پایگاه خبری خانه فوتبال:

واردات خودرو از اروپا،ولی هنوز برنامه فروش به مردم مشخص نیست. واردات خودرو قوانین جدیدی دارد. واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود. واردات خودرو با متقاضیان زیادی همراه است. جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.

وعده های عجیبی که از واردات خودرو می شنوید و عملی نمی شود

از زمان شروع دور جدید واردات خودرو وعده‌هایی داده شد که هنوز عملی نشده‌اند.
۱۳ آذر ۱۴۰۱: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت: در ۳ ماهه باقی‌مانده امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تأمین می‌شود.
۵ دی ۱۴۰۱: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت: اولین فروش خودروهای خارجی در دی‌ماه انجام خواهد شد.
۸ دی ۱۴۰۱: سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت: برای شش ماه آینده ۲۰۰ هزار خودرو وارد خواهد شد.
۲ بهمن ۱۴۰۱: عرضه اولیه خودروهای وارداتی ـ چانگان‌های چینی ـ در بورس کالا تا روز سه‌شنبه ۴ بهمن ماه عملیاتی می‌شود.
با وجود این که به پایان سال نزدیک می‌شویم نه تنها واردات خودرو به تعداد ذکر شده نرسیده بلکه فروش مدل‌های وارد شده هم هنوز انجام نشده است.

واردات خودرو اروپایی به ایران با فیات

این روزها بحث واردات خودرو جدی شده و شاهد ورود محصولات جدید به کشور هستیم. یکی از خودروسازانی که می‌توان منتظر ورود محصولات آن باشیم فیات است.
آن‌طور که به نظر می‌رسد دو خودروی فیات تیپو و ۵۰۰ به‌زودی توسط پارسیان موتور به کشور وارد خواهند شد. پیش‌ازاین نیز فیات ۵۰۰ در تعداد محدودی به کشور راه‌یافته بود و حال باید منتظر نسخه ۲۰۲۳ آن بود. در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی دو محصول انتخابی از فیات برای بازار ایران بپردازیم. با روزگار خودرو همراه باشید.

سرگذشت فیات تیپو و ۵۰۰

تیپو را شاید بتوان یکی از معروف‌ترین محصولات فیات ایتالیایی دانست. این خودرو در حقیقت یک محصول اقتصادی است که تولید آن از سال ۱۹۸۸ شروع شد و تا سال ۲۰۰ ادامه داشت. اما سپس تولید این خودرو متوقف شد و دوباره در سال ۲۰۱۵ شاهد رونمایی از نسخه جدید آن در استانبول ترکیه بودیم. ازآن‌پس تیپو با سرمایه‌گذاری مشترک کشور ترکیه با فیات ایتالیا به تولید رسید. لازم به ذکر است که تیپو در نسخه‌های سدان، استیشن و واگن به تولید می‌رسد.

اما درباره فیات ۵۰۰ باید گفت که با یک هاچ‌بک جمع‌وجور شهری مواجه هستیم؛ خودرویی که سابقه حضور در ایران را هم دارد. تولید این خودرو از سال ۱۹۵۷ شروع شد و به‌زودی فیات ۵۰۰ توانست با ظاهر خاص و جذاب خود به یک هاچ‌بک معروف و جذاب تبدیل شود.

طراحی

واردات خودرو

باوجوداینکه تیپو یک خودروی اقتصادی محسوب می‌شود اما فیات در بخش طراحی خارجی آن به‌خوبی عمل کرده است. در بخش جلو شاهد چراغ‌های کشیده‌ای هستیم که دی‌لایت‌ها هم در بالای آن قرار دارد. جلوپنجره و هم‌چنین اطراف مه‌شکن‌ها به رنگ مشکی طراحی‌شده که جذابیت خودرو را بیشتر می‌کند. در نمای کناری اما طراحی کاملاً ساده است و اینجا همان بخشی است که تا حدودی متوجه خواهید شد که با یک خودروی اقتصادی سروکار دارید. لازم به ذکر است که رینگ‌ها هم از نوع ۱۷ اینچی است. در بخش عقب اگر به چراغ‌ها نگاه کنید ظاهری شبیه حرف c را دارد و نکته قابل‌توجه دیگر در این بخش وجود ندارد. طراحی تیپو در نسخه هاچ‌بک تا حدی زیباتر است اما آنچه ایرانی‌ها باید منتظر آن باشند همین نسخه سدان است.

صحبت درباره طراحی فیات ۵۰۰ هم خالی از لطف نیست. با نگاهی به‌ظاهر آنچه در بخش جلو و چه عقب شاهد احیای یک خودروی کوچک و نوستالژیک است. فیات این خودرو را که متعلق به دهه ۵۰ است دوباره به‌روز و روانه بازار کرد. چراغ‌های جدا از هم در بخش جلو یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طراحی این خودرو است. به‌طورکلی می‌توان گفت اگر از عاشقان خودروهای هاچ‌بک باشید قطعاً این محصول می‌تواند نظر شمارا به خود جلب کند.

مشخصات فنی

فیات تیپو در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های مختلف بنزینی، دیزل و هیبریدی عرضه می‌شود که قاعدتاً نسخه بنزینی آن به ایران راه خواهد یافت. در نسخه‌های بنزینی شاهد یک پیشرانه توربو و دو پیشرانه تنفس طبیعی هستیم. پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی توان تولید ۹۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۲۷ نیوتن. متر را دارد. نسخه توربو از همین پیشرانه هم وجود دارد که می‌تواند حداکثر توان ۱۲۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن. متر را تولید کند. یک پیشرانه دیگر از نوع ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی هم وجود دارد که ۱۰۸ اسب بخار توان و ۱۵۲ نیوتن. متر گشتاور را ارائه می‌دهد. این پیشرانه را شاید بتوان محتمل‌ترین گزینه برای بازار ایران دانست که مجهز به یک جعبه‌دنده ۶ سرعت اتوماتیک است.

واردات خودرو

فیات ۵۰۰ با دو پیشرانه ۱.۲ لیتری و ۱.۴ لیتری تولیدشده است. پیشرانه‌ای که احتمال ورود آن به ایران وجود دارد همان مدل ۱.۲ لیتری است که توان تولید ۶۹ اسب‌بخار و ۱۰۲ نیوتن. متر گشتاور را دارد. گیربکس این خودرو نیز احتمالاً از نوع ۵ سرعت اتوماتیک خواهد بود.

امکانات رفاهی

واردات خودرو

با توجه به این‌که در مورد فیات تیپو با یک خودروی اقتصادی مواجه هستیم نمی‌توان انتظار یک کابین خاص و لوکس را از آن داشت. طراحی کابین این خودرو تا حد زیاد ساده است اما در کنار آن شاهد استفاده از مواد باکیفیت هستیم. ازجمله امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سیستم تهویه اتوماتیک دوال، گرمکن صندلی‌های جلو، مانیتور لمسی، سنسور پارک و دوربین دید عقب، ۶ ایربگ و سیستم استارت استاپ اشاره کرد.

واردات خودرو

واردات خودرو

در مورد فیات ۵۰۰ هم باید گفت باوجوداینکه با یک خودروی هاچ‌بک جمع‌وجور مواجه هستیم اما فضای داخل کابین آنچنان هم کوچک نیست. ضمن این‌که طراحی کابین به‌گونه‌ای است که در عین سادگی به‌شدت جذاب به نظر می‌رسد. این خودرو در بخش امکانات رفاهی به آپشن‌های نظیر مانیتور لمسی، دوربین دید عقب، سانروف و سنسور عقب مجهز است.

واردات خودرو

سخن پایانی

قیمت فیات تیپو در محدود ۱۶ الی ۲۰ هزار یورو قرار دارد. اگر بخواهیم کف قیمت این خودرو را به پول ایران حساب کنیم به مبلغی در حدود ۷۰۰ میلیون تومان خواهیم رسید. در مورد فیات ۵۰۰ هم قیمت آن در محدود ۱۵ هزار یورو قرار دارد که حدود ۶۶۰ میلیون تومان خواهد شد. البته تمامی این اعداد به‌صورت تخمینی است و باید منتظر ورود این محصول به کشور و کشف قیمت آن در بورس باشیم. آنچه مشخص است با توجه به سابقه خوب برند فیات در ایران و اروپایی بودن آن احتمال استقبال از محصولات آن به‌شدت بالا است.

آماده واردات خودرو از این برند جذاب اروپایی هم باشید 

واردات خودرو که از پر بحث‌ترین موضوعات این روزها است، اکنون به نظر می‌رسد در مرحله جدیدی قرار دارد. شرکت‌های مورد تأیید توسط وزارت صمت در حال رایزنی با خودروسازان معروف برای واردات هستند.
در این میان یکی از برندهای جذابی که زمزمه واردات آن به گوش می‌رسد، برند «اشکودا» است. آن‌طور که مشخص‌شده چند مدل دیگر از این برند نیز برای ورود به کشور انتخاب شدند. روزگار خودرو در این گزارش به بررسی و معرفی برند اشکودا و همچنین مدل‌های احتمالی برای ورود به ایران می‌پردازد.

تاریخچه برند اشکودا

واردات خودرواگر درباره برند اشکودا به‌خصوص از خودروبازان سؤال شود، اولین موردی که به ذهن آنها می‌رسد این است که اشکودا ازجمله زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن است. اما این خودروساز را می‌توان ازجمله سازندگان مشهور و فناور دانست که زادگاه آن در چک است. اشکودا در سال ۱۸۹۵ توسط واکلاو لورین و واکلاو کلمنت تأسیس شد و در سال ۱۹۹۱ به یکی از زیرشاخه‌های برند اروپایی فولکس‌واگن درآمد. نشان اشکودا شبیه یک بوقلمون در حال پرواز است. هرچند که بوقلمون‌ها پرواز نمی‌کنند اما این نشان درواقع یک پیکان بالدار است که مفهوم کلی سرعت را به مخاطب القا می‌کند. امروز اشکودا در بیش از ۱۰۰ کشور جهان حضورداشته و با تولید محصولات ساده و درعین‌حال هوشمند و جذاب نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده است.

برای اولین بار در ایران

آن‌طور که از شواهد پیداست، اشکودا نیز ازجمله محصولاتی است که قرار است به‌زودی پس از باز شدن واقعی درهای واردات خودرو به کشور راه پیدا کند. این برند پیش‌ازاین تجربه حضور در ایران را نداشته است اما با توجه به این‌که اشکودا زیرمجموعه فولکس‌واگن است می‌توان روی کیفیت آن حساب باز کرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که در صورت قیمت‌گذاری مناسب محصولات این برند طرفداران زیادی در ایران پیدا کند. اشکودا اسلاویا و فابیا ازجمله مدل‌هایی است که احتمال حضور آن‌ها در ایران وجود خواهد داشت.

مشخصات فنی اسلاویا و فابیا

واردات خودرو«اشکودا اسلاویا» در بخش فنی با دو پیشرانه ۱ لیتری توربو و ۱.۵ لیتری توربو عرضه می‌شود. پیشرانه اول توانایی تولید حداکثر توان ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۵ نیوتن. متر را دارد. لازم به ذکر است که توان این پیشرانه از طریق گیربکس ۶ سرعت دستی یا اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. بنابراین می‌توان گفت دست خریداران در بخش پیشرانه و گیربکس تا حد زیادی باز است. هرچند که باید منتظر ماند و دید این خودرو با کدامیک از مشخصات فنی به بازار ایران راه پیدا خواهد کرد. آنچه به نظر می‌رسد پیشرانه ۱.۵ لیتری همراه با گیربکس اتوماتیک می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای بازار ایران باشد.

واردات خودرو

«اشکودا فابیا» نیز می‌تواند ازجمله هاچ‌بک‌های جذابی باشد که با حضور در بازار ایران نظر بسیاری از علاقه‌مندان این سگمنت را به خود جذب کند. این هاچ‌بک در نسخه پایه از پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر تنفس طبیعی بهره می‌برد. پیشرانه ذکر شده توانایی تولید حداکثر توان ۶۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۹۳ نیوتن. متر را دارد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت نسخه پایه این خودرو توان بالایی ندارد و نمی‌توان انتظارات زیاد از آن داشت. اما نسخه قوی‌تر از همین پیشرانه با حداکثر توان ۸۰ اسب بخار نیز در دسترس است. در بخش گیربکس نیز این ۲ پیشرانه با جعبه دنده ۵ سرعت دستی عرضه می‌شوند. اما نسخه‌های قدرتمندتری نیز از این خودرو وجود دارد. فابیا با پیشرانه ۱ لیتری ۱۱۰ اسب بخار و همچنین پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۰ اسب بخاری نیز عرضه خواهد شد. در نسخه ۱ لیتری امکان سفارش گیربکس ۶ سرعت دستی یا ۷ سرعت اتوماتیک دو کلاچه وجود دارد. پیشرانه ۱.۵ لیتری نیز با گیربکس ۷ سرعت دوکلاچه عرضه خواهد شد. با توجه به این موارد به نظر می‌رسد پیشرانه‌های ۱ و ۱.۵ لیتری توربو برای ورود به ایران در نظر گرفته شوند.

واردات خودرو

طراحی

به‌طورکلی طراحی محصولات اشکودا ساده است اما درعین‌حال این خودروساز تلاش می‌کند در کنار سادگی جذابیت را حفظ کند. معمولاً خودروهای با این سبک از طراحی به‌مرورزمان از چشم نمی‌افتند و ظاهر خود را حفظ می‌کنند. چنین موردی درباره ۲ خودرو اسلاویا و فابیا نیز صادق است. لازم به ذکر است که اسلاویا در ۳ تیپ استایل، امبیشن و اکتیو در ۵ رنگ مختلف به بازار هند عرضه‌شده است درنتیجه انتخاب‌ها چه در بخش فنی چه طراحی خارجی برای این مدل‌بالا خواهد بود. درباره فابیا نیز با هاچ‌بکی ساده و درعین‌حال جذاب طرف هستیم که می‌تواند نظر بسیاری از خریداران را در ایران جلب کند.

امکانات رفاهی و طراحی داخلی

واردات خودرواسلاویا و فابیا در بخش طراحی داخلی و داشبورد تا حد زیاد به یکدیگر شبیه هستند. این ۲ خودرو از کابین جذابی بهره می‌برند که امکان دسترسی راننده و سرنشین به ادوات مختلف تا حد زیادی راحت است. بنابراین سرنشینان مشکلی از بابت دسترسی به تجهیزات رفاهی نخواهند داشت.

اسلاویا در بخش آپشن از امکاناتی نظیر کروز کنترل، استارت بدون کلید، سیستم تهویه صندلی‌های جلو، مانیتور لمسی ۱۰ اینچی، پشت آمپر دیجیتال ۸ اینچی، شارژر بی‌سیم موبایل، ایربگ‌های جلو و کناری پرده‌ای و همچنین پورت یو اس بی برای سرنشینان ردیف عقب بهره می‌برد.

نسخه فول آپشن فابیا نیز در بخش امکانات رفاهی وضعیت خوبی دارد و آپشن‌هایی نظیر کروز کنترل هوشمند، سیستم پارک اتوماتیک، سیستم استارت استاپ، شارژر بی‌سیم موبایل، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، رادار خطی، تابلو خوان، گرم‌کن صندلی‌های جلو، دریچه تهویه عقب و سقف شیشه‌ای در دسترس خریداران قرار دارد.

قیمت احتمالی در ایران

واردات خودروبا توجه به این‌که اشکودا ازجمله برندهای باسابقه در زمینه خودروسازی محسوب می‌شود انتظار می‌رود که فروش مناسبی را در ایران تجربه کند. البته این مورد تا حد زیادی به شرکت واردکننده و خدمات پس از فروش بستگی خواهد داشت. آن‌طور که به نظر می‌رسد شرکتی بانام پارس ساترا قرار است واردات این برند به ایران را بر عهده داشته باشد اما هنوز جزئیات بیشتری در دسترس نیست.

قیمت اشکودا فابیا در بازار اروپا با توجه نسخه‌های مختلف بین ۱۹ الی ۲۵ هزار یورو است. بنابراین می‌توان گفت قیمت احتمالی این خودرو در بازار ایران بالای ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باشد. هرچند که با توجه به اروپایی بودن این خودرو احتمال اینکه قیمت بالاتری برای آن در بورس کشف شود دور از انتظار نیست. باید منتظر ماند و دید پای اشکودا فابیا ۲۰۲۳ با چه قیمتی به بازار ایران بازخواهد شد.

با توجه به قیمت اعلام شده برای اشکودا فابیا و همچنین نسخه عرضه‌شده در هند به نظر می‌رسد قیمت فابیا نیز کمتر از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نباشد. ظاهراً همه‌چیز برای مشتریان این خودروها به بورس بازمی‌گردد.

توافق وزارت صمت و واردکنندگان بر سر واردات خودرو

نزدیک شدن خودروهای خارجی به بازار ایران این پرسش را ایجاد کرده که با وجود نارضایتی واردکنندگان رسمی از آیین‌نامه و همچنین شکایت انجمن مربوطه از وزارت صمت، ورود خودرو به کشور چگونه کلید خورد؟ اخیرا اعلام شد بخش حقوقی انجمن واردکنندگان خودرو طرح شکایت از وزارت صمت را در دست بررسی قرار دارد. آن‌طور که مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، اعلام کرده، این انجمن ایراداتی را متوجه آیین‌نامه واردات خودرو می‌داند و طرح شکایت از وزارت صمت را در دست بررسی دارد.

به گفته وی، اصلی‌ترین ایراد آیین‌نامه و دستورالعمل واردات خودرو، مغایرت آن با قانونی است که به بهانه آن واردات خودرو را آزاد کرده‌اند. طبق گفته دادفر، از ابتدا عنوان شد واردات خودرو با دو هدف تنظیم بازار و پاسخگویی به تقاضا، یعنی کاهش قیمت صورت می‌گیرد؛ با‌این‌حال با توجه به آیین‌نامه اعلامی، قرار نیست به واسطه واردات خودرو، هیچ‌کدام از این دو هدف و وعده‌های وزارت صمت محقق شود. دادفر این را هم می‌گوید که این دستورالعمل در ابتدای کار خود نه‌تنها باعث کاهش قیمت‌ها نشد، بلکه مشاهدات نشان می‌دهد قیمت خودرو از زمان تدوین آیین‌نامه افزایش هم یافت. این مسائل نشان می‌دهد آیین‌نامه جامع و مانعی تدوین نشده است.

جدا از موضوع شکایت احتمالی انجمن واردکنندگان خودرو از وزارت صمت، مساله دیگر این است که بسیاری از واردکنندگان رسمی پس از اعلام آیین‌نامه عنوان کردند نمی‌توانند با قواعد در‌نظر‌گرفته‌شده، فعالیت کنند و به نوعی عطای واردات را به لقایش بخشیده‌اند. از همین رو گمان می‌‌رفت اولین خودروهای واردات توسط شرکت‌های خودروساز وارد شوند. با‌این‌حال در ادامه اتفاقات دیگری رخ داد و گویا مذاکرات و توافقات جدیدی بین واردکنندگان و وزارت صمت شکل گرفته و برخی از آنها که قبلا خود را از ماجرای واردات کنار کشیده بودند، حالا وارد میدان شده و خودروهایشان به‌زودی وارد کشور خواهد شد. در مورد این ماجرا دو سناریوی کلی را می‌توان در نظر گرفت.

طبق سناریوی نخست، وزارت صمت برای آنکه واردات خودرو در سال جاری و قبل از فرارسیدن سالگرد صدور فرمان آزادسازی واردات از سوی رئیس‌جمهور، اجرایی شود، توافقی موقت با واردکنندگان انجام و به آنها وعده تغییر آیین‌نامه را داده است. حتی این امکان وجود دارد که وزارت صمت به‌اصطلاح چراغ خاموش از برخی شروط آیین‌نامه چشم‌پوشی کرده تا هر طور شده قبل از اسفند امسال (پیش از سالگرد صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو) چند هزار خودروی خارجی وارد کشور شود.

در بین شروط سختگیرانه و محدودکننده‌ای که وزارت صمت در آیین‌نامه واردات خودرو قید کرد، انتقال فناوری و همچنین سقف ۲۰هزاردلاری قیمت، مورد نقد جدی واردکنندگان بود و از همین رو ممکن است صمتی‌ها برای آنکه دستور رئیس‌جمهور مبنی بر واردات خودرو روی زمین نماند، چشم خود را موقتا روی این شروط بسته‌اند تا ورود خودرو به کشور اجرایی شود و پس از آن، دوباره روی آیین‌نامه و مفاد آن پافشاری کنند.

اما سناریوی دیگر در این ماجرا، تغییر آیین‌نامه و دستورالعمل واردات خودرو در سال آینده است. طبق گفته منابع آگاه، وزارت صمت و واردکنندگان جلساتی را با یکدیگر برگزار کرده‌اند و توافقاتی بر سر تغییرات در آیین‌نامه شکل گرفته است. از همین رو سناریویی وجود دارد که می‌گوید وزارت صمت به واردکنندگان وعده تغییر در مفاد آیین‌نامه را داده است. بر این اساس، با توجه به اینکه آیین‌نامه و دستورالعمل واردات خودرو اعتبار یک‌ساله دارد، ممکن است در سال آینده وزارت صمت از شروط سختگیرانه‌ای که برای واردات در نظر گرفته، کوتاه بیاید و قیود مربوط به انتقال فناوری و سقف قیمتی را بردارد. همچنین آن‌طور که یک منبع آگاه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، واردکنندگان با مسائلی مانند عرضه محصولاتشان در بورس کالا مشکلی ندارند اما قول‌هایی بابت لغو سود دستوری و تعرفه شناور از وزارت صمت گرفته‌اند. بنابراین این امکان وجود دارد که سال آینده آیین‌نامه‌ای متفاوت و سهل‌تر از دستورالعمل فعلی برای واردات خودرو در نظر گرفته شود.

بر این اساس، ممکن است خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شوند، اما واردکنندگان در تعیین سود مختار باشند. همچنین احتمال برداشته شدن تعرفه شناور نیز هست؛ به نحوی که ممکن است طبق روال قبل از ممنوعیت واردات، تعرفه‌ای قطعی برای گروه‌های مختلف خودرویی لحاظ شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: