پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت خودرو امروز ارزان شده است.قیمت خودرو سوال برانگیز است.قیمت خودرو مصرف گنندگان را گیج کرده است. قیمت خودرو با یک تنش منفجر می شود.قیمت خودرو مردم را به خودرو دارشدن ناامید کرده است.

غافلگیری خریداران؛ ریزش ۷۱۳میلیونی قیمت خودروی پرفروش

در معاملات روز گذشته خودرویی‌ها در بورس کالا شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها در مقایسه با عرضه‌های قبل بودیم به طوریکه بیشترین کاهش قیمت مربوط به کامیون کشنده فاو با ۷۱۳ میلیون تومان اختصاص داشت.

بررسی روند قیمت کامیون کشنده فاو متعلق به سیباموتور نشان می دهد این محصول در عرضه آخر خود در بورس کالا یعنی تاریخ ۱۲ اردیبهشت نزدیک به چهار میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان معامله شد درحالی که در عرضه امروز سه میلیارد و ۳۹۱ میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت؛ به عبارت دیگر این خودرو امروز با کاهش ۷۱۳ میلیون تومانی قیمت مواجه شد.

البته این روند کاهشی در کارا تک کابین و دو کابین نیز تجربه شد؛ به گونه ای که هر دو محصول نسبت به عرضه های قبلی خود با کاهش حدود ۷۶ میلیون تومانی مواجه شدند.

کارا تک کابین در عرضه ۲۵ اردیبهشت، ۴۸۳ میلیون تومان فروخته شده بود و امروز با ۴۰۷ میلیون تومان معامله شد. کارا دو کابین نیز در عرضه ۲۵ اردیبهشت ۵۰۰ میلیون به فروش رسیده بود درحالی که در عرضه امروز ۴۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد./ ایسنا

قیمت خودرو امروز چهارشنبه 24 خرداد 1402

قیمت خودرو به‌دلیل نوسانات روز گذشته نرخ ارز، با نرخ‌های عجیبی معامله شد. برخی خودروها کاهش نسبتا بالا برخی افزایش اندک و برخی دیگر ثبات قیمتی را تجربه کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت خودرو امروز 24 خرداد ماه 1402، باتوجه به قیمت‌های اعلامی وب‌سایت کارنامه، با تغییراتی مواجه شد.

با نگاه به روند کلی بازار طی چند هفته اخیر، می‌توان متوجه شد که اکثر روزها، قیمت خودرو با کاهش روبه رو بود. اما امروز با وجود اینکه برخی خودروها دوباره کاهشی بودند، برخی دیگر نوسان روبه بالایی داشتند. این امر احتمالا به‌دلیل نوسانات روز گذشته نرخ ارز و نااطمینانی خریداران رخ داده باشد.

از سویی انتشار اخبار مربوط به آزادسازی واردات، به فشار فروش و کاهش قیمت‌ها می‌افزاید و از سوی دیگر با افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، نااطمینانی نسبت به افزایش قیمت خودرو در خریداران بیشتر می‌شود و اقدام به خرید خودرو می‌کنند. بنابراین در برخی خودروها، کاهش قیمت و در برخی دیگر افزایش قیمت به‌چشم می‌خورد.

قیمت خودروهای داخلی امروز 24 خرداد 1402

در سایت‌های خرید و فروش، قیمت خودرو در لحظه نگارش این گزارش به شرح زیر ثبت شده است.

پراید 131 و پراید 111 که روز گذشته کاهش 5 میلیونی داشتند، امروز بدون تغییر قیمت مانده و به‌ترتیب در همان نرخ‌های 325 میلیون تومان و 345 میلیون تومان معامله شد.

کوییک S دنده‌ای با 6 میلیون تومان افزایش نسبت به روز گذشته، سعی در کاهش اختلاف قیمتی خود با پراید داشت که تاحدودی موفق بود.

پژو 207i دنده دستی جزو خودروهایی بود که بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. این خودرو با 19 میلیون تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به قیمت 550 میلیون تومان معامله شد.

تارا اتوماتیک اما بر خلاف 207، افزایش قیمت را برگزید و با 14 میلیون تومان افزایش، به نرخ 761 میلیون تومان دست یافت.

قیمت خودروهای مونتاژی امروز 24 خرداد 1402

در بازار خودروهای مونتاژی، شرایط کمی متفاوت‌تر بود. در واقع این بازار، افزایش قیمت کمتری نسبت به خودروهای داخلی تجربه کرد.

ام‌وی‌ام X22 PRO، بار دیگر کاهشی شده و با 35 میلیون تومان دیگر کاهش، به مبلغ 915 میلیون تومان خرید و فروش شد.

بسترن B30، از زمان انتشار اخبار مبنی‌بر آغاز تولید دوباره آن، با کاهش نسبتا شدیدی روبه‌رو بود، بار دیگر 50 میلیون تومان تنها در یک روز کاهش داشت. به‌این ترتیب این سدان چینی، به نرخ یک میلیارد و 250 میلیون تومان معامله شد.

جک S5 نیوفیس، اما شاید تنها خودروی مونتاژی بازار بود که با افزایش بسیار اندکی روبه‌رو شد. این کراس‌اوور کرمان موتور، با یک میلیون تومان افزایش، به قیمت یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسید.

کراس‌اوور SX5 فرداموتورز، یکی از بیشترین کاهش در بین کل محصولات بازار را تجربه کرد. این خودرو با 70 میلیون تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به کانال یک میلیارد و 350 میلیون تومان سقوط کرد.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

بازار خورو طی چند هفته اخیر، روزهای نزولی بسیاری را تجربه کرد. اما به باور بسیاری، صعود وحشتناک ماه‌های گذشته، با کاهش‌های چند میلیونی جبران نمی‌شود و باید بازهم کاهش یابد.

اما برخی دیگر بر این باورند که قیمت خودرو بیش از اندازه و غیر عادی درحال کاهش بوده و احتمالا این روند طی هفته آینده تغییر یابد. در حالی که مبالغ 100 میلیونی حساب‌های وکالتی نیز از امروز آزاد شده و احتمال ورود این پول‌ها به بازار خودرو وجود دارد.

به‌هر حال باتوجه به تعطیلی پیش رو، باید منتظر روز شنبه ماند و روند بازار را از همان روز رصد کرد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید. همچنین برای اطلاع از آخرین شرایط و جزئیات فروش خودروهای داخلی و مونتاژی می‌توانید به صفحه طرح های فروش خودرو مراجعه کنید.

زنگ خطر افزایش قیمت خودرو با تعطیلی  فولاد مبارکه

در حالی که عدم تخصیص ارز به خودروسازان آینده تولید را با ابهام و چالش های فراوان مواجه کرده است، زنگ خطر افزایش قیمت خودرو با تعطیلی موقت فولاد مبارکه نیز به صدا درآمده است.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، براساس شنیده ها گویا قرار است فولاد مبارکه اصفهان، که نقش مهمی در تولید ورق های فولادی از جمله خودروسازی دارد، به درخواست معاونت معادن و صنایع منبع پایه وزارت صمت به بهانه بازسازی و به‌سازی (overhaul) از مردادماه تا انتهای سال تعطیل خواهد شد. این نامه هنوز به صورت رسمی منتشر نشده و ممکن است مانند نامه مدیرعامل ایران خودرو، چند وقت بعد رسانه ای شود، اما این اقدام در شرایط فعلی به قدری شوکه کننده و نابه‌جاست که نتیجه ای جز افزایش قیمت خودرو در پی نخواهد داشت. در واقع، بعد از تله گرفتار کردن خودروسازان در دام تخصیص ارز و بلاتکلیفی قیمت ها، حمله ویران‌گر و سنگین دیگری از جبهه ای جدید آغاز شده است. هر چند طی سال های اخیر، خودروسازان در صف اول انتقادها قرار گرفته اند، اما بعد از استیضاح فاطمی امین نقدهای تند و کوبنده جای خود را به موج سهمگین حملات بنیان‌کن داده است.

قیمت خودرو / فلج کردن خودروسازان

به نظر می رسد بخشی پنهان و قدرتمند، گام به گام در حال اجرای طرحی هستند تا خودروسازان داخلی به خصوص مونتاژکاران را فلج و زمین‌گیر کنند. اولین گام با تغییر نرخ ارز برای تعرفه ترخیص از ۲۸۵۰۰ تومان به بالای ۴۲ هزار تومان برداشته شد، اما با قیمت های جدید هم ارزی به خودروسازان داده نشده است. این عدم تخصیص مانع از سفارش گذاری می شود و با توجه به زمان‌بر بودن پروسه سفارش تا تحویل، به طور جد تولید خودرو در نیمه دوم سال با بحران های بسیار وحشتناک مواجه خواهد شد.

قیمت خودرو / روزهای پس از استیضاح

گام دوم، یک هفته بعد از استیضاح وزیر سابق صمت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) با انتشار فهرست جدید قیمت خودروهای مونتاژی برداشته است. موضع گیری خودروسازان علیه قیمت ها (با توجه به افزایش صفر تا صدی هزینه های تولید) و پنهان شدن پشت ژست های عوام فریبانه، مردم عصبانی از گرانی ها را رودروی آن ها قرار داد. در این شرایط، طراحان این طرح توانسته اند خود را به خوبی در جلد مردم‌دوستی جا زده و افکار عمومی را در روز روشن فریب بدهند.

با تکمیل شدن بخش دیگری از طرح، درست در زمانی که تولیدکنندگان با مشکلات کمبود ارز و بلاتکلیفی دست به گریبان هستند، تعطیلی فولاد مبارکه به عنوان یکی از منابع اصلی تأمین ورق های مورد نیاز خودروسازان، خطر تعطیلی و توقف تولید خودرو گام سوم این طرح به شمار می آید.

قیمت خودرو / یک بازخوانی ساده

اما پرسش این است که چرا با جدی شدن طرح واردات خودروهای دست دوم  تمام این اتفاقات پی در پی رخ می دهند؟ به نظر می رسد با یک بازخوانی ساده می توان به جواب رسید.

ابتدا نرخ ارز تغییر کرده و بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند؛ سپس لایحه واردات خودروهای دست دوم به مجلس داده می شود؛ دو فوریت آن تصویب می شود؛ قیمت های جدید خودروهای مونتاژی اعلام می شود؛ جو روانی جامعه علیه خودروسازان می شود، در این وضعیت، مدام بر طبل ارزان شدن خودرو با خودروهای وارداتی کوبیده می شود؛بعد از ماه ها یک دفعه ۴ هزار خودرو مانده در پشت دروازه های گمرک ترخیص می شوند؛ صبح همان روز تعرفه به شدت افزایش‌یافته از سوی دولت ابلاغ می شود و در همان روز مجلس با کلیات لایحه واردات خودروهای دست دوم موافقت می کند. حالا هم که قرار است فولاد مبارکه تعطیل شود. البته نمی توان از بازی پلیس خوب و بد در رسانه ملی برای جوسازی علیه خودروهای تولید داخل، لگن خواندن آن ها و فرق نداشتن لندکروز و ۲۰۶ بی تفاوت گذر کرد.

قیمت خودرو / یک پرسش دیگر

پرسش دیگر این است که نتیجه این محدودیت ها و حملات پی در پی چه می شود؟ بر هم ریختن نظم و آشفتگی شدید بازار خودرو؛ کاهش شدید تولید و عرضه و افزایش قیمت؛ بروز نگرانی های مردم و مسئولان از پیامدهای آن، بالا رفتن قیمت تمام شده خودروهای وارداتی صفر پیرو تعرفه های جدید و نیاز به یک راهکار فوری و کارا.

قیمت خودرو / راه حلی ساده

به نظر می رسد تمام این داستان ها و جنگ و گریزها تنها و تنها برای مجاب و راضی کردن افکار عمومی برای واردات خودروهای دست دوم باشد.

در واقع، با توجه به قیمت خودروهای دست دوم در آن سوی مرزهای ایران و تعرفه های در نظر گرفته شده، این خودروها درست در بازه قیمتی محصولات مونتاژی قرار خواهند گرفت.

در واقع، طراحان این طرح بسیار حساب شده عمل کرده اند؛ از یک سو، می دانند که چاینیزاسیون صنعت خودروسازی کشور دیگر برای بسیاری از مردم قابل تحمل نیست و از سوی دیگر، نسبت به استقبال از خودروهای خارجی یقین دارند.

یعنی در بازاری که حق انتخاب چندانی وجود ندارد، ورود این خودروهای دست دوم با تنوع بالا به مثابه یک معجزه به شمار می آید. البته شور و شعف ناشی از این واردات چندان طولانی نخواهد بود. سیل که بیاید همه را با خود خواهد برد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: