پایگاه خبری خانه فوتبال:

زمان واریز سود سهام عدالت مشخص شد. سهام عدالت جهت کمک به معیشت مردم طراحی شد . سهام عدالت دارای سود است برای سهامداران.سود جذاب سهام عدالت به حساب مردم واریز می شود.خبرهای سهام عدالت را با ما دنبال کنید .

خبر خوش از واریزی سهام عدالت

آن دسته از مشمولان سهام عدالتی که پیش از این سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این سهام را دریافت نکرده و به تازگی شماره شبای خود را ثبت یا اصلاح کرده‌اند، تا پایان امشب سود خود را دریافت خواهند کرد.در واقع طبق آخرین اخبار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سودهای مذکور را برای بانک ارسال کرده است و تا پایان امشب به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

شرایط دریافت وام با سهام عدالت

اولین شرط دریافت وام سهام عدالت ، داشتن حساب در بانک ملی است. پس از آن متقاضیان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های بانک درخواست وام خود را ثبت‌ کنند.
برخی از بانک‌ها از جمله بانک ملی به دارندگان سهام عدالت وام می‌دهند. مبلغ وام سهام عدالت بانک ملی مانند دیگر بانک‌ها، ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت است.
قرار شد مردم بتوانند با استفاده از سهام عدالت خود وام بگیرند. اما هم مبلغ وام سهام عدالت اندک است و هم این وام در قالب کارت اعتباری است که استفاده از آن شرایط خاص خود را دارد. سهام عدالت گونه‌ای یارانه می‌باشد. دولت سهام عدالت را برای مردم در نظر گرفته تا در اقتصاد شراکت بیشتری داشته باشند. در طرح سهام عدالت، سهام برخی از شرکت‌های دولتی، به اقشار خاصی از مردم فروخته می‌شود. سهام عدالت را دولت با هدف بهتر کردن وضعیت معیشت قشر ضعیف‌تر جامعه در نظر گرفته است. سود سهام عدالت بر سر موعدهای بخصوصی به حساب دارندگان سهام واریز می‌گردد.

همه دارندگان سهام عدالت می‌توانند این وام را دریافت کنند. چه آنها که روش مستقیم را برای فروش سهام خود انتخاب کرده‌اند و چه آنها که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند.

اولین شرط دریافت این وام، داشتن حساب در بانک ملی است. پس از آن متقاضیان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های بانک درخواست وام خود را ثبت‌ کنند.

دومین شرط این است که متقاضی باید کارت ملی هوشمند داشته باشد.

ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت یکی دیگر از شروط مهم است.

همچنین تنها افرای می‌توانند وام سهام عدالت بانک ملی را دریافت کنند که هیچ سهمی از سبد سهام عدالت خود را نفروخته باشند. اگر مشمولان حتی یک سهم از پرتفوی خود را فروخته باشند، نمی‌توانند وام را دریاف کنند.

افرادی که سهام عدالت آنها توقیف شده هم امکان دریافت وام را ندارند.

آزادسازی فروش سهام عدالت

حسن فرج‌زاده، عضو هیات رئیسه سازمان بورس گفت: بعد از اصلاح آیین‌نامه اجرای سهام عدالت مجامع عمومی شرکت‌های استانی سهام عدالت برگزار می‌شود و بعد از آن شورای عالی بورس تصمیم می‌گیرد زمان معاملاتی شدن سهام عدالت چه وقتی باشد.

 عضو هیات رئیسه سازمان بورس گفت: بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری عدالت و معاملاتی شدن سهام عدالت بعد از اصلاح آیین‌نامه اجرایی و انتخاب هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود.

حسن فرج‌زاده عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد سوالی درباره زمان معاملاتی شدن سهام عدالت گفت: روش گذشته باعث شد که مدل‌های مدیریت سهام عدالت تغییر پیدا کند و در حال حاضر آیین نامه اجرایی سهام عدالت توسط کارگروهی که بدین منظور تشکیل شده در دست بررسی قرار دارد.

وی ادامه داد: بعد از اصلاح آیین‌نامه اجرای سهام عدالت مجامع عمومی شرکت‌های استانی سهام عدالت برگزار می‌شود و بعد از آن شورای عالی بورس تصمیم می‌گیرد زمان معاملاتی شدن سهام عدالت چه وقتی باشد.

وی گفت: در حال حاضر مشکل حدنصاب در انتخابات هیات مدیره و بحث اعمال مالکیت حقوقی و حاکمیت شرکتی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مطرح است و قبل از اصلاح آیین نامه اجرایی سهام عدالت امکان برگزاری مجامع عمومی و انتخاب هیات مدیره شرکت‌های استانی فراهم نیست.

عضو هیات رئیسه سازمان بورس این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که متأسفانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت زیر قیمت واقعی خرید و فروش می‌شد و برای حفظ حقوق سهامداران عدالت نماد شرکت‌های استانی بسته شد و کارگروهی برای اصلاح آیین نامه تشکیل شده، گزارش‌های کارگروه به شورای عالی بورس عرضه می‌شود و بنابراین معاملاتی شدن سهام عدالت مستلزم مقدماتی است که باید فراهم شود.

فرج‌زاده همچنین در پاسخ به پرسش که پرسید چه تمهیدی فراهم شده تا با رونق گرفتن بورس اتفاقاتی مانند سال ۹۹ درباره سهامداران روی ندهد، اظهار داشت: سال ۹۹ که با استقبال مردم در بازار سرمایه همراه شد، به دلیل اینکه برخی زیرساخت‌ها آماده نبود بنابراین منابع حاصل از عرضه‌های اولیه و معاملات سهام به سمت شرکت‌ها سوق پیدا نکرد. در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود به اگر تغییری در متغیرهای اقتصادی روی داد و تقاضا در بازار سرمایه افزایش یافت، برنامه‌ریزی می‌شود تا منابع به سمت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حرکت کند.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی تلاش می‌کنیم ظرفیت پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه افزایش یابد، یکی از راهکارهای اصلی آن افزایش سرمایه شرکت‌ها از طریق سلب حق تقدم برای اولین بار پذیرفته می‌شود؛ یعنی به جای عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به روش سنتی از طریق سلب حق تقدم انجام شود تا بتوانیم منابع حاصل از سلب حق تقدم را‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت‌ها تزریق کنیم.

عضو هیات رئیسه سازمان بورس در مورد اینکه سال گذشته چه میزان منابع از بازار سرمایه جذب شرکت‌ها شد، گفت: جزئیات آمار توسط معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران اعلام می‌شود.

ارزش واقعی سهام عدالت متاثر از شرایط صعودی بازار سرمایه نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.

ارزش سهام عدالت هر نفر چقدر شد؟

بورس در هفته‌ای که گذشت در حدود ۲٫۲ درصد رشد کرد و سهام عدالت نیز هم‌سو با شاخص کل بورس حرکت کرد. ارزش سهام عدالت این هفته هر نفر چقدر شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سهام عدالت در پایان سومین هفته اردیبهشت حدود دو درصد رشد داشت. همچنین شاخص کل بورس ۲٫۲ درصد رشد کرد و در سطح یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحدی به کار خود خاتمه دارد.

ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در پایان روزهای کاری این هفته، یعنی ۲۱ اردیبهشت ماه، به ۱۴ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد در هفته گذشته روی قیمت ۱۴ میلیون و ۴۶۳ هزار تومان قرار داشت.

ارزش سبد یک میلیونی سهام عدالت نیز در پایان این هفته روی رقم ۲۷ میلیون و ۶۱۲ هزار تومان ایستاد. این سبد در هفته گذشته ۲۷ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان ارزش داشت.

همچنین ارزش سبد ۴۹۲ هزار تومانی طی روز چهارشنبه با ۱۳ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان برابر شد. این ازرش در هفته قبل معادل ۱۳ میلیون و ۴۰۷ هزار تومان بود.

بدین ترتیب ارزش ۶٠ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی به هشت میلیون و ۷۹۵ هزار تومان رسید.

زمان انتقال سهام عدالت مشخص شد

بنا بر اعلام پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با قوه قضاییه مکاتبات و جلسات زیادی در زمینه سهام عدالت متوفیان داشتند.

قوه قضاییه، اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داد، اما این اطلاعات قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند. زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده‌اند.

بر اساس اظهارات حدادی، برای حل این مشکل، جلساتی برگزار و بنابر پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این خصوص است.

از سوی دیگر، اطلاعات لازم از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است و به نظر می‌رسد حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری، فرآیند نقل و انتقال سهام فوت‌شده‌ها انجام شود.

با وجود این اظهارات، ۲۳ اسفند سال گذشته بود که محسن انصاری مهیاری، مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد آخرین وضعیت تعیین تکلیف سهام عدالت مشمولان متوفی گفت: تا یک ماه آینده شرکت سپرده‌گذاری اطلاعیه رسمی در زمینه سهام عدالت متوفیان منتشر خواهد کرد.

پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند. این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

در نهم فروردین ماه سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار در روزهای گذشته، در اواخر فروردین این رقم به حدود  ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. طبق آخرین آمار افزایش ارزش سهام عدالت ادامه دارد و اکنون به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان رسیده است.

البته همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. بر این اساس مجید عشقی در آخرین اظهار نظر خود در مورد سهام عدالت اعلام کرده بود که: نحوه فروش سهام عدالت در سال  ۱۳۹۹ با ایرادات جدی مواجه بود، اکنون در شورای عالی بورس و کارگروهی که به‌عنوان زیرمجموعه این شورا فعال است، در حال بررسی شیوه فروش سهام عدالت هستیم تا آن را به مرحله نهایی برسانیم. طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سهام عدالت، اصل بر این است تا مردم از سهام عدالت خود به‌عنوان دارایی آینده دار نگه‌داری کنند.

افرادی که در سال  ۱۳۹۹ اقدام به فروش سهام عدالت خود نکردند و آن را در اختیار دارند، کسب سود سالیانه خوبی کسب کردند که این سود در سال ۱۴۰۱ به‌طور حتم بیشتر خواهد شد و این منافع به‌صورت بلندمدت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. فراهم شدن بسترهای لازم برای فروش یک‌باره سهام عدالت توسط سهامداران، ضمن ایجاد زیان مشمولان سهام عدالت، سبب ایجاد هیجان شدید در کلیت بازار سرمایه می‌شود؛ بنابراین تصمیم بر این است تا روشی درنظر گرفته شود که مردم آن را به‌عنوان دارایی نزد خود نگه دارند و آن را به فروش نرسانند.

با توجه به تصمیم اتخاذشده بعد از مصوبه شورای عالی بورس، فروش سهام عدالت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باز خواهد شد، اما اکنون نمی‌توان زمان دقیقی را برای آغاز فروش سهام عدالت اعلام کرد.

رقم قابل توجه در حساب سهامداران

پیمان حدادی در مورد ادعای یکی از اعضای سابق کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت در مورد عدم معرفی نمایندگان شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد در کارگروه سهام عدالت، گفت: این افراد در اسفند ماه سال گذشته از طرف وزیر اقتصاد معرفی شده‌اند و کارگروه تشکیل شده و به کار خود ادامه می‌دهد، از آذرماه سال گذشته تا کنون 6 جلسه برگزار شده و بخشی از آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت اصلاح و حذف یا اضافه شده است.

وی گفت: کارگروه سه نفره متشکل از نماینده کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، نماینده شورای عالی بورس و نماینده وزیر اقتصاد یک کارگروه سه نفره تشکیل می‌دهند که امور مربوط به سهام عدالت و اصلاح آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت توسط آنها اجرا می‌شود و پیشنهاد این کارگروه به شورای عالی بورس برای تصویب ارائه می‌شود.

نماینده ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت:‌ در دوم اسفند سال گذشته اعضای هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تغییر کرده‌اند و نفرات جدید اعضای کانون به سازمان بورس برای بررسی صلاحیت اعلام شدند که هنوز نتیجه اعلام نشده و افراد جدید در حال معرفی و بررسی صلاحیت هستند.

حدادی در مورد واریز سود 13 شرکت غیربورسی در پرتفوی سهام عدالت افزود: سود شرکت‌های غیربورسی در حال بررسی است که چقدر از سود این شرکت‌ها از طرف سازمان خصوصی‌سازی دریافت شده و اگر ارقام آن قابل توجه باشد، مانند سودهای شرکت‌های بورسی سهام عدالت از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع شده و پول آن به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود. البته هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری نشده است و پول‌های جمع‌آوری شده از شرکت‌های غیربورسی اعداد قابل توجهی نیست.

وی همچنین در مورد اصلاح آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت گفت:‌ برخی از مواد آئین‌نامه اصلاح، حذف و یا اضافه شده و یکسری از تبصره‌ها حذف شده‌اند، البته همه مواد آئین‌نامه نیاز به اصلاح ندارد، برخی از موارد مثل انتخاب روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم قبلاً انجام شده و نیازی به تغییر ندارد بقیه موارد هم توسط کارگروه سه نفره سهام عدالت پیگیری می‌شود.

حدادی همچنین در مورد اینکه تا کنون چه تعداد از سهامداران عدالت شماره شبا برای دریافت سود اعلام نکرده‌اند، گفت: آمار این افراد در دست شرکت سپرده‌گذاری است، اما بارها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که سهامداران عدالت چه افراد زیر سن قانونی از طریق سرپرست و یا افراد دیگر باید شماره شبای حساب بانکی خود را از طریق سامانه سجام و یا سامانه سهام عدالت اعلام کنند تا زمان توزیع سود به صورت متمرکز سود آنها نیز واریز شود.

منبع: فارس

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: