پایگاه خبری خانه فوتبال:

عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ فوتبال گفت: براساس رویه حاکم بر باشگاهداری باید درصد مشخصی از درآمدهای یک باشگاه به خرید بازیکن اختصاص پیدا کند و این درصد نمی‌تواند از 60 درصد اعتبارات یک باشگاه عبور کند.
هوشنگ نصیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد تصمیم سازمان لیگ برای تعیین سقف قرارداد بازیکنان لیگ برتری اظهار داشت: در دنیا سازمان برگزارکننده مسابقات حق کنترل و حتی بازرسی تمامی حساب‌های رفت و برگشت باشگاه‌هایی را دارد که در لیگ حضور دارند.. این موضوع توسط کمیته صدور مجوز حرفه‌ای به گونه‌ای بوده که فقط به گرفتن گزارش‌های مالی از باشگاه‌ها اکتفا شده است در حالی که در دنیا رسم بر این است که سازمان لیگ باید از درآمد و هزینه‌های یک باشگاه تحت عنوان فیرپلی مالی اطلاع کامل داشته باشد.
وی افزود: از طرف دیگر براساس رویه حاکم بر باشگاهداری باید درصد مشخصی از درآمدهای یک باشگاه به خرید بازیکن اختصاص پیدا کند. این درصد نمی‌تواند از 60 درصد اعتبارات یک باشگاه عبور کند اما هم‌اکنون در کشورمان به نظر می‌رسد هم بودجه باشگاه‌ها از پیش مشخص نیست و هم آنها سعی دارند به دلیل کمبود بازیکن و فشارهای مجازی هواداران به شکلی یارگیری کنند که از باشگاه‌های دیگر عقب نیفتند.

عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ فوتبال اضافه کرد:‌ همین موضوع سازمان لیگ فوتبال ایران را وادار کرده با عنوان توسل به خرد جمعی، از تمامی باشگاه‌ها استعلام به عمل آورد تا نظر خود را در مورد نحوه انعقاد قرارداد و اختصاص مبالغ برای بازیکنان برای تصمیم‌گیری به سازمان لیگ اعلام کنند زیرا این تشکیلات وظیفه دارد طوری رفتار و مدیریت کند که توازن معقولی بین باشگاه‌ها برای یارگیری ایجاد شود. 

نصیرزاده ادامه داد:‌ تنها راه این اقدام مشخص شدن میزان اعتبارات و هزینه‌ها است. هم‌اکنون در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ کمیته‌ای در حال تدوین مقرراتی است که تمامی باشگاه‌ها باید اعتبارات فصل خود را طبق آن پیش‌بینی کنند. البته این کمیته مجزا از کمیته تدوین و تطبیق مقررات حقوقی است که من مسئولیتش را برعهده دارم. باشگاه‌ها باید بودجه یک فصل خود را پیش‌بینی کرده و دقیق مشخص کنند چه مقداری از این مبالغ برای استخدام بازیکنان هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: گاهی برخی تصور می‌کنند به این دلیل که باشگاه‌‌ها طبق قانون تجارت به ثبت رسیده‌اند لذا در دخل و تصرف بودجه خودشان آزادی کامل دارند. در حالیکه این رویه در لیگ‌های فوتبال جهان فاقد آزادی است و باشگاه‌ها باید برای نشان دادن سلامت مالی خود مشخص کنند چه مقدار پول در اختیار دارند و می‌خواهند چه مقدار از آن را برای استخدام بازیکن هزینه کنند.

رئیس کمیته تدوین و تطبیق مقررات فدراسیون فوتبال عنوان کرد: همانطور که در دستورالعمل برگزاری مسابقات آمده اجازه بازرسی حساب‌های یک باشگاه برای مجموعه فدراسیون و سازمان لیگ در هر زمان محفوظ و یک حق قانونی است. حتی یک بار در ایتالیا مسابقات تعطیل شد و برگزارکننده مسابقات اعلام کرد باید وضعیت باشگاه‌ها را بررسی کنیم. 

نصیرزاده در مورد اینکه آیا سقف 8 میلیارد تومانی برای ثبت قرارداد بازیکنان در نظر گرفته شده است، گفت: هنوز خیر؛ سازمان لیگ ابتدا باید پیشنهاد باشگاه‌ها را دریافت کرده و سپس سقف را مشخص کند. الان خیلی از کشورها مثل چین، هندوستان و آمریکا سقفی را برای قرارداد بازیکنان خود در نظر گرفته‌اند البته برخی بازیکنان ملی‌پوش هستند که استثنایی تلقی می‌شوند. حتی نفراتی که تعداد بازی بیشتری در لیگ برتر دارند نیز قطعاً استحقاق بیشتری برای دریافت پول خواهند داشت.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد افزایش یکباره مبالغ قرارداد و انتشار آن در جامعه به دلیل هنگفت‌ بودن مبالغ آثار و تبعات منفی در جامعه گذاشته است. با عنایت به شرایط اقتصادی کشورمان از دیدگاه اقتصادی انتشار این مبالغ اثرات منفی دارد به شکلی که دخالت مجموعه فوتبال برای به نظم درآوردن این مبالغ به مطالبه عمومی تبدیل شده است

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: