پایگاه خبری خانه فوتبال:

اجاره مسکن هر روز سخت تر می شود.اجاره مسکن تبدیل به مشکل اصلی مستاجرها شده است.اجاره مسکن بخش عمده درآمد خانوار را می بلعد.اجاره مسکن بسیار سنگین است.با گرفتن قیمت مسکن در تهران و کرج، لیستی از مقایسه متوسط نرخ اجاره مسکن در برخی از محلات این دو شهر به دست آمده است.

افزایش نجومی اجاره مسکن

​به گفته برخی مشاوران املاک تهران قیمت ها در بازار اجاره بها از ابتدای امسال افزایش داشته و نرخ قراردادهای جدید افزایشی است. به عنوان مثال اگر سال گذشته مستاجری برای اجاره یک ملک ۷۰ متری ۷ میلیون تومان اجاره ماهانه می داد امسال باید برای اجاره همین واحد ۱۲ میلیون تومان اجاره دهد.

 افزایش تورم، جهش نرخ دلار، رشد بهای ملک در سال گذشته از عواملی هستند که مستاجران را برای اجاره‌بهای سال جدید نگران کرده‌ است. این در حالی است که مجلس به دنبال طرحی برای ساماندهی بازار اجاره بهاست. مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با همشهری آنلاین با تایید این موضوع درباره طرح جدید ساماندهی بازار اجاره گفت: در حال حاضر این قانون در دستور کار صحن است که در آن به طرفین بحث اجاره یعنی هم به مستأجر و هم به موجر توجه شده است. 

در شرایط فعلی در حالی که خرید خانه برای بسیاری آرزو شده، اجاره و رهن خانه نیز به مشکلی بزرگ برای مستاجران تبدیل شده است. در این شرایط باید دید اجرای چنین طرح هایی تا چه اندازه می تواند از بار روانی و مالی مستاجران بکاهد. البته بسیاری از کارشناسان بر این باورند که طرح‌های دولتی در بخش مسکن و اجاره‌بها تاکنون هیچ تاثیری در بهبود و سامان دادن اوضاع این بازار نداشته‌اند. ضمن اینکه طرح‌های کنترل اجاره‌بها در عمل اهرم اجرایی ندارند. 

در عین حال کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران هم در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت: فعلاخوشبختانه هیاهویی برای شتاب رشد نرخ اجاره‌بها در بازار مسکن دیده نمی شود و به نظر می رسد امسال سال آرام تری در خصوص نرخ اجاره بها داشته باشیم لذا پیش بینی می کنم نرخ ها مانند اواخر سال گذشته باشد و افزایش قیمت کمی داشته باشیم.

یکی از مشاوران املاک مرکز شهر تهران نیز در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص وضعیت بازار اجاره بها و قیمت های کنونی گفت: الان تعداد فایل اجاره بسیار محدود است و به سختی می توان آپارتمان دلخواهی در اختیار متقاضیان قرار داد اما هنوز قیمت ها آنچنان افزایشی نیست و ۱۰ درصد با سال گذشته تفاوت دارد. 

وی افزود: با نزدیک شدن به فصل جابجایی پیش بینی می کنم ۲۵ درصد روی نرخ ها کشیده شود.

اما به نظر می رسد قیمت رهن و اجاره در جنوب تهران شرایط متفاوت تری را در سال جید تجربه می کند.

 یکی از مشاوران املاک در جنوب غرب تهران در این باره به همشهری آنلاین گفت: اگر چه فعلا فایل ها محدود است اما کسانی که خانه های خود را برای اجاره می گذارند قیمت های پیشنهادی خود را افزایش داده‌اند و نرخ قراردادهای جدید افزایشی است.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت ها در بخش اجاره خانه،  ادامه داد: به عنوان مثال اگر سال گذشته مستاجری برای اجاره یک ملک ۷۰ متری ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۷ میلیون تومان اجاره ماهانه می داد امسال در بهترین حالت ممکن است ودیعه تغییری نکند اما اجاره همین واحد ۱۲ میلیون تومان شده است.

این مشاور املاک پیش بینی کرد که قیمت ها در فصل تابستان نیز ۱۰ درصد افزایش یابد.

قیمت اجاره مسکن در تهران

محدوده جغرافیایی

نام محله

متراژ

سال ساخت

رهن

(قیمت به تومان)

      سال ساخت

مبلغ ودیعه به همراه اجاره (قیمت به تومان)

شمال تهران

نیاوران

۵۵ متری

۹۴

یک میلیارد

۹۳

ودیعه: ۳۵۰ میلیون

اجاره ماهانه:۱۲ میلیون

شمال تهران

تجریش

۷۰ متری

-

۸۰۰ میلیون

۹۲

ودیعه: ۳۰۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۲۵ میلیون

شمال تهران

ونک(ملاصدرا)

۱۰۰ متری

۹۶

یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون

۹۵

ودیعه: ۳۰۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۲۷ میلیون

غرب تهران

شهران (شمالی)

۶۵ متری

۹۰

۶۰۰ میلیون

۸۵

ودیعه: ۱۵۰ میلیون تومان

اجاره ماهانه: ۱۰ میلیون

غرب تهران

شهرک غرب(سپهر)

۸۰ متری

۹۶

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون

۸۰

ودیعه: ۳۰۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۱۸ میلیون

غرب تهران

چیتگر

۱۰۰ متری

۹۶

۹۰۰ میلیون

۹۴

ودیعه: ۴۰۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۹ میلیون

شرق تهران

نارمک

۵۳ متری

۹۴

۴۰۰ میلیون

۸۷

ودیعه: ۳۵۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار

شرق تهران

پیروزی(نیروهوایی)

۷۵ متری

۸۸

یک میلیارد

۸۵

ودیعه: ۵۰۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۲ میلیون

شرق تهران

تهرانپارس

(بین خ عادل و طاهری)

۹۵ متری

۸۷

۹۰۰ میلیون

۹۱

ودیعه: ۸۰۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار

مرکز تهران

عباس آباد(سهروردی شمالی)

۵۰ متری

۹۵

۶۰۰ میلیون

۹۴

ودیعه:۲۰۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۱۰ میلیون

مرکز تهران

انقلاب(رازی)

۸۰ متری

۸۹

۹۰۰ میلیون

۸۹

ودیعه:۲۰۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۱۲ میلیون

مرکز تهران

منیریه

۱۰۰ متری

۹۴

یک میلیارد

۹۵

ودیعه: ۴۰۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۹ میلیون

جنوب تهران

دولتخواه

۶۰ متری

۹۷

۳۵۰ میلیون

۹۶

ودیعه:۲۵۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۲ میلیون

جنوب تهران

عبدل آباد

۸۵ متری

۸۴

۵۰۰ میلیون

۹۰

ودیعه: ۳۰۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۳ میلیون

جنوب تهران

نازی آباد

۹۰ متری

۹۵

۸۰۰ میلیون

۹۵

ودیعه: ۴۰۰ میلیون

اجاره ماهانه: ۱۰ میلیون

جزئیات طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌ مسکن

آغاز فصل بهار زمانی برای شروع نقل و انتقالات مسکن محسوب می‌شود. با توجه به تجربه سال‌های قبل در سه ماهه دوم سال نیز بازار اجاره به دلیل افزایش جابجایی‌ها، گاه با نابسامانی همراه است. در این بین تعدادی از کارشناسان مشکلات پیش آمده را ناشی از نبود قانون و نظارت و برخی نمایندگان مجلس نیز این وضعیت را ناشی از عملکرد بنگاه‌های معاملاتی می‌دانند.
به همین دلیل مجلس در جلسه اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ طرحی دو فوریتی در راستای کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را تصویب کرد؛ حالا پس از گذشت حدود یک سال، جزئیات طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی سرانجام نهایی شده و احتمالا در هفته‌های آینده در دستور کار صحن مجلس قرار گیرد. اما جزئیات این طرح تا چه اندازه اجرایی است و چه تاثیری بر بازار اجاره خواهد گذاشت؟

ناکارآمدی طرح‌های غیرکارشناسی

سعید لطفی، عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران در این خصوص گفت: دولت متاسفانه طرح‌هایی ارائه می‌دهد که کارشناسی شده نیست. در چند سال گذشته نیز مسئله افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها مطرح شد که معادل سه سال گذشته باید تا امروز ۷۵ درصد افزایش اتفاق می‌افتاد، اما آیا تا این حد اجاره‌خانه‌ها افزایش پیدا کرده است؟ اکنون نیز نمی‌توان بدون دخالت بنگاه به کسی برای انعقاد قرارداد اعتماد کرد.

او ادامه داد: به طور کلی قانون اجرایی نشد، دولت نتوانست نظارت کند و عامل بازدارنده وجود نداشت؛ زیرا کارشناسی شده نبود و زیرساخت آماده نداشت.

آسیب‌شناسی قراردادهای بلندمدت

لطفی در مورد انعقاد قراردادهای بلندمدت توضیح داد: مورد دیگری هم در این طرح وجود دارد مبنی بر قراردادهای بلندمدت؛ در صورتی که مستاجر برای صاحبخانه اذیت و آزاری داشت باید چه کرد؟ این طرح‌ها به جز اینکه بازار را متشنج کند سود دیگری ندارد. در واقع زمانی که دولت در این حوزه دخالت نکرده بود، کارها راحت‌تر پیش می‌رفت.

او ادامه داد: همین مورد جدید قراردادهای اجاره هم به نظر می‌آید اجرایی نباشد. پیش‌فروش‌ها نیز منع شده است ولی هنوز اجرا می‌شود. از سوی دیگر این موارد خود می‌تواند دلیلی برای تورم در بازار اجاره باشد.

لطفی همچنین بیان کرد: ولی به هر ترتیبی نیز اگر این بندها اجرایی شود، باید موضوع به گونه‌ای پیش رود که به نفع مردم باشد. مردم اینگونه بیشتر با هم درگیر خواهند شد.

جزئیات طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن

 اجاره مسکن

جزئیات طرح ساماندهی بازار اجاره به طور خلاصه به شرح زیر است:

-اطلاعات طرفین معامله در معاملات خرید و فروش و اجاره املاک به شکل استاندارد مبایعه‌نامه در سامانه ثبت معاملات و مستغلات کشور ثبت شود تا کد رهگیری اخذ شود.

-در آینده ثبت قرارداد از ریق سکوهای اینترنتی معاملات املاک و توسط خود متعاملین انجام می‌شود.

-حق‌الزحمه مشاوران املاک متناسب با میانگین حجم قراردادهای به ثبت رسیده در هر منطقه جغرافیایی و تعرفه سقف قابل دریافت در هر معامله تعیین خواهد شد.

– مالکانی که که نسبت به انعقاد قرارداد اجاره واحدهای مسکونی به صورت دو ساله با حداکثر ۵۰ درصد تورم سالانه اعلامی بانک مرکزی اقدام کنند، از ۵۰ درصد تخفیف مالیاتی بهره‌مند خواهند شد. قراردادهای سه ساله تخفیف ۱۰۰ درصدی می‌گیرند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: