پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت طلا در سال 1401 دچار تغییرات شدیدی شد.قیمت طلا نوسان بدی دارد. قیمت طلا رو به افزایش است. قیمت طلا در  هفته گذشته صعودی بود. آخرین قیمت طلا را اینجا بخوانید.

قیمت طلا و سکه چند روز گذشته روند افزایشی در پیش گرفته بود، تا آنجا که قیمت سکه تا کانال 37 میلیون تومانی و و طلا به کانال سه میلیون تومانی رسید. اما کارشناسان قیمت سکه و طلا 10 اسفند 1401 را چگونه پیش بینی می کنند؟

اما در دو روز گذشته این فلزات ارزشمند در اثر کاهش ناگهانی در میانه روز یکشنبه دوباره به کانال‌های پایین‌تر وارد شد و امروز نیز روندی نزولی را طی می‌کند.

آغاز فروش ربع سکه در مرکز مبادلات از چهارشنبه

مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا از آغاز فروش ربع سکه از 10 اسفند 1401 در این مرکز خبر داد.

وی با بیان اینکه هر فرد می‌تواند پنج قطعه ربع سکه از مرکز مبادلات ارزی دریافت کند، گفت: تعیین قیمت نیز براساس مکانیزم حراج انجام خواهد شد.

پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود که به‌منظور کاهش حباب سکه، عرضه قطعات سکه در مرکز مبادلات را آغاز خواهد کرد. حالا باید دید با توجه به تجربه فروش ربع سکه در بورس کالا که تاثیر چندانی بر قیمت سکه در بازار اعمال نکرد، این اقدام بر قیمت‌ها چه تاثیری خواهد گذاشت؟

سکه بهار آزادی امروز با حدود یک کانال کاهش حالا وارد کانال 28 میلیون تومانی شده و همچنین سکه امامی نیز با روندی نزولی حالا به قیمت 31 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر نیم‌سکه نیز در لحظه تنظیم این گزارش 17 میلیون تومان قیمت دارد و قیمت ربع سکه نیز 11 میلیون تومان برآورد شده است. سکه گرمی نیز با حدود 400 هزار تومان کاهش قیمت حالا به 6 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است.

پیش بینی قیمت طلا 10 اسفند 1401

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در خصوص روند فعلی بازار طلا و سکه گفت: در دو روز گذشته قیمت طلا و سکه روند کم‌نوسان‌تری را نسبت به قبل طی می‌کند. این روند را می‌توان ناشی از انتظارات برای یک خبر مهم دانست و ناشی از این مورد نیست که بازارساز توانسته قیمت‌ها را در بازار کنترل کند.

او ادامه داد: خبر مهم برای بازارها را می‌توان از جنس خبرهای برجامی دانست تا بتواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد. حتی ریزخبرهایی مانند تغییر در ترکیب تیم مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد. در غیر این صورت محدوده فعلی را می‌توان استراحت‌گاهی برای سال آینده و بازتاب حرکتی بزرگتر دانست.

آخرین قیمت طلا

قیمت طلا و سکه دیروز کاهش داشت. هر چند در ابتدای معاملات امروز قیمت طلا افزایش داشت و سکه ارزان شد، اما این روند در ادامه در هر دو بازار کاهشی بود.

دیروز کاهش قیمت سکه نتوانست سکه امامی را از کانال ۲۹ میلیون تومانی خارج کند و هر مثقال طلا همچنان بالای کانال ۱۰ میلیون تومانی معامله شد.

دیروز مرکز مبادله ارز و طلا هم راه‌اندازی شد؛ برخی از معامله‌گران دست از معامله کشیدند و فعلا بازار در حالت انتظاری قرار دارد.

تحلیلگران بازار معتقدند اگر این مرکز بتواند تمام نیازهای بازار را پاسخ دهد در طولانی‌مدت کارایی خواهد داشت؛ اما اگر محدودیت داشته باشد فقط منجر به اصلاح قیمت در کوتاه‌مدت خواهد شد و درمان نیست.

بازارساز فعلا ابزار کنترلی جدی در دست ندارد و تاثیرپذیری بازار ارز،‌ طلا و سکه از مرکز مبادله ارز و طلا به عملکرد آن در روزهای آینده بستگی دارد.

قیمت سکه اصلاح می‌شود؟

امروز معامله‌گران می‌گفتند در شرایط فعلی در صورتی که قیمت دلار با نسخه جدید در کوتاه‌مدت درمان شود با توجه به حباب سکه، احتمال اصلاح  قیمت سکه وجود خواهد داشت. این در حالی است که برخی از تحلیلگران فنی انتظار دارند  قیمت سکه نزدیک مرز ۳۰ میلیون تومانی به مرور اصلاح شود و فلز گرانبهای داخلی حداقل بخشی از افزایش ارزش هفته‌های اخیر را از دست دهد.

سکه بهار رکورددار کاهش قیمت

امروز سه‌شنبه دوم اسفند ۱۴۰۱، سکه امامی نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان ارزان شد. این قطعه از سکه ۲۹ میلیون و ۲۹۴ هزار تومان معامله شد. سکه بهار آزادی بیشترین کاهش قیمت را در خانواده سکه‌ها داشت. سکه بهار با کاهش نزدیک به ۹۰۰ هزار تومانی قیمت با نرخ ۲۶ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان معامله شد.

نیم سکه ۵۰۰ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه به قیمت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و ۳۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

سکه گرمی کمترین کاهش قیمت را در خانواده سکه‌ها داشت و با کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت، با نرخ ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلاعلت اصلی افزایش قیمت طلا 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران دلیل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه را نوسان نرخ ارز عنوان کرد و گفت که تقاضا در بازار روال عادی دارد و انس جهانی طلا هم تغییر خاصی نداشته است.

نادر بذرافشان، با بیان اینکه نمی‌توان قیمت سکه را پیش بینی کرد چون هر روز ممکن است انس جهانی نوسان داشته باشد، گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا، نوسانات نرخ ارز است. اما انس جهانی تغییر خاصی نداشته و حتی در برخی روزها گذشته کاهش داشته است.

البته به گفته وی تقاضای خاصی در بازار نیست و در روزهای اخیر در مواردی کاهش جزئی هم در قیمت مشاهده شده است. اگر سیاست‌های بانک مرکزی بتواند منجر به مدیریت قیمت ارز شود، روند ثبات و کاهش داشته باشد و قیمت پیشنهادی عرضه اوراق سکه در بورس، پایین‌تر از بازار داخلی باشد، می‌تواند نقش مهمی در مدیریت بازار داشته باشد.

بذرافشان با بیان اینکه مولفه دیگر بازار تقاضا است که در روزهای اخیر روال عادی داشته و افزایش نداشته است، اظهار کرد: حباب سکه در روزهای اخیر حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که امروز به دو میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده است. حباب سکه از ماه‌های گذشته ایجاد شده و در این بخش هم می‌توان با سیاست‌گذاری برای توزیع و تولید سکه، آن را کاهش داد.

تقاضا زیاد و عرضه کاهشی است

برخی معامله‌گران بازار افزایش تقاضا در بازار را عامل اصلی افزایش قیمت‌ها می‌دانند و معتقدند مردم از ترس از دست رفتن ارزش دارایی‌هایشان سرمایه‌ ریالی خود را تبدیل به طلا،‌ سکه و دلار می‌کنند.

از سوی دیگر برخی فعالان بازار نیز معتقدند یکی از مهم‌ترین عوامل نوسانات سنگین در بازار سکه، کمبود فیزیکی این فلز گران‌بهاست. کمتر معامله‌گری در روزهای ابتدایی هفته جاری حاضر بوده در موقعیت فروش قرار بگیرد.

در همین راستا اکوایران در گزارشی نوشته که این کمبود عرضه به اندازه‌ای بود که دیروز سکه در بازار نقدی بالای سطح 18 میلیون و 500 هزار تومان قرار داشت ولی در بازار فردایی، معامله‌گران حاضر به خرید سکه بالای محدوده 18 میلیون تومان نبودند.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود که تقاضای احتیاطی تازه‌ای وارد بازار نقدی شده باشد، ولی معامله‌گران بزرگ همچنان سعی می‌کنند بااحتیاط گام‌های خرید خود را تنظیم کنند.

نه می‌خریم، نه می‌فروشیم

این در حالی است که با نگاه به فراز و فرودهای قیمت طلا و سکه در سال‌های گذشته؛ برخی خریداران از ترس سیاست بازارساز و بانک مرکزی برای جمع‌آوری نقدینگی از بازار و کاهش یکباره قیمت طلا و سکه در بازار ، فعلا دست نگه داشته‌اند؛ نه می‌خرند و نه می‌فروشن

 ۲۱ آذر ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی در پله‌ ۸ کانال ۱۷ میلیون تومان باز شد اما در ادامه معاملات، روند افزایشی قیمت این قطعه از سکه افزایشی بود به طوری که در محدوده ۱۸ میلیون و ۵۹۳ هزار تومانی معامله شد یعنی بیش از ۸۰۰ هزار تومان رشد قیمت در چند ساعت و همچنان نوسان دارد.

سکه بهار آزادی هم دیروز همین مقدار نوسان داشت. در لحظه  نگارش این گزارش،سکه بهار در حدود ۴۰۰ هزار تومان رشد قیمت داشت و با سکه امامی در یک کانال معامله شد. قیمت سکه بهار ۱۸ میلیون و ۲۰۶ هزار تومان در بازار معامله شد.

طلای نو بخریم یا دست دوم؟

خرید طلا هم جزو گزینه‌های سرمایه‌گذاران است. خرید طلا در مقایسه با سکه به خصوص طلای نو، هزینه بالایی برای مشتریان دارد. چراکه افراد هنگام خرید باید علاوه بر پرداخت قیمت هر گرم طلای 18 عیار، مالیات، سود و اجرت ساخت هم پرداخت کنند. اجرت ساختی که گاهی ممکن است بین 10 تا 30 درصد در نوسان باشد. همین عوامل سبب می‌شود خرید طلا به خصوص برای سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه نباشد.

در مرحله بعد خریداران دنبال خرید طلای کارکرده هستند که اگرچه از طلای نو بهتر است اما هم خرید آن غیرقانونی تلقی می‌‌شود و هم اینکه خرید آن هم حدود 7 درصد هزینه اضافه روی دست خریدار می‌گذارد. چراکه خریدار باید علاوه بر پرداخت قیمت هر گرم طلای 18 گرم، 7 درصد مالیات هم به فروشنده پرداخت کند.

زمان فروش طلا هم مجددا همین مبلغ از طلا کم می‌شود. برای همین خرید طلای دست دوم هم برای سرمایه‌گذاری‌های میان مدت و بلندمدت خوب است و برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و یکی دو ماهه چندان مقرون به صرفه نیست.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: