پایگاه خبری خانه فوتبال:

وام بازنشستگان |وام بازنشستگان به بازنشستگان تأمین اجتماعی تعلق می گیرد. وام بازنشستگان بدون ضامن پرداخت می شود. وام بازنشستگان به کسانی که اطلاعات درستی از خود ثبت کرده باشند داده می شود. وام بازنشستگان در 3 نوع مختلف پرداخت خواهد شد.

وام بازنشستگان ۱۲ میلیونی واریز شد

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۱۷۷ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۲۰ میلیون ریال به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

محسن تقیانی  افزود: یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و اهداف سازمان تأمین‌اجتماعی فراهم آوردن شرایط مناسب معیشتی و بهبود وضعیت مالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران است  و حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان نیز تمامی مساعی و تلاش خویش را در جهت تحقق این مهم به کار بسته تا سهمی هر چند کوچک در ایجاد رضایتمندی و خرسندی این  جامعه شریف داشته باشد.

تقیانی افزود: در آخرین مرحله از پرداخت تسهیلات مذکور که در دی ماه سال جاری انجام شد، تعداد ۳۵ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران پرداخت شده است.

وی همچنین گفت: با دستور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همزمان با میلاد با سعادت حضرت مسیح علیه‌السلام  و ایام کریسمس، تعدادی از هموطنان عزیز مسیحی تحت پوشش سازمان نیز از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مصمم هستیم تا پایان سال تعداد تسهیلات پرداختی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی را به ۴۰۰ هزار فقره افزایش داده و با بهره‌مندی از سامانه هوشمند تسهیلات، زمینه ثبت‌نام مستقیم بازنشستگان و مستمری‌بگیران را فراهم کنیم.

وام بازنشستگان/ مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 8 میلیون شد؟

یکی از سوالات پُرتکرار در فصل زمستان هر سال، سوال درباره زمان و مبلغ عیدی بازنشستگان، کارگران و کارگران است. در حالی‌که پیشتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به تعبیر خودش حامل یک خبر خوش برای عیدی بازنشستگان بود، حالا بازنشستگان منتظر رسیدن خبری درباره مبالغ دریافتی خود در آخر سال به عنوان عیدی بازنشستگان هستند.

چندی پیش، میرهاشم موسوی- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در تشریح برنامه‌هایی که این سازمان در حوزه حمایت از بازنشستگان در دستور کار دارد، اعلام کرده بود که این سازمان همچنان به دنبال توسعه خدمات درمانی برای جامعه بازنشستگان است و در ضمن برنامه‌ای برای پوشش بیمه تکمیلی آن‌ها دارد که به‌زودی اعلام خواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرده بود که این موضوع در مرحله بررسی نحوه تامین منابع مالی لازم برای اجرای آن است که طی نشستی که با نمایندگان کانون‌های بازنشستگی به نتیجه خواهد رسید و خبر خوشی برای بازنشستگان خواهد بود.

اما، مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان سال جاری چقدر خواهد بود؟ برای امسال، اخیرا بخشنامه بودجه برای تدوین لایحه بودجه سال آینده به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که در ضوابط مالی آن و در بخش اعتبارات هزینه‌ای، مبلغ پاداش پایان سال مانند سنوات اخیر مشخص نشده بود. اما بند (ج) این ضوابط نشان می‌دهد که «دستگاه‌های اجرایی مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را مطابق ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در بودجه خود پیش‌بینی کنند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

همچنین، ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری امتیاز میزان عیدی پاداش پایان سال کارمندان و بازنشستگان و موظفان را معادل ۵۰۰۰ امتیاز تعیین کرده که با احتساب ضریب ریالی آن مبلغ عیدی به طور علی‌الحساب یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان تعیین شده است.

آنطور که در قوانین آمده میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی برابر با سه برابر حداقل دستمزد است.

این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای پایه حقوق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با کسر مالیات برابر با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و با پایه حقوق چهار میلیون تومان برابر با هفت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین شد.

همچنین طبق تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه، مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

بر اساس این توضیحات، عیدی کارمندان و کارگران در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

حقوق کارگران در کشور ما در قانون کار مصوب هزار و سیصد و شصت و نه به رسمیت شناخته و مورد تایید قانون گذار قرار گرفته است . تعیین حداقل قانونی درآمد ماهیانه و ممنوعیت تعیین درآمد به کمتر از آن، پیش بینی انواع مرخصی، بیمه تامین اجتماعی، حق سنوات و دریافت حقوق بازنشستگی، از جمله حقوق قانونی کارگرن بوده که قانون کار به آن پرداخته است.

یکی دیگر از حقوق قانونی کارگر ، حق دریافت عیدی بوده که بر اساس آن، هر ساله کارفرمایان مشمول قانون کار، موظف هستند تا قبل از فرارسیدن سال نو، مبلغی را به عنوان عیدی به کارگران مشغول در کارگاه خود بپردازند . البته بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش تامین اجتماعی نیز همانند کارگران مشغول به کار، هر ساله مبلغی را تحت عنوان عیدی دریافت می نمایند، با این تفاوت که این میزان عیدی، توسط سازمان تامین اجتماعی به حساب این دو گروه واریز می گردد.

آنطور که در قوانین آمده میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی برابر با سه برابر حداقل دستمزد است.

این مبلغ در سال ۱۴۰۱ برای پایه حقوق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با کسر مالیات برابر با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و با پایه حقوق چهار میلیون تومان برابر با هفت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین شد.

همچنین طبق تصمیم شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک شخص مجرد پنج میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است. این در حالی است که، حداقل حقوق پایه، مبنای محاسباتی عیدی ۱۴۰۲ است که بدون در نظر گرفتن حق مسکن و بن کارگری چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

بر اساس این توضیحات، عیدی کارمندان و کارگران در نوروز ۱۴۰۲، بین هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.به همین دلیل در این مقاله، به منظور بررسی مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیست سال سابقه، ابتدا به توضیح تفاوت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخته، سپس، در مورد میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ و زمان واریز عیدی ۱۴۰۲بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی صحبت خواهیم کرد.

بسیاری از ما در اخباری که هر روزه از طریق رسانه ها دیده، شنیده یا مطالعه می کنیم، با دو کلمه « بازنشستگان تامین اجتماعی » و « مستمری بگیران تامین اجتماعی » برخورد داشته و در نتیجه با این سوال مواجه شده ایم که آیا این دو کلمه یک معنا داشته یا دارای معانی متفاوتی می باشند؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: