پایگاه خبری خانه فوتبال:

حقوق کارگران با تغییر زیادی همراه شده. حقوق کارگران مشمول مالیات شد. حقوق کارگران کفاف هزینه جاری زندگی را نمی دهد. حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله چشمگیری دارد. حقوق کارگران در سال 1402 اعلام شد.

«حمیدرضا اله بداشتی» روز سه‌شنبه در بازدید از شرکت مگاموتور گروه خودروسازی سایپا، اظهار داشت: هم‌زمان با هفته کارگر از پنجم تا ١١ اردیبهشت ماه برنامه‌های مختلفی از جمله ٢ هزار جلسه تبیینی در حمایت از کارگران برگزار شد.

وی افزود: سازمان بسیج پشتیبان کارگران در کنار وزارت کار، به دنبال حل مشکلات معیشتی، رفاهی، آموزشی و سایر موارد است تا با تسهیل‌گری موانع برداشته شود؛ این سازمان به نیابت از جهادگران اعلام می‌کند که برنامه‌های مختلف برای معیشت کارگران درنظر گرفته است.

رییس سازمان بسیج کارگری کشور با اشاره به بصیرت کارگران، افزود: دشمن تمام تلاش خود را در فضای فرهنگی و مجازی کرده است تا کارگران را از چرخه تولید و صنعت به سمت اعتراض‌ها بکشاند، اما کارگران نجیب و بصیر با وجود مشکلات معیشتی با عهد و پیمانی که با امام خمینی (ره) بستند، در زیر علم ولایت ثابت قدم ماندند.

وی با تاکید بر اینکه مهارت کارگران و امنیت شغلی جزو مطالبات است، گفت: کمک می‌کنیم، این مسائل محقق شود؛ امروز بسیج به عنوان پشتیبان، ۴۴ سال است که در کنار مردم و بزرگ‌ترین تشکل مردمی و حامی کارگران قرار دارد و برای حقوق کارگران تلاش می‌کند.

اله بداشتی افزود: رهبری بر پشتیبانی و حمایت از کارگران تاکید کردند که در راستای تحقق این امر قدم برمی‌داریم؛ موفقیت‌ها در صنعت هوافضا و موشک برگرفته از الگوی اقتصاد مقاومتی و دوران دفاع مقدس است.

وی با بین اینکه اولویت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیدگی به معیشت کارگران است، گفت: در این امر در کنار این وزارتخانه هستیم.

رییس سازمان بسیج کارگری کشور خاطر نشان کرد: شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی در نام‌گذاری سال، برای ما دستور است که امیدواریم با حمایت یکدیگر بتوانیم حال کارگران را خوش کنیم و منویات رهبری محقق شود.

رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: درصورت افزایش حقوق کارکنان دولت، حقوق کارگران هم افزایش می‌یابد.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار تدوین آیین نامه تبصره دو ماده ۷ قانون کار را یکی از مهمترین خواسته‌ها و انتظارات جامعه کارگری دانست و با اشاره به طرح حذف شرکت‌های پیمانکاری گفت: جامعه کارگری امیدوار است که در جهت تحقق مطالبات بحق خود در هفته کارگر اخبار مسرت بخشی بشنود.

وی ادامه داد: کارگران در دیدار با رییس جمهور امیدوارند اخبار خوش و مسرت بخشی بشنوند و مطالبات بحق آنها محقق شود.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار درباره لایحه ارتقای امنیت کارگران ابراز عقیده کرد و گفت: بر اساس آنچه اطلاع داریم، این لایحه به چند ماده قانون کار از جمله ماده ۷،‌۱۰ و ۲۷ می پردازد. سالهای سال است که جامعه کارگری منتظر تدوین آیین نامه تبصره دو ماده ۷ قانون کار است که باید از سوی وزارت کار صورت می‌گرفت ولی تاکنون اقدام خاصی در این زمینه اتفاق نیفتاده است.

اصلانی افزود: در سال ۱۳۶۹ که قانون کار به تصویب رسید، مقرر شد آیین‌نامه تبصره دو ماده ۷ نوشته شود تا شغل‌های مستمر و غیر مستمر شناسایی و مشکل نیروهایی که در این مشاغل با قراردادهای موقت به کار گرفته شده‌اند،‌ برطرف شود. اگر سالها قبل آیین نامه نوشته می‌شد امروز شاهد نبودیم که کارگران بعد از ۲۰ سال کار با قرارداد موقت در یک شغل مستمر مشغول کار باشند.

این مقام مسئول کارگری با بین اینکه قراردادهای موقت در بهره‌وری بنگاه‌ها و کیفیت کالاهای تولیدی تاثیرگذار است، اظهار کرد: کارفرمایان به این نتیجه رسیده‌اند که وقتی کارگری امنیت شغلی ندارد و قرارداد کارش مشخص نیست، روی تولید و بهره‌وری کارگاه اثر می‌گذارد، بنابراین معتقدم که اگر لایحه ارتقای امنیت شغلی در جهت حفظ امنیت شغلی نیروهای کار باشد موثر است و امیدواریم در راستای قول مساعد رئیس جمهوری به کارگران مبنی بر ساماندهی قراردادهای کار و حذف شرکت‌های پیمانکاری به نتیجه برسد.

وی در پایان گفت: موضوع حذف شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی سال گذشته در مجلس مطرح بود و مجلس با آن موافقت کرد ولی هنوز اجرایی نشده و در آیین‌نامه آن مشخص نیست که کدام پیمانکاران می‌توانند مشغول کار شوند و کدام شرکت‌های پیمانکاری باید حذف شوند.

علی خدایی گفت: اگر اوضاع اینگونه باشد و نتوانند قیمت‌ها را کنترل کنند، بدون تردید اصلاح دستمزد را با جدیت دنبال خواهیم کرد

علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در ارتباط با نشست روز دوشنبه شورای عالی کار به اعتراض گروه کارگری نسبت به افزایش قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: در این نشست، نسبت به افزایش قیمت کالاها و خدمات در سال جدید واکنش نشان دادیم و اعتراض رسمی خود را به وزیر کار اعلام کردیم.

او افزود: به عنوان نماینده کارگران به وزیر کار گفتیم که دولت به وعده‌های خود در زمینه مهار و کنترل تورم عمل نکرده است، بنابراین اگر اوضاع اینگونه باشد، برای برگزاری فوری شورایعالی کار و اصلاح دستمزد ۱۴۰۲ درخواست رسمی خواهیم داد.

خدایی با تاکید براینکه مزد ۱۴۰۲ با قول رسمی وزاری دولت مبنی بر کنترل تورم مصوب شد، می‌گوید: در روزهای اخیر، قیمت‌ها از سوی مراجع رسمی افزایش یافته؛ نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو ۴۰ درصد بالا رفته؛ از سوی دیگر، سیاست‌های تنظیم بازار اجرایی نشده است.

نماینده کارگران در شورایعالی کار می‌افزاید: ما شاهد افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و سایر کالاهای خوراکی در بازار هستیم. امروز قیمت هر کیلو مرغ در بازار بیشتر از ۸۰ هزار تومان است و این در حالیست که قرار بود حداکثر قیمت عرضه مرغ، کیلویی ۶۳ هزار تومان باشد؛ در بخش مسکن نیز شاهد شکست سیاست‌های کنترلی و افزایش بی‌رویه نرخ اجاره خانه هستیم. اینها همه نشانه‌هایی از خلف وعده دولت در کنترل تورم است.

او اضافه می‌کند: اگر اوضاع اینگونه باشد و نتوانند قیمت‌ها را کنترل کنند، بدون تردید اصلاح دستمزد را با جدیت دنبال خواهیم کرد؛ ما این مساله را به طور رسمی به وزیر کار به عنوان نماینده دولت در شورایعالی کار اعلام و تاکید کردیم دولت باید به وعده‌های تورمی خود پایبند باشد.

اضافه شدن حق عائله مندی به حقوق کارگران

ولی الله صالحی با اشاره به طرح پیشنهاد پرداخت حق عائله مندی به کارگران گفت: این پیشنهاد از باب آنکه کارگران نیز همچون کارمندان از مزایای عائله مندی برخوردار شوند مطرح شده است که می تواند موجب دلگرمی کارگران و تشویق به تشکیل خانواده شود. البته رقم آن زیاد نیست اما در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اثرگذار است.

وی پرداخت حق عائله مندی را نیازمند قانون دانست و گفت: قاعدتاً این موضوع را شورای عالی کار پیشنهاد می دهد و وزیر کار آن را در قالب دستورالعمل یا آیین نامه عملیاتی می کند. این موضوع نیاز به قانون دارد و در قانون سازمان تامین اجتماعی آمده و باید اصلاح قانون صورت گیرد.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: تاکنون در بحث کارگری تنها حق اولاد به کارگران پرداخت شده و حق عائله مندی شامل حال کارگران نبوده است منتها در خصوص حق اولاد قیدی وجود دارد مبنی بر اینکه کارگر باید ۷۲۰ روز پرداخت حق بیمه را قانونا  داشته باشد.

وی ادامه داد: فردی که در یک کارگاه یا مجموعه مشغول کار می شود حتی اگر فرزندی هم داشته باشد باید قید پرداخت ۷۲۰ روز حق بیمه را داشته باشد که حق اولاد به او تعلق بگیرد.

صالحی ادامه داد: به صرف اینکه کارگر برای اولین بار درجایی اشتغال به کار داشت با داشتن یک یا چند فرزند حتما باید پرداخت ۷۲۰ روز حق بیمه را در سابقه خود داشته باشد در غیر این صورت نمی تواند از مزایای حق اولاد برخوردار شود.

به گفته وی، قبلاً پرداخت حق اولاد تنها محدود به دو فرزند بود ولی در راستای تشویق به افزایش جمعیت سقف تعداد اولاد نیز برداشته شده است

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: