پایگاه خبری خانه فوتبال:

مرحله جدید فروش فوق العاده ایران خودرو در دی ماه آغاز شد.فروش فوق العاده ایران خودرو دارای شرایط خاصی است.فروش فوق العاده ایران خودرو از طریق سامانه اختصاصی ایران خودرو صورت خواهدگرفت. فروش فوق العاده ایران خودرو با خودروهای محبوب انجام می شود. اما تارا محصول مشهور شرکت ایران خودرو بدون قرعه کشی فروخته خواهد شد.​

ثبت نام در حراج ایران خودرو تا 24 دی ماه

فروش فوق العاده ایران خودرو از 18 دی ماه آغاز شد و تا 24 دی ماه ادامه دارد. فروشی که در آن چهار خودروی پرطرفدار عرضه می‌شود. اما قیمت کارخانه و بازار آزاد این خودروها چقدر است؟

 طرح فروش فوق العاده ایران خودرو شامل چهار خودروی سورن پلاس دوگانه‌سوز، پارس سال سفارشی (ELX)، پارس سال سفارش با موتور XU۷P و رانا پلاس است.

حراج 200 میلیونی خودروهای ایران خودرو

متقاضیان می توانند با ثبت‌نام و تکمیل فرآیند خرید خودرو در طرح مذکور شرکت کنند.

در طرح فروش فوق‌ العاده ایران خودرو قیمت سورن پلاس 281 میلیون تومان است. این در حالی است که قیمت بازار آزاد سورن پلاس، 18 دی ماه 486 میلیون تومان اعلام شده است.

این به آن معناست که قیمت بازار آزاد و کارخانه سورن پلاس، 205 میلیون تومان است و برندگان این خودرو می‌توانند از سود یا وام بلاعوض 205 میلیونی ایران خودرو برخوردار شوند.

قیمت پژو پارس سال هم 209 میلیون تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت کارخانه پژو پارس 480 میلیون است؛ یعنی اختلاف بازار آزاد و کارخانه این خودرو 271 میلیون تومان است. حتی بیشتر از دو برابر!

قیمت رانا پلاس هم در طرح جدید فروش فوق العاده ایران خودرو در حالی 215 میلیون تومان اعلام شده که قیمت بازار آزاد رانا 435 میلیون تومان است. اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد این خودرو هم دقیقا دو برابر است و اختلاف 220 میلیونی دارند. بر این اساس افرادی که بتوانند در این طرح، رانا پلاس برنده شوند، میتوانند از سود 220 میلیون تومانی برخوردار شوند چراکه اختلاف قیمت رانا پلاس در بازار آزاد دو برابر قیمت آن در کارخانه است.

چه کسانی می‌توانند خودروی یارانه‌ای از ایران خودرو بخرند؟

در طرح فروش فوق‌ العاده ایران خودرو سه گروه می‌توانند شرکت کنند؛ یکی مادران دارای دو فرزند و بیشتر، دوم مالکان خودروهای فرسوده و سوم مردم عادی.

البته این خبر در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که فقط مادران دارای دو فرزند و مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند در طرح پش فروش و فروش فوق‌ العاده ایران خودرو شرکت کنند و مردم عادی باید خودروی خود را از بورس کالا بخرند.

قیمت‌های اعلام شده خودرو قطعی است، زمان تحویل این خودروها سه ماهه است و برندگان، فروردین سال 1402 می‌توانند خودروی جدید خود را دریافت کنند.

مدت زمان فروش فوق العاده ایران خودرو

فروش فوق العاده ایران خودرو از 18 دی ماه آغاز شده و تا پایان ساعت اداری روز شنبه 24 دی ماه تمدید شد. متقاضیان می‌توانند در این بازه زمانی به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. البته از تاریخ 18 دی ماه تاکنون سایت ایران خودرو دچار اختلال است و بسیاری هنوز نتوانسته‌اند وارد سایت شوند و ثبت نام کنند.

ایران خودرو

فروش فوق‌العاده ایران خودرو

نگونه که در بخشنامه این خودروساز اعلام شده است، زمان تحویل سورن پلاس و پارس ۹۰ روزه است و خودروهای ثبت‌نامی ظرف سه ماه یعنی تا اسفند ۱۴۰۱ تحویل مردم داده می‌‌شود.

متقاضیان شرکت در طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو برای ثبت‌نام باید به سامانه esale.ikco.ir مراجعه کنند.

نکته مهمی که در طرح جدید ایران خودرو وجود دارد این است که همه افراد نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند. تنها دو گروه می‌توانند در فروش فوق‌العاده ۲۶ آذر حاضر شوند، یکی مادران دارای دو فرزند و بیشتر و دیگری مالکان خودروهای فرسوده. البته ایران خودرو هنوز شرایط احراز مالکان خودروهای فرسوده را اعلام نکرده است.

زمان قرعه‌کشی ایران خودرو

ثبت‌نام فروش فوق‌العاده ایران خودرو از ۲۶ تا ۲۸ آذرماه ادامه دارد. قرعه‌کشی این طرح روز چهارشنبه یعنی ۳۰ آذرماه از طریق قرعه‌کشی با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی  برگزار می‌شود.احتمالا اسامی برندگان همان روز یا ظرف یک روز آینده اعلام می‌شود./ تجارت نیوز

متقاضیان از 18 دی به مدت سه روز فرصت خواهند داشت با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو به نشانی esale.ikco.ir نسبت به ثبت‌ درخواست خود اقدام کنند. مادرانی که در طرح‌های سابق موفق به واریز وجه نشده‌اند نیز می‌توانند در طرح جاری ایران‌خودرو ثبت‌نام کنند.

سود ۱۱۰ میلیونی برای برندگان قرعه کشی!

طبق قانون موردنظر، ۱۰درصد از فروش خودروسازان باید به خروج و جایگزینی مدل‌های فرسوده اختصاص پیدا کند و بر این اساس، مالکان این خودروها از شانس بالاتری نسبت به مشتریان برخوردار هستند. این در حالی است که با توجه به قوانین مربوط به اسقاط، این طرح برای بسیاری از مالکان خودروهای فرسوده از جذابیت لازم برخوردار نیست و در عوض، واسطه‌گران و دلالان را جذب کرده است.

متقاضیان شرکت در طرح اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده، در صورت برنده شدن در قرعه‌کشی، باید ظرف مدتی معین نسبت به از رده خارج کردن خودروی خود اقدام کنند. در واقع تحویل خودروی ثبت‌نامی به آنهایی که در طرح موردنظر برنده شده‌اند، منوط به ارائه گواهی اسقاط است و در غیر این صورت، خودرویی تحویل نخواهد شد. تا این‌جای کار روالی طبیعی به حساب می‌آید، منتها مساله اینجاست که در ازای اسقاط خودروی فرسوده، پولی به مالکان آنها پرداخت نخواهد شد.

به عبارت بهتر، مالکان خودروی فرسوده در عوض امتیازی که نصیب آنها شده (افزایش شانس برنده شدن در قرعه‌کشی)، عملا خودروی خود را باید رایگان در اختیار مراکز اسقاط قرار دهند. این در حالی است که آنها برای پرداخت پول خودروی ثبت‌نامی، روی فروش خودروی فرسوده خود حساب باز کرده‌اند و وقتی قرار نباشد از این بابت پولی دریافت نکنند، خیلی‌ها انگیزه لازم را برای شرکت در این طرح نخواهند داشت. هرچند با در نظر گرفتن اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروی نو و قیمت پایین خودروی فرسوده، برنده شدن در این طرح باز هم به نفع مشتریان است، اما این موضوع به اندازه کافی برای مصرف‌کنندگان واقعی که با کمبود نقدینگی مواجه‌اند و نمی‌خواهند خودروی فرسوده‌شان را رایگان اسقاط کنند، جذابیت کافی ندارد.

از آن سو اما طرح خودروهای فرسوده برای واسطه‌گران و دلالان جذاب است، زیرا با وجود اینکه بابت اسقاط خودروی فرسوده پولی در کار نیست، باز هم به دلیل وجود اختلاف قیمت کارخانه و بازار خوردوی نو، طرح موردنظر جذابیت لازم را برای آنها دارد. از همین رو هیچ بعید نیست بخشی از ثبت‌نام‌های طرح اسقاط، به واسطه اجاره کارت ملی مالکان خودروهای فرسوده انجام شده باشد. به عنوان مثال، اگر قیمت یک پژو آر دی فرسوده را ۴۰میلیون تومان در نظر بگیریم، مالک این خودرو اگر در طرح اسقاط برنده پژوپارس شود، عملا از ناحیه اختلاف قیمت کارخانه و بازار این خودرو حدود ۱۵۰میلیون تومان سود خواهد کرد. با کسر ۴۰میلیون تومان ارزش خودرو که نصیب وی نمی‌شود، فرد برنده باز هم ۱۱۰میلیون تومان سود خواهد کرد. با این حساب، طرح اسقاط و جایگزینی فرسوده‌ها در فروش خودروسازان، نوعی رانت را در دل خود جای داده که به نظر می‌رسد با توجه به تاثیر آن روی از رده خارج کردن فرسوده‌ها، سیاستگذار چشم خود را بر آن بسته است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: