پایگاه خبری خانه فوتبال:

فیلترینگ اینترنت تبدیل به هزینه ای اضافه در سبد مردم شده است.اینترنت دنیای زندگی مردم را عوض کرده است.اینترنت هزینه بسیاری دارد.تقریبا برای بیشتر کارهای امروزی نیاز به اینترنت هست.اینترنت فرصت ها و درآمد های بیشتری فراهم کرده است.

وزیر ارتباطات: پیگیر رفع فیلتر توییتر، گوگل پلی و یوتیوب هستیم

وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس گفت: ما در وزارت ارتباطات آمادگی داریم تا با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کنیم و لیستی را از سرویس‌هایی که حاکمیت ملی ما را خدشه دار نمی‌کنند، تهیه کنیم و اسامی که دوستان از این سرویس‌ها اسم آوردند (یوتیوب، توئیتر و گوگل پلی) در لیست ما هست که بتوانیم آنها را باز کنیم.

عیسی زارع‌پور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع درباره بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای افراد و کسب‌وکارهای مجازی با تسلیت ایام ماه صفر و شهادت امام حسن (ع) گفت: امیدوارم امسال اربعین باشکوهی پیش رو داشته باشیم. یک خبر خوب در خصوص اربعین برای زائران حسینی دارم؛ با تلاشی که همکاران ما انجام دادند و با تعامل خوب وزیر ارتباطات عراق هم سیم‌کارت‌های عراقی و هم اینترنت عراقی و هم رومینگ اپراتورهای داخلی امسال ارزان‌تر و با کیفیت‌تر نسبت به سال گذشته در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار کرد: از ابتکار ریاست مجلس شورای اسلامی برای برگزاری جلسات نظارتی روز سه‌شنبه تشکر می‌کنم که فرصتی را برای تعامل وزرا با نمایندگان فراهم کرده است. ما در دو سال گذشته تلاش گسترده‌ای برای نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی در لایه‌های مختلف انجام دادیم. در چهار لایه دسترسی، تجمیع شبکه‌های استانی و شهری، شبکه مادر مخابراتی و دروازه‌های ورودی اینترنت به کشور اقدامات زیادی انجام شده است. در لایه ورودی اینترنت کشور در دو سال گذشته ما سعی کردیم منابع ورودی را تنوع بخشیده و میزان اینترنت ورودی را بیش از دو برابر نیاز کشور تامین کنیم.

زارع‌پور در ادامه تاکید کرد: اکنون بیش از دو برابر منابع کشور ظرفیت داریم. در لایه هسته مادر از ابتدای دولت تا به امروز ۵۰ درصد به ظرفیت شبکه مادر اینترنت کشور با اتکاء به تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی افزوده است و تا پایان سال این ظرفیت دو برابر و تا پایان دولت به سه برابر خواهد رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار کرد: تعداد قطعی‌ها و تعداد لینک‌های اشباع کاهش پیدا کرده و این نشانگر روند توسعه در زیرساخت‌های اینترنت کشور است. برای ترافیک داخلی نیز ما نقاط تبادل ترافیک داریم که این نقاط تبادل‌کننده ترافیک داخلی هستند. از ابتدای دولت این نقاط توسعه پیدا کرده و بیش از سه برابر افزایش یافته است. در لایه تجمیع نیز که در اختیار شرکت مخابرات است تلاش‌هایی صورت گرفته اما کافی نیست. تعداد لینک‌های اشباع شده در شبکه داخل شهرها و استان‌ها افزایشی بوده است. در بخش‌هایی از استان‌ها مشکل جدی وجود دارد که در تلاش هستیم تا پایان سال مرتفع شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در لایه دسترسی که به فاصله بین گوشی با اولین بی تی اس باز می‌گردد کارهای بزرگی در دو سال گذشته شروع شده است. ان شاءالله یک حرکت جهشی برای توسعه نسل پنجم اینترنت تلفن همراه در کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: در حوزه ارتباطات ثابت مهم ترین پروژه‌ای که دنبال می‌کنیم پروژه ملی فیبر نوری است که قریب به ۱۰ سال پیش باید آغاز می‌شد اما ما براساس برنامه ‌ریزی در تلاش هستیم تا ظرف سه سال این امکان را فراهم کنیم.

زارع‌پور اضافه کرد: در بحث شاخص‌های کیفی شبکه هم سامانه‌های مدیریتی ما در داخل و هم مراجع بین‌المللی رویه رو به بهبود را نشان می‌دهند. شاخص‌های کیفی شبکه طی سه سال گذشته رو به بهبود بوده و از نظر سرعت رو به افزایش بوده و از نظر میزان تاخیر و نوسان تاخیر که مردم را آزرده می‌کند کاهشی بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند و می‌پذیریم کار نشده فراوان است. اما چالش‌های پیش روی ما زیاد است و یکی از آن‌ها تعدد مراکز تصمیم گیر است که باعث بار در شبکه شده است و ما در تلاشیم به شکل متوازن رشد داشته باشیم. بعضا انتظار می رود با ابزارهای فنی انتظارات را برآورده کنیم. به عنوان مثال در همین بحث قطعی اینترنت در جریان کنکور سراسری انتظاراتی وجود دارد که با مقاومتی که انجام شد این اتفاق انجام نشد اما در سال های گذشته این اتفاق افتاد. باید موضوعات مشخصی در حوزه فنی تصمیم گیری کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه مصادیق مجرمانه ما مجری تصمیمات این کارگروه هستیم. اما پاسخگویی و تبعات تصمیمات این کارگروه با ماست و ما معتقدیم تا جایی که ممکن است باید از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده کرد. موضوع ساماندهی فیلترشکن ها و مواجه شدن با سوداگری فیلترینگ نیز از جمله همین موضوعات است که معتقدیم راهکار جمع آوری آن صرفاً فنی نیست. مدیریت این موضوع نیازمند یک قانون مشخص است که من آن را به هیات رئیسه مجلس تقدیم خواهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: بنده معتقد هستم که می‌توانیم بساط فیلترشکن فروشی را جمع کنیم. البته آرزو می‌کنم هیچ ایرانی برای هیچ نیازی سراغ فیلترشکن نرود و برنامه خود را برای این موضوع عرض خواهم کرد. همچنین دفاع از حقوق ایران در مقابل تحریم ها موضوع دیگری است که باید به آن بپردازیم. ما در مدت اخیر با تحریم بیش از ۳۰۰ هزار دامنه پرکاربرد توسط کسانی که مدعی دفاع از حقوق مردم هستند مواجهیم و حل این موضوع نیازمند رایزنی در سطح مراجع بین‌المللی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: حملات سایبری در سال‌های اخیر افزایش یافته است. حملات هدفمند به زیرساخت ها بیش از ۲۰ برابر شده است. البته همکاران مجاهد من بخش زیادی از این حملات را دفع کرده اند اما حتی بخش کوچکی از این موضوعات مشکلات زیادی برای ما ایجاد می کند و ما بخش توسعه ابزارهای مقابله با آن را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین مسئله بعدی که ما با آن روبرو هستیم که با کلیدواژه اختلال و جنگ روانی مطرح می شود، جلوه دادن قطعی‌های فراگیر است.

وی افزود: هفته گذشته تیتر یک روزنامه بود که ایران در صدر قطعی‌های اینترنت قرار دارد، در حالی که فقط اشاره کرده به قطعی اینترنت در یکی از شهرهای جنوب شرقی کشور که در چند روز محدود با تصمیمات مراجع امنیتی بوده و این را به کل کشور بسط داده بود و اینگونه القا کرده بود که ما بدترین اینترنت را در کل جهان داریم. موضوع پیشرفت شبکه ملی اطلاعات نیز موضوع مهم ما است و در این دولت بیش از ۶۲ درصد پیشرفت داشته است و در همین دولت ان‌شاءالله کار به سرانجام می رسد که یکی از زیرساخت های اصلی آن توسعه فیبر نوری است.

زارع پور در ادامه بیان کرد: چند اقدام برای کاهش نیاز مردم به فیلترشکن ها می‌توان انجام داد. اولین کار این است که ما باید در لیست مصادیق فیلترینگ یک بازنگری جدی انجام دهیم که در گذشته به دلایل غیرامنیتی انجام شده است. ما در سال گذشته پس از دستوری که ریاست جمهوری دادند لیستی متشکل از چند هزار دامنه را مورد بازنگری قرار دادیم و معتقدیم هنوز جای تجدیدنظر وجود دارد و آمادگی داریم با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کنیم و لیستی را از سرویس هایی که حاکمیت ملی را دچار خدشه نمی کنند تهیه کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: افزایش کیفیت خدمات عمومی نیز یکی از راهبردهاست که امروزه بحمدالله سکوهای بومی پذیرای میلیون‌ها کاربر است، اما نیازمند توسعه خدمات و ظرفیت‌ها هستند که ما این موضوع را نیز دنبال خواهیم کرد. یکی از اولویت های وزارت ارتباطات پیگیری حقوقی برای رفع تحریم های سرویس‌ها و سایت‌های مورد نیاز دانشگاهیان است. یک مرکز رسیدگی سریع به شکایات مردمی از طریق شماره ۱۹۵ راه اندازی و توسعه داده خواهد شد تا شکایات مردمی به سرعت رسیدگی شود.

زارع پور در پایان بیان کرد: یکی از بحث‌های جدی ما که مورد تاکید نمایندگان نیز بود بحث عدم سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات است که با شرایط فعلی تعرفه گذاری ها امکانپذیر نیست و حتما ما باید کاری کنیم که سرمایه گذاری در این حوزه توجیه داشته باشد در حالی که به قیمت اینترنت اشکال وارد می شود شاهدیم در عراق اینترنت ۱۰۰ هزار تومان است و در ایران ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در هر گیگ قیمت گذاری می شود، در حالی که میانگین درآمد سرانه در عراق از ما پایین تر است و در نهایت من تمام قد حامی سب و کارهای دیجیتال بومی هستم.

اینترنت/ محدودیت «گوگل‌پلی» و اینستاگرام برداشته شد؟

در سرعت اینترنت، نسبت به گذشته عقب‌گرد نداریم و وضع ما روز به روز بهتر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رفع محدودیت‌های برای برخی از پلتفرم‌ها را مشروط به پذیرش قواعد جمهوری اسلامی دانست و گفت: درباره سایر محدودیت‌هایی که موجود است، بخشی از آن را می‌پذیریم، نمونه آن گوگل پلی است که در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در حال پیگیری هستیم.

عیسی زارع پور امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ در جمع خبرنگاران در خصوص رفع کندی اینترنت با تاکید بر اینکه این روند رو به بهبود است، افزود: ما در نمایشگاه ملاحظه می‌کنید، سرعت‌های اینترنتی که برای مردم فراهم می‌کنیم، سرعت‌های چندصد مگابایت بر ثانیه است.

وی ادامه داد: ۱۰ تا ۱۵ سال است که در ارتباطات ثابت سرمایه‌گذاری نشده بود و عقب بود و ۱۰ سال است که ارتباطات ثابت در رده یکصد و چهلم جدول در بین ۱۸۰ کشور دنیا هستیم و با اجرای این پروژه وضعیت ما بهتر خواهد شد.

زارع‌پور با بیان اینکه ولی نسبت به گذشته به هیچ وجه عقب‌گرد نداریم و وضع ما روز به روز بهتر شده است، افزود: ولی نسبت به آنچه که باید باشیم، عقب هستیم و شبانه‌روزی تلاش می‌کنیم تا بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: در این نمایشگاه شرکت‌های مختلفی هستند که بر روی پروژه فیبر نوری و نسل پنجم فعال هستند و این مسیری است که وزارت ارتباطات آن را دنبال می‌کند تا سرعت‌های خوب را برای مردم فراهم کند.

زارع‌پور اضافه کرد: آنچه که یکسری از آن گلایه دارند، موضوع محدودیت‌هایی است که در برخی از پلتفرم‌ها اعمال شده است و ما اعلام کردیم مانند عرفی که در همه جا دنبال وجود دارد، هر پلتفرمی که قوانین جمهوری اسلامی را بپذیرد، می‌تواند در ایران فعالیت کند، ولی برخی از پلتفرم‌ها نپذیرفتند.

وی تاکید کرد: همه کشورهای دنیا برای فضای مجازی خود اهمیت قائل هستند و پلتفرم‌ها مکلفند قواعد کشورها را رعایت کنند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: درباره سایر محدودیت‌هایی که موجود است، بخشی از آن را می‌پذیریم که می‌شود درباره آن تجدید نظر کرد، همان طور که بارها عرض کردم، درباره گوگل پلی است که در این نمایشگاه برخی از شرکت‌ها گله کردند و ما در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص است و دارای ۱۳ عضو بوده که یکی از اعضای آن وزارت ارتباطات است، در حال پیگیری هستیم./ایسنا

اینترنت/ زارع‌پور: وزارت ارتباطات پیگیر رفع فیلتر گوگل‌پلی است

سیتنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تصمیم در مورد فیلتر و رفع فیلتر گوگل‌پلی در کارگروهی گرفته می‌شود که ۱۳عضو دارد و ما تنها یک عضو آن هستیم و نظر تخصصی وزارت ارتباطات بر باز شدن گوگل‌پلی است و در کارگروه پیگیر بازگشایی آن هستیم. عیسی زارع‌پور درباره گوگل‌پلی و رفع فیلتر آن برای کاربران ایرانی در پاسخ به یکی از کاربران پیام‌رسان بومی گفت: تصمیم در مورد فیلتر و رفع فیلتر در کارگروهی گرفته می‌شود که ۱۳ عضو دارد و ما تنها یک عضو آن هستیم. نظر تخصصی وزارت ارتباطات بر باز شدن گوگل‌پلی است و در کارگروه پیگیر بازگشایی آن هستیم. گوگل‌پلی‌(GooglePlay)، فروشگاه اصلی و رسمی گوگل برای خرید و فروش بازی، اپلیکیشن و دیگر محتوای مربوط به دستگاه‌های اندروید است که فیلترینگ آن چندی پیش در واکنش به حذف برخی پیام‌رسان‌های ایرانی از این استور صورت گرفته بود.

خبر مهم دادستان کل کشور درباره رفع فیلتر اینترنت

فارس/ دادستان کل کشور گفت: فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی مصوبه لازم‌الاجراست و تا زمانی که مدیران شبکه‌های اجتماعی حاضر نشوند مقررات ما را بپذیرند شرایط ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری صبح امروز در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری گفت: امنیت در زندگی انسان‌ها حرف اول را می‌زند و خمیرمایه همه مسائلی است که در زندگی موجب پیشرفت می‌شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: اقتصاد، سلامت، بهداشت، پیشرفت علم و دانش، رشد و تعالی جامعه، آرامش، آسایش و شادی همه در سایه امنیت به وجود می‌آید و اگر امنیت نباشد هیچ یک از این موارد محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به ضرورت برپایی عدل در جامعه بیان کرد: اگر همه افراد در مجموعه کاری کشور کنار یکدیگر باشند و در مسیر درست خود حرکت کنند کشور و مردم به سعادت می‌رسند.

منتظری افزود: باید آسیب‌های جامعه جدی گرفته شود و مشکلات به دیگری پاس داده نشود، اگر هرکس در جایگاه خود آنگونه که وظیفه دارد عمل کند عدالت در جامعه به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: اجرای احکام اگر درست صورت گیرد عدالت تحقق پیدا می‌کند، تک‌تک افراد در ایجاد یک جامعه پیشرفته دخیل هستند و اگر امروز کسی در جامعه دچار مشکل است نشان‌دهنده این است که برخی به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.

اینترنت / فساد در دستگاه‌های اجرایی توجیهی ندارد

منتظری اظهار داشت: وجود آسیب‌های اجتماعی و فساد در دستگاه‌های اجرایی توجیهی ندارد و باید با عمل به وظایف جلوی این اشکالات گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی از پیدایش اسلام تا به امروز به دلیل نافرمانی از هدایتگران جامعه است، گفت: اکثر مردم ایران در مسیر اسلام و انقلاب حرکت می‌کنند لذا باید مراقب باشند و اگر مشکلی دیدند به دستگاه قضا منتقل کنند.

منتظری ادامه داد: از کنار آسیب‌ها به سادگی عبور نکنید چرا که این وظیفه دستگاه قضاست و باید خودش در رأس، عاری از مشکل باشد، با دستمال آلوده نمی‌توان شیشه را پاک کرد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضا پرچمدار عدالت در جامعه است، خاطرنشان کرد: مدیران جدید تلاش کنند جایگاه موجود را ارتقا ببخشند و وظایف متعددی که بر عهده دارند را به خوبی اجرایی کنند.

منتظری در خصوص سامانه رصد مردمی نیز افزود: در قوه قضاییه و دادستانی کل سامانه‌ای وجود دارد که افراد می‌توانند از طریق این دریچه مطالبات خود را بیان کنند.

اینترنت / برخورد جدی دستگاه قضا با تغییرکاربری‌ها

وی در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌ها اظهار داشت: زمین‌های کشاورزی جزئی از منابع ملی و حقوق عامه است و هر دستگاهی باید به وظایف خود عمل کند و جلوی تغییر کاربری‌ها را بگیرد و اگر تغییر کاربری به وجود آمده باشد دستگاه قضایی به جد با آن برخورد می‌کند.

منتظری با اشاره به اینکه ساماندهی خودرو در حوزه وظایف قوه قضاییه نیست، گفت: اگر سیاست‌هایی باشد که در حوزه تولید و اشتغال آسیب‌رسان باشند ما ورود پیدا می‌کنیم و جلوی تضییع حقوق مردم را می‌گیریم.

اینترنت / برخی از کشف حجاب‌ها به دلیل غفلت در کار فرهنگی است

دادستان کل کشور اشاعه ولنگاری و بی‌حجابی را بحثی فرهنگی دانست و افزود: دستگاه قضا به وظایف خود در این حوزه عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در این رابطه یک نقص قانونی داشتیم که لایحه‌ای برای برطرف شدن آن تنظیم و تحویل دولت شده است، ادامه داد: دولت پس از انجام اصلاحاتی لایحه را تقدیم مجلس کرده است و انتظار می‌رود که مجلس این قانون را تصویب و نهایی کند.

منتظری اضافه کرد: بخشی از مشکلاتی که در برخورد با بی‌حجابی وجود دارد به نقص قانونی برمی‌گردد و البته خود مردم هم در این زمینه مسئولیت دارند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: چنانچه مشخص شود کسانی در جهت کشف حجاب و ولنگاری خط دشمن را دنبال می‌کنند دستگاه قضایی و امنیتی برخورد خواهند کرد.

وی در پایان گفت: فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی مصوبه لازم‌الاجراست و تا زمانی که مدیران شبکه‌های اجتماعی حاضر نشوند مقررات ما را بپذیرند شرایط ادامه خواهد داشت.

خبر مهم درباره فیلترینگ اینترنت

حجت الاسلام نیک بین گفت: طبق گزارش‌هایی که داده شده احتمال زیاد اینستاگرام و واتس اپ به ایران می‌آیند.

حجت الاسلام جواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: با دستن دهان‌ها افکار بسته نمی‌شود و انسان‌ها آرام نمی‌‌گیرند. ما باید مغز‌ها، فکرها، دیدگاه‌ها و نگاه‌ها را تغییر دهیم لذا فیلتر کردن قطعا نتیجه مثبتی نداشته و ندارد.

وی اظهار کرد: فیلتر کردن باعث نمی‌شود مردم کمتر فضای مجازی ببینند اتفاقا درصد خیلی کمی کاهش پیدا کرده آن هم به جهت اینکه هجمه بسیار زیادی در حوزه فیلترینگ است.

نماینده مردم بردسکن و کاشمر در مجلس بیان کرد: فیلترینگ باعث شده تا فروش VPN در فضای غیررسمی آنقدر زیاد شود که بخش زیادی از هزینه‌های مردم و پول این کشور خرج VPN شود. این VPN را چه کسی تولید می‌کند همان که ما با آن ارتباط خوبی ندارد.

نیک بین تصریح کرد: خرید VPN یعنی فروش اطلاعات شخصی ما به یک کشور واسطه و بعد به آن کشور مبدا؛ مثلا اگر بخواهیم از واتس اپ استفاده کنیم و مبدا کشور الف باشد ما به صورت مستقیم نمی‌توانیم به آن کشور مرتبط شویم لذا می‌رویم به کشور ب اطلاعات خود را می‌دهیم و بعد می‌آییم از کشور الف اطلاعاتمان را می‌گیریم.

وی اضافه کرد: این امر یک زحمت برای مردم، خروج ارز از کشور، پایین آمدن خرید و فروش‌های اینترنتی و درست کردن بازار سیاه برای VPN فروش‌ها است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: تصمیم جدی برای جلوگیری از فروش VPN بعد از اغتشاشات گرفته خواهد شد و جلوی شرکت‌های VPN فروش گرفته می‌شود.

نیک بین با بیان اینکه فیلتر باقی نمی‌ماند، اظهار کرد: طبق گزارش‌هایی که داده شده احتمال زیاد اینستاگرام و واتس اپ به ایران می‌آیند و تا جایی که مطلع هستم به اجمال شرایط ایران را قبول کردند.

اینستاگرام و واتس اپ که هر دو متعلق به شرکت آمریکایی متا هستند تا کنون زیر بار درخواست‌های ایران برای داشتن نمایندگی در کشورمان نرفته بودند، اما از آنجا که این دو پلتفرم در کشورهای دیگر طبق قوانین آن کشورها کار می‌کنند لذا نمی‌توانند بهانه‌‌ای برای فعالیت نکردن طبق قوانین ایران داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: