پایگاه خبری خانه فوتبال:

اکبر گلپایگانی صدای طلایی آواز ایرانی درگذشت.مرحوم اکبر گلپایگانی مشهور به گلپا بود.اکبر گلپایگانی در 90 سالگی بر اثر بیماری رهسپار دیار باقی شد.

اجرای احساسی راغب، در مراسم خاکسپاری استاد اکبر گلپایگانی

آواز خوانی زیبای ایرج برای اکبر گلپایگانی


تصاویر مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد اکبر گلپایگانی در قطعه هنرمندان

آیین تشییع پیکر زنده‌یاد اکبر گلپایگانی معروف به «گلپا»، صبح امروز سه شنبه (۱۶ آبان) با حضور دوستدارانش و در حالی که قطعات قدیمی او را با هم همخوانی می‌کردند، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.


اکبر گلپایگانی ۱۰ بهمن سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد.
در سال ۱۳۱۸ گلپا وارد دبستان فرهنگ شد و به عنوان قاری قرآن در کلاسش برگزیده شد. پس از این فعالیتها، اکبر گلپایگانی با آشنایی با تعدادی قاری قرآن و تعزیه‌خوان و کار کردن زیر نظر آنها اصول اولیه آوازخوانی را آموخت. در سال ۱۳۲۰ وی به‌طور جدی و منظم تعلیم موسیقی و دستگاه‌ها را نزد پدرش آغاز کرد. اکبر گلپایگانی در سال ۱۳۲۶ اولین تجربه شرکت در یک گروه ارکستر کر را به دست آورد و در سال ۱۳۲۷ در انجمن موسیقی مدرسه نظام عضو شد و از سال ۱۳۲۸ به بعد کم‌کم با اساتید طراز اول موسیقی آشنا شد و تعلیم را زیر نظر این اساتید آغاز کرد.
اکبر گلپایگانیگلپا اجرای بیشترین آواز در برنامه گلها را دارد.
او در سال ۸۴، دکترای افتخاری از دانشگاه تهران دریافت کرد. همچنین آوای آواز او در یک فیلم جهانی به نام «مده آ» ساخته کارگردان ایتالیایی پازولینی گنجانده شد.

آهنگ زیبای چرا عاشق نباشم...روزی که اکبر گلپایگانی از نبودن خواند

تصویر ناب از اکبر گلپایگانی در کنار ستارگان منچستر یونایتد
اکبر گلپایگانی

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: