پایگاه خبری خانه فوتبال:

گره در گره واردات خودرو . هنوز برنامه فروش به مردم مشخص نیست. واردات خودرو قوانین جدیدی دارد. واردات خودرو مشمول برخی از خودروها می شود. واردات خودرو با متقاضیان زیادی همراه است. جزئیات جدید واردات خودرو را بخوانید.

زمان و فروش خودرو خارجی در واردات خودرو

سخنگوی وزارت صمت گفت: ثبت‌نام برای فروش خودرو وارداتی هفته آینده انجام می‌شود. 
امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت بیان کرد: ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد.
وی با اشاره به ثبت سفارش ۸۵ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت‌های واردکننده گفت، شرایط و جزئیات ثبت نام بصورت اطلاعیه و نشست خبری طی روز‌های آتی اطلاع رسانی خواهد شد.
مشاور وزیر صمت راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و عرضه خودرو‌های وارداتی در این سامانه را در راستای اجرای مصوبه اخیر دولت در خصوص روش‌های جایگزین عرضه در بورس کالا دانست و گفت، سامانه یکپارچه فروش خودرو کاملا نظارت پذیر و شفاف است و ظرفیت عرضه خودرو‌های داخلی نیز برای این سامانه پیش بینی شده است.سخنگوی وزارت صمت افزود، متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی باید نصف مبلغ خودرو را در حساب خود داشته باشند.

جزئیات منصرف شدن بورس از فروش خارجی ها|مدل جدید برای واردات خودرو

امید قالیباف گفت: هیئت دولت مصوبه ای برای باز گذاشتن دست وزارت صمت به فروش خودرو از راه های دیگر غیر از عرضه خودرو در بورس تصویب کرد. وزارت صمت برای مدل های دیگر فروش خودروهای وارداتی برنامه ریزی جدیدی دارد.
فروش خودرو در بورس کالا از اردیبهشت سال جاری شروع شد که همیشه مورد بحث و توجه قرار می گرفت. تا به امروز ۱۴۶ خودرو در طرح‌ها و رنگ‌های متخلف عرضه شد. شورای رقابت به دنبال لغو عرضه خودرو در بورس کالاست؛ تا امروز به واسطه قیمت‌گذاری دستوری زیان مردم و کارخانه ها افزایش یافته و تنها دلالان از این افزایش قیمت سود کرده‌اند. قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های گذشته باعث شده بود که جیب دلالان پر و جیب مردم خالی‌ شود. اما این روند پس از افزایش عرضه‌ها در بورس کالا معکوس شده است. بورس کالا تا بازار آزاد تفاوت ۳۰ تا ۳۰۰ میلیونی در عرضه برخی خودرو ها دارد.

بر اساس آمار به واسطه عرضه خودرو در بورس کالا تا امروز مابه‌التفاوت کارخانه ها و بازار آزاد به ۸۳ میلیارد تومان رسیده است. بر همین اساس عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند کارخانه‌ها را از زیان‌دهی نجات دهد. به نظر می رسد وزارت صمت موافق این طرح نیست و سنگ اندازی های مختلفی برای توقف عرضه خودرو در بورس انجام داده است.

در حاشیه جشنواره تولید ملی - افتخار ملی که در روز گذشته برگزار شد ،گسترش نیوز پیرامون عرضه خودرو در بورس با امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به گفتگو پرداخت. با ما همراه باشید.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت پیرامون راه های عرضه خودرو غیر از بورس کالا گفت: عرضه خودرو در بورس ۲ دسته هستند. خودروهای داخل و خودروهای خارجی؛ در یک سال گذشته که وزارت صمت عهده دار قیمت گذاری خودرو بود از ابزار بورس به خوبی استفاده می‌شد به صورتی که عرضه هایشان در بورس کالا آورده می‌شد. سیاست وزارت صمت حمایت و عرضه کالاها در بورس کالا بود.

وی در ادامه افزود: اما مهلت قانونی مصوبه سران سه قوه منقضی شد و اختیار از وزارت صمت گرفته شد. یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اختیار قانونی برای اجازه و مجوز عرضه جدید در بورس را نداشت. شورای رقابت فرمان این موضوع را بر دست گرفته و تصمیم گیری در این رابطه انجام می دهد؛ همانطور که عرضه ها همچنان ادامه پیدا کرد.

خودروهای وارداتی پس از حضور فیزیکی وارد بورس می شود؟

واردات خودرو

سخنگوی وزارت صمت در رابطه با عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، خاطر نشان کرد: طبق سازوکار آیین نامه واردات خودرو، قرار بود خودروهای وارداتی هم در بورس کالا عرضه شوند. اما مشکلی که ایجاد شد این بود که بورس کالا زیر بار ریسک عدم تحویل خودروهای وارداتی که خریداری شده اما هنوز به لحاظ فیزیکی وارد نشده اند نرفت. با این دلیل که زمانی در تابلو با تحویل ۳ ماهه خودرو به فروش می رود شاید به هر بهانه ای خودرو وارد کشور نشود زیر بار این کار نرفت. بنابراین مشکل پوشش ریسک در عرضه خودرو در بورس کالا به وجود آمد که در حال حاظر در پی تصمیم گیری برای آن هستند.

مصوبه جدید دولت برای عرضه خودرو در بازاری غیر از بورس کالا

واردات خودرو

قالیباف ادامه داد: هیئت دولت مصوبه ای برای اینکه دست وزارت صمت به فروش خودرو از راه های دیگر باز باشد داشت. این که صرفا فروش خودرو در بورس کالا باشد حذف شد و هم بورس کالا و هم روش های دیگر خودروهای وارداتی می‌تواند به فروش برسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدل های دیگر فروش خودروهای وارداتی برنامه ریزی می کند. در مجموع بورس کالا شرایط قبل خود را دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز در رابطه با رابطه گرانی خودرو با عرضه خودرو در بورس، اظهار داشت: این صحبت درست نیست که با عرضه خودور در بورس قیمت ها افزایش یافته است. عرضه خودرو در بورس کالا را اگر با قیمت کارخانه مقایسه کنیم افزایش قیمت داشته است اما با قیمت بازار خیر؛ حدودا در میان این دو قیمت قرار می گیرد. بنابراین با توجه به این که شرکت های خودروساز با زیان انباشته مواجه هستند و دو خودورساز بزرگ کشور سهام‌دار هستند و آن ها نباید متضرر شوند بورس کالا ابزار خوبی است تا شرکت ها در آنجا محصول خود را عرضه کنند و با رقابت قیمت ها کشف شود و شرکت ها هم سود عادلانه خود را در این میان ببرند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: