پایگاه خبری خانه فوتبال:

تصمیم جدید در پرداخت یارانه و کالابرگ. یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

 معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از توزیع ۲ هزار و ۱۵۰ کارت خرید ۳ میلیون تومانی خبر داد.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت یارانه نقدی معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

افزایش ۴۰ درصدی یارانه معیشتی این دهک‌ها

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که توسط رئیس‌جمهوری به مجلس ارائه شده است، به دریافتی مستمری بگیران توجه ویژه‌ای نشده و این میزان مناسب وضعیت مستمری بگیران نیست.

بر اساس این گزارش عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ کشور گفت: دریافتی معلولان و دیگر مستمری بگیران دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد در لایحه بودجه سال آینده ۳۸ درصد افزایش یافته است.

علی بابایی کارنامی با اشاره به برخی ایرادهای این لایحه افزود: از ایرادها، یکی کاهش نمودارهای پشتیبانی از گروه معلولان و دیگر مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد است. به ویژه در تبصره‌های ۱۴ و ۱۶ و دیگر تبصره‌ها، آن کمک‌هایی که باید و شاید، درخور معلولان و دیگر مستمری بگیران گرامی باشد؛ در لایحه بودجه دیده نمی‌شود.

وی گفت: با کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیون‌های وابسته مجلس در حال گفت‌وگو و چانه زنی هستیم تا بتوانیم درصد کمک‌ها به مستمری بگیران در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور را افزایش دهیم.

خبر مهم درباره یارانه نقدی بهمن ماه

به گفته سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه، یارانه بگیران از فروشگاه هایی که در طرح کالابرگ شرکت کردند، می‌توانند نسبت به خرید ۱۰ قلم کالای اساسی اقدام کنند، درغیراین صورت همانند دیگر یارانه بگیران، یارانه مرحله یکصد و چهل و چهارمین در ۲۰ بهمن به حساب آنها واریز خواهد شد.

به گفته سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه، یارانه بگیران از فروشگاه هایی که در طرح کالابرگ شرکت کردند، می‌توانند نسبت به خرید ۱۰ قلم کالای اساسی اقدام کنند، درغیراین صورت همانند دیگر یارانه بگیران، یارانه مرحله یکصد و چهل و چهارمین در ۲۰ بهمن به حساب آنها واریز خواهد شد.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: بنابر اعلام وزارت رفاه توزیع کالابرگ در دیگر استان ها تنها منوط به موفقیت در اجرای طرح آزمایشی است.

طیبه حسینی از توزیع طرح آزمایشی کالابرگ‌ خبر داد و گفت: هفته گذشته وزارت رفاه در استان هرمزگان به صورت آزمایشی توزیع کالابرگ را برای تمامی یارانه بگیران که شماره حساب یارانه آنها مربوط به استان هرمزگان است، آغاز کرده است.

به گفته او، یارانه بگیران از فروشگاه هایی که در این طرح شرکت کردند، می‌توانند نسبت به خرید ۱۰ قلم کالای اساسی اقدام کنند، درغیراین صورت همانند دیگر یارانه بگیران، یارانه مرحله یکصد و چهل و چهارمین  در ۲۰ بهمن به حساب آنها واریز می شود.

حسینی اضافه کرد: بنابر اعلام وزارت رفاه، استمرار توزیع کالابرگ در دیگر استان ها منوط به موفقیت طرح آزمایشی در استان هرمزگان است.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه با بیان اینکه دریافت کالابرگ برای یارانه بگیران اختیاری است، گفت: افراد از طریق کارت یارانه می‌توانند اقدام به خرید کالای اساسی کنند و مابقی یارانه خود را به صورت نقدی از موجودی کارت برداشت کنند. چنانچه افراد اقدام به دریافت کالای اساسی نکنند، یارانه نقدی را کماکان دریافت می کنند.

او بیان کرد: کلیه پیامک هایی که برای افراد مبنی بر قطع یارانه نقدی یا رویت دهک‌بندی ارسال می شود، کلاهبرداری و به قصد خالی کردن حساب یارانه بگیران است چرا که سازمان هدفمندی هیچ گونه پیامکی ارسال نمی کند./جی پلاس

افزایش رقم یارانه نقدی در سال 1402

بر اساس نسخه مقدماتی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، ماهیانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای یک سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها لحاظ شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، منابع یارانه نقدی در بودجه سال آینده به 360 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس ماهیانه رقمی نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان میان یارانه بگیران توزیع خواهد شد.

این در حالی است که در سال 1401 میزان  پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از 300 و 400 هزار تومانی)  حدود 27 هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود 325 هزار میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس رقم پرداخت ماهیانه یارانه نقدی حدود 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که معادل رشد بیش از 10 درصدی کل منابع مربوط به پرداخت یارانه نقدی است.

در سال 1401 یارانه نقدی در قالب جدول ذیل تبصره 14 گنجانده شده بود که در لایحه سال بعد عملا این جدول حذف شده و در سرفصل‌های مربوط به درآمدهای نفت و فرآوردها نفت و گاز گنجانده شده است.

لازم به ذکر است که دولت در حال برنامه‌ریزی برای ارائه کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی است تا خانوارهایی که تمایل دارند به جای دریافت یارانه نقدی، کالاهای اساسی را از محل این اعتبار خریداری کنند./ منبع: تسنیم

«جاماندگان» برای دریافت یارانه نقدی به کجا مراجعه کنند؟

کسانی که تحت هر شرایطی یارانه خود را دریافت نکردند یا استحقاق دریافت یارانه دارند، می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و ثبت نام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، صولت مرتضوی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- صبح امروز در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در بخشی از سخنان خود خبری نیز برای جاماندگان یارانه نقدی داشت. مرتضوی خبر داد که کسانی که تحت هر شرایطی یارانه خود را دریافت نکردند یا استحقاق دریافت یارانه دارند، می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و ثبت نام کنند.

وزیر کار در ارتباط با آخرین وضعیت طرح کالابرگ الکترونیکی که هم‌اکنون به صورت آزمایشی در استان هرمزگان به اجرا درآمده است، نیز اعلام کرد که سامانه  کالابرگ در چند شهرستان آزمایشی اجرا شد و در گستره استانی آمادگی وجود دارد. در استان هرمزگان به دو صورت اختیاری نقدی یا کالای پروتئینی طراحی شده است که شهروندان می‌توانند دریافت کنند. حدود ۱۱ قلم پیش‌بینی شده اما انتخاب این ۱۱ قلم هم اختیاری است. فردی شاید بخواهد یک ماه را کامل برنج خرید کند یا یک ماه فقط پروتئین خرید کند.

نحوه اعتراض جاماندگان یارانه نقدی چگونه است؟

16 آذرماه امسال بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه جاماندگان یارانه می‌توانند با مراجعه به سایت معرفی‌شده اقدام به اعتراض برای دریافت یارانه کنند. در همین ارتباط، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرد سه میلیون نفر از کسانی که پیش از این یارانه‌شان حذف شده بود و در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند، به طور مجدد مشمول دریافت یارانه شده و یارانه 300 و 400 هزار تومانی واریز خواهد شد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: کل افراد محذوف اردیبهشت ۱۴۰۱، پنج میلیون و ۹۳۰ هزار نفر بودند که از این تعداد چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد سه میلیون نفر در دهک‌های درآمدی ١ـ٩ شناخته شدند و به طور مجدد یارانه آنها برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.

در همین زمینه، حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه نیز خبر داده بود که با توجه به آنکه دهک‌بندی خانوار توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام شده است؛ بنابراین مسئولان این وزارتخانه در جریان موضوع هستند. وی ادامه داد: افرادی که به دهک اعلامی اعتراض دارند، همچنان می‌توانند از طریق سایت وزارت رفاه درخواست بازبینی و بررسی دهند، چنانچه جز دهک یک تا ۹ قرار گیرند، مشمول یارانه می‌شوند.

یارانه نقدی حذف شد؟

اجرای برنامه پرداخت یارانه نقدی از ابتدای سال ۱۴۰۱ با، اما و اگر‌هایی روبرو بود. از جمله این موارد توقف پرداخت یارانه نقدی و جایگزینی آن با توزیع کالابرگ الکترونیکی بود.

 دریافت کالابرگ به زودی آغاز خواهد شد. برای دریافت کالابرگ باید در سامانه معرفی شده ثبت‌نام کنید.شبکه‌ای تحت عنوان سامانه ملی اعتبار برای کالابرگ الکترونیکی ایجاد شده است که در حال حاضر به‌صورت نمونه در برخی استان‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است.

دولت سیزدهم سرانجام به تمامی شایعات که از اول هیچ مبنای رسمی نداشتند، پایان داد و اعلام کرد که کالابرگ الکترونیک به طور قطعی پس از گذراندن مراحل آزمایشی در سه استان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در کشور عملیاتی خواهد شد.

بر پایه اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه قطع شود.

طبق گفته‌های سید صولت مرتضوی، مردم می‌توانند به صورت اختیاری کالابرگ الکترونیک را انتخاب کنند و در غیر این صورت یارانه نقدی را دریافت می‌کنند.

اظهارات مرتضوی، مؤید این مسأله است؛ کسانی که نیاز به خرید اقلام دارند می‌توانند برای تهیه ۱۱ قلم از این اجناس از طریق شبکه اعتباری پشتیبان اقدام کنند، اما اگر از کالابرگ استفاده نکردند در همان زمانی که مردم یارانه نقدی دریافت می‌کنند، امکان برداشت دارند.

مرتضوی این را هم گفته که این میزان مبلغ یارانه زودتر از یارانه نقدی در حسابی موسوم به پشتیبان واریز خواهد شد.

واریز میزان اعتبار یارانه‌ای در قالب «سامانه ملی اعتبار»

بنابر گفته‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این میزان اعتبار یارانه‌ای در قالب «سامانه ملی اعتبار» واریز می‌شود؛ مسأله‌ای که مرتضوی از آن به عنوان حساب پشتیبان نام برده است.

وی در توضیح اختیاری بودن کالابرگ گفته که اگر افراد تحت هر شرایطی تشخیص دادند نیاز به پول‌شان دارند، نیاز نیست از این طریق خرید کنند و اگر پول را برای کار دیگر می‌خواهند، در زمان مقرر که یارانه‌ها به حساب همه مردم واریز می‌شود، می‌توانند یارانه نقدی خود را بردارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فعلاً مرحله آزمایشی کالابرگ الکترونیک در سه استان اجرا می‌شود گفته، اینکه در کدام استان‌ها این طرح اجرایی می‌شود بعداً اعلام خواهد شد. چند شهرستان را برای نمونه انجام داده‌ایم که موفقیت‌آمیز بوده است. مرحله استانی را انجام می‌دهیم و بعد از مرحله استانی، ارزیابی و تصمیم‌گیری خواهیم کرد و همکاران در حال آماده کردن زیرساخت‌ها هستند.

پیش از این نیز سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره طرح کالابرگ الکترونیک اعلام کرده بود: دولت مشکلی در زمینه تأمین مالی این طرح ندارد و با توجه به اینکه جمعیت زیادی از کشور را دربرمی‌گیرد، دولت باید از نظر زیرساخت فنی مطمئن می‌شد؛ تغییر مدیریت در وزارت کار باعث تأخیر در اجرای این پروژه شد، ولی وزارت کار اجرای آزمایشی دیگری را در یکی از استان‌های جنوبی در برنامه دارد و گفتند بعد از این اجرا، برای اجرا در سراسر کشور اقدام خواهیم کرد. این دوره آزمایشی حداکثر تا یک ماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن، نتیجه اعلام خواهد شد.

سازمان هدفمندسازی، مسئول تأمین منابع طرح کالابرگ الکترونیک

در همین باره طبق گفته سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، این سازمان مسئولیت تأمین منابع طرح کالابرگ الکترونیک را با توجه به منابع تبصره ۱۴ به عهده دارد.

طیبه حسینی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم درباره شارژ اعتبارات مربوط به طرح کالابرگ گفته است که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مسئولیت تأمین منابع طرح کالابرگ الکترونیک را با توجه به منابع تبصره ۱۴ و سایر منابع برعهده دارد. با توجه به اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت مکلف به پرداخت یارانه از طریق کالابرگ الکترونیک است، باید در جهت اجرای قانون پیش رفت و در حال حاضر اجرای آزمایشی این طرح توسط وزارت رفاه پیگیری می‌شود.

علاوه بر این، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز اطلاعات جدیدی از طرح دولت ارائه داده است که با طرح اولیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همخوانی دارد.

به گفته سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه قطع شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: