پایگاه خبری خانه فوتبال:

در این بین منطقه یک با متوسط ۱۷۰ میلیون و ۴۷۱ هزار تومان بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است. در دیماه متوسط قیمت مسکن در این منطقه ۱۶۶ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان بود.​
در منطقه ۲ متوسط قیمت مسکن از ۱۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دیماه به ۱۱۹ میلیون و ۳۹۱ هزار تومان در بهمن ماه رسیده است. در منطقه ۳ نیز قیمت صعودی بوده است؛ طی ماه گذشته متوسط قیمت در این منطقه حدود ۱۴۳ میلیون تومان بود، یعنی حدود ۱۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت مسکن در دیماه ۱۴۰۲.​
در مناطق ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ نیز قیمت‌ها از دیماه تا بهمن ماه افزایشی بوده است. این در حالی است که در مناطق ۱۱ و ۱۲ قیمت مسکن کاهش یافته است؛ در منطقه ۱۱ متوسط قیمت مسکن از ۶۲.۶ میلیون تومان به ۵۹.۳ میلیون تومان و در منطقه ۱۲ نیز از ۵۲.۹ میلیون تومان به ۵۲.۵ میلیون تومان کاهش یافته است. در منطقه ۲۲ نیز قیمت مسکن کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، تعداد معاملات مسکن در بهمن ماه نسبت به دیماه امسال ۲۸.۷ درصد افزایش یافته است. در دیماه ۴۴۶۵ فقره معاملات در سامانه املاک و مستغلات کشور ثبت شده بود که در بهمن به ۵۷۵۰ فقره افزایش یافته است.

قیمت مسکن،تهران را به اوج رساند

تهران با نیاز به پس‌انداز ۱۵۸ سال حقوق برای خرید مسکن، گران‌ترین پایتخت سراسر جهان است.
بازار مسکن یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی در هر کشوری است. این بازار شامل خرید، فروش و اجاره ملک‌ها مانند خانه‌ها، آپارتمان‌ها، ویلاها و مغازه‌ها می‌شود. بازار مسکن تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد.
زندگی کردن در پایتخت معمولا با هزینه بالایی همراه است اما کدام شهرها مقرون به صرفه‌تر هستند؟
شما در افریقای جنوبی با پس‌انداز کردن به مدت ۴سال و ۷ماه می‌توانید یک مسکن در پرتوریا(پایتخت افریقای جنوبی) داشته باشید. که این مقرون به صرفه‌ترین پایتخت جهان است.
با وجود میانگین هزینه‌های بالا در واشنگتن شهروندان بعد از ۹سال و ۶ماه توانایی داشتن مسکن با قیمت میانگین را خواهند داشت.
در این میان تهران با نیاز به پس‌انداز ۱۵۸ سال حقوق برای داشتن مسکن، گران‌ترین پایتخت در سرار جهان محسوب می‌شود.

قیمت مسکنجزئیات رشد قیمت مسکن را از سال ۸۸ ببینید

بر اساس آمارهای بانک مرکزی ایران، قیمت مسکن در شهر تهران به‌طور متوسط، ۴۵/۵ برابر شده است.
رشد ۴۵ برابری قیمت مسکن در شهر تهران درحالی است که طی این مدت حداقل دستمزد در کشور تنها ۲۰ برابر رشد کرده است.
بر اساس آمارهای بانک مرکزی ایران، از پاییز سال ۱۳۸۸ تا آذرماه ۱۴۰۲، قیمت مسکن در شهر تهران به‌طور متوسط، ۴۵/۵ برابر شده است.
طی این ۱۵ سال، بالاترین جهش قیمتی مسکن مربوط به مناطق ۲، ۵، ۹، یک و ۳، به‌ترتیب با ۵۶/۴ برابر، ۵۵/۶ برابر، ۵۳/۸ برابر، ۵۱/۳ برابر و ۵۰/۸ برابر بوده است.
قابل ذکر است رشد ۴۵ برابری قیمت مسکن در شهر تهران درحالی است که طی این مدت حداقل دستمزد در کشور تنها ۲۰ برابر رشد کرده است.

بعد از انتخابات، قیمت مسکن چه می‌شود؟

قیمت مسکنحسن محتشم با بیان اینکه سیاست‌های انقباضی کنونی دولت به مثابه نگه داشتن فنر بازارها است، بیان کرد: با توجه به سپرده‌های شش ماهه تا یک ساله بانک‌ها فشردن این فنر توسط سیاست‌گذار ممکن است شش ماه تا یک سال بازارها را آرام کند، اما با کوچکترین محرکی در آینده رها می‌شود. مهمترین محرک سرازیر شدن نقدینگی به بازارها است. با توجه به اینکه تولید بسیار کم‌رمق شده پول‌ها به سمت بازارهای بورس، ارز، طلا، مسکن و بعضا خودرو می‌رود. رشد خزنده کنونی شاید از نظر دولت قابل قبول باشد، اما اقتصاد قانون خودش را دارد و با امید و آرزو بیگانه است. زمانی که پول پرقدرت به بازارها حمله کند با جهش قیمت مواجه می‌شویم.

وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن بیان کرد: احتمالا تا انتخابات مجلس در اسفندماه اتفاق خاصی نمی‌افتد و دولت اجازه نمی‌دهد قیمت دلار و قیمت مسکن دچار رشد شود، اما تا بعد از انتخابات بعید است که بتواند همینطور ادامه دهد؛ زیرا هزینه‌ها به طور قابل توجهی در حال افزایش است. برنامه مشخصی هم برای کنترل تورم دیده نمی‌شود. همین آذرماه تورم نقطه به نقطه از ۴۰ درصد عبور کرد و تورم سالیانه به ۴۴ درصد رسید. به نظر می‌رسد پس از انتخابات مجلس با افزایش قیمت خانه مواجه شویم. ضمن اینکه آخر سال معمولا نقل و انتقال و خرید و فروش مسکن صورت می‌گیرد که بر روی قیمت اثرگذار است.

محتشم درخصوص راهکار ایجاد ثبات در بازار مسکن گفت: دولت باید ارز را تک نرخی کند، هزینه‌های تولید را پایین بیاورد و از انتشار پول بدون پشتوانه بپرهیزد. در بخش مسکن باید از این سیاست‌های تولی‌گری خود دست بردارد و در ساز و کار فعالیت بخش مسکن از حداکثر توان بخش خصوصی بهره ببرد. الان به صورت پراکنده از بخش خصوصی استفاده می‌شود و بروکراسی پیچیده و دست و پاگیر همچنان بر طرح‌هایی مثل نهضت ملی مسکن سایه افکنده است.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: اینکه دولت اعلام کرده می‌خواهد مالیات‌ها را افزایش دهد تا زمانی که درآمد سرانه افزایش نیابد افراد نمی‌توانند مالیات بدهند. الان درآمد سرانه وجود ندارد. مگر چقدر می‌توانند از خانه‌های خالی مالیات بگیرند. این ارقام مشخص است و به هیچ عنوان راه حل پایداری برای کنترل بازار مسکن نیست. راه پایدار این است که تولید ملی در همه سطوح افزایش یابد، اما چنین برنامه‌ای را در لایحه بودجه ۱۴۰۳ و حتی برنامه توسعه هفتم به صورت شفاف نمی‌بینیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: