی بوده، در مقایسه با نرخ تورم و افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، عملاً منفی می‌دانند و در مواردی هم عملاً نرخ تعدیل‌های جدید را کاهشی عنوان می‌کنند.

این در حالی است که گفته می‌شود ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های مسکن را زمین تشکیل می‌دهد که با حذف قیمت زمین در نهضت ملی مسکن و محاسبه آن به صورت اجاره ۹۹ ساله که در عمل، به معنی رایگان بودن زمین است، بخش مهمی از هزینه‌های ساخت و ساز کسر می‌شود.

اهدای مسکن ملی رایگان رئیسی به این خانوارها

درحالی «مسکن» به عنوان گران‌ترین خدمت سازمان بهزیستی به مددجویان محسوب می‌شود و این سازمان مطابق دستورالعمل‌های جاری، کمک هزینه تامین مسکن، تعمیر و اجاره می‌پردازد که در این میان ثبت نام در طرح «نهضت ملی مسکن» نیز برای مددجویان این نهاد روزنه امیدی ایجاد کرده برای خانه‌دار شدن؛ در همین راستا سوالاتی درباره تحویل منازل مسکن ملی،‌ میزان مبلغ پرداختی برای ثبت نام و ... ایجاد شده که به برخی از آنها پاسخ داده شده است.

«مسکن» یکی از نیازهای اساسی هر خانواده‌ای در جوامع تلقی می‌شود و به طور خاص در جامعه هدف سازمان بهزیستی نیز هستند افرادی همچون زنان سرپرست خانوار، خانوارهای دارای ایتام،‌ معلولین سـرپرست خانوار و... که در تأمین مسکن نسبت به سایر اقشار ناتوان‌تر و یا نیازمند حمایت هستند.

اما از آنجایی که به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، امروز موضوع تامین مسکن در کنار معیشت و اشتغال یکی از سه راهبرد اصلی و اساسی است که به عنوان زیرساخت خانواده مطرح می‌شود، در این راستا معاونت مشارکت‌های مردمی سازمان مذکور در حوزه مسکن نیز وظایفی برعهده دارد.

پرداخت کمک هزینه احداث و خرید مسکن به مددجویان دارای پروانه ساختمانی و یا سند مالکیت، کمک به تامین مسـکن معلولین سـرپرست خانوار دارای شدت معلولیت خیلی شدید و شدید و زنان سرپرست خانوار جزء سه دهک آخر درآمدی با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، کمک به تامین مسـکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول با مشارکت بنیاد مستضـعفان، بنیاد مسـکن، سـتاد اجرایی فرمان حضرت امام و سازمان ملی زمین و مسکن، کمک به تامین مسکن خانوارهای روستایی تحت پوشش با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمک به تامین مسکن خانوار دارای ایتام با مشارکت بنیاد مسکن، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه از جمله مسئولیت‌های مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در حوزه مسکن به شمار می‌رود.

در این راستا سازمان بهزیستی کشور به سوالات متداولی درخصوص تسهیلات خرید، ساخت یا تعمیر مسکن، مناسب‌سازی مسکن، ثبت‌نام نهضت ملی تامین مسکن و... پاسخ داده است که در ادامه برخی از آنها را می‌خوانید:

آیا سازمان بهزیستی مسکن رایگان در اختیار مددجویان قرار می‌دهد؟

خیر، سازمان بهزیستی مطابق دستورالعمل‌های جاری، کمک هزینه تامین مسکن، تعمیر و اجاره می‌پردازد.

آیا برای خرید، ساخت یا تعمیر مسکن تسهیلات خاصی به مددجویان پرداخت می‌شود؟

بلی، مطابق با دستورالعمل سال ۱۴۰۰ تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت، خرید و مبلغ  ۲۰۰ میلیون ریال جهت تعمیر پس از ارائه مستندات مربوطه به مددجویان حائز شرایط پرداخت می‌شود.

سقف پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی مسکن چه میزان است؟

در حیطه اختیارات معاونت توانبخشی است.

آیا برای رهن ملک سازمان بهزیستی نیز مساعدت می‌کند؟

خیر اما کمک بلاعوض مطابق با دستورالعمل سال ۱۴۰۰ تا سقف ۲۰۰میلیون ریال کمک بلاعوض به مددجویان مستاجر حائز شرایط (مطابق دستورالعمل‌های مربوطه) پس از ارائه مستندات مربوطه به عنوان کمک هزینه ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.

تعامل سازمان بهزیستی با سایر دستگاه‌ها برای ساخت و ساز مسکن به چه نحوی است؟

از طرق مختلفی همچون استفاده از قانون بودجه و پیگیری و مطالبه‌گری از وزارتخانه‌های مرتبط و عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک با نهادهای همکار جهت پرداخت کمک بلاعوض مسکن

آیا هزینه انشعابات آب، برق و گاز برای مددجویان سازمان رایگان است؟

مددجویان تحت پوشش برای یک مرتبه از پرداخت بخشی از هزینه انشعابات آب، فاضلاب، برق و گاز مطابق تعرفه‌های دستگاه مربوطه معاف هستند.

آیا صدور پروانه و یا پایان کار ساختمان از سوی شهرداری برای مددجویان تحت پوشش رایگان است؟

مددجویان تحت پوشش برای یک مرتبه و یک واحد مسکونی از پرداخت بخشی از هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی مطابق تعرفه‌های دستگاه مربوطه معاف هستند (مطابق با قوانین بودجه سال).

آیا مددجویان از پروژه‌ها و خانه‌های سایر دستگاه‌های متولی از جمله راه و شهرسازی و یا بنیاد مسکن می‌توانند استفاده کنند؟

بلی البته با توجه به رعایت شرایط مندرج در بخشنامه‌های دستگاه‌های متولی

آیا برای ثبت نام نهضت ملی تامین مسکن مددجو باید مبلغی پرداخت کند؟

بله، این موضوع در تشخیص صلاحیت سازمان بهزیستی نیست و شرایط و مبالغ می‌بایست تابع قوانین طرح باشد مگر در شرایطی که تفاهم خاصی فی مابین سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی منعقد شود.

آیا امکان پرداخت اقساطی مبلغ اولیه برای مددجویان تحت پوشش این سازمان که در نهضت ملی تامین مسکن ثبت‌نام کرده‌اند وجود دارد؟

باتوجه به اینکه پروژه‌هایی که توسط اداره راه و شهرسازی ساخته می‌شود دارای قرارداد میان مددجو، پیمانکار و اداره راه و شهرسازی است لذا براساس زمان‌بندی پرداخت سهم آورده توسط مددجو در قرارداد فی مابین مددجو و راه و شهرسازی معمولا تهیه می‌شود.

تحویل منازل مسکن ملی که به صورت اینترنتی توسط مددجو ثبت‌نام شده، چقدر زمان می‌برد؟

بدیهی است زمان تحویل هر پروژه بر عهده دستگاه متوسلی ساخت آن بوده و می‌بایست توسط متقاضی پروژه از دستگاه مربوطه پیگیری شود.  

پس از تحویل منازل، مبلغ و میزان اقساط ماهیانه‌ای که باید مددجو پرداخت کند چگونه است؟

میزان و چگونگی پرداخت اقساط تسهیلات ساخت تابع شرایط و قوانین بانک عامل است.

آیا مددجویانی که دارای خانه ورثه‌ای هستند هم می‌توانند در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنند؟

احراز شرایط عدم سابقه مسکن و سبز بودن فرم ج بر عهده اداره راه و شهر سازی است.

آیا امکان فروش واحدهای تحویلی توسط سازمان بهزیستی وجود دارد؟

بهزیستی متولی تحویل واحد مسکونی نیست، در این خصوص مددجویان باید مطابق با تعهدات محضری خود در قبال دریافت کمک بلاعوض مسکن از سازمان عمل کنند.

آیا واحدهای تحویلی از سوی سازمان بهزیستی با امکانات کامل چون پکیج، کابینت و ... است؟

هیچگونه واحدی از سوی بهزیستی به مددجو تحویل نمی‌شود و بدیهی است در خصوص امکانات هر واحد و پروژه باید مطابق قرارداد میان مددجو و دستگاه متولی ساخت واحد اقدام شود.

درصورت عدم پرداخت به موقع اقساط مسکن، واحد تحویلی مصادره می‌شود؟

عدم پرداخت به موقع اقساط بانکی تابع شرایط و قوانین بانکی است.

منبع: ایسنا

مسکن ملی/ خبرمهم درباره اعطای وام ۷۰۰ میلیون تومانی

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که وام ۷۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن هنوز تصویب نشده است گفت برطبق برنامه ریزی انجام شده به صورت ماهانه تعدادی از واحدهای این طرح را تحویل خواهیم داد

وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که وام ۷۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن هنوز تصویب نشده است گفت برطبق برنامه ریزی انجام شده به صورت ماهانه تعدادی از واحدهای این طرح را تحویل خواهیم داد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه تجلیل از دست اندرکاران پروازهای حج امسال در پاسخ به پرسشی درباره وام ۷۰۰ میلیونی نهضت ملی مسکن گفت این وام هنوز در شورای پول و اعتبار تصویب نشده است.

وی در خصوص افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن افزود: شهریور ماه ۱۰۰ هزار واحد را تحویل می دهیم و بر اساس برنامه به صورت ماهانه تعدادی از واحدهای این طرح را تحویل خواهیم داد.

قاسمی همچنین با تاکید بر این که فروش بلیت پروازهای اربعین به صورت چارتری ممنوع است گفت: قیمت این پروازها مشخص است و کسی اجازه گرانفروشی در این پروازها را ندارد.

وزیر تاکید کرد با چند ایرلاین که اقدام به گران فروشی بلیت کرده بودند برخورد شده و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده اند/مه شو

معاون وزیر راه و شهرسازی از ساخت ۵۶۷ هزار واحد مسکن در کشور خبر داد و گفت: پیشنهاد کاهش سود تسهیلات نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده مطرح شده است.

محمود محمودزاده با یادآوری این‌که تاکنون ۵.۶ میلیون نفر در  ۷ فاز اعلام شده در طرح‌های حمایتی دولت ثبت نام کرده‌اند، اظهار کرد: ۹۰ درصد ثبت نام کنندگان، پالایش شده‌اند و اطلاع‌رسانی نیز توسط ادارات کل استان و شهرهای جدید برای طی مراحل مورد نیاز در تشکیل و تکمیل پرونده انجام شده است.

وی افزود: عمده ۱۰ درصد باقیمانده نیز شامل دو گروه می‌شوند که یا ثبت نامی‌های جدید و از ۱۵ تیرماه به بعد هستند یا خانواده‌های دارای بیش از ۳ فرزند هستند که مشمول قانون حمایت جمعیت می‌شوند و پالایش آن‌ها نیز در حال انجام است.

وی با بیان این که حدود ۵۶۷ هزار واحد در حوزه مسکن شهری در حال ساخت است که حدود ۵۰ هزار واحد آن بافت فرسوده است، تصریح کرد:  ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۳۳۳ هزار واحد نیز خودمالک است، بیش از ۴۰۰ هزار واحد نیز در مراحل شروع یعنی خاک‌برداری و فونداسیون قرار دارند که مجموع آن‌ها یک و نیم میلیون واحد می‌شود. از ۴ میلیون واحد مورد تعهد ۳.۲  میلیون، مسکن شهری و مابقی آن مسکن روستایی است و برای مسکن شهری یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد زمین مسکونی تامین شده است.

وی افزود: یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد هم اراضی برای الحاق به محدوده یا شهرک و ... در مراحل بررسی کاربری در استان‌هاست که مجموع آن‌ها ۲.۹ میلیون استعداد تامین واحد دارد و بیش از ۹۰ درصد اراضی ۴ساله تاکنون تامین شده است.

مسکن ملی/ توسعه فیزیکی شهرها مناسب نیست

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره شهرک‌سازی و مزایای آن در طرح نهضت ملی مسکن و در مواقعی که توسعه فیزیکی شهرها مناسب نیست، توضیح داد: سیاست ایجاد شهرک‌های جدید با دستورالعملی که در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شد، بستر جدیدی را برای تسهیل ایجاد شهرک‌های جدید  توسط بخش خصوصی و بخش دولتی فراهم کرد.

محمودزاده  بیان کرد: برای بیش از ۴۰ شهرک مطالعات اولیه در سطح استان‌ها انجام شده و برای برخی، مصوبات اولیه و برای ۹ شهرک هم مصوبات نهایی شورای عالی مسکن دریافت شده که به عنوان فرصت‌های جدید توسعه شهری در طرح نهضت ملی مسکن محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور باید کل زمین مورد نیاز برای ۴ میلیون واحد مسکونی تا مرداد ماه تامین شود، یعنی تا انتهای مرداد باید زمین یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد تعیین تکلیف شود و اگر این اتفاق رخ دهد ثبت نام جدید هم برای طرح نهضت ملی مسکن خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اهمیت کیفیت واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن از امضای تفامنامه‌ای کلی با یک شرکت بیمه برای تضمین کیفیت ساختمان‌ها خبر داد و با اشاره به این‌که طبق مصوبه شورای عالی مسکن که در حال اجراست، تمام ساکنین بافت‌های فرسوده کشور می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند که این تسهیلات برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان به مدت ۲۰ سال و بدون نیاز به خرید اوراق و سپرده‌گذاری است.

محمودزاده افزود: پیشنهاد کاهش سود تسهیلات نیز مطرح شده که در صورت تصویب می‌تواند برای افزایش تعداد ساخت‌وسازها در بافت فرسوده کمک کند.

وی با اشاره به این‌که در حوزه صنعتی سازی هم برای افزایش رغبت سازنده‌ها، سقف تسهیلات با تصویب شورای عالی مسکن تا ۲۰ درصد اضافه شد، اظهار کرد: این یک عدد قابل ملاحظه‌ای است و با تفاهمی که با بانک مرکزی در حال انجام دست بیشترین حجم پرداخت در بخش اول خواهد بود که به نفع پروژه‌های صنعتی سازی است.

وی اضافه کرد: برخی تکنولوژی‌های صنعتی دارای مجوز، از نظر قیمت تمام شده قابل رقابت نیستند و چون جامعه هدف ما آورده محدودی دارند، ما باید از بین تمام تکنیک‌های صنعتی گروهی را انتخاب کنیم که مزایای قیمت تمام شده و کیفیت و سرعت را باهم داشته‌باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که از دیماه سال گذشته تا امروز  ۳۳۳ هزار مالک در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام و تقاضای تسهیلات کرده‌اند، گفت: در سنوات گذشته به طور متوسط حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار واحد در سال‌های عادی پروانه صادر می‌شده اما طی چند ماه اخیر و در این پروسه، برای ۴۸ هزار واحد در شهر تهران تا کنون برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که حدود ۱۰درصد آن‌ها تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

محمودزاده ادامه داد: همچنین تفاهمی بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران برای ساخت وساز ۱۸۰ هزار واحد مشارکتی در بافت‌های فرسوده شهر تهران منعقد شده و تا امروز نیز  ۱۲۰ هزار واحد وارد فاز اجرایی شده‌اند که اتفاق بزرگی است و اینکه در یک سال ساخت و ساز بیش‌از ۲۳۰ هزار واحد انجام شود، رکورد بزرگی به شمار آمده و حتما در بازار مسکن تهران طی نیمه دوم سال تاثیر خواهد گذاشت.در این خصوص برای ۳۰۰ هزار واحد تسهیلات در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به این‌که یکی از راهبردهای وزارت راه و شهرسازی ساخت و ساز ۸۰۰ هزار واحد برای دهک‌های اول تا سوم با حداکثر حمایت دولت و تسهیلات ۵ درصدی است، افزود: راهبرد بعدی ساخت مسکن برای گروه‌های متوسط در حد استطاعت و با کمک نسبی دولت، راهبرد دیگر مسکن روستایی و راهبرد آخر نیز جاره‌داری حرفه‌ای است که این بسته در مجموع می‌تواند تاثیر قابل توجهی برای ایجاد تعادل بازار مسکن کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد: دستورالعملی به تمام مدیران کل استان‌ها برای افزایش کیفیت ابلاغ شده که در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت اولویت واگذاری زمین به شکل گروهی و یا فردی است و در شهرهایی مثل یزد و طبس این سیاست انجام شده و حتی در بسیاری از شهرها خانه‌ها به صورت ویلایی ساخته شده است.

وی افزود: در ۴ الی ۵ استان نیاز ۴ ساله تامین شده مثل سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و در برخی استان‌ها مثل استان‌های شمالی و برخی استان‌های غربی کوهستانی مشکل تامین زمین وجود دارد که هرچند در شرایط فعلی زمین بیش از ثبت نام شده‌ها تامین شده اما با توجه به دستور رئیس جمهور تا پایان مرداد ماه تامین زمین ۴ ساله به اتمام خواهد رسید.

محمودزاده درباره رعایت معماری ایرانی_اسلامی در طرح نهضت ملی مسکن گفت: با توجه به تاکید قانون جهش تولید مسکن بر اجرای معماری ایرانی_اسلامی وزارت راه و شهرسازی کارگروهی متشکل از نهادهای دولتی و دانشگاهی و صاحب نظران هر استان تشکیل داد تا طرح نهضت ملی مسکن در هر شهر و استانی مبتنی بر معماری بومی آن شهر و استان اجرا شود.

وی تاکید کرد: این کارگروه تمام طرح‌های معماری و تفکیکی پروژه‌ها را کنترل و تصویب می‌کنند اما مسولیت نظارت در نهایت بر عهده شورای مسکن استان می‌تواند باشد.

تحویل ۱۰۰ هزار واحد مسکن ملی تا پایان شهریور ماه

محمودزاده با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور ماه اولین واحدهای طرح نهصت ملی مسکن تحویل داده شود، گفت: پیش‌بینی اولیه این است که حدود ۱۰۰ هزار واحد از استان‌های مختلف به عنوان اولین بخش به افرادی که زودتر در طرح شرکت کرده و آورده اولیه خود را واریز کرده اند، تحویل داده شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره مبلغ آورده طرح نهضت ملی مسکن و قیمت تمام شده گفت: مبلغ آورده برای هر دهک متفاوت است، دهک‌های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده و حدود ۸۰۰ هزار خانوار حدود ۸۰ درصد قیمت ساخت از طریق تسهیلات ساخت پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: برای دهک‌های متوسط حدود ۵۵ درصد هزینه‌ تمام شده از طریق تسهیلات انجام می‌شود.

دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجاند. استقبال حدود ۵.۴ میلیون نفر در ۱۷ استان و ۱۶۳ شهر برای نام نویسی در طرح نهضت ملی مسکن و تایید ۳.۶ میلیون نفر از آنها نشان می دهد دولت عزم جدی در این زمینه دارد هرچند در این راه کار سختی در پیش دارد. در واقع دولت سعی دارد با اجرای این طرح مشکلات عرضه و تقاضا در بازار مسکن را مرتفع کند. به عقیده کارشناسان حوزه مسکن در صورت اجرای مناسب این طرح، نتایج مثبت آن در دوره بلندمدت بروز و ظهور می کند.  

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: