پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت گوشت کمی ثابت است.قیمت گوشت آن را از سفره های مردم دور کرده است. قیمت گوشت عجیب است. قیمت گوشت باورنکردنی تر می شود؟ قیمت گوشت قرمز امروز  را در ادامه می خوانیم.

 رصد قصابی‌های مرکز شهر نشان می‌دهد که در روزهای اخیر قیمت هر کیلو ران گوشت گوسفندی به نزدیک ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

در حال حاضر قیمت هر کیلو شقه گوسفندی در میدان بهمن کیلویی ۳۵۰ تا ۳۵۵ هزار تومان، در مغازه های سطح شهر ۴۰۰ هزار تومان و در میادین میوه و تره.بار نیز کیلویی ۲۸۲ هزار تومان است.

گزارش‌های میدانی خبرگزاری خبرآنلاین از قصابان حاکی از آن است که هر کیلو دام زنده گوسفندی در حالی حاضر ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

پشت پرده گرانی قیمت گوشت در بازار

قصابان، عامل این گرانی اخیر را نزدیکی عید قربان می‌دانند و می‌گویند دامداران دام‌های خود را برای عید قربان نگه داشته‌اند و عرضه دام در بازار خیلی کاهش یافته است.

یکی از قصابان مرکز شهر تهران ضمن انتقاد از وضعیت بازار گوشت می‌گوید: وضعیت بازار اصلا خوب نیست و تقاضا به شدت کاهش یافته است.

اما رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در مورد دلایل گرانی اخیر گوشت گوسفندی عنوان می‌کند: علت اصلی گرانی گوشت گوسفندی، عرضه کم است.

به گفته علی‌اصغر ملکی، با توجه به اینکه بارش و رویش خوبی در مناطق غرب کشور داریم و علوفه در صحرا به صورت رایگان در دسترس است و از طرف دیگر، مناسبت‌هایی مانند عید قربان و آمدن حجاج از مکه و عاشورا و تاسوعا در پیش است، دامداران دام خود را نگه داشته‌اند تا هم به وزن ایده‌آل‌تر برسد و برایشان این انگیزه به وجود آمده است که دام خود را در این مناسبت‌ها عرضه کنند که منافع بهتری برایشان دارد.

وعده ثبات قیمت در بازار

اما در این میان، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از واردات گوشت قرمز از هفته آینده و ثبات بازار این محصول خبر داده است.

به گفته مسعود امراللهی، با توجه به افزایش تقاضا در بازار و نیاز بازار وزارت جهاد کشاورزی با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام و بخش خصوصی برای تنظیم بازار گوشت، اقدام به ثبت سفارش و واردات گوشت قرمز کرد.

بنا به اعلام او، گوشت قرمز از هفته آینده با نظارت دقیق دامپزشکی وارد کشور می‌شود و امیدواریم با واردات این محصول به کشور و توزیع آن در بازار قیمت‌ها هم تعدیل شود.

قند و شکر گران شد/ هر کیلو گوشت مرغ ۸۷ هزار و ۴۰۰ تومان

اقتصاد بیمار ایران سبب شده تا هر سال، در برخی اقلام ماهانه و در بعضی حتی به طور هفتگی شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. به طور عموم ابتدای هر سال جامعه در انتظار بالا رفتن هزینه‌های زندگی از کالا تا خدمات هستند. برخی محصولات قیمت تعزیراتی داشته و با نظر دولت تعیین تکلیف می‌شود و بعضی دیگر در بازار آزاد بر اساس عرضه و تقاضا تغییر می‌کنند.
کمتر از ۵۰ روز از سال ۱۴۰۲ گذشته و نوسان قیمت در بازار قند و شکر، تخم مرغ، مرغ و… ادامه دارد. هنگامی که قیمت تعیین شده مد نظر تولیدکننده نباشد با کاهش عرضه سعی در رسیدن به قیمت مورد نظرش را دارد. وزارت جهاد کشاورزی بنا داشت طرح «فجر تا فطر» را پس از پایان ماه رمضان برای ۳۳ قلم کالای اساسی ادامه دهد که این امر محدود به چند محصول از جمله گوشت و البته با عرضه محدود شده است.
گندم از محصولات استراتژیک بوده که با افزایش دلار در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ گندم کاران درخواست افزایش قیمت این محصول را پیش از سال زراعی جدید را داشتند. این قیمت از ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو عنوان می‌شد نرخی که کشاورزان را معترض‌تر کرده است. اما در نهایت با وجود نارضایتی گندم کاران نرخ پایه گندم ۱۳ هزار تومان به اضافه ۲ هزار تومان جایزه تحویل عدد نهایی ۱۵ هزار تومان تعیین شد. گران شدن قیمت گندم شاید در نرخ آرد یارانه نانوایی‌های دولتی تأثیر نداشته باشد (که البته خبازها هم تقاضای افزایش قیمت نان را دارند زیرا عنوان می‌کنند هزینه‌های نانوایی‌ها افزایش یافته است) اما نرخ محصولاتی که آرد ماده اولیه آنها است مانند انواع رشته، ماکارونی، شیرینی و… تغییر زیادی خواهد داشت زیرا بخشی از افزایش نرخ مربوط به افزایش قیمت دلار، حمل و نقل و… است و بخشی هم مربوط به مواد اولیه آن می‌شود.
کاهش محسوس عرضه محصولات لبنی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم حاکی از آن است که در کنار افزایش رسمی قیمت مرغ و تخم مرغ باید در انتظار قیمت‌های جدید این محصولات باشیم. برخی برندها نیز به تغییر جزئی برخی از اقلام از جمله ماست، شیر، دوغ و.… پرداخته اند؛ اما تغییر قیمت‌ها هنوز رسمی اعلام نشده است. انواع گوشت و برنج از سفره اقشار کم درآمد حذف شده و پیش بینی می‌شود بازار تقاضا محصولات لبنی نیز امسال نسبت به سال گذشته کاهش بیشتری داشته باشد.
گوشت مرغ با وجود تعیین قیمت رسمی ۷۳ هزار تومان برای هر کیلو گوشت گرم مرغ در بازار این محصول پروتئینی بیش از ۸۸ هزار تومان در حال معامله است. گوشت قرمز با کاهش تقاضا و گرم شدن هوا تثبیت شده و سردست و ران گوشت گوسفند و گوساله بین ۳۸۰ تا ۴۸۰ متغیر است.
کنسرو ماهی و رب گوجه فرنگی از جمله مواد غذایی هستند که قیمت تعزیراتی دارند. کاهش عرضه تن ماهی حاکی از افزایش قیمت این محصول دارد به طوری که در برخی از سوپرمارکت‌های سطح شهر قیمت برخی برندها به ۷۰ هزار تومان هم می‌رسد.
بازار حبوبات نیز با نزدیک شدن به فصل تابستان و خطر فاسد شدن، تغییر قیمت نداشته و معمولاً در نیمه دوم سال نرخ انواع حبوبات هفتگی رخ می‌دهد.
در ادامه قیمت برخی کالاهای اساسی به شرح زیر اعلام می‌شود (تمام قیمت‌ها به تومان است).
قیمت کالاهای اساسی
کالای اساسی قیمت هفته جاری قیمت هفته گذشته
شقه گوسفند ۳۸۰ ۳۸۰
گوشت ران گوسفند- بدون چربی ۴۶۵-۴۸۰ ۴۶۵
گوشت گوساله ۳۶۵ ۳۶۵
گوشت قرمز چرخ کرده ۲۸۹-۳۵۰ ۲۸۹-۳۴۰
گوشت مرغ گرم ۸۷.۴۰۰ ۸۸.۴۰۰
گوشت مرغ گرم بدون کمر ۷۹.۴۰۰ ۸۵.۴۰۰
گوشت مرغ گرم با کمر ۶۹.۴۰۰ ۷۹.۴۰۰
گوشت مرغ چرخ کرده (کیلویی) ۱۲۰ ۱۲۰
کله و پاچه ۳۶۰-۴۰۰ ۳۸۹-۴۰۰
ماهی قزل آلا ۱۲۹ ۱۲۹
میگو ۳۲۰-۴۸۵ ۳۲۰-۴۸۵
تن ماهی ۲۹-۷۰ ۲۷-۵۲.۹۰۰
تخم مرغ زرده طلا دولتی-شانه ۳۰ تایی ۱۱۰ ۹۰
تخم مرغ دولتی-شانه ۲۵ تایی (کوچک) ۹۰ ۸۵
ماکارونی با قیمت دولتی ۱۸.۷۰۰ ۱۸.۷۰۰
ماکارانی ۵۰۰ گرمی غنی شده ۲۸.۵۰۰ ۲۸.۵۰۰
ماکارانی ۷۰۰ گرمی ۲۶ ۲۶
روغن مایع ۱.۸ ۱۱۵-۳۶۰ ۱۱۵-۳۶۰
روغن جامد ۵ کیلویی ۳۶۵ ۳۶۰-۳۶۵
رب گوجه فرنگی ۳۹-۴۵ ۳۵-۴۵
ماست دبه ای ۵۰-۸۵ ۵۰-۸۵
پنیر سفید ۵۱۵ گرمی ۶۱ ۶۱
کره ۵۰ گرمی ۱۴ ۱۴
خامه ۳۰۰ گرمی ۲۳-۳۰ ۲۳-۳۰
شیر بطری کم چرب ۲۰.۵۰۰ ۱۸-۲۳
شیر بطری پر چرب ۲۱.۶۰۰-۲۲.۵۰۰ ۱۹-۲۴
برنج هندی کیسه ۱۰ کیلویی ۴۲۰-۴۸۵ ۴۲۰-۴۸۵
برنج شمشیری ۵۶-۶۰ ۶۰
برنج طارم عطری ۹۸-۱۱۸ ۹۸-۱۱۸
برنج هاشمی ۱۱۵-۱۳۰ ۱۱۸-۱۳۰
شکر هر کیلو ۳۳ ۳۰
قند هر کیلو ۳۸ ۳۳
ماش ۵۷ ۵۷
نخود ۶۹ ۶۹
لپه ۵۳ ۵۳
عدس ۵۴-۵۹ ۵۴-۵۹
لوبیا چشم بلبلی ۵۷ ۵۷
لوبیا قرمز ۶۴ ۶۴
لوبیا سفید ۸۴ ۸۴
لوبیا چیتی ۸۳
۸۲
افزایش دوباره نرخ غذا در رستوران‌ها!
به گفته رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد، افزایش قیمت غذا‌های گوشتی در رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها با قیمت گوشت تناسب ندارد.
به گزارش 9 صبح: حسن امیریان در خصوص افزایش احتمالی غذا‌های کبابی و گوشتی عنوان کرد: در برج ۹ و ۱۰ در سال گذشته تقاضای افزایش نرخ ۳۹ درصدی کرده بودیم، اما آنقدر برای افزایش قیمت معطل کردند که با تعطیلات نوروز مواجه شدیم، از همین رو سازمان صمت توافق کرد که خورشتی‌جات ۱۲ درصد، کباب ۲۰ درصد و ماهیچه، گوشت و شیشلیک ۲۵ درصد افزایش داشته باشد.
وی ادامه داد: سازمان صمت در همان موقع اعلام کرد که اگر توافقی برای افزایش قیمت‌ها صورت نگیرد، افزایش قیمت‌ها را به پس از ماه رمضان اعمال خواهد کرد، از همین رو توافق کردیم پایین‌تر از نرخ پیشنهادی خود افزایش قیمت داشته باشیم.
رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد با اشاره به اینکه هدف ما گرانی است و قصد گران فروشی نداریم، گفت: وقتی گوشت ۲۰۰ هزار تومان گران می‌شود که دیگر نمی‌توانیم گوشت را با همان قیمت قبلی عرضه کنیم. زمانی که سازمان صمت نرخ ما را تعیین کرد، گوشت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اما در ایام عید به ۳۸۰ هزار تومان رسید که باعث ضرر زیاد اصناف این حوزه شد، از همین رو اعلام کردند که با موافقت ۲۵ درصدی گوشت و ماهیچه و ۲۰ درصدی کباب و ۱۲ درصدی قیمه موافقت می‌کنند.
امیریان تصریح کرد: باز هم با شرایط سازمان صمت مشروط بر اینکه پس از ماه رمضان اجازه افزایش قیمت داشته باشیم، کمتر از مقداری که پیشنهاد داده بودیم قیمت‌ها را افزایش دادیم.
وی یادآور شد: در میزان افزایش قیمتی که سازمان صمت به ما ابلاغ و اعلام کرد دستمزد کارگر مدنظر گرفته نشده بود. دستمزد کارگر از ابتدای سال ۲۷ درصد بالاتر رفته، از همین رو تقاضا کردیم که افزایش قیمتی که در آذر ماه سال گذشته پیشنهاد داده بودیم را اعمال کنند. در حال حاضر سازمان صمت به ما جوابی نداده است. از سوی دیگر سازمان صمت گوشت قرمز، گوسفند، گوساله و مرغ را نمی‌تواند کنترل کند و از این طرف به ما فشار می‌آورند تا افزایش قیمتی نداشته باشیم، در حالی که ما گوشت را حدود ۱۰۰ درصد گران‌تر می‌خریم و قصد گران فروشی نداریم.
رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد افزود: متاسفانه با گذشت ۲ هفته از پایان ماه رمضان، سازمان صمت هنوز هیچ برنامه‌ای برای افزایش مصوب قیمت گوشت در اصناف نداشته است.
امیریان خاطرنشان کرد: نسبت به نرخ کنونی باید ۱۰ تا ۱۴ درصد باید افزایش پیدا کند، اما این افزایش قیمت هیچ تناسبی با افزایش قیمت گوشت ندارد. آن موقع که نرخ‌ها را تعیین کردیم، قیمت گوشت مرغ ۵۹ هزار تومان بود، اما در حال حاضر قیمت گوشت مرغ به صورت مصوب ۷۳ هزار تومان عرضه می‌شود
با دوستان خود به اشتراک بگذارید: