پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت سکه در چندماه گذشته به شدت بالا رفت.قیمت سکه از سال گذشته صعودی بود. قیمت سکه در کانال پائین‌تر.قیمت سکه باورنکردنی و با حباب قیمتی شدید است جدیدترین قیمت سکه را در سایت خانه فوتبال با هم می خوانیم.

قیمت سکه پرواز کرد (۱۸ مرداد)

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (چهارشنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۲) در بازار تهران ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.
امروز هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.
امروز سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت، ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.
نیم‌سکه با ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته ۱۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت خورد.
ربع سکه با ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و سکه یک گرمی هم بدون تغییر قیمت به ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.
قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران ۲ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان اعلام شد.
امروز بهای هر اُنس طلا نیز در بازارهای جهانی یک‌هزار و ۹۲۶ دلار است.

قیمت سکه

چند نوع سکه در ایران ضرب می شود و چه اوزانی دارند؟

5 نوع که مشخصات آنها عبارت است از :

وزن سکه بهار آزادی یا طرح قدیم برابر با 8/13598 گرم و مقدار طلای خالص آن 7/322382 گرم می باشد. قطر دایره‌ سکه های بهار آزادی 22 میلیمتر و عیار این سکه ها 900 در 1000 است که در مقیاس 24 عیار، برابر با 21/6 محسوب می گردد.

وزن سکه امامی یا طرح جدید برابر با 8/13598 گرم و مقدار طلای خالص آن 7/322382 گرم می باشد. قطر دایره‌ سکه های بهار آزادی 22 میلیمتر و عیار این سکه ها 900 در 1000 است که در مقیاس 24 عیار، برابر با 21/6 محسوب می گردد.

وزن نیم سکه برابر با 4/0665 گرم و مقدار طلای خالص آن 3/661191 گرم می باشد. قطر دایره‌ نیم سکه ها 19 میلیمتر و عیار این سکه ها 900 در 1000 است که در مقیاس 24 عیار، برابر با 21/6 محسوب می گردد.

وزنربع سکه برابر با 2/03325 گرم و مقدار طلای خالص آن 1/8305955 گرم می باشد. قطر دایره‌ ربع سکه ها 16 میلیمتر و عیار این سکه ها 900 در 1000 است که در مقیاس 24 عیار، برابر با 21/6 محسوب می گردد.

وزن سکه گرمی برابر با 1/01 گرم و مقدار طلای خالص آن 0/909 گرم می باشد. قطر دایره‌ سکه های گرمی 13/3 میلیمتر و عیار این سکه ها 900 در 1000 است که در مقیاس 24 عیار، برابر با 21/6 محسوب می گردد.

سکه

آیا سکه برای سرمایه گذاری مناسب است؟

فعالیت و سرمایه گذاری در بازارهای مالی اقدامی بسیار تخصصی و با درجه ریسک بسیار بالا می باشد علاوه بر این، فعالیت در چنین بازارهایی نیازمند تحصیلات آکادمیک و تخصصی گسترده و همچنین تجربه فراوان است لذا موکدا اعلام می شود که برای فعالیت در این بازارها باید ابتدا تخصص و تجربه لازم را در این زمینه کسب کنید و بعد برای دوره ای 3 لغایت 6 ماهه، در مدل دمو یا صوری این بازارها فعالیت کرده و توانایی های خود را بسنجید و اگر همه این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشتید بصورت پلکانی و با مقادیر جزیی شروع به سرمایه گذاری یا معامله نمایید تا به تدریج به یک سرمایه گذار یا معامله گر موفق بدل شوید.

"معاملات آتی سکه" در بورس کالای ایران چگونه انجام می پذیرد؟

بورس کالای ایران از سال 1387 قرارداد آتی سکه طلا را به فعالان و سرمایه‌گذاران این حوزه معرفی نمود.در بورس کالای ایران، هر قرارداد 10 سکه را شامل می‌شود و در تمام ماه‌های زوج سال، این قراردادها تعریف می‌شوند.

بورس کالا، نحوه انجام قرارداد آتی برای هر کالا شامل زمان تحویل، مقدار کالا، میزان سپرده قرارداد آتی و سایر مشخصات مربوط را به‌صورت استانداردشده تعیین و اعلام می‌کند. برای انجام معامله هر قرارداد آتی سکه، خریدار و فروشنده در ابتدا مبلغی را به‌عنوان «وجه تضمین اولیه» به‌حساب خود نزد اتاق پایاپای واریز می‌کنند. این مبلغ جهت تضمین ایفای تعهدات مشتریان برای هر موقعیت اخذ می‌شود و میزان این سپرده در مشخصات هر قرارداد آتی تعیین می‌شود. در حال حاضر، وجه تضمین اولیه در قراردادهای آتی سکه تقریباً برابر با مبلغ یک سکه نقدی و به مبلغ 11000000 ریال است. در حقیقت وجه تضمین اولیه حداقل سرمایه لازم برای انجام معاملات آتی سکه است و این مبلغ ممکن است تغییر نماید که این تغییرات از طریق اعلامیه‌های سایت بورس کالا به اطلاع عموم خواهد رسید.

سرمایه‌گذاران سپس با توجه به تحلیل خود از آینده بازار سکه، به ارسال درخواست خرید یا فروش خود می‌نمایند. این سفارش‌ها در کارگزاری‌های دارای مجوز فعالیت در بازار آتی از طریق تماس تلفنی و همچنین سامانه آنلاین تریدینگ انجام می‌پذیرد. خریدار و فروشنده با توجه به زمان تحویل کالا بر روی قیمت رقابت می‌نمایند و پس از توافق، معامله صورت پذیرفته و سفارش‌ها به موقعیت تبدیل می‌شود. اتاق پایاپای نیز مبلغ وجه تضمین اولیه دو طرف را مسدود و کارمزد کارگزاران و عوارض بورس از حساب دو طرف معامله کسر می‌شود.

سود یا زیان قرارداد در هرروز بر اساس قیمت تسویه قرارداد آتی در تالار بورس محاسبه و پس از پایان ساعت معاملاتی بدین شرح به‌حساب هر فرد منظور می‌شود که اگر قیمت‌ها در آن روز نسبت به‌روز قبل کاهش‌یافته باشد مبلغ سود از حساب سپرده خریدار کسر و به‌حساب سپرده فروشنده واریز می‌شود؛ اما اگر در آن روز قیمت‌ها افزایشی بوده آن مبلغ از حساب سپرده فروشنده کسر و به‌حساب سپرده خریدار واریز خواهد شد. این فرآیند تا زمانی ادامه می‌یابد که خریدار یا فروشنده موقعیت خود را باز نگه‌داشته باشند. منظور از «موقعیت باز» موقعیتی است که همچنان فعال بوده و از طرف صاحب آن بسته نشده باشد. بستن یک موقعیت از طریق اتخاذ موقعیت معکوس ممکن خواهد بود. بدین معنا که شخصی که موقعیت خرید دارد با اتخاذ موقعیت فروش در همان قرارداد می‌تواند موقعیت باز خود را ببندد و بالعکس.

از طرفی اگر مبلغ وجه تضمین اولیه شخص (چه خریدار و چه فروشنده) به دلیل زیان‌های وارده، از حداقل وجه تضمین کمتر شود از طرف کارگزاری برای مشتری مربوطه اعلامیه افزایش موجودی ارسال می‌گردد. مشتری تا یک ساعت پس از شروع معامله روز بعد فرصت دارد نسبت به افزایش موجودی خود اقدام نماید. درصورتی‌که پس از انعقاد قرارداد بین خریدار و فروشنده هرکدام از طرفین قرارداد تمایلی به ماندن در قرارداد نداشته باشند می‌توانند قرارداد خود را در تابلو بورس عرضه نماید. در این حالت مجدداً رقابت بر روی تابلو بورس بر اساس قیمت پیشنهادی صورت گرفته و پس از انجام قرارداد، کلیه مسئولیت‌ها به خریدار یا فروشنده جدید منتقل می‌گردد.

مثال کاربردی از معاملات آتی سکه

فرض کنید ما قصد سرمایه‌گذاری در بازار سکه راداریم. پس از بررسی این بازار قرارداد تیرماه 94 را جهت ورود مناسب تشخیص می‌دهیم. با توجه به اینکه در روز ورود ما به بازار آتی، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی در بازار 10200000 ریال است و پس از مطالعه آخرین اعلامیه‌های بورس کالا درمی‌یابیم که وجه تضمین اولیه در بازار آتی سکه 10 درصد قیمت روز قرارداد در بازار (به عبارتی قیمت روز یک سکه تمام) و حداقل وجه تضمین نیز 70 درصد وجه تضمین اولیه می‌باشد، ما با تأمین مبلغ وجه تضمین اولیه لازم به مبلغ 20400000 ریال اقدام به خرید 2 قرارداد می‌کنیم

متأسفانه از روز بعد از خرید ما، سکه برای چند روز سیر نزولی به خود می‌بیند و موجودی وجه تضمین اولیه ما تحلیل رفته به‌طوری‌که در روز سوم از حداقل وجه تضمین نیز پایین‌تر می‌رود.

کارگزار اخطاریه تأمین وجه تضمین اولیه را اعلام و ما می‌بایست مبلغ موجودی خود را ترمیم نماییم؛ بنابراین بلافاصله مبلغ 1680000 ریال واریز می‌کنیم. این عدد حداقل مبلغی است که موجودی وجه تضمین را به حداقل لازم یعنی 14280000 ریال می‌رساند.

خوشبختانه از آن تاریخ به بعد قیمت سکه روند افزایشی در پیش می‌گیرد و ما در روز ششم با اتخاذ موقعیت معکوس یعنی فروش، تصمیم به خروج از این بازار می‌گیریم.

این معامله درنهایت به 2100000 ریال منتج می‌شود.

قیمت تئوریک سکه به عواملی چون قیمت جهانی طلا، قیمت دلار آزاد، هزینه ضرب سکه و سال ضرب آن توسط بانک مرکزی بستگی دارد. هزینه ضرب سکه همواره بین 5000 تومان تا 7000 تومان در نظر گرفته می‌شود. با توجه به عیار سکه بهار آزادی ( 21/6 یا 900 ) و وزن آن ( 8/13598 گرم ) قیمت تئوریک یک قطعه سکه بهار آزادی به شرح ذیل محاسبه می‌شود:

( ( ( ( ( قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد ) × 0.9 ) / 31.1034 ) × وزن سکه ) + حق ضرب ) = قیمت سکه تمام

هدیه : از سکه طلا به‌عنوان هدیه در جشن‌ها و مهمانی‌ها، اعیاد ملی و مذهبی، مراسم ازدواج، تجلیل، تودیع، اعطای جوایز ورزشی، مسابقات و المپیادهای علمی و سایر مناسبت‌ها استفاده می‌شود. جشنواره‌ها مهم‌ترین رویدادهایی هستند که معمولاً در آن‌ها سکه اهدا می‌شود. به خاطر جایگاه ویژه طلا در جامعه ایرانی، سکه در قیاس با وجه نقد یا موارد دیگر، از مقبولیت بیشتری به‌عنوان هدیه برخوردار است.

عیدی کارمندان دولت : طبق مصوبه هیئت‌وزیران در سال 1387، کلیه دستگاه‌های دولتی می‌توانند به‌جای پرداخت پول نقد به کارکنان خود به آن‌ها سکه بهار آزادی عیدی دهند. این سکه‌ها با نرخ روز اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی که تمایل دارند عیدی کارکنان خود را به‌صورت سکه اعطا کنند به فروش می‌رسد. پرداخت عیدی به‌جای پول نقد یکی از راهکارهای کنترل نقدینگی در پایان سال اعلام‌شده است. با این تصمیم بانک مرکزی سه هدف زیر را دنبال می‌کند: اول اینکه عیدی کارکنان پرداخت می‌شود، دوم با افزایش عرضه سکه توسط کارکنان، قیمت این کالا در آستانه عید کنترل می‌شود و سوم عده‌ای سکه‌های خود را نگهداشته و نقدینگی کمتری وارد جامعه می‌شود.

مهریه ازدواج : در اغلب اوقات مهریۀ دوشیزگان ایرانی بر مبنای سکه‌های طلا تعیین می‌شود؛ از سال تولد وی گرفته تا شمار ائمه یا سوره‌های قرآن کریم همگی به‌عنوان معیار تعیین مهریه دختران استفاده می‌شوند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، میانگین مهریه زنان ایرانی عددی بین 260 تا 350 سکه طلا را نشان می‌دهد.

پس‌انداز : سکه طلا به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای برای حفظ ارزش پول مورداستفاده قرار می‌گیرد. بخش مهمی از سرمایه و پس‌انداز مردم ایران در قالب سکه طلا است. با توجه به نقش بااهمیت سکه به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای، بانک‌ها نیز بخشی از سرمایه‌ها و نقدینگی خود را به سکه به‌عنوان پشتوانۀ پولی و سرمایه مطمئن تبدیل می‌کنند.

سرمایه‌گذاری : سکه طلا به دلیل ارزش ذاتی آن، کالایی کم ریسک محسوب می‌شود. به‌علاوه در مقایسه با سایر دارایی‌ها (نظیر املاک و مستغلات) از خاصیت نقد شوندگی بسیار بالاتری برخوردار است و می‌توان آن را در هر زمان و موقعیتی به فروش رساند. در بازار سکه ایران، معامله‌گرانی هستند که با پیگیری نوسانات قیمت طلای جهانی و سکه طلا، به‌صورت عمده در بازار به داد وستد سکه می‌پردازند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: