پایگاه خبری خانه فوتبال:

عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد افرادی که در طرح نهضت مسکن ملی ثبت‌نام کردند لزوما حائز شرایط دریافت مسکن ملی نبودند و پایش آنها انجام شد.او گفت بیش از ۲ میلیون نفر متقاضی مسکن ملی در کشور ثبت نام کردند. متقاضی مسکن ملی در طرح جهش تولید حتی می تواند مجرد باشد.طرح مسکن ملی مردم را به خانه دار شدن امیدوار می کند.

خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از دور جدید ثبت نام نهضت مسکن ملی با تامین زمین های جدید خبر داد و گفت: ثبت نام یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی دارای شرایط چهارگانه در طرح نهضت مسکن ملی قطعی شد.

« محمود محمودزاده» امروز ( یکشنبه) در آستانه یکسالگی دولت در گزارشی به ارایه آماری از عملکرد ساخت نهضت ملی پرداخت و گفت: افزایش ساخت و ساز توسط بخش خصوصی یکی از  راهبردهای جهش تولید مسکن بود که بتوانیم آمار را از صدور ساخت ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد پروانه ساختمانی در سالهای اخیر ارتقا دهیم.

وی گفت: در همین راستا به ارایه طراحی برای افزایش سهم بخش خصوصی در تسهیلات ساخت مطابق سقف طرح‌های حمایتی پرداختیم که اگر ساخت و ساز صنعتی باشد ۲۰ درصد به مبلغ تسهیلات افزوده می شود.  

وی گفت: نتیجه این سیاست آن است که اکنون بیش از ۳۳۵ هزار متقاضی خودمالکی در پنج ماهه نخست سال برای تولید مسکن ثبت نام کردند که نشان میدهد درخواست تولید مسکن در سال ۱۴۰۱ رشد چشمگیری خواهد داشت.

محمودزاده گفت: سازندگان می توانند تمام مراحل درخواست را بدون مراجعه حضوری انجام دهند که با این سیاست از امضای طلایی خودداری شده است  و متقاضی با مراجعه به سامانه و انتخاب شعبه بانکی اقدام به دریافت تسهیلات ساخت می کند.

 وی گفت: راهبرد دوم دولت افزایش ساخت و ساز در بافت فرسوده شهری است که در صورت تکمیل منابع صندوق مسکن امتیاز سرمایه گذاری افزایش می یابد.

محمودزاده گفت: نهضت ملی مسکن تنها طرح حمایتی است که یارانه و درصد تسهیلات برای دهک های مختلف در آن، متفاوت است. در دهک اول تا سوم تسهیلات نهضت ملی مسکن مطابق توان خانوار با کمترین سود پرداخت می شود.

معاون مسکن وزارت راه گفت: بیش از ۵ میلیون ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن داشتیم ، یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی حایز شرایط چهارگانه هستند و  برای تکمیل و بارگذاری مدارک مراجعه کرده اند.

وی گفت: همین حدود زمین ساخت نهضت ملی تامین شده است و خبر خوب اینکه با تامین زمین امکان ثبت نام مجدد در هفته آینده در برخی شهرها فراهم می شود.

وی درباره آمار ساخت مسکن دولتی گفت: ۵۷۶ هزار واحد در مسکن شهری و ۱۸۲ هزار واحد مسکن روستایی و در بخش خودمالکی ۳۳۰  هزار مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار دارد و عملیات ۴۲۰ هزار واحد کلنگ زنی شده است که در مجموع یک و نیم میلیون واحد مسکونی نهضت ملی در حال ساخت است.

محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی: بیش از ۵.۶ میلیون نفر در۷ فاز اعلام شده در طرح نهضت مسکن ملی ثبت‌نام کردند که بیش از ۹۰ درصد ثبت نام کنندگان پالایش شدند.
عمده ۱۰ درصدی که باقی‌مانده‌اند دو گروه هستند یعنی افرادی که از ۱۵ تیرماه ثبت‌نام کرده‌اند و افرادی که مشمول قانون حمایت از جمعیت می‌شوند.
حدود ۵۶۷ هزار واحد در حوزه مسکن شهری و حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی در حال ساخت است.
۳۳۳ هزار واحد نیز خود، مالک هستند و در مجموع یک و نیم میلیون واحد در این طرح در حال ساخت است.

از چهار میلیون واحدی که مورد تعهد است ۳.۲ میلیون مسکن شهری و مابقی روستایی است.

زمین یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد مسکونی کاملا مشخص و تامین شده است.

یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد اراضی است که برای الحاق به محدوده و یا شهرک در مراحل بررسی کاربری در استان ها است.

بیش از ۹۰ درصد اراضی ۴ ساله تا به امروز تامین شده است و می‌توان گفت که به طور عام مشکلی به اسم زمین نداریم.

هشدار برای متقاضیان مسکن ملی

برای پرداخت آورده سه بار به متقاضیان پیامک می‌فرستیم تا نسبت به واریز آورده اقدام کنند. در صورتی که پس از بار سوم این اقدام صورت نگیرد قاعدتا متقاضیان غیرموثر حذف و افرادی از لیست ذخیره جایگزین آنها می‌شوند.
 مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: طی سه مرحله به متقاضیان نهضت مسکن ملی پیامک واریز آورده ارسال می‌کنیم و اگر پس از مرحله‌ی سوم وجهی پرداخت نکنند افرادی از لیست ذخیره را جایگزین آنها می‌کنیم، البته بنا به دستور وزیر فعلا پروژه‌ها با استفاده از وام بانکی پیش می‌رود تا اعتماد متقاضیان جلب شود.

علیرضا جعفری اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ هزار واحد نهضت مسکن ملی در شهرهای جدید در حال اجراست و امیدواریم تا اوایل مردادماه این تعداد را به ۲۰۰ هزار برسانیم. نکته‌ی مهم بحث آورده متقاضیان است که باید این حوزه مقداری جدی‌تر دنبال شود. از افرادی که ثبت نام کرده و تایید شده‌اند درخواست می‌کنیم موضوع واریز نقدینگی را مقداری تسریع کنند تا بتوانیم پروژه‌ها را به شکل مطلوب پیش ببریم.

وی افزود: برای پرداخت آورده سه بار به متقاضیان پیامک می‌فرستیم تا نسبت به واریز آورده اقدام کنند. در صورتی که پس از بار سوم این اقدام صورت نگیرد قاعدتا متقاضیان غیرموثر حذف و افرادی از لیست ذخیره جایگزین آنها می‌شوند.

واریز نکردن وجه توسط برخی متقاضیان چالش ایجاد کرده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تاخیرهایی که در تامین آورده از سوی متقاضیان صورت گرفته منجر به چالشی برای پروژه نهضت مسکن ملی شده است گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی فعلا پروژه‌ها با استفاده از تسهیلات بانکی پیش می‌رود تا اعتمادسازی بین مردم ایجاد شود و بدانند که پروژه‌ها در حال پیشرفت است. اما امیدوارم در مراحل بعدی متقاضیان، جدی‌تر پای کار بیایند.

۱۰ شهر جدید در مرحله هفتم ثبت نام قرار دارد

جعفری درباره چگونگی اجرای ۱۰۰ هزار واحد مرحله دوم تاکید کرد: با توجه به این‌که در بعضی شهرها متقاضی محدود است و کمتر ثبت نام کرده‌اند سامانه برای نام‌نویسی مجدد باز شده است. از ۱۶۳ شهری که در مرحله هفتم ثبت نام قرار دارد ۱۰ مورد آن شهرهای جدید هستند. اگر متقاضیان در این مرحله استقبال بیشتری داشته باشند به محض ثبت نام اولیه، پروژه‌ها را شروع خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: حدود سه ماه طول می‌کشد تا به آن نقطه برسیم که متقاضیان برای واریز وجه دعوت شوند. مشکلی نیز درخصوص تامین زمین شهرهای این مرحله از ثبت نام وجود ندارد.

مرحله هفتم ثبت نام نهضت ملی مسکن در ۱۷ استان

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شده‌اند. ثبت نام مرحله‌ی هفتم از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ در ۱۷ استان و ۱۶۳ شهر آغاز شده است. نام‌نویسی در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir انجام خواهد شد.

تاکنون ۵۰۷ هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت مسکن ملی افتتاح حساب کرده و ۲۹۰ هزار نفر برای انعقاد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده‌اند. با ۹۱ هزار نفر نیز عقد قرارداد شده و در واقع قسطهای اول تسهیلات را دریافت کرده‌اند. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه ۱۸ تا ۲۴ ماه تعیین شده است.

خبر خوش جدید از مسکن ملی

مسکن ملی

با توجه به شناسایی ظرفیت مازاد در زمین‌های تأمین‌ شده قبلی یا تأمین زمین جدید جهت احداث واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در برخی از شهرهای کشور، به اطلاع می‌رساند متقاضیان واجد شرایط مسکن می‌توانند از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۱۵ تیر با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به‌آدرس https://saman.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام در این شهرها اقدام کند.

لازم به ذکر است در شهرهایی ثبت‌نام صورت می‌پذیرد که ظرفیت مازاد زمین وجود داشته باشد یا زمین جدید شناسایی و تأمین شده باشد و بدیهی است در صورت تأمین زمین در سایر شهرهای کشور در روزهای آتی، سامانه در این شهرها نیز به‌تدریج بازگشایی می‌شود.

همچنین ثبت‌نام از متقاضیان در سقف ظرفیت مازاد زمین‌های تأمین‌ شده قبلی یا زمین‌های تأمین‌شده جدید در هر شهر صورت می‌پذیرد و پس از تکمیل ظرفیت ثبت‌نام در هر شهر، سامانه در آن شهر بسته می‌شود.

وفق مفاد قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین‌نامه مربوط به آن، شرایط و مدارک مورد نیاز جهت ثبت‌نام و پالایش متقاضیان به‌شرح ذیل است؛

الف ـ شرایط متقاضیان:

بر اساس ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن شرایط متقاضیان جهت ثبت‌نام به‌شرح ذیل است؛

متقاضی و افراد تحت سرپرستی، باید فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی باشد.

متقاضی باید از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ‌یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. (فرم ج سبز).

متقاضی همچنین باید متأهل یا سرپرست خانوار باشد.

افراد ذیل می‌توانند بدون شرط تأهل و بدون شرط سرپرست خانوار بودن در زمره متقاضیان واجد شرایط قرار گیرند:

زنان مجرد مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن 

مردان مجرد مشروط به داشتن حداقل ۴۵ سال سن

نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور

معلولان جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل بیست (۲۰) سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور.

بیماران خاص بر اساس ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

مردان مجرد بین ۲۳ تمام تا ۴۵ سال تمام به‌شرط ارائه تعهدنامه محضری در خصوص ارائه سند رسمی ازدواج در زمان واگذاری واحد

متقاضی می‌بایست دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت اخیر در شهر مورد تقاضا باشد.

سابقه سکونت برای مهاجران از کلان‌شهرها به سایر شهرهای کشور به یک سال کاهش می‌یابد. برای کارمندان دولت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که به‌استناد حکم دستگاه و سازمان (ارگان) نظامی ذی‌ربط و روحانیونی که با تأیید مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه منتقل شوند (به‌استثناء استان تهران) این سابقه ملاک عمل نخواهد بود. تأیید شرط سابقه سکونت کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح بر اساس تأییدیه معاونین منابع انسانی واحدهای تابعه استانی نیروهای مسلح طبق دستورالعمل مصوب ستادکل نیروهای مسلح خواهد بود.

متقاضیان شهرهای جدید می‌بایست دارای سابقه سکونت حداقل ۵ سال اخیر در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر باشند.

متقاضی می‌بایست در ۵ سال اخیر، تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی دریافت نکرده باشد.

متقاضیان واجد شرایط تأییدشده در سامانه، باید برای استفاده از واحدهای مسکونی این برنامه حائز شرایط زیر نیز باشند:

نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و...).

توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام‌شده طی مراحل ساخت.

ب ـ مدارک مورد نیاز در زمان ثبت‌نام:

بارگذاری تصویر کارت ملی متقاضی

بارگذاری تصویر شناسنامه متقاضی و افراد تحت سرپرستی

بارگذاری تصویر گواهی سرپرستی در صورت ضرورت

متقاضی می‌بایست پس از ثبت‌نام جهت بارگذاری تصاویر مدارک یادشده به بخش «مشاهده و پیگیری درخواست» در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به‌آدرس saman.mrud.ir مراجعه کند.

پس از پالایش اطلاعات متقاضیان و با اطلاع‌رسانی‌های آتی، نیاز است اصل مدارک بارگذاری‌شده فوق‌الذکر، جهت تشکیل پرونده به ادارات‌کل راه و شهرسازی یا دیگر متولیان طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی ارائه شود.

ج ـ پایش و اطلاع‌رسانی:

متقاضی پس از ثبت‌نام نهایی، می‌تواند وضعیت تمامی مراحل کار خود را از طریق بخش «مشاهده و پیگیری درخواست» در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به‌آدرس saman.mrud.ir پیگیری کند.

بررسی عدم دریافت زمین، مسکن و تسهیلات یارانه‌ای توسط متقاضی از طریق سامانه فرم «ج» وزارت راه و شهرسازی صورت می‌پذیرد.

د ـ سایر شرایط ثبت‌نام در طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی:

متقاضی تمام شرایط فوق را مطالعه کرده و آن را می‌پذیرد

ثبت‌نام در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به‌معنای تأیید شرایط متقاضی و تعهد ارائه واحد مسکونی به متقاضی نیست.

هر زمان که واجد شرایط نبودن متقاضی برای دستگاه‌ و نهاد متولی اجرای طرح محرز شود، متقاضی از طرح جاری حذف شده و حق هیچ‌گونه اعتراض نخواهد داشت.

در حال حاضر یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی با تجمیع واحدهای نیمه‌کاره باقی‌مانده از طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی دولت قبل، در دست اجرا است و تا شهریور امسال ۱۰۰ هزار واحد آن تحویل مردم خواهد شد.

 بررسی‌های آماری از بخش حمل و نقل و همچنین نهضت ملی مسکن،‌ حاکی از رشد آمارهای ترانزیت عبوری از کشور و برنامه دولت برای اجرای به موقع نهضت ملی مسکن ‌است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: