پایگاه خبری خانه فوتبال:

ایران خودرو تارا پیشرفته ترین خودروی تولید ایران است.ایران خودرو تارا از نظر ایمنی در حد خودروهای روز دنیاست.ایران خودرو تارا کامل ترین و بروز ترین امکانات خودرو را داراست.ایران خودرو تارا صنعت خودروسازی ایران را متحول می کند.ایران خودرو تارا بازارهای ایران و منطقه را تسخیر خواهد کرد.

تست و تبلیغ ایران خودرو تارا در مسکو را ببینید

نکته مهمی که در این ویدیو مطرح می‌شود، این است که خودرویی که وارد روسیه شده، از نظر امکانات با نسخه ایرانی آن متفاوت است. برای مثال نسخه V4 تارا دارای آپشن گرمکن صندلی ردیف جلو است، در صورتی که هنوز تارا V4 وارد بازار ایران هم نشده است! 

 معایب ایران خودرو تارا در یوتیوب

در واقع تارا برخلاف بسیاری از تولیدات دیگر ایران خودرو بر اساس پژو 405 یا 206 شکل نگرفته بود و اساس کار، پژو 301 بود، خودرویی نه چندان آشنا برای ایرانیان که قرار بود در کشورمان مونتاژ شود ولی این پروژه در نهایت در پی خروج یکجانبه امریکا از برجام و اعمال تحریم ها علیه ایران به سرانجام نرسید اما در نهایت ایران خودرو بر اساس 301، اقدام به ارائه خودرویی به نام تارا کرد.
تارا در دو تیپ دنده ای (کد کلاس ۳۲۲۰۱) و اتوماتیک (کد کلاس ۳۲۳۰۱) به بازار عرضه شده است. هر دو تیپ از موتور TU5P که در واقع نمونه ارتقا یافته موتور TU5 است، بهره می برند. این موتور به سامانه CVVT یا زمان‌بندی مداوم متغیر سوپاپ ها مجهز شده است و طبق اعلام ایران خودرو علاوه بر افزایش توان و گشتاور، کاهش مصرف سوخت را نیز به همراه دارد. البته پژو ۳۰۱ به پیشرانه ۱.۶ لیتری موسوم به EC5 مجهز بود که نسبت به موتور TU5P از توان و گشتاور بیشتر و مصرف سوخت کمتری برخوردار بود، در ابتدا اخباری مبنی بر عرضه تارا با پیشرانه EC5 به گوش می رسید اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و موتور TU5P برای تارا در نظر گرفته شد. گیربکس تارا در نمونه دستی از نوع ۵ سرعته و گیربکس نمونه اتوماتیک همان گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک به کار رفته در دنا پلاس اتوماتیک توربو است. در هر دو نمونه تارا، محور جلو محرک است.

تارا اتوماتیک به تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل دنده ای مجهز شده است. از آن جمله می توان به دو ایربگ جانبی، فرمان و دسته دنده چرم، دوربین دید عقب، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، صندلی های برقی- دستی جلو، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف و زیرآرنجی اشاره کرد. با توجه به اینکه مدتی از حضور این خودرو در بازار می­گذرد، در این مقاله از سری مقالات مشاوره خرید Z4Car تصمیم گرفتیم به برخی از معایب تارا ایران خودرو بپردازیم.

ارگونومی ضعیف

در طراحی داخلی تارا، عملا با کابین ۳۰۱ با چند تغییر کوچک مواجه هستیم. اگرچه در کابین تارا نکات مثبتی هم با توجه به کلاس خودرو دیده می شود اما چند نکته بسیار نامطلوب هم وجود دارد. برای مثال محل قرارگیری کلیدهای بالابر شیشه بسیار نامناسب است. این کلیدها در اطراف جالیوانی و جلوی اهرم تعویض دنده قرار گرفته اند و به خصوص محل کلید بالابر شیشه های سمت راست جای تعجب دارد. به نظر می رسد که بهتر بود از محل معمول روی درب برای تعبیه این کلیدها استفاده می شد.

ایران خودرو تارا

به طور کلی ارگونومی در کابین تارا تعریفی ندارد و شاید از این حیث بتوان آن را بدترین در بین رقبا دانست. محل قرارگیری کلید فلاشر نیز بسیار عجیب است و به همراه کلید قفل درب ها، در سمت راست ورودی های هوای میانی داشبورد تعبیه شده است که به خصوص در مواقع اضطراری دسترسی خوبی ندارد، احتمالا باید از سرنشین کناری درخواست کنید که فلاشر را روشن کند!

همان طور که اشاره شد، با توجه به اینکه طراحی کابین تارا اساسا طبق طراحی کابین پژو ۳۰۱ می باشد، بخش زیادی از این انتقادات در واقع به ۳۰۱ بر می گردد اما از ایران خودرو این انتظار می رفت با توجه به تغییراتی که در طراحی بیرونی ۳۰۱ اعمال کرده است، حداقل در طراحی داخلی نیز برخی ایرادات طراحی ۳۰۱ را اصلاح نماید که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

دنا جوانان با موتور EFP تست شد؛ قویترین خودرو ایرانی زیر فشار

آقای کیانوش پورمجیب، قائم مقام تامین و تولید ایران خودرو،ضمن برشمردن بهبودهای صورت گرفته در دنا جوانان نسبت به نسخه پیشین افزود: دنا با قوای محرکه به روزتر و مصرف سوخت یک لیتر کمتر و مجهز به سامانه برق و الکترونیک متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو به تولید انبوه رسیده است. یکی از مزایای سامانه برق و الکترونیک ایران خودرو در تک نود بودن است که تمامی کارکردها توسط یک نود صورت می گیرد که سرعت پردازش توسط این سامانه نسبت به سامانه های پیشین بالاتر، به روزتر و کارآمدتر است، به گونه ای که به راحتی می توان امکانات جدیدی را برای محصولات تعریف و اجرا کرد. 

پورمجیب گفت: عمده استانداردهای جدیدی که سازمان استاندارد تکلیف کرده است را در محصولات جدید و به روز شده به کار برده‌ایم، سامانه های مختلف پایش فشاد باد تایرها، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سامانه تعویض بهینه دنده، سنسور نور و باران، کنترل پایداری الکترونیکی، صندوق پران به وسیله پا و ... از جمله این بهبودهاست.

رونمایی دنا پلاس جوانان

به گفته پورمجیب، دنا و تارا استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.  وی تغییرات اعمال شده در محصولات را براساس نتایج نظرسنجی از مشتریان دانست و گفت: گرم کن صندلی، تغییر گرافیک چراغ عقب، جعبه ذخیره کننده برخی محتویات برای صندلی عقب و جلو، تغییر محل کلیدهای شیشه بالابر از کنسول میانی به روی درها از جمله خواسته های مشتریان بوده که در محصولات اعمال شده است. 

رونمایی دنا پلاس توربو با موتور EFP

دی 1401: پیشرانه EFP (نسخه ارتقایافته EF7 توربوشارژ) ایران‌خودرو به مرحله تولید انبوه رسیده و اکنون این خودروساز، دنا پلاس توربو EFP را با این پیشرانه و امکانات جدید معرفی کرده است. دنا پلاس توربو جدید، از بهمن‌ماه 1401 به تولید انبوه می‌رسد.

پیشرانه EFP دنا پلاس جدید، حدود 161 تا 165 اسب‌‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تفاوت‌های این پیشرانه، نسبت به EF7 توربوشارژ، در قسمت‌های میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک‌کننده و ... است.

دنا پلاس توربو جدید

موتور جدید EFP به زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی و خروجی مجهز بوده و برخلاف پیشرانه TC7، به سامانه VVT-i دوگانه تجهیز شده است. طبق اطلاعات موجود، حداکثر گشتاور EFP توربوشارژ، در محدوده RPM بین 1600 تا 4500 در اختیار راننده است و مصرف سوخت بهینه این پیشرانه به 6.8 لیتر به ازای هر صد کیلومتر برای دنا پلاس رسیده است. نسبت تراکم 9.1 برای این پیشرانه اعلام شده و با استاندارد آلایندگی یورو5 دارد.

دنا پلاس توربو EF7P، علاوه بر امکانات قبلی، احتمالا به مواردی مانند سنسور نور، سنسور باران، استارت دکمه‌ای، سنسور باد تایرها، نمایشگر لمسی جدید، اندروید اتو، اپل کار پلی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و سامانه کنترل پایداری الکتریکی مجهز خواهد بود. سامانه کنترل پایداری در فازهای پایانی به این خودرو اضافه می‌شود. پیشرانه جدید در مراحل بعدی روی خودروهای تارا و ری‌را نیز نصب خواهد شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: