پایگاه خبری خانه فوتبال:

محصول جدید ایران خودرو رونمایی شد.ایران خودرو جوان شد.«تانا»؛ کراس اوور سال ایران خودرو آماده فروش. ایران خودرو این کراس اوور جدید را با رنگ ها و امکانات محبوب عرضه می کند. ایران خودرو بروز می شود.

کراس‌اوور جدید ایران خودرو در راه است

معاون ایران‌خودرو از عرضه محصول پروژه کراس‌اوور K۱۲۵ در زمستان امسال خبر داد و تاکید کرد که این خودرو علاوه بر اینکه مجهز به امکانات و آپشن‌های روز است، تمامی استانداردهای ۸۵گانه را هم پاس می‌کند.

اسفندماه سال ۱۳۹۸ بودکه برای اولین موضوع کراس‌اوور k۱۲۵  توسط مدیرعامل وقت ایران‌خودرو (فرشاد مقیمی) مطرح شد. طبق برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته در آن زمان، قرار بود کراس اوور K۱۲۵ از بهمن سال ۱۳۹۹ عرضه شود؛ پس از آن در تیرماه سال ۱۳۹۹، اعلام شد که پروژه K۱۲۵ با عمق داخلی‌سازی ۹۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته مدیر طراحی پروژه خودروی کراس‌اوور ایران‌خودرو، موتور این محصول نسل جدید EF۷ پلاس توربوشارژ و دارای گیربکس‌ شش سرعته داخلی‌سازی شده و انتقال قدرت دستی و اتوماتیک خواهد بود. پلتفرم محصول کراس‌اوور ایران‌خودرو همان پلتفرم خودروی تاراست که از منظر ابعاد و مشخصات کاملا تغییر پیدا می‌کند و تبدیل به پلتفرمی جدید خواهد شد.

ایران خودرو

شهریور ماه سال ۱۴۰۰، وی (مدیر طراحی پروژه خودروی کراس‌اوور ایران‌خودرو) با بیان اینکه این پس از بررسی بر روی پلتفرم‌های موجود، پلتفرم خودروی تارا به عنوان پلتفرم پایه برای توسعه خودروی CUV انتخاب شده، اظهار کرد: در حال حاضر مرحله تعریف و هدف‌گذاری این پروژه انجام شده و در مرحله طراحی قرار دارد و در ادامه وارد مراحل صحه گذاری و صنعتی‌سازی خواهد شد و به زودی نمونه اولیه خودروی K۱۲۵ رونمایی خواهد شد؛ این محصول در انتهای سال ۱۴۰۱ به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

این وعده عرضه‌ و تولید انبوه‌ها، در زمان‌های مذکور انجام نشد تا در نهایت مدیرعامل سابق ایران‌خودرو (مهدی خطیبی)، آبان ماه سال گذشته در حاشیه یک مراسم اعلام کرد: در اردیبهشت و حداکثر خرداد ماه ۱۴۰۲ تولید خودروی ری‌را K۱۲۵ که تولید صنعتی آن آغاز شده و اکنون در مرحله تست تصادف است، آغاز خواهد شد؛ اما در نهایت وعده عرضه محصول این پروژه به زمستان سال جاری رسیده است.

ایران خودرو / کراس‌اوور K۱۲۵ دارای استانداردهای ۸۵گانه

 کارگاه آشنایی با آپشن‌ها و فیچرهای روز دنیا برای خودرو با حضور اعضای دفتر تحقیقات پلیس راهور تهران بزرگ و روسای تصادفات مناطق، در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو برگزار شد.

در این کارگاه، مهدی رادمنش- معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران‌خودرو- ضمن تاکید بر اینکه محصول پروژه کراس اوور K۱۲۵ به امکانات و آپشن‌های روز دنیا مجهز خواهد بود و تمامی استانداردهای ۸۵‌گانه را داراست، اعلام کرد: محصول این پروژه زمستان امسال روانه بازار خواهد شد.

وی افزود: امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، دستیاری حرکت در سربالایی و سرپایینی و کیسه هوای جانبی و پرده‌ای، سامانه کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد تایر و ایزوفیکس صندلی کودک از جمله این تجهیزات جدید و به روز به شمار می‌رود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، از مردادماه امسال تمامی محصولات ایران‌خودرو قابلیت تجهیز به امکانات ESC، سنسور نشانگر باد تایر و GSI خواهند داشت. همچنین امکان حفاظت از عابر پیاده نیز بر روی تمامی محصولات اجرا خواهد شد.

ایسنا

تانا ایران خودرو در لباس برقی هم عرضه می‌شود

کراس اوور ایکس ۵۵ پرو ، پرچمدار ترین محصول ام وی ام است که به لطف ظاهر جذاب و امکانات مناسب خود، حسابی در سگمنت کراس اورهای جمع و جور می‌درخشد. اما بد نیست بدانید که این محصول زیبا، یک همزاد برقی هم دارد که به تازگی معرفی شده و در ادامه قصد داریم تا زیر و بم آن را بررسی کنیم.

معرفی کراس اوور کایی ایکس ۳ پرو برقی

ایران خودرو

ابتدا به سراغ نام‌های عجیب و غریب این خودرو می‌رویم. کراس اوور کایی شوجت پرو در بازارهای بین المللی مثل ویتنام و روسیه، با نام کایی ایکس ۳ پرو شناخته می‌شود و احتمالا با اسم ماشین تانا ایران خودرو، به کشور ما بیاید. بد نیست بدانید که برند کایی، یکی از زیر مجموعه‌های چری به حساب می‌آید و این خودرو، دقیقا همزاد ام وی ام ایکس ۵۵ پرو است و می‌تواند لقب ام وی ام X55 پرو برقی را به آن داد!

مشخصات فنی کایی شوجت پرو برقی

ایران خودرو

کایی ایکس ۳ پرو برقی ۲۰۲۳

همزاد برقی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو به یک موتور برقی مرکزی در محور جلویی مجهز شده است که تقریبا ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس تک سرعته اتوماتیک با چرخ‌های جلویی درگیر می‌کند. البته برای محافظت از موتور برقی در مقابل حرارت، حداکثر سرعت در ماشین تانا برقی ایران خودرو به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

ظرفیت باتری های ام وی ام ایکس ۵۵ پرو برقی تقریبا ۵۶.۳ کیلو وات ساعت است که در هر بار شارژ شدن و طبق استانداردهای CLTC، می‌توانند تا ۴۱۰ کیلومتر دوام بیاورند. همچنین تانا برقی ایران خودرو از شارژرهای فست شارژ هم پشتیبانی می‌کند و می‌تواند در کمتر از ۴۵ دقیقه، تا 80 درصد شارژ شود. شارژرهای معمولی AC (با توان 10 کیلو وات) هم این کار را در ۸ ساعت انجام می‌دهند.

ایران خودرو

آپشن‌ های تانا برقی ایران خودرو

کایی ایکس 3 پرو برقی یا همان تانا ایران خودرو EV، دقیقا امکاناتی شبیه به ام وی ام ایکس 55 پرو دارد و آپشن‌های زیر را به راننده هدیه می‌کند:

۴ ایربگ در نسخه استاندارد

دستیار حرکت در سربالایی

ترمز پارک برقی

کروز کنترل

چراغ همراهی تا منزل

دی لایت و اتولایت

سنسور دمای خارج از خودرو

سنسور پارک در سپر جلو و عقب و دوربین دنده عقب با خطوط پویا

صندلی برقی راننده با گرمکن آپشنال

سیستم چراغ‌های تمام ال ای دی در جلو

دوربین ۳۶۰ درجه

دستیار حرکت در سرپایینی

مولتی مدیا و کلاستر دیجیتال

باتری‌های لیتیوم فسفات پیشرفته

موتور برقی سنترال از نوع آهنربای دائمی

گیربکس اتوماتیک تک سرعته

پشتیبانی از شارژرهای فست شارژ DC (شارژ 20 تا 80 درصد در کمتر از 45 دقیقه)

سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و تورشن بیم در محور عقب

سیستم ترمز تمام دیسک

رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی

سنسور فشار باد لاستیک

سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش

استارت کی لس و قابلیت ورود بدون کلید به کابین

سانروف برقی

تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل کابین

آینه‌های جانبی برقی تاشو با گرم کن

فرمان مولتی فانکشن با روکش چرم

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک آپشنال

طراحی ظاهری و ابعاد تانا برقی ایران خودرو

اندازه و ابعاد کایی شوجت پرو برقی، دقیقا شبیه به ام وی ام ایکس ۵۵ پرو است و شامل ۴۴۰۰ میلی متر طول، ۱۸۳۱ میلی متر عرض و ۱۶۴۶ میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به ۲۶۳۲ میلی متر می‌رسد. از مهم‌ترین تفاوت‌های ماشین تانا برقی ایران خودرو با نسخه بنزینی، می‌توان به فرم جلو پنجره و طراحی رینگ‌ها اشاره کرد. در کایی ایکس ۳ پرو برقی با یک جلو پنجره‌ی بسته طرف هستیم و رینگ‌ها هم از طراحی آیرودینامیکی بهره می‌برند.

کابین و داشبورد ماشین تانا برقی ایران خودرو

اتاق و داشبورد کایی ایکس ۳ پرو برقی ۲۰۲۳ فرق خاصی با مدل قبلی ندارد اما در برابر ام وی ام ایکس ۵۵ پرو چطور؟ در کابین ماشین تانا برقی ایران خودرو با فرمان جدیدی طرف هستیم که از غربیلک ۲ پره و دی کات بهره می‌برد. فرم مولتی مدیای ۱۰.۳ اینچی و کلاستر دیجیتال ۸ اینچی هم هیچ فرقی نکرده.

روی کنسول میانی، اهرم برقی دنده و کلید استارت و حالت‌های مختلف رانندگی را داریم و کلیدهای ترمز پارک برقی و اتوهلد هم دقیقا در این قسمت دیده می‌شوند. ارگونومی داشبورد کایی ایکس ۳ پرو برقی هم کمی با ایکس ۵۵ پرو ام وی ام فرق دارد اما در کل، این دو خودرو همانند دو جسم در یک روح هستند.

قیمت همزاد برقی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو

کراس اوور تانا برقی ایران خودرو در سه تریم متفاوت و با نام‌های انجویمنت ادیشن، کامفورت ادیشن و اکسکلوسیو ادیشن به میدان آمده است که از لحاظ قوای محرکه، هیچ فرقی با هم ندارد و فقط آپشن‌های آن‌ها متفاوت است. قیمت ام وی ام ایکس ۵۵ پرو برقی در کشور چین، از ۱۸.۴ هزار دلار شروع می‌شود و در تریم پرچمدار و فول آپشن به ۲۱ هزار دلار می‌رسد.

کایی ایکس ۳ پرو برقی جزو ارزان‌ترین کراس اوورهای الکتریکی در بازار چین است که اگر وارد ایران شود، قیمت آن حدود ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

واردات نسخه برقی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو به ایران

شرکت ایران خودرو قصد دارد تا کایی ایکس ۳ پرو را تحت نام ماشین تانا ایران خودرو، راهی کشور کند. همچنین این شرکت، کراس اوور اسکال ول ای تی ۵ را با لقب اولین شاسی بلند برقی مونتاژی، به ایران خواهد آورد. با این تفاسیر شاید بتوان گفت که ایران خودرو در مسیر کراس اوورهای برقی چینی افتاده و واردات کایی ایکس ۳ پرو برقی به ایران، اصلا دور از انتظار نیست؛ هرچند که هیچ زیرساختی برای این موضوع، فراهم نشده و فعلا خبری از احداث ایستگاه‌های شارژ سریع وجود ندارد!

«تانا»کراس اوور جدید ایران خودرو در راه بازار

مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده است که می خواهد تا در نیمه اول سال ۱۴۰۲، یک کراس اوور جدید را به بازار عرضه کند. این خودرو که با مشارکت کمپانی کایی به مونتاژ می رسد و در بازار چین X3 پرو نام دارد، در گروه صنعتی ایران خودرو « تانا » نام گذاری شده است.

تانا قرار است با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر هم به بازار ایران بیاید. این پیشرانه که مهندسی AVL اتریش را دارد و مخصوص محصولات خانواده چری است، در بازار ایران قدرت ۱۴۷ تا ۱۵۶ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۰ تا ۲۳۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه به جعبه دنده اتوماتیک CVT مجهز است و قابلیت تعویض دنده ۹ سرعته مصنوعی را دارد. این سیستم انتقال قدرت، توان را به چرخ های جلوی تانا ایران خودرو می رساند.

ایران خودرو

وزن خالص تانا ۱۳۷۸ کیلوگرم است و مصرف سوخت بهینه آن ۶.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می شود. این کراس اوور جمع و جور مونتاژی، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در حالت استاندارد در کمتر از ۱۱ ثانیه ثبت می کند.

فاصله محوری تانا ۲۶۳۲ میلی متر است و باید به صورت کلی گفت که این خودرو ابعاد بسیار مشابهی به ام وی ام X۵۵ پرو مدیران خودرو دارد. طول ۴۴۰۰ میلی متر، عرض ۱۸۳۱ میلی متر و ارتفاع ۱۶۵۳ میلی متر تانا چنین موضوعی را اثبات می کند. تعلیق تانا در بخش جلو از نوع مک فرسون بوده و در بخش عقب از تعلیق H توئیست بیم استفاده شده است.

امکانات رفاهی و ایمنی کراس اوور تانا ایران خودرو

احتمال آن زیاد است که ایران خودرو نسخه فول آپشن کایی X۳ پرو را به بازار ایران بیاورد و تانا را با امکاناتی نزدیک به X۵۵ پرو مدیران خودرو به بازار عرضه کند. نسخه فول آپشن کراس اوور جدید ایران خودرو به ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سنسور نور، سنسور باران، دسته دنده الکتریکی، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، تهویه الکتریکی با فناوری پاکسازی هوای کابین، استارت دکمه ای، قابلیت روشن شدن خودرو از طریق ریموت، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، سانروف، چراغ روشنایی روز، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، جلو آمپر دیجیتال، کروز کنترل و… مجهز است.

ایران خودرو

قیمت کراس اوور تانا ایران خودرو

شنیده ها حاکی از آن است که قطعاً ایران خودرو قیمتی کمتر از ام وی ام X۵۵ پرو را برای کراس اوور مونتاژی انتخاب می کند و احتمال آن وجود دارد که این خودرو، با قیمتی در محدوده ری را و هایما S۵ به بازار بیاید. در صورتی که شرایط فعلی را پایدار بدانیم (که البته بعید است)، می توان توقع داشت که ایران خودرو تانا قیمتی کمتر از ۷۵۰ میلیون تومان را در کارخانه داشته باشد. کایی X۳ پرو در نسخه فول آپشن قیمت حدود ۹۴ هزار یوان (حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ یورو) را دارد و می توان این خودرو را یک کراس اوور اقتصادی در بازار جهانی دانست.

تانا چه کراس اووری ایران خودرو است؟

تانا نسخه ایرانیزه کراس اوور چینی کایی X۳ پرو است و در جایگاه کراس اوورهای جمع و جور قرار می گیرد. این خودرو نسخه ای دیگر از ام وی ام X۵۵ پرو است.

مشخصات فنی ایران خودرو تانا چیست؟

تانا پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر ۱۵۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر را دارد و جعبه دنده اتوماتیک CVT توان را به چرخ های جلوی این خودرو می رساند.

ایران خودرو

امکانات کراس اوور تانا ایران خودرو چیست؟

نسخه فول آپشن تانا به ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سنسور نور، سنسور باران، دسته دنده الکتریکی، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، تهویه الکتریکی با فناوری پاکسازی هوای کابین، استارت دکمه ای، قابلیت روشن شدن خودرو از طریق ریموت، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، سانروف، چراغ روشنایی روز، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، جلو آمپر دیجیتال، کروز کنترل و… مجهز است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: